Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten kukaan nainen voi vastustaa subjektiivista päivähoito-oikeutta?

Vierailija
26.03.2009 |

En ole tähän päivään saakka ymmärtänyt miten kukaan nainen tai varsinkaan äiti voi haluta leikata omia etuuksiaan?

Valaiskaa please mitä on taustalla?

Kommentit (142)

Vierailija
61/142 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskenkasvuinen vain ja lykkää ongelmaa eteenpäin.

Kuinka niin?

Et taida todellakaan tietää mistä puhut?

Onko sinulla edes lapsia tai mitään kokemusta lapsen viemisestä päiväkotihoitoon?

Meillä on neljä lasta joista kolme vanhinta ovat todella nauttineet päiväkodissa olemisesta. He aidosti ja vilpittömästi rakastavat olla siellä! Olisi suurensuuri vääryys riistää heiltä ilo olla vertaisryhmässään ja pakottaa heidät kotiin katsomaan kun minä imetän ja vaihdan vaippoja ja imetän ja vaihdan vaippoja ja nukutan ja imetän ja nukutan ja imetän.

Vierailija
62/142 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pk-seudulla (jossa minä asun) säästettäisiin 35 miljoonaa, jos subj. päivähoito lopetettaisiin. Seuraus: säästöjä, parempi kouluruoka ja vanhustenhoito paranisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/142 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mikä vaikeus kotihoitofanaatikoilla on ymmärtää sitä että kotihoito ei todellakaan ole kaikille lapsille parhaaksi,.

ja lasta ei siis todellakaan käytetä puistoissa, kerhoissa tms. Joskus tuota yrittivät mutta siellä oli niin "vittumaista" niin se sitten jäi. Isä käyttää lasta ulkona kun tulee töistä.

Päivähoito on heidän mielestään ihan kamalaa, ja kotihoito on kaikkein paras vaihtoehto. Olisin tuosta hieman eri mieltä.

Vierailija
64/142 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tapauksessa äidin.

Vierailija
65/142 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pk-seudulla (jossa minä asun) säästettäisiin 35 miljoonaa, jos subj. päivähoito lopetettaisiin. Seuraus: säästöjä, parempi kouluruoka ja vanhustenhoito paranisi.

Todellinen seuraus: Tyhjillään olevia päiväkoteja, työttömäksi jääneitä lastentarhanopettjia, pidentyneet päivähoitojonot, lisääntynyt lastensuojeluntarve.

Miksi vanhustenhoitoa pitäisi parantaa lasten laskuun?

Vierailija
66/142 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta on ihan turha puhua lasten oikeutena, kyllä se on laiskojen vanhempien mahdollisuus luistaa tehtävistään.

Vierailija
67/142 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kotona olevat, subjektiivista päivähoitoa hyväkseen käyttävät ja sitä kynsinhampain puolustavat eivät taida olleenkaan ymmärtää, mitä varten päivähoito on alunperin luotu. Ilman muuta tulisi työssäkäyvien ja opiskelijoiden olla se kohderyhmä, kenelle näitä palveluita tarjotaan. Miksikö? Siksi, ettei kunnilla voi olla varaa tällaiseen ylimääräiseen kuluerään ja näin järjestelmää kuormittaisivat vain ne, jotka tekevät työtä ja kartuttavat verokertymää. Opiskelijat tietenkin viiveellä.

Yksityiset hoitopaikat voisivat halutessaan ottaa kotona makaavien lapset hoitoon tietenkin arvioimaansa kustannusta vastaavaa korvausta vastaan, olisikohan se sitten noin tonnin pintaan/kk. Olisi kiva katsoa, kuika moni kotimamma raahaisi kultamussukkansa hoitoon kun paikasta maksettaisiin todelliset kulut.

Pitää vielä lisätä, että minulla ei ole mitään kotiäitiyttä vastaan, vain tukien väärinkäyttö on arveluttavaa.

Vierailija
68/142 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuta kuin ihmetellä tätä katkeraa suomalaista päivähoitokeskustelua. Täällä ei ole subjektiivista pïvähoito-oikeutta mutta meidän kunnassa kuin monessa muussakin kunnassa on päivähoito järjestetty kaikille alle kouluikäisille sitä haluaville. Täällä yleinen mielipide on että päivähoito on hyväksi lapsille. En ole koskaan kuullut tai lukenut mistään että päivähoidolla olisi jotain tekemistä huonon vanhemmuuden kanssa, päinvastoin. Täällä päivähoitosysteemi eroaa sikäli suomalaisesta että kaikki perheet maksavat päiväkotipaikastaan saman verran.

Olin itse äitiyslomalla vuosi sitten ja meille oli selvää että silloin 2.5-3 vuotias isoveli käy päiväkodissa kaksi päivää viikossa. Päiväkodin henkilökunta oli sitä mieltä että kolme päivää olisi ollut parempi sen vuoksi että harvemmin päiväkodissa olevat lapset jäävät helposti hieman ulkopuolisiksi. Omasta mielestäni vilkkaalle ja hieman mustasukkaiselle leikki-ikäiselle tarhapäivät tekivät hyvää.

Itse olen aloittanut työt äitiysloman jälkeen ja vuorotyötä tekevänä vien joskus lapset päiväkotiin vaikka itse olisinkin kotona. Oman aikani käytän usein siivoamiseen jolloin sitä ei tarvitse tehdä perheen yhteisellä vapaa-ajalla. Saatan myös harrastaa liikuntaa yksin ollessani, suuren perheen äitinä minulla ei ole siihen muuten mahdollisuutta. Olen varma että nämä äidin "vapaapäivät" ovat hyväksi koko perheelle. Joskus en taas vie lapsia päiväkotiin kun minulla on vapaata keskellä viikkoa, jos vaikka käymme kaupungissa tai jotain muuta mukavaa on tiedossa lapset pitävät vapaapäivän.

Näin ulkosuomalaisen näkökulmasta tuntuu että kateus ja katkeruus värittävät äitien päivähoitokeskustelua. Itse olen ainakin varma että lapset leikkivät ja askartelevat enemmän päiväkotipäivinään kuin kotipäivinään, tämä varmasti vaihtelee perheittäin mutta luulen että suurimman osan kohdalla asia on näin.

Vierailija
69/142 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tapauksessa äidin.

oikeasti tämäntyyppinen vouhotus on joskus niin käsittämätöntä. Ihan sama mitä mieltä lapset mistään ovat, pääasia että ovat kotona katsomassa vauvanhoitoa.

t keskustelunne ulkopuolelta

Vierailija
70/142 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ai nekö on vaihtoehdot?

Pakkosterilisaatio olisi sitten noille äideille fiksuin vaihtoehto. Yksikin kehui juuuri tehneensä neljä lasta laitosputkeen...

Vierailija
71/142 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan hyvin voisi tehdä niin, että eskariin mentäisiin 5-vuotiaana ja oikea koulu alkaisi 6-vuotiaana. Muualla maailmassa koulu aloitetaan reilusti aikaisemmin kuin Suomessa.

Veikkaan kuitenkin, että tätä vastustetaan ja paradoksaalista kyllä suurin vastustajien ryhmä lienee samat äidit, jotka työntävät lapsensa virikehoitoon oppimaan taitoja, joita kotona ei pysty oppimaan. Perusteluna on se, että lapsen pitää saada olla lapsi ja leikkiä. Lapsen pitää oppia siis kaikenlaisia hyödyllisiä juttuja, mutta sitä ei saa kutsua "kouluksi", ettei se olisi lapsuuden riistoa.

Eli jos äiti haluaa lapsensa päiväkotiin vaikka olisi itse äitiyslomalla, ON SE SILLOIN LAPSEN ETU.

Mikä tässä kuviossa on vaikea ymmärtää?

Ja mikä vaikeus kotihoitofanaatikoilla on ymmärtää sitä että kotihoito ei todellakaan ole kaikille lapsille parhaaksi, ei vaikka äiti olisi kuinka virikkeellinen ja jaksava. Moni 3-6 v. tarvitsee niitä taitoja joita vain päiväkodissa (tai jokapäiväisessä kerhossa) voi oppia.

Vierailija
72/142 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän enemmän katsomaankin imettämistä ja vaipanvaihtoa. Se ei kauan kestä, eikä noihin imettämiseen ja vaippoihin koko aikaa mene. Kyllä siinä väliin jää taukojakin. Jos ei jää, niin äidin on aika opetella uusia käytäntöjä.

Vierailija
73/142 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan oikeastiko uskot että päivähoidosta säästyneet rahat ohjattaisiin kouluruokaan ja vanhustenhoitoon?? Meidän kunta rakennuttaa jäähallia, edes uimahallia täällä ei ole, valtuutetut käyvät opintomatkoillansa jne. Eli jos talous on kiinni virikelasten hoitamisesta, niin sitten on aihetta mennä konkurssiin. Romutetaan vain tällainenkin lasten oikeus/etuus, niin voidaan sitten aikanaan itse ottaa loparit töistämme jotta voidaan hoitaa lastenlapsiamme kotona, jotta vanhempansa jaksavat elämässä eteen päin. Sillä toivolla, että säästytään dementialta jne. ja voidaan niitä lapsia hoitaa.

Vierailija
74/142 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen päiväkotiin vaikka olette itse kotona?tai päin vastoin miksi ette ole vieneet lasta päiväkotiin kun olette itse kotona?

itse voin aloittaa:

otin 2,5 vuotiaan tyttöni pois päiväkodista kun meille syntyi vauva.

hän voi nyt myös tutustua pikku veljeen ja saa olla kotona yhdessä äidin ja veljen kanssa.

kyllä hän kerkeää laitoksissa olemaan vaikka kuinka paljon.laitoshan päiväkoti on.

Vierailija
75/142 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomella ei ole öljymiljardeja.

muuta kuin ihmetellä tätä katkeraa suomalaista päivähoitokeskustelua. Täällä ei ole subjektiivista pïvähoito-oikeutta mutta meidän kunnassa kuin monessa muussakin kunnassa on päivähoito järjestetty kaikille alle kouluikäisille sitä haluaville. Täällä yleinen mielipide on että päivähoito on hyväksi lapsille. En ole koskaan kuullut tai lukenut mistään että päivähoidolla olisi jotain tekemistä huonon vanhemmuuden kanssa, päinvastoin. Täällä päivähoitosysteemi eroaa sikäli suomalaisesta että kaikki perheet maksavat päiväkotipaikastaan saman verran.

Olin itse äitiyslomalla vuosi sitten ja meille oli selvää että silloin 2.5-3 vuotias isoveli käy päiväkodissa kaksi päivää viikossa. Päiväkodin henkilökunta oli sitä mieltä että kolme päivää olisi ollut parempi sen vuoksi että harvemmin päiväkodissa olevat lapset jäävät helposti hieman ulkopuolisiksi. Omasta mielestäni vilkkaalle ja hieman mustasukkaiselle leikki-ikäiselle tarhapäivät tekivät hyvää.

Itse olen aloittanut työt äitiysloman jälkeen ja vuorotyötä tekevänä vien joskus lapset päiväkotiin vaikka itse olisinkin kotona. Oman aikani käytän usein siivoamiseen jolloin sitä ei tarvitse tehdä perheen yhteisellä vapaa-ajalla. Saatan myös harrastaa liikuntaa yksin ollessani, suuren perheen äitinä minulla ei ole siihen muuten mahdollisuutta. Olen varma että nämä äidin "vapaapäivät" ovat hyväksi koko perheelle. Joskus en taas vie lapsia päiväkotiin kun minulla on vapaata keskellä viikkoa, jos vaikka käymme kaupungissa tai jotain muuta mukavaa on tiedossa lapset pitävät vapaapäivän.

Näin ulkosuomalaisen näkökulmasta tuntuu että kateus ja katkeruus värittävät äitien päivähoitokeskustelua. Itse olen ainakin varma että lapset leikkivät ja askartelevat enemmän päiväkotipäivinään kuin kotipäivinään, tämä varmasti vaihtelee perheittäin mutta luulen että suurimman osan kohdalla asia on näin.

Vierailija
76/142 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli oikeus harkinnanvaraiseksi tai maksulliseksi. Jos tarvitset vain virikkeitä tai hoitoa päiväuniesi/lepopäivän ajaksi niin sitten maksat sen mitä palvelu oikeasti maksaa. Senhän tekisit yksityiselläkin joka ei saa julkista tukea.

Miksi minun pitää verovaroillani tukea sitä, että pääset vapaapäivänäsi kampaajalle ja voit laittaa lapsen yhteiskunnan hoidettavaksi? Minusta jos et saa kampaajaa muuten järjestettyä tai kustannettua omilla rahoillasi hoitajaa, voit olla ilman kampaajaa. Tämä esimerkkinä, koskee kaikkea vastaavaa.

Vierailija
77/142 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiat kun voivat erota niin monella tavalla. Minkä kokoiset päiväkodit siellä on? Minkä kokoiset ryhmät? Kuinka monta hoitajaa ryhmässä lasta kohden? Millaiset sijaisjärjestelyt? Minkälaiset tilat ovat? Miten pitkiä hoitopäivät?

Hyvä päivähoito on lapselle hyväksi ja huono hoitopaikka ei.

Suomessa ainakin on myös näitä huonoja hoitopaikkoja.

Vierailija
78/142 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasteni kaveripiirissä on hyviä esimerkkejä mitä tapahtuu kun aikuinen ei välitä.

Meillä välitetään ja ollaan osa lasten elämää. Myös niiden vieraiden. Siitä varmasti johtuukin, että meillä on aina porukkaa. Jutellaan, pelataan ja kokkaillaan vaikka yhdessä.

Omat lapseni ovat olleet hoidossa kun me vanhemmat olimme töissä. Eivät koskaan olleet hoidossa jos meillä oli vapaapäivä tai lomaa. Hoitopäivät eivät myöskään olleet yhtä pitkiä kuin aikuisen työpäivät.

Vanhempi joka vie lapsen hoitoon ollessaan itse terve ja kotona, ei välitä lapsestaan!

Vierailija
79/142 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä minä mieluummin annan verorahani vaikka jäähalliin.

Laiskalle äidille en niitä halua.

Vierailija
80/142 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei kauan kestä, eikä noihin imettämiseen ja vaippoihin koko aikaa mene. .

Ja kestot vaihdetaan 10 krt / vrk