Miten kukaan nainen voi vastustaa subjektiivista päivähoito-oikeutta?
En ole tähän päivään saakka ymmärtänyt miten kukaan nainen tai varsinkaan äiti voi haluta leikata omia etuuksiaan?
Valaiskaa please mitä on taustalla?
Kommentit (142)
tuskinpa. Molemmat kävivät kerhoa 3-vuotiaasta alkaen.
Molemmat pääsivät myös yksityiskouluun 5-vuotiaina. Sinne on testi, jossa mitataan koulukypsyyttä ja lahjakkuutta.
Tuskin olisivat siitä selvinneet, jos heiltä olisi jäänyt jotain puuttumaan kasvatuksessa.
Päinvastoin. He saavat edelleen koulussa kiitosta hyvästä käytöksestä ja hyvistä sosiaalisista taidoista.
Ja asuinpaikka on oma valintasi, ei veronmaksajien syytä.
miksi veronmaksajien pitäisi kustantaa kaikkien kotiäitienkään kotivuosia, ei se ole muiden vika kuin niiden äitien itsensä.
tuskinpa. Molemmat kävivät kerhoa 3-vuotiaasta alkaen.
Molemmat pääsivät myös yksityiskouluun 5-vuotiaina. Sinne on testi, jossa mitataan koulukypsyyttä ja lahjakkuutta.
Tuskin olisivat siitä selvinneet, jos heiltä olisi jäänyt jotain puuttumaan kasvatuksessa.
Päinvastoin. He saavat edelleen koulussa kiitosta hyvästä käytöksestä ja hyvistä sosiaalisista taidoista.
He siis eivätkään olleet kotona vaan ensin kerhossa ja sitten JO 5-vuotiaana KOULUSSA. Eli siis et hoitanut heitä itse eivätkä he olleet kotona kun teit töitä.
Valtaosa töihin palaajista taitaa pitää lisäksi lomia ja ehkä vähän hoitovapaata niin, että lapsi olisi noin vuoden, kun työt alkaa ja lapsi menee hoitoon. Äitiysloman jälkeen (oliko se 60 arkipäivää?) tuskin kukaan menee töihin ; )
Ja lapsen hoitojaksossa noin 1 v - 6 v tuo yksi vuosi on aika pitkä aika, ainakin minun mielestä. Itsellä ei tullut edes mieleen, että olisin pitänyt vanhemmat lapset hoidossa vauvalomien ajan. Kotonaolo ei ole repimistä uuteen ja outoon ja meillä Espoossa lasten hoitoryhmät ovat aina muutenkin muuttuneet totaalisesti joka syksy, kun ollaan alettu uusi hoitovuosi: on ollut muuttoliikettä, ryhmän vaihtoja jne. eli kaveripiiri on muuttunut ihan takuuvarmasti joka kerta. Se mikä meillä taas ei muuttunut olivat hoitajat - lapset olivat erinomaisessa päiväkodissa, jossa myös hoitajat viihtyivät ja pysyivät.
on usein kyse siitä, että äiti aikoo palata pian äitiysloman jälkeen töihin. Tällaisessa tilanteessa on minusta kiistatta lapsen etu, että saa lapsi jatkaa tutussa päivähoitopaikassa tuttujen kavereiden kanssa sen sijaan että äidin äitiysloman ajaksi vaihtaisi johonkin kerhoon ja sitten taas äidin palattua töihin kenties taas uuteen hoitopaikkaan. Joka tapauksessa uuden perheenjäsenen syntymä on iso muutos lapsellekin. Miksi pitäisi rikkoa koko kuvio, tutu rutiinit ja sosiaaliset suhteet? Turvallisuutta luo, että joku asia säilyy. Hoitopäivien pituus varmasti joka tapauksessa lyhenee ja luultavasti myös hoitopäivien määrä vähenee, jolloin lapselle jää myös runsaasti aikaa olla äidin ja uuden pikkusisaruksen kanssa.
Luulenpa myös, että äidit, jotka eivät pidä pitkiä hoitovapaita katsovat oikeudekseen käyttää verovaroin kustannettuja palveluita myös äitiysloman aikana. Hehän niitä verovaroja taas töissä ollessaan kerryttävät.
minun alallani kaikki tekevät töitä hoitovapaalla. Samaten teki naapurin arkkitehti ja lastenpsykiatri ja lääkäri.
Samaten pitää huomioida, että kotiäidin mies voi tehdä uraansa ihan eri vauhdilla kuin uraäidin. Eli perheen tienestit nousevat sitäkin kautta.
Äitiyslomalla oleva äiti on onnellisempi kun saa lapsensa päiväkotiin.
Ja se sitten väännetään ja käännetään lapsen eduksi, ettei äiti tahdo viettää aikaa lapsensa kanssa.
Se on todellakin erittäin paljon ja syy sille miksi lopulta muutimme lähelle palveluita. Itse en ala haaskaamaan bensaan niin paljon rahaa ja ennen kaikkea turhaa aikaa kun voi asua lähempänäkin.
Eikä se nyt vain niin yksioikoista ole hakea ja viedä lapsia 20 km väärään suuntaan joka h***in aamu ja ilta!
Mutta kuten tavallista, niin näissä keskusteluissa on aina näitä supermammoja joille mikään ei ole mitään ja kaikki on vain asenteista kiinni!
Hassua myös se, että sinä joka teet töitä kotoa käsin et vienyt lapsiasi hoitoon. Minkähänlaista automaattityötä siellä kotona oikein teit jos pystyit sitä tekemään samalla kun 3 lasta pyörii ympärillä? Ei tainnut paljon aivotyötä ainakaan tarvita... Sori nyt vaan mutta kuulostat tosi pöyhkeältä. Jos tuollaisella asenteella pidetään lapsia kotona, niin mieluummin sitten päiväkotiin saamaan toisiakin virikkeitä.
että jokaisella on oikeus mielipiteeseen ja sitä voisi edes yrittää kunnioittaa? Ja että joskus on vain hyvä olla hiljaa? En ymmärrä miksi ihmeessä täällä mollataan muiden mielipiteet aivan lyttyyn ja koetaan ne varpaiden päälle astumiseksi heti jos on eri mieltä edes hiukkaakaan? Tuleeko kukaan ajatelleeksi mitä mallia annatte lapsillenne tuollaisella ehdottomuudella ja jyrkkyydellä hoitaa asiat? Olisin itse nykyisin enemmän huolissaan siitä millaiseksi keskustelujen taso on täällä laskenut kuin että miksi tai milloin naapurini vie lapsena hoitoon.
Ja nyt en tarkoita sitä, että olisin itse vailla mielipiteitä. Niitä toki on, mutta tässä kyseisessä asiassa olen mielluummin hiljaa, jokainen käyttäköön itselleen suotua mahdollisuutta kuten parhaimmakseen näkee. Ja se asia ei mulle kuulu, maksan veroja monen muunkin asian takia josta voisi samanlaisen mekkalan saada aikaiseksi kuten tästä on tehty.
Ja ainahan sinä voit maksaa sen hoitopaikan, mutta hoitaa silti lapsesi itse.
Siinä toteutuisi lasten etu kaikkein parhaiten.
subjektiivista päivähoitoa käyttävillä on ihan oikeus mielipiteeseensä, jos he maksavat hoidosta sen oikean hinnan eli tonnin kuussa.
Jos eivät maksa, kuunnelkoot haukkumista.
Miksi minun pitäisi maksaa sinun menosi? Ja työtä minäkin olen tehnyt aina, kummankin lapsen kanssa oli kuukauden paussi työnteossa ja tuloissa, joten tuskin yllät itse samaan.
subjektiivista päivähoitoa käyttävillä on ihan oikeus mielipiteeseensä, jos he maksavat hoidosta sen oikean hinnan eli tonnin kuussa.
Jos eivät maksa, kuunnelkoot haukkumista.
Jätin oman mielipiteeni juuri tuon asenteen vuoksi sanomatta. Jokatapauksessa tässä yhteiskunnassa on h****tin paljon muitakin asioita jotka tarvitsisivat lain uudelleen katsomista. Ymmärrän kyllä täysin ärsyyntymisesi syyt, sitä en kiellä enkä ohita. Toivottavasti asille tehdään jotain piakkoin!
En ole niitä tyyppejä jotka heittävät lapsen sisään ovesta ja huutavat heido!
Minusta lähes 2 h ylimääräisiin matkoihin ON paljon.
Mutta hei, mitä sinä mun ratkaisuja täällä mollaaat? Olin sentään TYÖSSÄKÄYVÄ äiti, enkä kyllä vastusta yhtään subjektiivista päivähoitoa.
Asu sinä itse vaan kaukana kaikesta, minä en enää.
115
Mitään siltä väliltä ei ole. Ja lapset on päiväkodissa 10 h päivässä 5 päivää viikossa tai eivät ollenkaan.
Mutta tästä olen samaa mieltä että kotiäitiyhteiskunta kyllä pönkittää miesten urakehitystä. Naisille tästä on pelkkää hallaa. Sitten kun ero tulee niin nainen on aika heikoilla. Ai niin täydelliset kotiäidit ei koskaan eroa. avioerotilastot on samaa suurta valhetta nekin.
Samaten pitää huomioida, että kotiäidin mies voi tehdä uraansa ihan eri vauhdilla kuin uraäidin. Eli perheen tienestit nousevat sitäkin kautta.
että päivähoitomaksu täällä on kuntakohtainen, meillä n. 300euroa/lapsi, pieni sisarusalennus on eikä ns. nollaluokkaa ole olemassa. Päiväkoteja on täällä monen kokoisia ja tasoisia, meidän pk:ssa 26 lasta eli aika pieni. Halusinkin kommentoida lähinnä ilmapiiriä ja suhtautumista.
tosin hän ei ole uraäitikään, joten onko hän äiti?
Kiitos kuitenkin kaikille vastaajille!
ap
tuo, ettei edes jaksa lukea vastauksia, kertoo jo paljon. Varmaan tällainen äiti muutenkin ponnistelee t o d e l l a lastensa eteen.
vie esikoisen päiväkotiin 5 päivänä viikossa (tai siis isä vie) ja pyörii itse vauvan kanssa Stocmannilla ym. omissa menoissaan. Ei tietääkseni ole mitenkään masentunut tai vauva ole vaikea tapaus. Mielestäni tässä tapauksessa esikoinen on aivan turhaan hoidossa.
Aika harva tekee töitä kotona hoitovapaan ajan.