Vaasalaisisä: Lapsiltani evättiin suomen kieli, tämä ruotsinkielisessä päiväkodissa
Vaasalaisisä: Lapsiltani evättiin suomen kieli
06.04.2009 20:16
Vaasalainen perheenisä katsoo, että hänen kahta lastaan on estetty puhumasta omaa äidinkieltään, suomea, ruotsinkielisessä päiväkodissa ja esikoulussa.
Kaksikielisen perheen isä on tehnyt lasten saamasta kohtelusta kantelun Vaasan kaupungille.
Tapauksesta kertoi Pohjalainen.
Nimettömänä pysyttelevä isä katsoo, että perheen lapset ovat joutuneet useassa ruotsinkielisessä päiväkodissa kielisyrjinnän kohteiksi.
Isän mukaan erään päiväkodin johtaja oli kertonut vanhempainillassa, että päiväkodissa otetaan käyttöön "kova linja".
- Kun tiedustelin, mitä kovalla linjalla tarkoitetaan, hän vastasi, että suomen kielen käyttö tullaan kieltämään lapsilta. Hän perusteli tätä sillä, että ryhmä on ruotsinkielinen ja muut vanhemmat toivovat, ettei heidän tarvitsisi kuulla päiväkodissa suomea.
Isän mukaan suomen kieli on rinnastettu päiväkodissa kiroiluun. -Olemme joutuneet suojelemaan lapsiamme henkilökunnan kielipoliittisilta tavoitteilta, emme muilta lapsilta, isä toteaa kantelussaan.
Isä on suomenkielinen ja lasten äiti ruotsinkielinen. Perheessä on puhuttu lapsille johdonmukaisesti molempia kotimaisia.
Kasvatus- ja opetusviraston johtaja Harry Swanljung kertoo tapauksen olevan selvittelyssä.
- Olemme nimenomaan antaneet päiväkodin henkilökunnalle sellaiset ohjeet, että henkilökunta käyttää päiväkodin kieltä ja lapsi saa käyttää sitä kieltä, mikä kulloinkin parhaalta tuntuu. Selvitämme nyt, onko tässä tapahtunut joitakin rikkomuksia.
Swanljung uskoo, että tapauksessa on kyse ns. veteen piirretystä viivasta.
- Kun aikuinen sanoo, että suositellaan ruotsin kieltä, lapsi saattaa kokea sen kielloksi. Tähän nyt haetaan selvyyttä.
Kommentit (103)
vaikka indokiinaa KESKENÄÄN vaikka olisi venäjän tai englanninkielinen päiväkoti.
kun kuitenkin ollaan RUOTSINkielisessä päiväkodissa. Ei täällä englannin-, ranskan- tai venäjänkielisissä päiväkodeissakaan puhuta suomea. Sinne nimenomaan pannaan lapset oppimaan sitä toista kieltä.
Jos haluaa puhua suomea, menee SUOMENkieliseen päiväkotiin.
joten tuo ruotsin ylivallasta ruikuttaminen on kyllä ihan kukkua!
että niissä puhutaan sitä päiväkodin kieltä. Sorry nyt vaan.
niin ainakin niissä mistä minä tiedän. Se että pyydetään tai rohkaistaan vaihtamana kieltä on ok, kieltäminen taas on eri asia.
että niissä puhutaan sitä päiväkodin kieltä. Sorry nyt vaan.
mm. ruotsi, englanti, ranska, saksa. Missän ei olel lapsia kielletty puhumasta suomeksi. Henkilökunta puhuu sillä hoitopaikan "virallisella" kielellä, ja kyllä kehottaa lapsia puhumaan sillä (esim. jos isommat lapset leikkii, niin voivat sanoa että leikkikääpäs saksaksi), mutta ei koskaan kiellä. Eikä rankaise jos lapset ei kieltä vaihda. Olisi myös tosi hankalaa niille joilla suomi on hoidon aloittaessa vahvempi ja toisella kielellä puhuu vain muutaman sanan (vaikka passiivisesti ymmärtäisikin saman verran kuin suomea). Voisi monta tärkeää asiaa lapselta jäädä sanomatta hoitajille silloin alussa...
kun kuitenkin ollaan RUOTSINkielisessä päiväkodissa. Ei täällä englannin-, ranskan- tai venäjänkielisissä päiväkodeissakaan puhuta suomea. Sinne nimenomaan pannaan lapset oppimaan sitä toista kieltä.
Muutenkin tuo on vain sanoilla saivartelua.
Jos lapsi on esimerkiksi ruotsinkielisessä päiväkodissa ja kaikki lapset ulkona ollessaan puhuisivat suomea eli valtaväestön kieltä. Ei sitä voi verrata siihen että suomenkielisessä päiväkodissa joku satunnainen lapsi puhuu kiinaa, toinen vaikkapa saksaa ystävänsä kanssa ja neljäs lapsi puhuu viidennen lapsen kanssa englantia. Ei ole yhtään sama asia kuin jos valtaosa lapsista alkaa puhua valtaväestön kieltä keskenään JATKUVASTI. Silloin siitä jo voi tulla ongelma, lapset eivät ehkä edes opi käyttämään ruotsia leikeissään...
On se kumma kuinka ruotsin kieli on niin kipeä ja arka paikka joillekin suomenkielisille. Onneksi ei sentään kaikille! Ties mistä huonosta itsetunnosta juontaa juurensa, ehkä nämä joilla ei ole kielipäätä ylipäätään sitten katkeroituvat...
mistä tuon nyt tietää onko asia ollut näin. Jotkut ihmiset ottavat kehotuksetkin kieltoina.
Taitaa tämäkin isukki olla jokin Curling-vanhempi joka ei voinut sietää sitä että hänen lapsiaan kehotetaan tekemään jotain mitä HE ITSE eivät tahdo tehdä. Niin tavallista nykyaikana että!
Vaasan kasvatus- ja opetusviraston johtaja Harry Swanljung kertoo: "Olemme nimenomaan antaneet päiväkodin henkilökunnalle sellaiset ohjeet, että henkilökunta käyttää päiväkodin kieltä ja *lapsi saa käyttää sitä kieltä, mikä kulloinkin parhaalta tuntuu * ."
Eli jos päiväkodissa on tosiaan _kielletty_ se suomen puhuminen, on päiväkoti rikkonut sille annettuja ohjeita.
lapsi parat. Kuinka tuhoisaa tuommonen on lapsen identiteetille.
Itse olen kaksikielisestä perheestä. Olin pienenä vähän aikaa ruotsinkielisessä hoidossa(mistä näen vieläkin painajaisia) Suomea ei saanut puhua.
Kotona puhuimme pääasiassa ruotsia, kaverit, naapurit ruotsinkielisiä. Suomenkielisessä hoidossa sain puhua ruotsia(minulle vastattiin suomeksi)
En ymmärrä tätä kieltoa. Täytyy olla sadisti luonteeltaan joka näin alistaa lapsia....
Kaippa täytyy uskoa se sanonta, että hoitotädit ovat entisiä koulukiusaajija. Mitään muutahan se ei ole kuin kiusaamista.
Minusta tämä on kummallista. Minun lapseni on ollut suomenkielisessä päiväkodissa. Ryhmässä on ollut kolme ruotsinkielistä lasta. Välillä jopa hoitajat ovat lapsille puhuneet ruotsia ja lapset ovat puhuneet välillä keskenään ruotsia. Jopa lapseni on kotonakin alkanut käyttää ruotsinkielisiä sanoja. Minusta lapsen kuuluu saada puhua sitä kieltä mitä haluaa toisten lastensa kanssa ja hoitajat puhukoot sitten lasten kanssa päiväkodin omaa kieltä. Kyllä se hieman on hämmästyttävää, kuinka tuo ruotsinkieli jyrää Vaasassa. Jos asia olisi toisin päin, uskonpas, että suomenkielisessä päiväkodissa ei katsottaisi kieroon ruotsinkielen puhumista. Se on ainakin oma kokemukseni lapseni ryhmästä.
huomatkaa muuten kiellon puolustelijat tämä:
Vaasan kasvatus- ja opetusviraston johtaja Harry Swanljung kertoo: "Olemme nimenomaan antaneet päiväkodin henkilökunnalle sellaiset ohjeet, että henkilökunta käyttää päiväkodin kieltä ja *lapsi saa käyttää sitä kieltä, mikä kulloinkin parhaalta tuntuu* ."
Eli *jos* päiväkodissa on tosiaan kielletty se suomen puhuminen, on päiväkoti rikkonut sille annettuja ohjeita.
suomea ei siellä sallita puhuttavan. Haluavat vahvistaa lasten koulukieltä. Ryhmässä on vain pari täysin ummikkoruotsinkielistä, joten mielestäni perusteltu käytäntö. Ollaan kaksikielinen perhe ja kotona ehditään puhua suomea:)
106, jep, ja kieltämisestä on vain iltapäivälehden tieto.
[Jos asuisin Vaasassa niin laittaisin kaksikielisenä lapseni ruotsinkieliseen päiväkotiin ja tukisin ruotsin kieltä enemmän. Uskon että Vaasalainen kyllä oppii puhumaan suomea kun sitä kuulee joka paikassa.]
Mun mies on Vaasasta ja se ei osannut sanaakaan suomea, kun alettiin seurustella! Eikä sen Vaasalaiset kaverit tai perheenjäsenet osaa suomea vieläkään...
Toki jos asuu jossain maalaiskunnassa eikä käy töissäkään missään ulkopuolella niin ei opi suomea. Mutta Vaasassa kyllä oppii varmasti. Vai mistä löytyy joku sellainen työpaikka jossa ei puhuttaisi tänä päivänä suomea?
Itse olin eräässä konttorissa töissä ja siellä kehitys oli RUOTSIN kielen kannalta huolestuttava: aikaisemmin (70-80 -luvulla) kaikki dokumentit ja muistiot kirjoitettiin ruotsiksi, kun olin siellä töissä 90-luvun lopulla olikin siirrytty suomeen... Näin oli monessa muussakin vaasalaisessa yrityksessä, siitä on joku Filosofian tohtori oikein tehnyt väitöskirjankin miten paljon tämä on Vaasassa muuttunut parissakymmenessä vuodessa!
Ruotsin kielen asema ei nykyään ole helppo ja ymmärrän oikein hyvin että oikeuksia puolustetaan! Suomen kieli pärjää kyllä vaikka jotkut kuvittelevat toista...
oppinut sitä ruotsia vaikka koko ikäni olen vaasassa asunut. toi on typerä harha käsitys
....perheen lapset ovat joutuneet useassa ruotsinkielisessä päiväkodissa kielisyrjinnän kohteiksi....
Mikähän vika perheessä on kun lapset ovat olleet USEASSA päiväkodissa?