Olen kaupan kassa ja minua ärsyttää tädittely.
Minullakin on nimi jota voi käyttää. Ja toisin kuin lastentarhan aikuisilla, minulla sentään on nimilappu josta muistamattomat vanhemmat voivat luntata nimen ettei tarvitse lapsille jauhaa kaupan tädistä.
Kommentit (44)
Ä:"Annappas se jogurttipurkki Marjalle"
L:"Ai kelle Marjalle?"
Ä:"No tuolle Marjalle tuossa kassalla."
Paljon helpompaa on sanoa, että anna se purkki tädille.
Mistäs hitsistä se pentu muuten tajuaa kenestä ihmisestä on kyse ellei kerrota mistä sen bongaa? Vai aletaanko osoitella sormella?
Tiedän että vanhempien ihmisten teitittely kuuluu hyviin tapoihin, mutta tuntuu masentavalta että kassat viestittävät kokevansa minut vanhemmaksi ihmiseksi, kun olen ihan saman ikäinen...
Mä oon ihan mielelläni kukkakaupan täti tms. Ei tod haittaa.
Haluatko että sinua kutsutaan siis myyjäksi? Eli kaupan myyjä? Vai kassahenkilö? Vai mikä olisi tarpeeksi neutraali ilmaisu. Mä en tod lähde siinä tilanteessa tavailemaan sun rinnasta sitä nimilappua. Tai sitten laita se tosi isolla ja silleen, että näkyy sinne hihnan toiseenkin päähän.
Saman ikäisiä siis kuuluukin teititellä.
Tiedän että vanhempien ihmisten teitittely kuuluu hyviin tapoihin, mutta tuntuu masentavalta että kassat viestittävät kokevansa minut vanhemmaksi ihmiseksi, kun olen ihan saman ikäinen...
pitäisi olla reilun kokoisin kirjaimin aina myyjän etunimi. Siitä asiakkaat voisivat valita, meneekö Marjan, Annelin vai Pirkon kassalle. Ja kassalle tultua on helpompi sanoa heti lapselle, mikä kassan nimi on. Ei siinä kiireessä aina kerkeä lähtemään etsimään onko myyjällä nimilappua "ai sinulla ei ollutkaan nimilappua, olisin vain katsonut, kenelle pyydä lastani tuotteita antamaan"....
Voi hyvää päivää...
Mua taas ärsyttää asiakkaat jotka rupee siinä kassalla, että "noinko vanhan näkönen mä oon, että pitää teititellä, heh-heh..." Sano siinä sit kaikkien muiden lätinöiden lisäksi, että ei ku ihan kunnioituksesta teitittelen!! Sillä sitähän se on, iän kanssa sillä on vähemmän tekemistä.
"Annapa Pyrypetteri se jäätelö naiselle, niin hän voi ottaa siitä hinnan."
Onko hyvä hä? vitjat, kaupan kassa on täti pienelle lapselle, siinä missä kuka tahansa vieras nainen on vain yleisluontoisesti täti.
vieraat naiset ja miehet on tätejä ja setiä ja sillä hyvä. Jos ei jollekin kelpaa niin olkoon kelpaamatta.
niin seuraavan kerran sanon kassalla, että annappas se jugurttipurkki tolle huoralle.
Oon tosin huomannut, että joku kattoo vähän pitkään, mutta omapahan on ongelmansa...
Miten te selviätte aikuisten kanssa sanomatta vieraita ihmisiä tädeiksi ja sediksi? Tuskin sanotte miehellennekään, että kaupan täti jos tulee tarve hänestä puhua. Uskokaa jo, että se täti on ärsyttävä ja loukkaava sana.
Ja ihan samanlaiset vastauksetkin.. Lapsille vieraat naiset ovat tätejä ja vieraat miehet setiä..
MInä voin ihan hyvin olla täti. Miten ihmeessä saat siitä loukkaavan ilmaisun? Ainahan kaikki vieraat miehet ja naiset ovat olleet setiä ja tätejä lapsille.
Ei täti nyt mikään hirveä loukkaus ole, mutta musta olisi korrektimpaa puhua myyjästä.
Hyvä juttu nuo nimilappu. Kaksivuotiaanikin osaa sitten siitä lukea nimesi, ettei vahingossakaan sano sinua tädiksi.