Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko imetysfanaatikot ja päivähoidon vastustajat samoja vai eri ihmisiä?

Vierailija
26.03.2009 |

Sitä, että äiti vie esikoisen/vanhemmat lapset hoitoon silloin, kun on kotona vauvan kanssa, kritosoidaan paljon. Mysö sitä kritoisoidaan, että äidit eivät jaksa panostaa imetykseen tarpeeksi, vaan luovuttavat liian helpolla. Pitäisi jaksaa imettää vauvaa tuntitolkulla putkeen - etenkin tihäen imun kausina (eikä missään nimessä sortua pulloon), loikoilla vauvan kanssa pitkiä aikoja sängyllä rauhassa imettäen ym. jotta täysimetys onnistuisi. Jokainenhan ymmärtää, ettei tämä ole mahdollista, mikäli kotona on muita pieniä lapsia. Tai jos olisikin, jäisi muiden lasten hoito kyllä todellakin retuperälle. Varsinkin, jos muita lapsia olisi yksi ja hän olisi melko pieni ( ja kyllä - minä jouduin antamaan välillä vauvalleni lisämaitoa varsinkin tiheän imun kausina, sillä esikoinen tarvitsi hoitoa, huomiota, ulkoilua ym - ja maidontulo loppuikin sitten kokonaan vauvan ollessa 5,5kk).

On tietysti niitä, joilla imetys sujuu kuin tanssi, mutta sitten myös niitä, joilla se vaatii kovasti työtä. Niin, mitä sanotte? Pitäisikikö siis esikoinen viedä hoitoon imetyksen onnistumisen tähden vai tinkiä täysimetyksestä esikoisen kotihoidon vuoksi? Lähinnä olen kiinnostunut siitä, että ovatko imetysfanaatikot (siis ne, jotka eivät hyväksy lisämaidon antamista muuta kuin siaraudest ajohtuvasta syystä tms.) myös fanaattisia kotihoidon puolustajia ja jos ovat, miten he ratkovat tällaisen ristiriidan. Vai koskeeko täysimetysihanne sittenkin vain esikoista/ainoaa lasta? Vai eikö imetysfanaatikoille pienen lapsen kotonahoitaminen ole yhtä tärkeä asia kuin imetys?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä ole imetysfanaatikko ja meillä imetys molempien kanssa (tai siis aikanaan myös esikoisen kanssa ja nyt vauvan kanssa) näyttää sujuvan kuin tanssi.

Esikoinen, 5v. jatkoi osapäivähoidossa. Ne päivät, kun on ollut kotona, on ihan kypsänä kitisemässä tekemistä ja kavereita. Vauva alle kuukauden, ja ensimmäiseen kahteen viikkoonhan ei saanut viedä ulos. Mies töissä, sektio takana, vauvaa siis ei kuukauteen ainakaan kanneta mihinkään (asutaan maalla ja auto ainoa keino päästä ylipäätään johonkin).

En ole keksinyt vielä, millä nostan vauvan vaunut auton takakontista, kun vauva ainoa mitä saa nostaa sektion jälkeen. Miten ulkoilla ekat kaksi viikkoa isomman kanssa, kun vauva ei saa olla ulkona?

Nämä kysymykset kyllä kuuluisi tuonne toisiin fanaattisiin päivähoitoketjuihin ; )

Vierailija
22/53 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä ole imetysfanaatikko ja meillä imetys molempien kanssa (tai siis aikanaan myös esikoisen kanssa ja nyt vauvan kanssa) näyttää sujuvan kuin tanssi.

Esikoinen, 5v. jatkoi osapäivähoidossa. Ne päivät, kun on ollut kotona, on ihan kypsänä kitisemässä tekemistä ja kavereita. Vauva alle kuukauden, ja ensimmäiseen kahteen viikkoonhan ei saanut viedä ulos. Mies töissä,

Kyllä täällä (Helsingissä) ainakin on sen verran lämmintä kun on nollassa, että ei ole mitään haittaa ulkoilla lyhyesti vauvan kanssa. Kahden viikon rajapyykki koskee lähinnä pakkassäätä.

Miksi miehesi ei jäänyt isyyslomalle? Itse ulkoilin nimittäin esikoisen kanssa jo kolmen päivän päästä synnytyksestä ja mies oli sillä aikaa vauvan kanssa sisällä, toki olisi voinut tehdä myös toisin päin, mutta halusin antaa esikoiselle "äitiaikaa" kun vauva muuten vei imetyksen kanssa niin paljon aikaa pois esikoiselta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vienyt aina suunnilleen heti.

Vastaavassa tilanteessa olisin ottanut jotkut kevyemmät tilapäiskärryt käyttöön tai kantoliinan.

Ilmeisesti kuitenkin autoilet, koskapa vanhempi lapsi on osapäivähoidossa, ja mies on kuitenkin töissä. Eli sun pitää kuljettaa.

Esikoinen, 5v. jatkoi osapäivähoidossa. Ne päivät, kun on ollut kotona, on ihan kypsänä kitisemässä tekemistä ja kavereita. Vauva alle kuukauden, ja ensimmäiseen kahteen viikkoonhan ei saanut viedä ulos. Mies töissä, sektio takana, vauvaa siis ei kuukauteen ainakaan kanneta mihinkään (asutaan maalla ja auto ainoa keino päästä ylipäätään johonkin).

En ole keksinyt vielä, millä nostan vauvan vaunut auton takakontista, kun vauva ainoa mitä saa nostaa sektion jälkeen. Miten ulkoilla ekat kaksi viikkoa isomman kanssa, kun vauva ei saa olla ulkona?

Nämä kysymykset kyllä kuuluisi tuonne toisiin fanaattisiin päivähoitoketjuihin ; )

Vierailija
24/53 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen 3v ja nyt kotona vauva joka lähtee vuoden täytettyään hoitoon. En ymmärrä pointtia...

Siis jos vähänkin viitsii kuunnella omia lapsiaan niin nehän toistelevat vanhemmilta kuulemiaan asioita.

Meilläkin esikoinen laittaa nukkea juoksurattaisiin ja on menossa lenkille ; ) Ja kertoo mummolan ruokapöydässä että ruisleipä on terveellistä.

Eli vaikka emme kotona korostakkaan terveellisiä elämäntapoja niin hän saa kuitenkin sen mallin koska elää meidän kanssa.

Samalla tavalla lapset poimivat vanhempien ohimennen sanomasta lauseesta sen että kotona olisi parempi olla. Varmaan kuitenkin viihtyvät päiväkodissa hyvin

: )

Vierailija
25/53 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä vuoden kiireisin aika töissä; katsos kaikki eivät voi tosta noin vain jäädä isyyslomalle. Niin, asutaan Helsingin vierus kunnassa, täällä kyllä oli pakkasta. Kyllä te aina luulette keksivänne syyt isomman kotiinjäämisen perusteiksi.

Minä ajattelen vauvaa, enkä vienyt sitä ulos, kun kerran se "kielletään". Joo, min' en olisi kyennyt ulkoilemaan kolmantena sektion jälkeisenä päivänä. Hyvä että sängystä ylös pääsin. Kaikki eivät ole katsos kuten sinä ja sinun isyyslomalle jäävä miehesi.

Vierailija
26/53 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Ilmeisesti vauva on jo yli kaksi viikkoa.

Onko esikoinen edelleen hoidossa?

Katsos vaan, taitaa olla.

:D :D :D :D

Miehellä vuoden kiireisin aika töissä; katsos kaikki eivät voi tosta noin vain jäädä isyyslomalle. Niin, asutaan Helsingin vierus kunnassa, täällä kyllä oli pakkasta. Kyllä te aina luulette keksivänne syyt isomman kotiinjäämisen perusteiksi.

Minä ajattelen vauvaa, enkä vienyt sitä ulos, kun kerran se "kielletään". Joo, min' en olisi kyennyt ulkoilemaan kolmantena sektion jälkeisenä päivänä. Hyvä että sängystä ylös pääsin. Kaikki eivät ole katsos kuten sinä ja sinun isyyslomalle jäävä miehesi.

Vierailija
27/53 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ainakin jo sillon sairaalan ohjeistuksessa ulkoilu ekana 2 viikkona talvisin kielletty. Lue se kirjoitukseni kantamisesta autoilun osalta. Miten nostaa vaunuja autoon ja autosta, jos ei saa nostaa muuta kuin vauvaa? Vai pitäisikö sitäkin ohjetta uhmata, ihan vain jotta 5v. voisi olla kotona? Äkkiähän siinä äiti pääsisi takaisin sairaalaan kun tikit repeäisi. Päästäisiin ehkä koko äidistä, mutta mitäpä sitä ei uhrattaisi kotihoidon vuoksi...

Vierailija
28/53 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin kolme päivää sektion jälkeen aivan raato, itseasissa ensimmäisen viikon. Ja ei niillä vauvoilla ole kiire ulos, olet oikeasssa : ) Voimia

Vierailija
29/53 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset mallioppivat vain sen, mitä kotona puhutaan tai mikä näkyy, ei muuta. Olen itse ammattikasvattaja, ja tiedän, miten lapset imevät kaikki kommentit ja siksi meillä ei KOSKAAN ole puhuttu mitään negatiivistä päiväkodista tai sinne menemisestä Ei piirun vertaa! Kuten ei puhuta mistään muustakaan, mitä kohtaan en näe tarvetta opettaa negatiivistä asennetta: koulu, erilaiset ihmiset yms. Tyttäreni 5v keksi ihan itse, että hänestä olisi kivempi olla kotona kuin päiväkodissa. Hän menee sinne ilman itkuja ja tappeluita, mutta muistaa joka päivä kysyä, että saako tänään olla kotona vai pitääkö mennä päiväkotiin. Hänen mallinsa mukaan myös nuorempi menee sovussa hoitoon ja siksi oli ensiarvoisen tärkeää "opettaa" heille myönteinen suhtautuminen. Viisivuotiaalla alkaa jo olla ihan omiakin mielipiteitä!

Vierailija
30/53 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vastustan subjektiivista päivähoito-oikeutta, mutta imetys on mulle yks lysti. Jokanen imettää just niin paljon ja kauan kun siltä tuntuu, ja sen asian en usko vaikuttavan kehitykseen juurikaan mitenkään.

Vierailija
31/53 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset mallioppivat vain sen, mitä kotona puhutaan tai mikä näkyy, ei muuta. Olen itse ammattikasvattaja, ja tiedän, miten lapset imevät kaikki kommentit ja siksi meillä ei KOSKAAN ole puhuttu mitään negatiivistä päiväkodista tai sinne menemisestä Ei piirun vertaa! Kuten ei puhuta mistään muustakaan, mitä kohtaan en näe tarvetta opettaa negatiivistä asennetta: koulu, erilaiset ihmiset yms. Tyttäreni 5v keksi ihan itse, että hänestä olisi kivempi olla kotona kuin päiväkodissa. Hän menee sinne ilman itkuja ja tappeluita, mutta muistaa joka päivä kysyä, että saako tänään olla kotona vai pitääkö mennä päiväkotiin. Hänen mallinsa mukaan myös nuorempi menee sovussa hoitoon ja siksi oli ensiarvoisen tärkeää "opettaa" heille myönteinen suhtautuminen. Viisivuotiaalla alkaa jo olla ihan omiakin mielipiteitä!

Vierailija
32/53 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoisen hoitoon vientiä sillä, että tarvitsisi apua sektion jälkeen esim. kuukauden? Sitäkö varten täytyisi olla hoitopaikka?! Yhtä kuukautta? Opetelkaa nyt hyvät ihmiset sietämään poikkeuksia ja vaikeitakin hetkiä, niin lapsikin oppii ymmärtämään, että ne ohitetaan rauhassa elämällä eikä ekaksi kiljumalla yhteiskuntaa apuun ja hoitomaan isompaa, kun äiti on synnytyksen jälkeen kipeä. Jatkaako esikoisesi hoidossa sen ekan kuukaudenkin jälkeen vai missä vaiheessa olet tarpeeksi kunnossa hoitamaan myös häntä?

Vierailija
33/53 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on niin outo ajatus, että joku pitää sitä äidin tuputtamana ajatuksena? Eikö sen pitäisi olla ihan normaali ajatus? Lapsi ei osaa muka itse preferoida mikä hänestä on mukavampi vaihtoehto? Jos minä itse olen samaa mieltä, ei se tee siitä lapseni ajatuksesta hänelle syötettyä ajatusta! Silloinhan olisin itse puukottanut itseäni jalkaan, koska lapseni kuitenkin joutuvat päiväkotiin menemään, halusivatpa tai ei.

Se ammattikasvattaja, jonka tytär jäisi kotiin.

Vierailija
34/53 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikilla ei ole mummoja tms. muita apuja. Tosiasia on että sektion jälkeen tarvitsee apua, toisilla se on isyyslomalle jäävä mies, joillakin sukulainen joillakin yhteiskunta.. Onneksi meillä mies oli kotona..

Vierailija
35/53 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen imettänyt kaikkia lapsiani keskimääräistä pidempään ja tukenut myös muiden imetystä (jos tällä saa fanaatikon tittelin...)

Kaksi nuorinta lastani on ollut päiväkodissa noin 1-vuotiaasta lähtien. Olen myös pitänyt isompia sisaruksia päiväkodissa, vaikka olen ollut vauvan kanssa kotona. Lapset olivat päiväkodissa myös silloin kun olin työtön.

Olen erittäin päiväkotimyönteinen ihminen.

Vierailija
36/53 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta haluan kaikille lapsille hyvän lapsuuden, ja subjektiivinen päivähoito-oikeus on tärkeä asia. Se on ennen kaikkea lasten oikeus. On valitettavaa, että sitä käytetään väärin (pidetään taaperot hoidossa kun syntyy uusi vauva, vaikkei perheessä ole mitään ongelmia), mutta oikeus päivähoitoon on myös lapsen etu monessa tilanteessa.

Vierailija
37/53 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä vuoden kiireisin aika töissä; katsos kaikki eivät voi tosta noin vain jäädä isyyslomalle.

Isyysloma on lain suoma oikeus, on siis kyse arvovalinnasta. Minun miehelleni perhe on tärkeämpi kuin työ... onneksi!

Vierailija
38/53 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisko ne sopineet?

ja ainakin jo sillon sairaalan ohjeistuksessa ulkoilu ekana 2 viikkona talvisin kielletty. Lue se kirjoitukseni kantamisesta autoilun osalta. Miten nostaa vaunuja autoon ja autosta, jos ei saa nostaa muuta kuin vauvaa? Vai pitäisikö sitäkin ohjetta uhmata, ihan vain jotta 5v. voisi olla kotona? Äkkiähän siinä äiti pääsisi takaisin sairaalaan kun tikit repeäisi. Päästäisiin ehkä koko äidistä, mutta mitäpä sitä ei uhrattaisi kotihoidon vuoksi...

Vierailija
39/53 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en todellakaan olisi pystynyt tekemään vanhemman lapsen kanssa yhtään mitään noin 5-6 viikkoon sen jälkeen! Oli tulehdusta ja tikit repeilivät. Lääkärit käskivät vuodelepoon, mitään ei sanut tehdä, ei nostella, ei juosta isomman perässä vahtimassa. : ( Eikä noita juttuja voi mitenkään ennustaa etukäteen! Hienoa, jos kaikilla teillä on ollut

a. ongelmaton synnytys (ei keskosia, kaksosia,vaikeita sektioita, komplikaatioita)

b. tuki lähellä (suku, mies, kaverit)

Mies oli kotona, minkä voi ja herravarjele, jos ei olisi ollut yhteiskunnan tukea subj. päivähoidon muodossa... Kavereita ja sukua kyllä on, mutta töissähän ne kaikki pirulaiset käyvät... Mokomat.

Subj. päivähoidon arvostelijat, puhukaa sitten, kun olette kokeneet oikeita vaikeuksia ja tarvitsette sitä kauheaa yhteiskunnan tukea.

Vierailija
40/53 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en ole imetysfanaatikko. Lapseni sai sekä rintamaitoa että korviketta. Kuitenkin olen sitä mieltä, että ainakin pienen vauvan kohdalla imetys on tärkeämpää kuin sisaruksen kotonapito - olettaen, että nämä kaksi eivät jostakin syystä molemmat onnistu.

Olen kuitenkin "vauvafanaatikko" siinä mielessä, että mielestäni vauvan ensimmäinen vuosi häneen pitäisi keskittyä todella paljon, vuorovaikutuksen tulisi olla mahdollisimman jatkuvaa ja läheistä ja pitäisi välttää LIIALLISTA menoa, meteliä ja melskettä. Osittain tästä syystä olen sitä mieltä, että kotona olevan äidin muiden lasten tulisi saada olla ainakin osapäivähoidossa, sillä muuten muiden lasten tarpeet, jotka äiti yrittää täyttää, menevät VAUVAN kustannuksella.

Tiedän, että olen mielipiteineni hyvin yksin, mutta näin vain ajattelen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi