Subjektiivinen päivähoito-oikeus on LOPETETTAVA.
Hoitopaikkaan on todellinen tarve vain, jos perheen vanhemmat ovat töissä/opiskelevat tai on lääketieteellinen peruste hoidolle.
Nykyinen subjektiivinen päivähoito-oikeus on kustannuksena kestämätön kuntataloudelle!!
Kommentit (83)
Pitäisi tarkkaan miettiä asia taloudellisesti. Nyt siihen ei ole kuntatasolla mahdollisuutta, koska on laki, joka velvoittaa järjestämään hoitopaikan kaikille lapsille. Ihan järjetöntä.
Toki jokainen perhe päättää omista asioistaan, mutta sihen valinnanvara-määrään pitää laittaa raja.
Jokainen päättää perheensä ja lapsensa asioista - emme me toiset.
Räikein tapaus oli 3ph-ryhmässä yksi kokopäiväinen esikoinen, äiti vauvalomalla kotona. Isä toi lapsen aamulla ja äiti haki viideltä. Äiti ei ollut masentunut eikä sairas, ja vauvakin oli terve. Äiti itse kehui, että hoito on niin HALPAA ja on niin HELPPOA kun voi keskittyä vauvaan ja samalla tulee SÄILYTETTYÄ hoitopaikka ja PEDATTUA paikkaa pikkukakkoselle.
joka pitäisi saada kelpaamaan lapsiperheille.
Ei sitä jaksamista voida tukea pelkällä päivähoidolla.
Silloin perheen pitäisi päästä lastensuojelun asiakkaiksi ja heille pitää järjestää muuta vaihtoehtoa esim. osittainen sijoitus lapselle/lapsille. Tai päivähoito tiettyinä päivänä, mutta tähänkin pitäisi olla lääkärin todistus, ettei mielenterveydellisesti jaksa hoitaa omia lapsiaan kotona vaikka itse on kotona.
ei sitä voi, jos ei jaksa niin ei jaksa.
Sinänsä se on hyvä, esimerkiksi varhaisen puuttumisen näkökulmasta. Mutta toisaalta se on myös tosi kallista.. mutta tosi vaikea sanoa. Kyllä siinä saattaisi jäädä joitain todella apua tarvitsevia avutta.
Ehkä jonkinlainen harkintaoikeus päivähoidin johtajilla voisi olla. Että kun hakee päivähoitopaikkaa, pitäisi kertoa miksi sen tarvitsee vaikka on kotona, ja jos syyt pätevät niin senkun hoitoon vaan. Mutta olisihan se mutkikasta.. Eikä tää nyt todella eka paikka säästöille ole, tuo päivähoito. Aina pieniltä otetaan..
pois. Jos ei omia lapsiaan jaksa kotona ollessa hoitaa, niin se on voi voi. Ja kyllä, silloin lapsia ei pitäisi alun alkaenkaan tehdä ja vielä useampaa.
Jos taas perheellä on niin pahat ongelmat, että lapsi tarvitsee päivähoitoa että saa edes ruokaa ja pääsee päihteitä karkuun, niin se on jo huostaanoton paikka. Liian moni lapsi joutuu elämään huonoissa kotioloissa.
Ja kyllä työtä tekeville vanhemmille löytyisi hoitopaikat lyhyellä varoitusajalla ja sopivan etäisyyden päästä, kun laiskimusten lapset eivät veisi hoitopaikkoja.
kyllä ensin on järkevää miettiä kevyempiä vaihtoehtoja tuelle, kuin tuo sijoitus. Muuten kynnys avun hakemiseen tulee liian korkeaksi. Kyllä mun mielestä jaksamisen loppuminen on ihan pätevä syy laittaa lapsi päivähoitoon. Kurjaa, jos se on yleistä, ettei jakseta omiaan hoitaa, mutta kyllä se mahdollisuus minusta silti pitää olla. Ja se todella tukee perhettä pitemmälle kuin tuommoinen huostaanotto.
20
No jotain positiivista siinäkin, sittenhän heidänkään lapset ei tarvitsisi enää hoitoa, taas vähenisi päivähoitoon käytettävät rahat. Jee, lama väistyy,rahat riittää!
jos aletaan syynäämään, kenellä se tarve on oikeasti?
Tämä on vaikea juttu, koska monilla vanhemmilla on niin ihmeellisiä pätkätyö- ja opiskelukuvioita. Esim. meillä on nyt mies työtön, mutta toivottavasti saa pian töitä. Minä jäin äitiyslomalle. Esikoinen otetaan tässä tilanteessa ilman muuta kotiin joiksikin kuukausiksi (hoitopaikka pysyy, on vain tauolla, mutta ei siis tarvitse kunnan miettiä kesähoitojärjestelyjä ja lomasijaisia meidän lapsen takia), mutta syksyllä näillä näkymin jatkaa osa-aikahoidossa. Jos siis miehellä silloin on se työ. Minulla nimittäin taas työ on sellainen, että en voi sitä ihan 100% jättää äitiyslomallakaan. Yritän siis syksystä parina päivänä viikossa vähän seurailla työasioitani, vaikka virallisesti olen tietenkin äitiysvapaalla.
Juuri nyt meillä on päiviä, että me molemmat vanhemmat olemme kotona ja lapsi hoidossa virallisesti koko päivän, vaikka käytännössä vain osan päivää. Omatunto on huono, mutta odotan synnytyksen käynnistyvän milloin vain, mies etsii siis töitä minkä kerkeää. Olen ollut niin paljon sairaslomalla, että en uskaltanut lopettaa hoitoa ennen kuin vauva on kunnialla ulkona. Kun välillä olin lähes invalidina kotona erilaisten kipujen takia.
Joka ikinen päivä mietin, että pitäisikö aikaistaa sitä esikoisen taukoa, mutta mitä jos joudun vaikka hätäsektioon ja mies sattuisi taas saamaan kutsuja työhaastatteluun? Emme tätä työttömyyttä tähän hätään ainakaan olleet suunnitelleet. Eikä kukaan varmaan suunnittele itselleen hankalaa raskautta.
ja samoin vaadin että myös lapsilisät, äitiysavustukset ja vanhempainrahat kuten myös kotihoidontuki on lopetettava!
Ja ei mitään tuettuja päivähoitopaikkoja kenellekään työssäkäyvällekään, kyllä se on omasta pussista kaivettava koko hinta eikä yhteiskunnan varoin hoidatettava lapsiaan!
Kaikki asumistuetkin on kyllä hyvin kyseenalaista toimintaa, kaikki vaan itse niistäkin kuluista vastaamaan.
Kyllä jokainen joka lapsia päättää hankkia on velvollinen ottamaan vastuun niiden elättämisestä ja hoitamisesta itse!
Ihan naurettava ajatus että yhteiskunnan pitäisi tätä lisääntymistä ja lapsien hankkimista ja hoitamista jotenkin tukea, aivan absurdia!
Tulisi kyllä todella iso säästö valtiontalouteen kun nämä kaikki epäkohdat saataisiin poistettua ja veronmaksajien taakka vähenisi huomattavasti!
Jäisi siitä palkasta sitten jokaiselle itselle käytettäväksi muutama ropo enemmän parhaaksi katsomallaan tavalla.
Tästä kansalaisaloite!
Subjektiivinen päivähoito-oikeus on LOPETETTAVA.
Hoitopaikkaan on todellinen tarve vain, jos perheen vanhemmat ovat töissä/opiskelevat tai on lääketieteellinen peruste hoidolle.
Nykyinen subjektiivinen päivähoito-oikeus on kustannuksena kestämätön kuntataloudelle!!
Juu päättäköön - oman lompakkonsa puitteissa.
Jokainen päättää perheensä ja lapsensa asioista - emme me toiset.
Hyvin sanottu! Nyt loppuu tällaiset epäkohdat! Järkyttävää! Enkä tajua miten yhteiskunnan pitäisi jotenkin muka sairaitakaan tukea! Siis ihmiset on vastuussa itsestään, menisivät yksityiselle! Valtion terveysasemat on ihan turhia, ihmiset huolehtikoon itse itsestään! Säästyis nekin rahat!
jotka käyttävät lisäksi vielä päivähoitoa.
Eli tuplasti sen mitä muut.
vaan siitä että joku muu saa ehkä enemmän kuin itse?
naurettavaa.
ok, mun puolesta voi hyvinkin loppua kaikki yhteiskunnallinen hyysääminen ja verovarojen tuhlaaminen ihmisten mukavuudenhaluun, mutta koskekeoon se leikkaaminen sitten kaikkia yhteiskunnan elättejä, tasapuolisesti.
25, tässä on nyt kyse vanhempain- ja hoitovapaalaisista,
jotka käyttävät lisäksi vielä päivähoitoa.
Eli tuplasti sen mitä muut.
Miksi näitä pitäisi?
Muutenhan pitäisi voida saada äitiyspäivärahaa, sairauspäivärahaa ja työttömyyspäivärahaakin yhtä aikaa jne.?
yhtälailla kuin verovaroin lapsensa päiväkodissa hoidattaminen niin myös lapsensa kotona verovaroin hoidattaminen on tuomittavaa!
Oli hoitomuoto mikä tahansa, niin se on arvovalinta! Kysykää vaikka Mikkosilta ;-)
Ei siinä verorahojen ja yhteiskunnan tukien tulisi olla minkänlaisessa roolissa!
ja työssäkäyvien lapsille ainakin hoitopaikat kodin läheltä. Kotiäidit ehtii viedä lapsensa "hoitoon" kauemmaksikin. Aivan käsittämätöntä, että isommat lapset "hoidossa", jos vanhempi kotona.
kustannetun ilmaisen koulutuksen itsellenne ja lapsillenne, hammashoidon, kirjasto-kortin, kaupungin urheilukenttien käytön, neuvolapalvelun jne yhtäaikaa?
kummallista kaskinaismoralismia...
verovaroin tuettu toimint aon ok kunhan itse saa sen, ja jos joku muu saa jotain mitä itse ei käytä, on se sitten itseltä pois ja tuomittavaa!
29 ei muitakaan etuuksia saa päällekkäin.
Miksi näitä pitäisi?
Muutenhan pitäisi voida saada äitiyspäivärahaa, sairauspäivärahaa ja työttömyyspäivärahaakin yhtä aikaa jne.?
LOL