Hääkutsun mukaan juhlat ovat aikuisille - minne kuukauden ikäinen vauva muka laitetaan?
Mieheni ystävä menee naimisiin, mies on bestman. Pariskunta on meille sellainen ystäväpariskunta, olemme tunteneet toisemme jo iät ja ajat ja me naisetkin olemme ystävystyneet. Häät pidetään elokuussa, n. 500 km päässä. Kutsu tuli, ja siinä mainitaan, että vihkimisen jälkeen jatkamme juhlia aikuisten seurassa. Tiesin kyllä, että vieraita on kutsuttu sata ja juhlapaikkaan ei enempää mahdu, joten hääpari on päättänyt jättää lapset juhlan ulkopuolelle.
Minulla on varmaankin ongelmia lukemisen ymmärtämisessä (tai sitten jonkun muun), kun kuvittelin, ettei lasten kutsumatta jättäminen koskisi n. kuukauden ikäistä (nyt siis vielä syntymätöntä) vauvaamme. Ajattelimme koko ajan, että me menisimme koko perhe, minä ja vauva poistuisimme paikalta, kun pieni ei enää jaksaisi ja mies jäisi vielä juhlimaan.
Olin puheissa morsiamen kanssa ja jotenkin sivulauseessa mainitsin tästä, niin kävi ilmi, ettei imeväisikäiset sylivauvatkaan "saa" tulla. Perusteluna oli se, kun kutsu ei koske lapsia, on epäreilua muita kohtaan, jos vauvat saavat tulla. Ja meidän vauvan voisi ilman muuta jättää hoitoon isovanhemmille, eihän siinä ole mitään kummallista?
Kysymys: loukkaantuisitko, jos olisit vieraana joutunut jättämään leikki-ikäiset lapsesi kotiin ja hääjuhlassa olisikin jonkun muun vauva?
Ymmärrän kyllä, että hääjuhla on hääparin (laittavat omatkin lapsensa kirkon jälkeen hoitoon) ja he päättävät itse häistään, mutta silti mielstäni rintamaitovauva ei ole ihan samalla viivalla leikki-ikäisten kanssa. Vauvan ruoathan olisivat 500 km päässä.
Mies vähän loukkaantui (tuskin oli hääparin tarkoitus), minusta vaihtoehtoja on vain yksi: jäämme vauvan kanssa kotiin. Ei tunnu järkevältä raahat hoitajakaan mukaan noin kauas.
Mitä itse tekisit/ajattelisit asiasta?
Kommentit (152)
Jos et halua mennä, et mene, ja jos haluat mennä, viet lapsen hoitoon. Eipä siinä mitään ihmeellistä ole. Ongelma on sinun, ei hääparin. Ratkaise itsellesi sopivimmalla tavalla.
Edes hääjuhla ei ole verrattavissa siihen.
Kun pieni ihmistaimi on ollut perheessä vasta muutaman viikon, hänellä on oikeus olla keskipisteenä ja myös vanhemmilla on oikeus keskittyä häneen ja uudenlaisen yhteisen arjen opettelemiseen.
Vaikea sanoa etukäteen miltä teistä tuntuisi matkustaminen perheenä. Mutta minusta on huono vaihtoehto ajatella, että mies lähtee viikonlopuksi pois lapsensa ja vaimonsa luota. Nythän kyse ei ole muutamasta tunnista, vaan helposti koko viikonlopustakin. Matka ja juhliminen väsyttävät miestä ja samalla on mahdollista, että äiti on väsynyt ja onneton toisaalla (ei välttämättä, mutta sitäkään ei tiedä etukäteen). Voi käydä niin, että hääviikonlopun seurauksena on lisää väsymistä ja ärtymystä. Ja haluaako isäkään käyttää ensimmäisiä ainutlaatuisia viikonloppuja vauvaperheenä siihen, että matkustaa yksin pois perheen luota?
...äskeiseen viestiini, että varmastikaan ette ole onnettomia vaan hirmuisen onnellisia!!! (pahoittelen huonoa sanojeni asettelua). Mutta tilanne on joka tapauksessa uusi ja sen vuoksi vähän surulliselta kuulostaa, että olisitte noin pian vauvan tulon jälkeen erillänne koko viikonlopun.
Iloista vauvan odotusta joka tapauksessa!
Edes hääjuhla ei ole verrattavissa siihen.
Kun pieni ihmistaimi on ollut perheessä vasta muutaman viikon, hänellä on oikeus olla keskipisteenä ja myös vanhemmilla on oikeus keskittyä häneen ja uudenlaisen yhteisen arjen opettelemiseen.
Vaikea sanoa etukäteen miltä teistä tuntuisi matkustaminen perheenä. Mutta minusta on huono vaihtoehto ajatella, että mies lähtee viikonlopuksi pois lapsensa ja vaimonsa luota. Nythän kyse ei ole muutamasta tunnista, vaan helposti koko viikonlopustakin. Matka ja juhliminen väsyttävät miestä ja samalla on mahdollista, että äiti on väsynyt ja onneton toisaalla (ei välttämättä, mutta sitäkään ei tiedä etukäteen). Voi käydä niin, että hääviikonlopun seurauksena on lisää väsymistä ja ärtymystä. Ja haluaako isäkään käyttää ensimmäisiä ainutlaatuisia viikonloppuja vauvaperheenä siihen, että matkustaa yksin pois perheen luota?
Itse olisin jättänyt poikamme hoitoon, koska oli pullovauva. Ymmärrän erittäin hyvin, jos häihin ei haluta lapsia. Ne on aikuisten juhlat, jos hääpari niin päättää.
Onko vaikeaa ajaa 500 km päivän aikana edestakaisin tai sitten pumpata maitoa. Tuskin vauvan syöminen siitä häiriintyy, jos lisämaitoa annetaan vuorokausi. onhan sitä jo imetetty kuukausi. Kaikki on järjesteltävissä.
Jos isovanhemmat voi lähteä mukaan vauvan hoitajiksi vaikka hotelliin.
Meillä mun vanhemmat olisivat lähteneet, jos olisin pyytänyt.
Meidän häissä nuorin vieras oli alle yhden kuukauden ikäinen. Ei se meidän
menoa haitannut vaikka tanssihäät olivatki. Eikä vauveli edes huutanut.
Jos lapsia ei haluta häihin ei niitä myös oteta. Se on hääparin juhla ja se menee
niin kuin he haluavat.. Näin se vain menee.
Teillä on hyvää aikaa saada hoitaja lapselle. Se on mun mielipide.
tuolla järkähtämättmyydellään haluaa vain että AP ei saavu paikalle.
Ajattelisin että eivät erityisemmin pidä sinusta, koska haluavat vain miehesi tulevan. Sitähän tuo käytännössä tarkoittaa, koska heillä on omiakin lapsia. Lapseton pariskunta voisi tietämättömyyttään mokata. En menisi häihin eikä menisi miehenikään, saisivat etsiä uuden bestmanin!!
Mieheni ei haluaisi yhtään minua enempää jättää vauvaa ja siten myös minua pois juhlista. MInusta tuo on aika tökeröä. Onneksi meillä ei tuollaisia ystäviä ole ja tuttavapiirin häät ovat kaikki olleet ihan "lapset mukaan" häitä :)
Helvetti soikoon.....ihan käsittämätön...mitä vain voi vielä sattua ja sä jo loukaannut kun sun vauva ei pääse juhliin.....kun vauva ei ole vielä ees maailmassa.
Äiti ja lapsi menehtyi keisarinleikkauksessa,sä et voi vielä ees tietää imetätkö vai et....Tuttavien lapsi kuoli kun istukka irtos....Mä sain lapseni 22.7.2003 ja serkun häät oli 3.8.2003 EN mennyt en loukkaantunut,SHIT HAPPENS.....häitä tulee ja menee SO WHAT??? Hyvä kun ristiäisissä 7.9.2003 pystyin istumaan kun repesin niin pahasti..... Joku imeväinenhän se just pilaa häät kitinällään......
Pumpata maitoa???? Joo, voi totta kait pumpata maitoa vauvalle varastoon. Mutta miten kuvittelet selviäväsi itse täysien rintojen kanssa. Joo, edelleen voi pumpata tyhjäksi, mutta kun ei ole kyse mistään parin tunnin reissusta. 500 kilometriä, sitä reissua ei ajeta päiväseltään. Siinä menee helpostikin kaksi yötä reissun päällä. Siinä saat aika monta kertaaa olla pumppaamassa.
Ai niin, mutta eihän tutteli äidit tätä ymmärrä.
Tämä on juuri se asenne, jota en nykymaailmassa oikein ymmärrä.
Kyllähän vauvan tulo on suuri muutos ja joka päivä löytyy uutta ihmeteltävää, varsinkin, jos se on ensimmäinen lapsi.
Mutta ei se ihmisentaimi nyt sentään NIIN ihmeellinen ole. Kyllä äiti ja vauva pystyvät aivan hyvin sen kestämään, että ovat isästä viikonlopun erossa. Etkö muka ole huomannut, että on valtavasti perheitä, joissa tämä on aivan arkipäiväinen asia? Ei maailma vauvan tullessa pysähdy ja kiinnitä kaikkea huomiotansa. Eikä edes vanhempien kannata näin tehdä.
Elämä jatkuu, kannattaa pyrkiä elämään suhtkoht samanlaista arkea, kuin ennenkin vauvan tuloa. Ystäviin kannattaa olla yhteyksissä ja häissäkin kannattaa käydä, vaikkeivät kaikki ihmiset sitä vauvan mielettömän ihmeellistä persoonallisuutta vanhempien mielestä tarpeeksi osaisikaan arvostaa.
Mutta ei se ihmisentaimi nyt sentään NIIN ihmeellinen ole.
The Onion: "...The holy and sacrosanct miracle of birth, long revered by human civilization as the most mysterious and magical of all phenomena, took place for what experts are estimating "must be at least the 83 billionth time" Tuesday with the successful delivery of eight-pound, four-ounce baby boy Darryl Brandon Severson at Holy Mary Mother Of God Hospital.
The milestone was achieved by Carla Severson, 32, an unemployed cosmetology-school graduate and homemaker, and her husband of 14 years, Dwayne Severson, also 32, a former screen-door factory worker and freelance lawncare contractor. Experts say the miracle most likely was the result of the pair engaging in an otherwise routine act of sexual intercourse at some point during late May 1998.
The miraculous birth is the couple's fifth...."
Onko kukaan kiinnittänyt huomiota, että varsin monessa viestissä todetaan ykskantaan, etten mene eikä myöskään mies menisi. Entä, jos mies haluaakin siitä huolimatta, että perheessä on uusi tulokas, vaalia ystävyyssuhdetta ja olla myös muiden onnessa mukana?
Mikä estää miestä menemästä? Akka ja kaulin kotona! Kun en minä pääse, et mene sinäkään ja leikitään marttyyreita koko perhe.
Nyt vaan mies edustamaan perhettä ja mietitte etukäteen, millä tavoin myös äidin ja vauvan viikonlopusta saisi oikein mukavan. Ehkä isovanhemmat voisivat tulla kotiin jäävän äidin seuraksi (samalla ehkä pyykkäämää, silittämään ja siivoamaan) Tai joku hyvä ystävä - mielellään ei kuitenkaan miespuoliinen - joka tulisi seuraksi sillä periaatteella, ettei palvelu pelaa vaan ruokaa saa, jos itse laittaa.
Ihan turha vatvoa sitä, ettei niin pienestä vauvasta olisi mitään haittaa ja häiriötä. Kukaan aikuinenkaan ei voi mennä tuolla perusteella häihin, jos ei ole kutsuttu. Ihan sama, onko tai olisiko haittaa vai ei; kun ei kerran ole kutsuttu, niin ei siinä tarvitse miettiä, olisiko vauva edukseen vai ei.
En ymmärrä sitäkään, miten yksinkertaisesta asiasta tehdään liian monimutkainen ja selitetään asia itselle toisin kuin on tarkoitettu tyyliin, että meisin vauvan kanssa, koska kutsu on tullut raskausaikana, jolloin vauva on ollut osa minua ja saanut sitä kautta kutsun mukaansa, kun on tullut masusta pois. Älä vaan tuollaista soopaa mene kertomaan, jos kaikesta huolimatta menet häihin vauva kainalossa.
Joku sanoi senkin, ettei teidän ole tarkoitus kerätä ihaiiuja ja onnitteluja vauvan syntymän johdosta, vaan hääparin. Vauva olkoon keskipisteenä teidän omissa tilaisuuksissa, ei toisen häissä. Ja jos vauvoja/lapsia on vain yksi, sitä voimakkaammin ns. kohteliaisuussäänöt edellyttävät, että tuikivieraidenkin on kiinnitettävä huomiota ja ihasteltava sitä hääjuhlassa ainoana esiintyvää pienokaista, joka ehkä vielä nukkuukin ja osaa käyttäytyä niin hienosti. Pah, sanon minä!
Morsian on mielestäni kyllin selvästi ilmaissut, millaiset häät ovat tulossa. Turha silloin on kysyjälle tarjota neuvoa, että soittaisit ja sanoisit niin ja näin. Nyt on tilanne se, ettei tuosta asiasta kannata enää soitella vaan pallo on teillä ja teidän on tehtävä päätös; hääpari on jo omansa tehnyt ja ilmaissut mielestäni ihailtavan suoraselkäisesti, että sääntö koskee kaikkia kutsunsaaneita, niin teitä kuin muitakin. Ja myös heitä itseään, kun laittavat lapsensa hoitoon hääjuhlan ajaksi.
Hyvin monissa tapauksissa mies ei haluaisi ehkä lähteä itse vastasyntyneen vauvan luota pois. Onhan se sentään hänenkin lapsensa ja paljon tärkeämpi kuin kaverin häät.
äiti saa motkottaa hänelle kuinka mies VOI asettaa jotkut häät lapsen edelle! Tai hiljaa mielenosoituksellisesti murjottaa, jos mies ei itse tajua että LAPSI on hänelle tärkeämpi.
Jotenkin niskakarvoja nostattaa tuo asenne, että tässä olisi jotenkin vaakalaudalla lapsen arvostus. En ihmettele, että moni mies jäisi "vapaaehtoisesti" kotiin, jos vaimo on ilmaissut tuollaisen hiljaisen mielipiteensä.
Ja tuo, että lapsen täytyy saada olla keskipisteenä! Ainoa mistä vauva välittää on, että sen perustarpeet tyydytetään ja sitä hoivataan. Tuskin vauva ottaa itseensä jos isukki on poissa vuorokauden, äiti sen sijaan voi ottaa.
että edes joku voisi edustaa meidän perhettä ja näin osoittaa kunnioitusta hääparia kohtaan
Itse en menisi, mutta mieheni saisi luvan mennä, halusi tai ei, jotain käytössääntöjä sentään
me ei eletä niin symbioottisesti, etteikö aiukuiset ihmiset kykenisi sen verran olemaan erillään. Vauva ei isän parin päivän reissusta tiedä yhtään mitään.
että moni mies ei lähtisi, vaikka vaimo sanoisi, että mies voisi mennä. Sellaisiakin miehiä on, jotka oikeasti laittavat sen vauvansa hääjuhlien edelle. Vaikka sun käsityskykyyn tää yhtälö ei ilmeisesti mahdu.
Mies menisi sitten yksin.
Kokemusta täysimetetyistä vauvoista on sen verran, että tiedän, ettei omalla kohdallani meno ilman vauvaa onnistuisi:
- ei ole isovanhempaa tms. joka suostuisi hoitamaan noin pientä pitkän ajan
- yksikään meidän vauvoista ei ole huolinut pulloa, enkä yhden hääjuhlan vuoksi viitsisi huudattaa pientä ihan sen takia että olisi muka pakko ottaa pulloa tai itkeä nälkää
- maidon pumppaaminen ei mulla ole jostain syystä onnistunut, imetys on, mutta rintapumpulla on irronnut vain muutama pisara
-en raaskisi jättää pientä yksin ilman äärimmäistä syytä (sairaalaan joutuminen tms. häät eivät ole niin tärkeät)
Enkä loukkaantuisi, jos leikki-ikäiset eivät pääse, mutta sylivauvat pääsevät. Sehän on ihan luonnollista!
toinen menee ja toinen ei! Näin meillä on pakko välillä tehdä, jos ylipäänsä halutaan käydä yhtään missään ilman lapsia. Ei ole multa pois, jos mies esim. juhlii varpajaisia tai harrastusporukan kanssa käy saunaillassa, yhtä hyvin minä voin lähteä tyttökavereideni kanssa syömään ja parille, en kaipaa miestä sinne kainalooni ja tuskin miehenkään harrastusporukka ilahtuisi jos pyörisin siellä seassa enkä itsekään haluais mennä.
että moni mies ei lähtisi, vaikka vaimo sanoisi, että mies voisi mennä. Sellaisiakin miehiä on, jotka oikeasti laittavat sen vauvansa hääjuhlien edelle. Vaikka sun käsityskykyyn tää yhtälö ei ilmeisesti mahdu.
Pienestä lähes vastasyntyneestä vauvasta ei ole häissä mitään häiriötä, joten olit ajatellut itse asian ihan fiksusti ja "oikein", tämä morsian taas ilmeisestikin on vielä lapseton kun ei osaa yhtään ajatella tuota asiaa. Todella moukkamaista käytöstä morsiamelta! Pieni vauva nukkuu vaunuissa tai missä vaan suurimman osan ajasta vielä kk:n ikäisenä, toisin kuin vähän isommat taaperot, jotka eivät malta istua kauan paikoillaan. Minä en kyllä miehenäsikään lähtisi, jos ei kerran perhe pääse osallistumaan, sanoisin, että sori, tuli este.