Esikoishaaveilijoiden huhtikuu
Hei vaan kaikki, piiitkästä aikaa!
En edes muista, milloin olisin viimeksi tänne kirjoitellut, ja viime lukukerrastakin on jo aikaa... Nyt luin tuota "Esikoishaaveet syksylle 2009" -pinoa, ja siellä kovasti ehdoteltiin uuden pinon perustamista, kun tosiaan ensi vuoden puolelle menee... Joten otin vapauden perustaa uuden pinon, liittykää jos huvittaa. :)
Meillä alkoi juuri neljäs yrityskierto. Kierrot ovat vaihdelleet 24-39 välillä (normaali noin 30), raskaustestejä tein parikin kertaa, kun olin ihan varma, että olisi tärpännyt. Kaikki mahdolliset oireetkin muka olivat, huhheijakkaa.
Jossain vaiheessa ajattelin, että tämä "liika" kuumeileminen ja asian ajatteleminen ei ainakaan auta asiaa... Joten jätin vauva.fi-sivuilla hengailun pariksi kuukaudeksi ja päätin keskittyä muihin asioihin... Mieheni kyllä vakuutteli, että tuskin se kuumeilu niitä mahiksia paljon pienentää : eivätköhän kaikki raskaudesta haaveilevat kuumeile, ja kuitenkin tuntuu joillain tärppäävän - onneksi.
Aloitin tuossa pari päivää sitten foolihapon ja e-vitamiinin syönnin. Greippimehua ajattelin jossain vaiheessa, mutta minulla on muutenkin välillä "stressivatsa" tms, joten päättelin, ettei kovin hapan juoma päivittäin nautittuna tee sille ainakaan hyvää. Vitamiinien napsiminen voi muutenkin olla hyvä idea, sillä olen viime aikoina ollut aika mieli maassa (useita syitä, ei todellakaan isoimpana tämä tärppäämättömyys). Jotenkin minulla on sellainen olo, että tuskin tärppää, ennen kuin olen parantunut tästä "masennuksestani". Siksi en vieläkään uskalla odottaa liikoja.
Hassua oikeastaan, kun nyt menkkojen alkaminen ei tuntunut kamalan pahalta. Ekan yrityskerran jälkeen ne olivat valtava pettymys, koska silloin oli henkisesti valmistautuntu siihen, että nyt se sitten alkaa, ja pian meistä saattaa tulla vanhempia...
Anteeksi, kun tuli näin harmaa ja tylsä viesti. Taitaa olla parasta painua pehkuihin, kun ramasee niin. Odotan innolla kuulumisianne (jos totta puhutaan, minulla ehti tulla tuossa teitä jo kova ikävä tämän tauon aikana. Vertaistuki on parasta tukea!). Oli ihanaa lukea, että plussiakin oli tullut! Lisää niitä!
Hyvää yötä kaikille, ja kuulumisiin!
terkuin deeli kp 6/24-39
Kommentit (89)
oon niin kärsimätön odottaan niin kyselen teiltä...
mulla oli ovulaatio luultavasti pääsiäis viikonloppuna ja kierto on ollut pillereillä ennen sitä sen 4 viikkoa (en tie onko ny enää ku lopetin pillerit viime kiertoon). Uskaltaisinko testaa jo nyt viikonloppuna vai odotanko ensi viikkoon?viikonloppuna tulee luultavasti kaks viikkoo siis ovulaatiosta..jote mitäs sanoisitte? alavatta on ollu pääsiäisen jälkeen erikoinen, semmoista nippailua vähän väliä, ja valkovuotoa on erittynyt kovin paljon ja alavatta ollut kovin turvonnut. En uskalla vaan uskoo et oisin tullut heti ensimmäisestä kerrasta raskaaks, jote noi nippailun, vuodon ja turvotuksen vois pistää kyl senki piikkiin et lopetin pillerit ..
Millasta teil muil oli sillo ku lopetitte e-pillerit?
Moikka, mulla aika samanlainen tilanne kuin sulla eli ovis todennäkösesti pääsiäisenä ja nyt pitäs alkaa loppuviikosta menkat..mulla on ollut nyt yhdet luomumenkat pillereiden jälkeen kun lopetin helmikuun puolessa välissä ja ekat oli viikon myöhässä et saas nähä miten nyt on myöhässä vai oisko muka tärpänny kun mullakin outoja tuntemuksia alavatsassa mut ne voi toki olla menkoistakin..
Ehkä kantsii odottaa ens vkon alkuun, suosittelen, koska kierto voi olla pitkittynyt mutta ehkä joku on toista mieltä mutta oman kokemusken mukaan :) Testihän ei välttämättä näytä aluksi plussaa jos testaa liian aikasee vaik oliski raskaana..
Mulla oikeestaan muuten olo on ollut aika hyvä pilsujen jälkeen, vaik aluksi pelkäsin näppyjä, ja runsaita menkkoja ja mielialanvaihteluita, tosin hyvin herkkä oon ollut nyt jo jonkun aikaa, esim, jos näen vaik synnytyksen telkkarista niin alan itkee?! aika outoa :)
Plussia nyt toivoisi kaikille :)
Taalla varmaan monella alkaa olla jannat paikat! :) Itsellanikin "tunnelma tiivistyy".... ;) Mulla siis kp26 tanaan ja ajattelin huomenna testata ihan vaan sen takia, etta ollaan illalla lahdossa ulos ja haluaisin ottaa vahan viinia... Etta silla haluan sen varmistuksen negasta (tai hyvalla tuurilla plussasta!!). Ei taalla kylla mitaan ihme oireita ole... Valilla tuntuu, etta on vahan kummallinen olo ja rinnat vahan aristaa, mutta luulen, etta menkat vaan tulossa. Mitaan pahoinvointia ei oo ollut.
Menkat siis pitais alkaa la-su, enka muuten tosiaan testailis ennen kuin menkat myohassa, mutta tassa kierrossa teen poikkeuksen! ;)
Mulla muuten on pillereiden lopettamisen jalkeen ollu paljon taapainosempi ja iloisempi mieli! En kadu tippaakaan niitten lopettamista, enka ikina alota niita enaa!!
Kovasti plussatuulia toivotellen Tinttis
Hei kaikki!
Minäkin tulisin mielelläni mukaan teidän kanssanne kuumeilemaan.
Olen 32-vuotias helsinkiläinen. yk 3 menossa, kp 13/27-32 eli kriittiset päivät käsillä.
Vauvaa toivon hirmuisesti, kuten varmaan kaikki täällä. Kolmatta kiertoa vasta yritetään, mutta pitkään odoteltiin häiden takia ennen kuin päästiin todella yrittämään. Ja eipä se sitten vain heti tapahtunutkaan. Nyt jo pelottaa, että noinkohan sitä plussaa tuleekaan. Kärsimätön luonne...
Vaan eikös tämän lisääntyneen valon ja ihanan kevään pitäisi panna hormooneihin vauhtia, joten toivotaan kaikille meille plussauutisia!
Tervehdys taasen!
Täällähän on monella menossa jännät päivät... Toivottavasti saadaan pinon täydeltä plussia ( tulisi edes muutama!). Kertokaahan te - etenkin Tinttuliina, kun kerran tänään olet ilmeisesti testannut - että miten kävi. Pidän kovasti peukkuja ja varpaitakin pystyssä.
On ihan hassua, kun en (ensimmäiseen kertaan sitten vuodenvaihteen) ole kauhiasti laskemassa kiertopäiviä. Se siis johtuu siitä, kun päätettiin ottaa tossa pari viikkoa sitten ehkäisy käyttöön sen punkkirokotteen takia. No, kyllä me vähän yritimme sitä käyttää (ja "kamalaa" oli). Tänään se vain jotenkin jäi poies (ja ehkä hyväkin, koska tuntui, että petipuuhamme jäivät kovin vähiin, kun ehkäisy tuli kuvioihin, emmekä todellakaan tykkää elää selibaatissa). Olen kuitenkin sillä asenteella, että tosi kumma olisi, jos olisi tästä kierrosta tärpännyt, kun tuolla "ovisviikolla" (en testaillut, eikä ollut tuntemuksia - niin kuin ei yleensäkään - , mutta kun se oli kierron puoliväli niin kaipa se mahdollinen ovis oli silloin) emme juurikaan heilutelleet peittoja.
Ja mikäli olisi käynyt niin ihanasti, että olisin raskautunut, niin en tietenkään sitten voisi ottaa sitä rokotetta. Mutta en tosiaan usko niin käyneen.
Ai niin...viimeksi itkin tänne sitä meidän koiraa... Kävi kuitenkin niin, että pari tuntia ennen lopetusaikaa peruimme ajan. Päätimme kuitenkin kokeilla vielä erästä hoitoa. Rahanmeno ei merkkaa sen rinnalla mitään, jos saamme pitää karvakaverimme. Tärkeintä on tietenkin, ettei koira kärsi, mutta ei se ainakaan siltä vaikuta. Ja asiantuntija sanoi, että toivoa on. Nyt on ainakin helpottuneempi olo.
Tulipas taas omaa napaa.
Nyt täytyy alkaa lukea ensi viikon tenttiin (oikeastaan tenttejä on kolme ensi viikolla ja vapun jälkeen vielä kaksi - ihan kuin lukion koeviikko olisi!). Nautitaan kaikki lämpöisestä kevätauringosta...
- Deeli kp 23/24-39
SaMaHa: mulla on tosi samanlainen tilanne. Kävin lääkärillä ja koska kierrot todella pitkät niin totesi etten todennäköisesti ovuloi ollenkaan. (tais olla yksi normaalimpi kierto, jossa mahdollisesti olin ovuloinut, mutta emme silloin vielä yrittäneet). Sain ajan labroihin, että verikokeista otetaan näitä testejä, jotain saman tyyppisiä kuin sinulle. Tosin tuohon prolaktiini testiin en aikataulullisesti voinut varata aikaa töiden takia...perrr. Verikokeista nyt kuitenkin toivottavasti selviää jotain. Lähete myös jatkotutkimuksiin. Nuo jonot sinne on kyllä tosi pitkät.
Sama tunne täälläkin, että onneksi sai asian etenemään näinkin nopeasti, vaikka kyllähän se kirpasee, ku kuulee ettei kaikki ole ihan kunnossa.
Mitä nuo Terolutit? Mulle näistä ei puhuttu, vaikka tosin kierto jotain 50pv viimeksikin. Lyhentävät siis kiertoa? Voivatko auttaa ovuloimaan vai ainoastaan kierron lyhentämiseen?
Jäädään nyt sitten odottelemaan labroja ja tuloksia (mulla toukokuun alussa),
Ihana ku löytyy samassa tilanteessa olevia. Joku jonka kanssa jakaa se plussa sitten kun sen aika on.
Ite oon 22-vee, Espoolainen ja nyt yk 3 ja kp 21/28-30. Eli viikon päästä pääsis testiä tekemään.
Kuka tietää, miten on alkoholin käytön laita kun tuo vappu tuossa on jo ovella? Ku ainaki mulle yks työkaveri sano että ei se haittaa, vaikka ottaaki ku ei se munasolu olis vielä kerenny mulla edes kiinnittyä, eikä täten olis vielä yhteistä verenkiertoa niin ei vaikuttais kuulemma mitenkään. Mitä mieltä tästä? Ja, täytyy nyt sanoa että en todellakaan ole mikään alkoholisti, ja todella harvoin juon edes sitä yhtä siideriä - jota nytkin suunnittelin ottavani :D
vauvakuume on tosi kova ja todellaki olisin vaikka neljä vuotta ottamatta edes sitä yhtä siideriä kunhan se taapero ilmoittelisi tulostansa <3 nyt vaan ku on tää yritys päällä, niin tuntuu et haluttais tehä sellasia asioita jota sitten ei pysty ku on vaavi :p
ainii, ja tammivauva ois kyllä ihana ku mie ja mun mies ollaan molemmat tammikuussa synnytty :D heh. mut kyllä muutki käy ;)
Plussia toivotellen,
Monny
Mukava saada lisaa porukkaa mukaan!
Monnylle sen verran, etta sinuna varmaan testaisin vappuaattona, jos ei menkkoja ole tullut, ja tietty jos positiivista nayttaa, niin itse en sitten ainakaan lahtisi juopottelemaan... Tuon yhden siiderin voi kylla ottaa hyvalla omalla tunnolla vaikka plussa tulisikin!
Omasta navasta sen verran, etta eipa tarttenut testata eilen, kun tati alkoi jo ilmoitella tulostaan!!! :'( Eilen ja tanaan tullu rusehtavaa vuotoa, joten huomenna varmaan loytaa tiensa perille. Masentavaa. Arsyttaa muuten tama "tuhruvuoto"!! Miksei sit ala kerralla kunnolla! Mutta tosiaan huomenna vissiin sitten on kp1 ja alkaa yk3!
On kylla tosiaan helpottavaa lukea, etta muillakaan ei heti tarppaa, vaikka kuinka yrittaa peittojen heilutuksen osuttaa oviksen aikoihin. Tosiaan vasta yk3 alkamassa, etta eihan tassa pitais viela mitaan hataa olla... Yk6:n jalkeen alan sitten panikoida................ ;)
Etta nyt vaan sitten muut plussia kehiin! *peukut pystyssa*
Helmivauvasta haaveileva Tinttis
Kiitos Tinttis, olipa kiva saada ensimmäinen vastaus näinkin pian. Tosi kivalta tuntu :D
Mutta mietin tässä vain että kuinka nopeasti se plussa näkyy? et eikö se oo vähän liian aikasin kuitenki jos vappuaattona tekis sen testin... tai emmä tiä, sen on kyllä siinä ja siinä...
On kyllä todella tullu tän kierron aikana tullu heiluteltua peittoja niin kauheasti että huhhuh :D mut kivaahan se on, ei siinä mitään ;)
onko kellään muulla semmosta ikävää että ku menkat alkaaki niin sit tulee aina se pettymys.. vai ootteko jo "tottuneet" siihen että osaatte oottaa jo niitä...? mulla ainaki tulee kauheen kova pettymys aina vaikka kuinka varautuis ja valmistuis yms. ku tajuais vaan että kyllä se vaavi sieltä joskus tulee.. ja ku näin alussa kuitenki nää yritykset että tuskin se nyt sitä tarkottaa etten koskaan lapsia sais jos heti ei tärppää :D mut oon vaan tämmönen hassu välillä.. :D
Terolut on progesteronivalmiste, joka ei sinänsä auta ovuloimaan, mutta lopettaa pitkittyneen vuodon ja saa kuurin syönnin jälkeen aikaan menkat ja säännöllistää siten kiertoa. Tavallaan siis lyhentää kiertoa. Niitä syödään aina 10 päivää putkeen yleensä kierron päivinä 15-24, ja muutaman päivän jälkeen viimeisestä napista tulee vuoto. Sitten taas kp 15-24 ja vuoto jne. Hyvin toimi mulla ainakin aikasemmin, ja uskon nyt taas toimivan, koska tuhruttelu nyt lievenemässä muutaman päivän syönnin jälkeen. Gyne sanoi, että ei haittaa vaikka tulis raskaaksikin näiden aikana, kunhan vaan raskauden toteamisen jälkeen lopettaa heti. Primolut on myös progesteronivalmiste, jossa vaikuttavana eri keltarauhashormoni, mutta siinä taas pitää tehdä raskaustesti ennen käyttämistä, koska raskaana ei saa olla sitä käytettäessä. Toivottavasti selvensi ja vastas kysymykseesi. :)
Ei niihin menkkoihin taida ikinä tottua. Kyllä se aina on pettymyt ainakin mulle kun ne alkavat. Mutta ei ole mitään siihen verrattuna, että tietää olevansa raskaana ja sitten alkaa verenvuoto, vaikka vähäinenkin. Koin senkin viikolla ja sehän sitten lisääntyi ja keskenmeno tuli. (sitä en toivo kenellekkään) Nyt en tiedä seuraavista menkoista kuinka niihin sitten suhtautuu.
Voi että. En voi kuvitella miltä sellainen tuntuu, mutta uskon että se on todella suuri pettymys. Toivon sulle voimia niin paljon kuin ihminen toivoa voi. Asia joka saattaa vähän helpottaa, niin kaverille oli sanottu ku se sai keskenmenon, että se on elämän tarkoitus korjata epäkelpoiset / vammautuneet yksilöt pois tässä vaiheessa. Joka totta onkin, mutta eihän sitä ite varmasti koskaan käsitä että miksi just itelle pitää sellainen sattua.
Voi sua, koitahan jaksella ja jaksaa yrittää <3
ootkos muuten minkä ikäinen ja mistä päin?:)
Kiitos kannustuksista. Kyllähän toi paikkansa pitää, että heitot otetaan pois mutta silti se sattuu. Olis ottanut sitten heti alkuunsa pois eiä antanut olla runsasta 5 viikkoa. Pirkanmaalla asustellaa ja ikää mulla on 29v ja miehellä 32v.
Juu, kivaa täällähän on porukka lisääntynyt!
Pakko käydä joka päivä täällä pyörimässä ja tietoa nauttimassa :)
ON: tein eilen testin ku tänään ois tarkotus lähtee viihteelle käväsee niin selvä negahan se oli..ja en usko et oisin raskaana jo nyt vaik peuhailtiinkin oviksen aikoihin..
mutta niin arvelinkin kun niin selvät menkkajomotukset taas vatsassa koko päivän mutta mitään vuotoa ei näy :( että kai se täti sieltä tuleepi, että sitten helmivauvasta haaveilemaan...
Manta1 yk2 kp31/28-36
mie oon kyllä ihan jääny koukkuun tähän keskusteluun vaik vasta päivän ollu kirjautuneena :) pakko käydä joku tunnin välein tarkistelee onko tullu uusia viestejä... :)
ja iiks, viikon päästä testin tekoon.... hmmp... :s
Kiitos näistä selvennyksistä. Sain nyt järjestettyä työtkin niin, että pääsen myös niihin toisiin testeihin. Tavallaan toivon, että näissä testeissä nyt näkyis jotain, että olis joku ilmeinen syy näiden kiertojen pituuksiin. Tuokin olisi jo parempi, että sais sitten kierron edes lyhenemään, mikäli ei ovulaatiota tule niin ei tarvis odottaa niin kauhean pitkään toista kiertoa.
Toivottavasti nämä asiat tästä kirkastuu.
Tänään nyt sitten käytiin siellä kontrolliultrassa ja onneks kaikki oli kunnossa. Parin viikon päästä pitää sitten mennä vielä verikokeille. Nyt vaan uutta harjoittelemaan....
Vauva-10 kp 8/ 23?
No, omasta navasta sen verran, etta mulle tuli pieni laskuvirhe viime kiertoa laskiessa... Unohdin viime kuun kaks vikaa paivaa laskuista pois... Luulin, etta 28 paivan kierrolla menkat olis pitany alkaa lauantaina. Pitka tarina, mutta lyhykaisyydessaan siis mun viime kierto olikin siis 31 paivaa! Eli nakojaan mun kierto vaihtelee 28-31 paivan valilla. Ainakin talla hetkella.... Toivottavasti ei tuosta ainakaan enaa kovin pitene!
Mitas muille?? Kukaan testannut?? Plussia?? :)
Tinttis kp2/28-31, yk3
tyhmänä kysyn että onko ne kaupan testitki ihan yhtä luotettavia ku apteekin? vielä pari päivää niin pääsee testaaamaan. outoa ku vatsa ollu kyllä ihan omituinen nyt viime oviksesta asti, niinku välillä sillain nipistelee tai pistelee alavatsaa, mut en kyllä ala herättelemään mitään odotuksia vielä ettei tule sitten sitä pettymystä... :)
MonnY lähtee nyt hakee lainalupausta nordeasta.... x)
Keskenmenon kokeneet, mistä laskette seuraavan kierron alkaneeksi? Siitä päivästäkö kun vuoto alkoi vai mistä? Vielä ei ole kyllä fiiliksiä uutta aloitta eikä voikaan mutta ajattelin jo kysellä.
Aurinkoisia päiviä!!!