uskotko, että koulutuksella on merkitystä kumppanin valinnassa?
esimerkiksi akateeminen; seurustelisitko/menisitkö naimisiin ammattikoulun käyneen kanssa?
Kommentit (102)
on koulutuksella todellakin merkitystä...en voisi seurustella tavallisen työmiehen kanssa...ei vois ehken keskustella tieteellisestä tutkimuksesta tms. hänen kanssaan...
Vaikkakin täällä hoetaan aina sitä mantraa, että työmies voi tienata enemmän (mikä toki pitää paikkaansa), niin silti otin mielummin köyhähkön yhteiskuntatieteilijän kuin varakkaan sähköasentajan=) Toki muutkin asiat vaikuttivat, mutta jos sähköasentajalle täytyy selittää alusta lähtien Suomen itsenäistymisprosessi tai toisen maailmansodan syyt, niin ei sellaisen ihmisen kanssa jaksa keskustella.
OT: oletteko huomanneet saman kuin minä, eli akateemiset miehet seurustelevat äärimmäisen harvoin vaikkapa parturi-kampaajien kanssa? Tai ainakaan muodostavat perhettä jne? Miehiä on akateemisessa maailmassa niin paljon vähemmän, että heille kaikille riittää nainen sieltä ja tokihan on jokainen niistä sitten haluaa akateemisen naisen? Onko näin?
Miehet mistään yleensä keskustelisivat eukkonsa kanssa..
Yksi kivoimmista asioista avioliitossamme on (monen muun lisäksi) että meillä on sama valtiotieteilijän koulutus, eli voimme keskustella yhteiskunnallisista asioista, politiikasta jne. Lisäksi monesti kun toinen pähkäilee jotain työasiaansa, toisesta on oikeasti apua ajatusten selkiyttämiseen koska ymmärrämme toistemme työkontekstia.
Miehet mistään yleensä keskustelisivat eukkonsa kanssa..
olemme molemmat toistemme mielestä parasta mahdollista keskusteluseuraa. Kävin muuten kerran treffeillä autonasentajan kanssa, ja se oli kauhea farssi:D Mies oli tosi juntti ja suhtautui naisiin juuri niinkuin tässä siteeraamani vastaaja. Lisäksi hän jutteli vain autoista. Olen itse kiinnostunut kulttuurista, taiteesta, historiasta ja politiikasta ja sen sellaisesta, joten varmaan voitte kuvitella, ettei oikein toiminut=)
On täysin naurettava väite, ettei ammatillisen koulutuksen saanut ihminen kykene yleissivistystä koskeviin keskusteluihin. Yleissivistystä saa muualtakin kuin yliopistoista. Matkailu avartaa, asioista voi ottaa selvää jokainen lukutaitoinen ihminen jne.
Mutta on totta, että kyllähän se vaikuttaa. itse olen opistotasoisen koulutuksen saanut ja mieheni myös. Olen aina sanonut, että en ota mitään rasva sormista autoasentajaa miehekseni. Ja kun noita miehiä tuolla rakennuksilla, autokorjaamoissa yms. katselee niin kyllähän siellä ei sivistys kukoista.
Mutta sosiaalinen sivistys on se mitä itse arvostan. Sitä, että osataan käyttäytyä ja ottaa toiset huomioon. Ja kyllä sitä käytännöllisyyttäkin pitää olla. En osaa kuvitella tilannetta, että mieheni ei osaisi remontoida tai korjata hajonneita tavaroita!
kumppanin valinnassa. Mulle on ihan sama mitä se mie työkseen tekee, jos se on ihana mies ja hyvä isä. Ehkäpä enemmän kaipaan sitä sydämen sivistystä, mitä ei opi kirjoista eikä kouluista ja toisilla sitä on, toisilla ei. Mun isäni on bussinkuljettaja ja omaa siltkin erittäin laajan käsityksen asioista, kun on aina lukenut paljon. On myös erittäin pidetty ihmisenä. Ja olisihan se hassua valita oma mies sen perusteella, että sen kanssa pitäisi pystyä keskustelemaan politiikasta. Kyllä meillä on paljon tärkeämpiä asioita keskusteltavana.
Ja olisihan se hassua valita oma mies sen perusteella, että sen kanssa pitäisi pystyä keskustelemaan politiikasta. Kyllä meillä on paljon tärkeämpiä asioita keskusteltavana.
Koska ollaan sitä opiskeltukin ja työkin liittyy siihen. Toki keskustellaan paljon muustakin. Tietenkään ei kaikkien tarvitse keskustella siitä, mutta siis omassa elämässäni se on yksi niistä asioista joista tykkään, tähän vastasin siis minä. Yksi valtiotieteiden opiskelun etu on muuten että osaa erottaa yleisen yksityisestä, eli ei tuota vaikeuksia ymmärtää että ihmisillä voi olla erilaisia kiinnostuksen kohteita, onnellisen avioliiton perustoja jne. ;-)
Ja olisihan se hassua valita oma mies sen perusteella, että sen kanssa pitäisi pystyä keskustelemaan politiikasta. Kyllä meillä on paljon tärkeämpiä asioita keskusteltavana.
Meinaan minulle kumppanin valinnassa oli tärkeää, että pystyy keskustelemaan politiikasta. Olen itse siitä intohimoisen kiinnostunut, olen opiskellut politiikkaa yliopistossa ja harrastan puoluetoimintaa. Lisäksi teen töitä poliittista lobbaamista tekevässä organisaatiossa. En oikeastaan edes ymmärrä, että mikä (arkielämän asioita lukuunottamatta) voisi olla politiikkaa (tai filosofiaa) tärkeämpi keskustelunaihe? Siis ihan vaan, että mitä sä nro 9 tarkoitat?
Mutta tosiaan, ihmisiä on erilaisia. Minusta taas olisi hassua valita mies sen perusteella, että osaako se korjata pyykkikoneen:D:D:D
Mä kyllä kelpasin miehelleni ihan tälläsenä ammattikoulun käyneenä parturi-kampaajana :)
Koska ollaan sitä opiskeltukin ja työkin liittyy siihen. Toki keskustellaan paljon muustakin. Tietenkään ei kaikkien tarvitse keskustella siitä, mutta siis omassa elämässäni se on yksi niistä asioista joista tykkään, tähän vastasin siis minä. Yksi valtiotieteiden opiskelun etu on muuten että osaa erottaa yleisen yksityisestä, eli ei tuota vaikeuksia ymmärtää että ihmisillä voi olla erilaisia kiinnostuksen kohteita, onnellisen avioliiton perustoja jne. ;-)
sopivan kumppanin. Kuitenkin mulla särähtää korvaan tuo ajattelutapa, mikä täällä kävi ilmi, että esim parturi-kampaaja on niin tyhmä/sivistymätön tms ettei sen kanssa akateeminen pahemmin seurustelu. Että kukahan se yleistää?
Eipä silti ei meillä olekaan kuin amk- ja opistotason tutkinnot.
mutta kommentoinpa, että on sulla aika kapea-alainen ajattelutapa sitten noinkin "sivistyneeksi" ihmiseksi, jos et muuta juttelunaihetta pariskunnille keksi kuin politiikka. Se arkielämä on perheessä tarpeeksi tärkeä keskustelunaihe, puhumattakaan kaikesta muusta maan ja taivaan välillä.
hän ei edes viitannut siihen, ettei parturi-kampaaja voisi olla sivistynyt. Olisiko niin ettei ei-akateemisen sisälukutaito ole kovin tarkka:D
sopivan kumppanin. Kuitenkin mulla särähtää korvaan tuo ajattelutapa, mikä täällä kävi ilmi, että esim parturi-kampaaja on niin tyhmä/sivistymätön tms ettei sen kanssa akateeminen pahemmin seurustelu. Että kukahan se yleistää?
ole puhunut parturikampaajista mitaan. Enkä muuten haluaisi olla esim. diplomi-insinöörinkään vaimo, koska meilläkään tuskin olisi paljon yhteistä juteltavaa. Oma pointtini oli se että itselleni, omassa avioliitossani, on tärkeää että voin puhua koulutukseen ja työhön liittyviä asioita mieheni kanssa. Voin hyvin kuvitella että kaikilla ei ole näin. Minusta koko maailman ei tarvitse elää kuten minä, enkä ymmärtänyt että kysymyksellä haettiin jotain yleispätevää sääntöä, nämä ovat niin henkilökohtaisia asioita mikä kenellekin on tärkeää aviopuolison valinnassa että tuskinpa sellaista sääntöä onkaan.
hän ei edes viitannut siihen, ettei parturi-kampaaja voisi olla sivistynyt. Olisiko niin ettei ei-akateemisen sisälukutaito ole kovin tarkka:D
etten ole akateeminen?
mutta kommentoinpa, että on sulla aika kapea-alainen ajattelutapa sitten noinkin "sivistyneeksi" ihmiseksi, jos et muuta juttelunaihetta pariskunnille keksi kuin politiikka. Se arkielämä on perheessä tarpeeksi tärkeä keskustelunaihe, puhumattakaan kaikesta muusta maan ja taivaan välillä.
Siis tottakai on muitakin tärkeitä keskustelunaiheita. Lisäksi mainitsin filosofian, oletko tuttu käsitteen kanssa? Tarkoitin vain, etten ITSE ymmärrä miten joku voi sanoa politiikasta noin, koska sehän on yhteiskunnallisen elämän perusta. MUTTA en toki väitä, etteikö muita "sivistyneitä" keskustelunaiheita ole=) Kävimme miehen kanssa muuten eilen todella mielenkiintoisen keskustelun poliittisen luonteesta, eli mikä on politiikkaa ja johtopäätös oli, että kaikki=)
pahimmat yleistäjät täällä taitaa olla just nämä niin akateemiset, jotka ovat joutuneet tavallisen rahvaan kanssa asioidessaan traumaattiseen kanssakäymiseen. Huh huh, pientä rajaa.
minulla ei olisi kovinkaan paljon yhteistä esimerkiksi DI:n kanssa, näin ammatillisesti. Ja olen siis kiinnostunut muustakin kuin politiikasta:D Nyt on luennan alla eräs kulttuurihistorian väikkäri.
on koulutuksella todellakin merkitystä...en voisi seurustella tavallisen työmiehen kanssa...ei vois ehken keskustella tieteellisestä tutkimuksesta tms. hänen kanssaan...