Ranskalaisten älynväläys:
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200906209800983_ul.shtml
Tai siis eihän Sarkozy edes ole ranskalainen. Tämä viimeisin onkin sitten varsinainen "yksilönvapauden" voitto...
Jos nainen ITSE valitsee käyttää huntua, vaikkapa sitten burkaa, kai hän nyt sen voi itse päättää???
Kommentit (32)
bad hair dayna huivia. Siellä ollaan kieltämässä KASVOT PEITTÄVÄN burkhan käyttöä. Joten siitä vain rohkeasti huivit päähän, naiset!
Ranska haluaisi lisäksi kieltää musliminaisia pukeutumasta koko vartalon ja kasvot peittäviin huntuihin julkisilla paikoilla.
Huivia saisi kait sentään käyttää koulun ulkopuolella. Huivin kieltäminen olisi minun mielestäni kyllä syrjintää. Mikäs se mukavampaa kuin sitaista huivi päähän, kun on bad hair day, kylmä ilma tai se sopii asusteena. Kiellettäisiinkö myös pipojen pitäminen. Monet hiuksensa väliaikaisesti menettäneet käyttävät myös huivia tai auringonpaisteessa pää suojataan huivilla.
sitä, että ne musliminaiset, jotka haluavat pitää huivia (peitti se sitten vain hiukset tai jopa kasvot) jäävät koteihinsa eristyksiin. Todellista tasa-arvoa...
Turkissakin on lailla kielletty hunnun käyttö ainakin valtion virastoissa, yliopistoissa ja oikeussaleissa. Ja kyseessä on sentään muslimi maa.
tietävät huivien olevan arkipäivää. Nämä kiellot ovat Ata Türkin peruja, ja hänhän halusi länsimaistaa Turkin.
Sarkozy on kieltämässä nimenomaan koko vartalon peittävän hunnun, ei huivia. Ei huivin käyttöä ole Turkissa kielletty vaan juuri hunnun.
mitä voi tehdä. Jos lain noudattaminen tarkoittaa, että pitää jäädä kotiin, sitten se tarkoittaa sitä - tai sitten kannattaa muuttaa valtioon, jossa voi toteuttaa puhdasta uskoaan lakien rajoissa.
on yksi askel lisää (muslimi)naisten syrjimisen ja oikeuksien rajoittamisen saralla. Lopulta oman uskonnon mukainen pukeutuminen olisi täysin kiellettyä. Kumma eitteivät ole sitten kieltäneet ortodoksijuutalaisten puketutumista (miesten vaateet, parja ja ohimokiharat, sekä naisten hiustenleikkuu ja huivit)...
Selvästi Ranskassa syrjitään ja rajoitetaan muslimien oikeuksia.
mitä voi tehdä. Jos lain noudattaminen tarkoittaa, että pitää jäädä kotiin, sitten se tarkoittaa sitä - tai sitten kannattaa muuttaa valtioon, jossa voi toteuttaa puhdasta uskoaan lakien rajoissa.
Ei terve! Se huivi ei enää edes ole uskon(non) asia, vaan Ranskassa halutaa rajoittaa tietyn kansanryhmän oikeuksia ja vapauksia! Eli selkeä viestihän on se, että muslimit eivät ole tervetulleita! Vaikka he tekevät Ranskassa(kin) sen likaisen ja huonosti palkatun työn, mitä "oikeat" ranskalaiset eivät enää halua tehdä.
Ei terve! Se huivi ei enää edes ole uskon(non) asia, vaan Ranskassa halutaa rajoittaa tietyn kansanryhmän oikeuksia ja vapauksia! Eli selkeä viestihän on se, että muslimit eivät ole tervetulleita! Vaikka he tekevät Ranskassa(kin) sen likaisen ja huonosti palkatun työn, mitä "oikeat" ranskalaiset eivät enää halua tehdä.
Ranskassa halutaan varmistaa, että naisten oikeuksia kunnioitetaan. Ja hyvä niin.
julkisella paikalla kiellettiin joku vuosi sitten.
epäilen, että Arhinmäki ei käytä, olen nimittäin nähnyt sen ihan ilman huivia matseissa.
Ei kai tarkoituksesi ollut perustella laittomuutta "koska kyllähän muutkin niin tekee"?
Minä en ole mikään persu, enkä kiihkoilija mihinkään suuntaan, mutta olen tuon Ranskan ratkaisun kanssa samoilla linjoilla. Johonkin se sallitun käytöksen raja on vedettävä, ja mielestäni tämä kohta, joka saattaa kätkeä taakseen naisten oikeuksien vakavaa polkemista on sellaiselle mitä mainioin paikka.
Ei kellään pitäisi olla niin paljon peiteltävää maailmalta...tai sitten pysyköön kotona
Esim. oma isoäitini käytti AINA huivia, ja hän sentään oli täysin syntyperäinen suomalainen. Häntä et olisi koskaan saanut luopumaan huivistaan.
Lisäksi nykynuorten muotiin kuuluvat erilaiset päähineet, miten sinne musliminaisten huivi eroaa niistä? Heilläkin on huivimuotia.
Esim. oma isoäitini käytti AINA huivia, ja hän sentään oli täysin syntyperäinen suomalainen. Häntä et olisi koskaan saanut luopumaan huivistaan.
Lisäksi nykynuorten muotiin kuuluvat erilaiset päähineet, miten sinne musliminaisten huivi eroaa niistä? Heilläkin on huivimuotia.
Ei kellään pitäisi olla niin paljon peiteltävää maailmalta...tai sitten pysyköön kotona
Musliminaiset ovat itse valinneet käyttää huivia, kokevat sen osaksi omaa identiteettiään.
Itse kritisoin pienten tyttöjen huivittamista, koska se ei edes mitenkään perustu Koraaniin.
Peittääkö vain hiuksensa tai sitten vaikka kasvonsa?
Mummoni peitti aina hiuksensa, itse peitän huivilla myös kasvoni... talvisin.
Isä oli kai unkarilainen ja äidin alkuperä Kreikasta (jopa juutalainen, hui...). Hänellä on jotenkin suuri tarve päteä ja olla esillä ja se on aina vaarallista, kuten myös Berlusconin uho. Minä sallisin aikuisen ihmisen käyttää huivia tai burkaa, ei ole minusta mitenkään loukkaavaa tai keneltäkään pois.
Jos nainen ITSE valitsee käyttää huntua, vaikkapa sitten burkaa, kai hän nyt sen voi itse päättää???
Pitäiskö järjestää testejä jossa selvitellään käyttääkö nainen burkhaa
1. Kun ihan itse tahtoo
2. Kun mies sanoo ja muuten ei pääse ulos
3. Kun läheisten luoma painostus on niin kova ja mies tappaa jos menee ulos ilman
...Että sitten vaan ykköseen vastanneet saa käyttää. Äly hoi?!
Siis jälleen kerran: Ranskassa on niin kauan taisteltu ihmisoikeuksien puolesta ja erityisesti uskonnon valtaa vastaan että en yhtään ihmettele, että heillä on pokkaa ja rohkeutta nostaa kissa pöydälle. Kiitos siitä älykkäille ranskalaisille jotka eivät pelkää puuttua vaikeisiin yhteiskunnallisiin epäkohtiin ja naisten syrjintään!
Ja vielä: Edes minä, joka ei usko minkään maailman jumaliin ja jonka mies ei sorra yhtään, en uskaltaisi mennä kadulle ilman burkhaa jos kaikki muut naiset sitä käyttäisivät, valtiokirkko määräisi sen minun kohtalokseni ja ennen kaikkea koska tietäisin joutuvani hengenvaaraan, jos uskaltaisin ulos ilman mennä. Siinä teille valinnanvapautta...
kyse on yksilön vapaudesta pukeutua niinkuin hän haluaa tai niinkuin hänen maailmankatsomuksensa "määrää". Toisen maailmankatsomus sanelee burkhan, toisen tuulipuvun.
Sarko on idiootti (päinvastoin kuin Obama), mutta miten niin hän EI OLE ranskalainen? Harrastaako ap natsien rotuoppeja vai miten on?
että valtio puuttuu yksilön oikeuteen pukeuta haluamallaan tavalla???
Sittenhän voisivat päättää kiinalaiseen tyyliin, että kaikkien pitää käyttää sukupuoletonta univormua!
Kyse ei todellakaan ole pokasta, saati rohkeudesta nostaa kissa pöydälle, ja jos yhtään ranskalaista kulttuuria tuntisit, et edes puhuisi ihmisoikeuksista. Kyse tässä(kin) huiviasiassa on alistaa maahanmuuttajia, erityisesti musliminaisia. Ranska on todellakin kaksinaismoraalin maa, jossa maahanmuuttajat ovat toisen luokan kansalaisia. Sarkozy taas haluaa olla ranskalainen, ja tästä syystä hän sitten vaahtoaakin ranskalaisuudesta.
Ranska haluaisi lisäksi kieltää musliminaisia pukeutumasta koko vartalon ja kasvot peittäviin huntuihin julkisilla paikoilla.
Huivia saisi kait sentään käyttää koulun ulkopuolella. Huivin kieltäminen olisi minun mielestäni kyllä syrjintää. Mikäs se mukavampaa kuin sitaista huivi päähän, kun on bad hair day, kylmä ilma tai se sopii asusteena. Kiellettäisiinkö myös pipojen pitäminen. Monet hiuksensa väliaikaisesti menettäneet käyttävät myös huivia tai auringonpaisteessa pää suojataan huivilla.