Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskaltaisitko tällä hetkellä ottaa 180 000 asuntolainaa jos

Vierailija
25.03.2009 |

tilanteesi olisi tämä?

3 kouluikäistä lasta, äiti määräaikaisessa työsuhteessa, palkka alle 2000€/kk, isä alkanut juuri yrittäjäksi, josta myös lainaa jonkun verran niskassa. Pieni muuttotappiokunta pohjoisessa.

Mitä mieltä olet ja jos sinulta kysyttäisiin neuvoja niin mitä sanoisit?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein tiedä mistä se johtuu...

Me uskalsimme ja olen siitä tänä päivänä onnellinen. Elämä eletään nyt eikä huomenna. Lapset ovat pieniä NYT ja tarvitsemme sen tilan NYT, emme 10 vuoden kuluttua. Uskon että pärjäämme, pärjäsimme viimekin laman aikana (olemme siis 4-kymppisiä jo) hyvin ja meidän seutumme on aina pärjännyt hyvin kaikki suhdanteiden aikana. Mies on alalla, josta löytyy aina töitä.

Meillä ei ollut muita vaihtoehtoja kuin rakentaa talo. Meillä oli jo se paras tontti joten olisi ollut sääli jättää se rakentamatta!

Pitää myös muistaa se että enemmistöllä ihmisistä lama ei vaikuta negatiivisesti. Lehdistössä vain muistetaan toitottaa massatyöttömyydestä, ei niistä jotka säilyttävät työpaikkansa.

Vierailija
2/30 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tällä hetkellä on aivan eri asia aloittaa yritystoimintaa kuin vielä vaikkapa viisi vuotta sitten. Osa toimialoista on aivan miinuksella, osa muuten vain lukossa, mutta on sellaisiakin joissa lama ei tunnu ollenkaan tai ei ainakaan vielä. Oma alani on sellainen, että lama todennäköisesti alkaa tuntua ensi syksynä. Sitä odotellessa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kait teidän kuitenkin täytyy jossain asua.

Asumiskulut on kuitenkin teidän perheen kokoluokalla melkoiset esim. rivarissa josta joutuisitte maksamaan näillä pohjoisen leveysasteilla ainakin sen 150 tuhattaeuroa jos ei enemmänkin ja siihen vielä vastikkeet, isosta asunnosta 150e noin karkeasti, hyvällä tuurilla vähemmän ja huonolla huomattavasti enemmän ja muut kulut päälle. Usein rivarissa sähkölämmitys jne..

Riippu tuon Ok-talon muista kustannuksista. Onko sähkölämmitys? Mitkä kulut asua? Niistä miettisin mitkä on kuukausittaiset asumiskulut..

Jos sattuis, että jäisitte työttömiksi niin laskekaa miten selviäisitte. Mitä sitten tienaisitte, noin suunnilleen. Kyllä pienilläkin tuloilla pärjää. Minä olen nyt hoitovapaalla, vähän töitä tehden ja mies töissä, tosin hyvillä tuloilla ja meillä on tuo summa lainaa, ei ole mitään muuta lainaa siinä rinnalla. Tullaan hyvin toimeen mutta ei olisi mihinkään ylimääräiseen varaa. Mutta olisi varmasti varaa vielä nipistää kuluissa.

Vierailija
4/30 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä tässä on se, että kuinka suuri on oman rahoituksen osuus tuossa hankinnassanne??? Ei mikään muu. Tilanteenne on varsin epävarma, joten omarahoituksen osuus on sikälikin erityisen ratkaiseva. Ja sitä paitsi ilman isoa omarahoituksen osuutta ette noilla tiedoilla pankista edes lainaa saa.

Vierailija
5/30 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saatiin tuon kokoinen laina, vaikka mies oli juuri aloittanut uudessa paikassa hommat koska olimme juuri muuttaneet paikkakunnalle, oli meillä tosin aikapaljon säästöjä. Minä olen kotona kotihoidontuella.

Joutuisimmehan maksamaan vuokraakin, kun emme yksiöön/kaksioon mahdu, joten vuokraan menisi pikkuisen vähemmän kuin lainanlyhennyksiin, ja nyt meillä on unelmiemme talo, tosin uusi jonka itse suunnittelimme ja rakensimme.

Lapsia 3, yksi koululainen ja 2 kotona.

Eikä meillä ole tarvinnut mistään erityisestä tinkiä. Autotkin ovat omia ja suhteellisen uusia, joten jos tiukkaa tulisi voisimme ne ensiksi vaihtaa halvempiin.

Mutta tämä on teidän päätettävä, kukaan muu sitä ei AV:lla voi tehdä :)

Että tässä tämmöinenkin näkökulma. =D

Vierailija
6/30 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta eipä täällä pohjosessakaan talot enää niin halpoja ole mitä ihmiset kuvittelee.

Vierailija
7/30 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ellei tuo yksityisyrittäjä miehesi tilanne ole joteknin erityisen poikeuksellinen.

Itse edwellytän meidän perheen tuloilla että juuri ja juuri olisi tuohon varaa, mutta meidän tulot ylitävät 10 000 €/kk, eikä työttömyys ole kovinkaan todennäköistä kummallakaan.

Aivan ylimitoitettu haave mielestäni, vielä kun kyse on muutotappiokunnassa, huh huh, puolittakaa lainan määrä.

Vierailija
8/30 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan ottamassa kahdensadan tonnin ja se on mun mielestä ihan maksimi. Meillä on omaa rahaa reilut sata tonnia ja vakituiset bruttotulot noin kymppitonnin.

Asunto on sellaisella alueella, että menee kaupaksi huonompinakin aikoina ja arvo ei laske keskipitkällä aikavälillä. Lyhyellä toki varmastikin.

Omasta mielestäni asuntolaina kannattaa mitoittaa niin, että yhden tuloillakin siitä selviää, ainakin jonkun puoli vuotta. Jos seuraavat 20 vuotta joutuu kieltäytymään koko ajan kaikesta, että saa lainan maksettua, niin eipä siitä asunnostakaan paljoa iloa ole. Kamala katkeruus vain.

Vierailija
9/30 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin pankissa töissä, niin en antaisi teille tuollaista lainaa, ellei summa olisi reilusti alle 50% asunnon arvosta, Sorry.

Syynä se, että miehesi on aloittamassa yrittäjänä muuttotappioalueella. Tietysti yrityksiä on monenlaisia, mutta aika hyvä liikeidea pitää olla, että pärjää... Toisaalta asuntojen hinnat ovat aloittaneet laskun, kauanko laskua jatkuu ei kukaan voi ennustaa. Talous menee luultavasti alaspäin vielä vuoden (kaikkien ennusteiden mukaan, mm. vm), joten eipä ne asuntojen arvot ainakaan ylös sinä aikana lähde. Ei ainakaan muuttotappiopaikkakunnalla.

Itse siis EN ottaisi tuollaista lainaa. Odotelkaa rauhassa puoli vuotta. Ehkäpä saatte tuon unelma-asunnon 100 k€ halvemmalla, ja sitten lainasummakin olisi vähän järkevämmin mitoitettu.

Vierailija
10/30 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin meillä kolme alle kouluikäistä lasta ja miehen palkka melkein neljä tonnia brutto. Mä vielä lasten kanssa kotona, mutta olen akateeminen, joten töitä varmasti saan kun menen. Mutta mietittiin jos ei jäädäkään asumaan loppuiäksi taloon (esim. työt vaihtuu muualle yms) niin ei varmasti saa myytyä, koko ajan hinnat laskee.

Se on tietty itse mietittävä uskaltaako ottaa riskiä. Me ei vielä. Tarvitaan rahaa muuhunkin kuin taloon ja en halua, että lapset sitten syö näkkileipää isossa talossa kun nyt piti talo ostaa ja ei riittänytkään rahat :(

Kannattaa ruveta kyllä säästämään jos teillä ei mitään pohjamunaa ole!

Vierailija
11/30 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä lainaa 180 000, 4 lasta, talo pieneltä paikkakunnalta. Itse äitiyslomalla, työssä tienaan 2100€, mies samanverran. Ollaan pärjätty ihan kivasti. MUTTA

nyt mies lomautettuna ja itse jään hoitovapaalle, joten vaihtoehdot on vähissä:

Jään itse joko työttömäksi, töihin ei kannata kun saan varmaan kenkää.. mies saa rahaa seuraavan kerran joskus 3kk päästä, joten tiukilla ollaan. Vaihtoehtona on maksaa pelkkiä korkoja seuraava vuosi, mutta nyt sitä lainaa kannattaisi lyhentää kun on halvat korot... Joten kuten varmaan pärjätään, joten emme aijo myydä taloa, tämä myös meidän ihanne talo, jota ei ole tarkoitus koskaan myydä.

Teidän täytyisi nyt tietää, miten miehellä yrityksessä menee, tienaako edes tuota 2000€/kk ja mites sinun kun määräaikaisuus loppuu.. no jos laskette 2x liitonrahat niin pärjäättekö ja paljon mies saisi liitonrahaa vai saakokaan kun on yrittäjä... me maksamme 1000€/kk lyhennystä, seuraavat 23v ja jos korot nousee(5%)niin maksetaan 30v.

Toki nyt kannattaa harkita 10v kiinteää, jos halvalla saa. Max marginaalin kanssa 3,5%

Itse olen sellainen riskeeraaja ja aina ollaan selvitty ja aina keksitään jotain hommaa, jos en itse niin mies on joka paikan höylä. Itse arvosta asumisen mukavuutta ja ympäristöä. Lapsilla pitää olla tilaa temmeltää ja itse arvosta maalla asumista 15 vuoden kaupungissa asumisen jälkeen, enkä ikinä kuuna muuttaisi lapsieni kanssa kerrostaloon kaupunkiin.

Mutta tokikaan en itse juuri nyt ostaisi asuntoa, vaan odottaisin ainakin sen vuoden kun hinnat tulevat vielä alaspäin tai katsoisin mitä maailmanmarkkinoilla tapahtuu. Noilla ehdoilla lainansaanti voi olla vaikeaakin, jos on noin epävarma tilanne. Oma asunto voisi vielä kannattaa myydä, mutta siten muuttaisin vuokralle 1vuodeksi. Itseä harmittaa toisaalta kun en niin tehnyt ja netonnut siitäkin sievoiset summat.

Vierailija
12/30 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä palkka 2000€/kk ja yksi lapsin. Voisin ottaa lainaa maks. 80000€. Teillä lapsia enemmään, miehellä ei varmoja säännöllisiä tuloja ja jo ennestään lainaa ja muuttotappio kunta eli asuntojen hinnat ei nouse vaan laskee pitkään. Ei hyvältä vaikuta.

Vierailija
13/30 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulis, että myös unelmataloja löytyis pienemmälläkin lainalla.

Meillä on 3 lasta ja 2 vakityötä, tulot 7000 €/kk (brutto) ja noin 4500 € netto. Lainaa on 130 000 € (oli enimmillään 160 000) ja se tunuu sopivalta. Ei stressaa.

Vierailija
14/30 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottaisi.

Vierailija
15/30 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

konkurssiin? Korot nousee pilviin? Asunnosta löytyy hometta?

kirjoitin kahteen kertaan...

Kyse on vanhasta talosta, jota on kuitenkin remontoitu paljon.

Ja myyntiin taloa ei ole tarkoitus laittaa koskaan.

ap

Vierailija
16/30 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä talo olisi kuitenkin koko loppu elämäksi ja juuri sellainen kuin haaveiden talo on.

ap

Vierailija
17/30 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

unelmien täyttymys ja sen on tarkoitus olla kotina koko lopun elämän.

ap

Vierailija
18/30 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin mies yrittäjä, minä myös ja työt sopivan epävarmat:). Mutta ei aiota muuttaakaan täältä pois ja paikka mitä mainioin. Lisäksi 3 lasta tarvitsevat hyvän paikan ja talon jossa asua ja elää. Joten miksipä ei? Maksaa se vuokrallakin asuminen, vuokrat vain kallistuvat tällä hetkellä, korot taas ovat alhaiset.

Me ainakin elämme niin nuukaa elämää että asumiseen löytyy aina varmasti rahaa. Riippuu siis muutenkin tavasta millä elätte.

Vierailija
19/30 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttotappiokunnassa voi olla vaikea myydä, ainakaan kunnon hinnalla. Ja toisaalta sielät varmasti saa ostamalla edullisemmin, tuo lienee hinta uuden rakentamiselle?

Vierailija
20/30 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

MUTTA teidän tilanteennehan on niin epävarma, että en ottaisi.

Mieti nyt vähän! En usko, että noilla tiedoilla edes saisitte lainaa.