Päivähoitokeskustelussa pitäisi ajatella enemmän VAUVAN etua!
Eli tarkoitan sen syntyvän lapsen etua, jonka takia äiti jää äitiys- ja vanhempainvapaille. Koko ajan keskustelussa hoetaan vain muiden lasten etua tai vanhempien etua, mutta ajatteleeko kukaan mikä olisi paras ratkaisu sille syntyneelle vauvalle?
Mulla on vasta yksi lapsi, joten asia ei VIELÄ kosketa itseäni, mutta silti ajattelen näin: Ensimmäinen vuosi on lapsen elämässä se kaikista TÄRKEIN! Vuorovaikutussuhdetta vanhempiin ja etenkin äitiin ei voi liikaa korostaa. Samoin asiantuntijat ovat sitä mieltä, että tavallinen rauhallinen arki on vauvalle paras.
Tätä taustaa vasten tuntuu hurjalta, jos perheessä on monta muuta alle kouluikäistä, joita kuljetellaan koko ajan kerhoihin, kyläillään jne. Tuolla toisessa ketjussa joku kehuskeli, miten käy teattereissa, museoissa jne. Toivottavasti ei ainakaan vauvan kanssa! On aika surullista, jos se äitiysloma, joka tulee siksi, että saisi kehittää vuorovaikutussuhdetta vauvan kanssa, meneekin vain isompien lasten rytmien mukaan.
Tästä syystä olen sitä mieltä, että ainakin osapäivähoito isommille sisaruksille on tarpeen! VAUVAN edun takia!
Kommentit (52)
Kyllä se neljävuotiaasi kuule enemmän kärsii siitä, että raahaat hänet vieraiden ihmisten luokse päiväksi, kun itse vietät päiväsi uuden vauvan kanssa..
Viedä lapsi viihtymään kavereidensa kanssa parina päivänä viikossa pariksi tunniksi kerrallaan, ei vieraiden ihmisten hoiviin jotta itse pääsisin vain rauhassa pusuttelemaan vaavelia.
Niin vaikeaa kun se voikin olla uskoa, että lastaan voi rakastaa, vaikka uskoo, että hänellä on hyvä tehdä välillä muutakin kuin olla äidin helmoissa.
t.2
että toimit oikein?
Turha kai tässä on sitten kättä vääntää asiasta.
Mä en ymmärrä tuota päivähoidon väärinkäyttämistä parin tunnin leikkihetkeen kavereiden kanssa. Tajuatko, että viet päivähoitopaikan ehkä juuri siltä lapselta, jonka äiti on oikeasti työssäkäyvä ja haluaisi lapsensa esim. lyhyemmän matkan takia, juuri sinun virikelapsesi päiväkotiin.
Mutta ei, sinullahan on lain mukainen oikeus laittaa lapsesi päiväkotiin. piste.
Jos virikelapset häipyvät päiväkodeista, RYHMIÄ SULJETAAN säästöjen vuoksi. Ryhmät eivät pienene, vaan hoitajat lentävät pihalle. Kunnat eivät todellakaan hyvää hyvyyttään säilytä "liian pieniä" ryhmiä, vaan yhdistävät, sulkevat ja säästävät kaikin mahdollisin tavoin.
näin meilläpäin ainakin. Minua se ei työssäkäyvänä haittaa, koska se neljän tunnin hoitoaika ei meille riittäisi missään tapauksessa.
kyllä niitä leikkihetkiä pitäisi järjestyä ihan leikkipuistoissa tai kerhoissakin.
Että tuskin tarvitsee sun äitiysloman ajaksi hei päivähoitopaikkaansa..
kunhan kirjoitan mietteitäni.
Mutta ei, sinullahan on lain mukainen oikeus laittaa lapsesi päiväkotiin. piste.
Ja naulan kantaan, niin onkin.piste.
Itse kävelemme pitkän matkan päiväkotiin, autoa ei ole, ja lähipäiväkotiin ei ole löytynyt paikkoja yli vuoden aikana. Kyse ei ole mistään mukavuudenhalusta, vaan siitä, että Suomessa luojan kiitos on mahdollista elää näin. Ikävää, jos koet että se on joltain pois. Vieköön työssäkäyvä äiti-parka lapsensa sinne päiväkotiin, mihin saa, ihan niin kuin itsekin olen tehnyt.
..äiti ne sitten tekee ja hoitaa (valitettavan usein yksin)
Miksei kukaan ajattele lasten ISÄÄ! Onhan hänkin ne lapset alulle laittanut!!!!
Asia ei ole ihan noin yksiselitteinen. Tässäkin ketjussa esim. äiti, jolla 4 alle kouluikäistä lasta, no heistä on jo leikkiseuraa toisilleenkin. Minulla taas yksinäinen 4v 6kk ja toinen vasta tulossa (kun ei aiemmin suotu)
Meidän lapsi on ollut kotona, mutta nytkin suren sitä, että vaikka kotona tehdäänkin paljon asioita ja harrastetaan ihan omien eläinten kanssa täällä maalla.. niin hänellä on liian vähän samanikäisiä leikkikavereita. Liian harvoin.
Täytyisi myös varmaan oppia ryhmän tavoille ja jakamaan sekä ajattelemaan enemmän myös toisia.. mielenkiinnolla katsotaan, kuinka käy kun vauva syntyy.. kuinka pahaksi mustasukkaisuus äityy..
täällä meillä päin lapsia on jonoksi asti.
Kyllä silloin nimen omaan virikelapset ne paikat vievät.
Turha suggeroida itsensä luulemaan muuta.
Jos virikelapset häipyvät päiväkodeista, RYHMIÄ SULJETAAN säästöjen vuoksi. Ryhmät eivät pienene, vaan hoitajat lentävät pihalle. Kunnat eivät todellakaan hyvää hyvyyttään säilytä "liian pieniä" ryhmiä, vaan yhdistävät, sulkevat ja säästävät kaikin mahdollisin tavoin.
toimittaa pois kotoa kun uusi perheenjäsen syntyy?
Koko perheenhän täytyisi saada rauhassa tutustua vauvaan ja toisin päin.
Kun minä esim. imetin vauvaa niin luin samalla isommille satua.
Äiti ovat nykyään tunteettomia ja julmia. Haluavat laittaa isommat lapset hälinään ja rauhattomuuteen koko päiväksi.
jonoksi asti tulossa lapsia hoitoon, myös meidän kunnassa. Ja mitään virikelasten ryhmiä ei missään neljässä kunnan päiväkodissa ole. HALOO! Siellä ne virikelapset ovat ihan normaaleissa ryhmissä.
Minäkin menin töihin vasta kun uusi päiväkoti valmistui. Lapsi olisi pitänyt laittaa varahoitoon siksi aikaa toiselle puolelle kuntaa, joten siirsin töihinpaluuta kunnes päiväkoti valmistui, ja lapseni pääsi sinne.
Jestas, että sinä olet itsekäs ap. pidä edes ajatukset omassa mahassasi.
mua hävettäisi olla sinä.
minä pitäisin esikoisen vauvani kanssa kotona ja nauttisin normaalista arjesta.
.. riippumatta siitä mikä on yleinen mielipide. Voitahan ottaa lapsen pois hoidosta sitten myöhemmin, jos siltä vaikuttaa... mutta takaisin hoitoon et saa jos otat kerran pois.