Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päivähoito-oikeutta pitäisi rajata!!

Vierailija
25.03.2009 |

.

Kommentit (256)

Vierailija
1/256 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei ole lähimain lapsen ikätasolle sopivaa kerhoa tms. joten osa-aikainen päivähoito on paras vaihtoehto.

veronmaksajien on maksettava meidän Nico-Yampan sosiaalistaminen, koska me halutaan asua korvessa tapaamatta koskaan ketään, koska se on meidän lapsille parasta... MIKSI kunnan pitäisi tehdä niin?

Vierailija
2/256 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minusta täällä on ihan tarpeeksi kaikille kerhoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/256 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten ikäjakauman, missä kerhot sijaitsevat, onko niissä tilaa jne?

Kyllä minusta täällä on ihan tarpeeksi kaikille kerhoja.

Vierailija
4/256 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

päästää itsekseen liikenteeseen missä tahansa??? Just joo! Jos kerta äiti on kotona vauvan kanssa niin kai hän haluaa saattaa esikoisen kouluun jos tarvetta on. Minäkin olisin tehnyt niin ja tottakai myös veisin 4-vuotiaan päiväkotiin leikkimään ½ päiväksi jos 4-v on siellä ollut hoidossa ennen vauvaakin. En alkaisi siirtämään johonkin kerhoon, joka alkaa jonain outoina aikoina.

Meidän lasten srk:n kerho alkoi aina vasta klo 13 mikä oli kyllä tosi outo aika. Kyllä mä sen ymmärrän että moni sitten valitsee päiväkodin kun itse saa päättää ajoista mitkä sopivat oman perheen rytmille parhaiten.

Vierailija
5/256 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi lasta, 4- ja 6-vuotiaat ja koko Helsingin kerhotarjonta on tutkittu tarkoin.

Vierailija
6/256 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä asiasta tuntuu olevan mahdoton keskustella asiallisesti, sillä ylilyönteihin sorrutaan varmaan puolin ja toisin. Mua häiritsee mm. seuraavat asiat:

Tunnutaan unohtavan, että taitaapi olla aniharva, joka pitää sen vanhemman KOKOAIKAISESSA hoidossa. Ainakin jokainen tuntemani on reilusti lyhentänyt hoitoaikaa. Miten se lapsi sitten yhtäkkiä siitä kärsii?

Harva varmaan LAITTAA sen esikoisen hoitoon, pikemminkin on kyse siitä, että jatkaa tutussa paikassa.

Meidän esikoinen oli reilu 2-vuotias sisaren syntyessä viime kesänä. Ensin oltiin koko perhe 6 vkoa lomalla ja sitten esikoinen jatkoi pk:ssa kolmena päivänä viikossa. Hän joutui jo kerran vaihtamaan paikkaa, mutta saimme vihdoin paikan lähempää ja katsoin, että muutos olisi paras pitkällä tähtäimellä.

Meidän perheessä osa-aikaiseen hoitoon tutussa paikassa on päädytty perheen kokonaishyvinvoinnin kannalta. Ja voin todeta, että ratkaisu oli oikea! Olen viimeisen puoli vuotta nukkunut 1-2 tunnin pätkissä yöni, joten väsymystäkin on.

Esikoisen pk-päivinä teen kotihommia ja ruokaa, käyn kaupassa, siivoan - ja kyllä joskus jopa lepään tai luen, surffaan netissä, lataan omia akkujani, jotta jaksan taas olla rakentava kasvattaja. Miksi äitien elämä pitäisi olla yhtä kärsimystä eikä sitä taakkaa millään keinoin saisi keventää??? Meillä käy siivoojakin kerran kahdessa vkossa, joten taidan olla aivan luuseri.

En koe, että kolme lyhyttä pk-päivää kuormittaisivat esikoista, menee sinne aina mielellään. Ja hyvin usein pidetään vapaapäiviä tai jätän viemättä hoitoon, jos siellä riehuu vatsatauti tms. Lisäksi meidän pk:ssa on muutaman kerran tullut toivomus, että kotiäidit pitäisivät jonain tiettynä päivänä lapset kotona, ettei tarvitse palkata sijaista. Näin olen tehnyt ja se on mielestäni reilua.

En sano sitäkään, että esikoiseni välttämättä (juuri) pk-hoitoa TARVITSISI, mutta meidän PERHEEMME on sitä tarvinnut eikä esikoinen siitä kärsi pätkääkään. (Pk:n sijaan kyllä ehdottomasti kaipaisi muiden lasten seuraa. Näyttäkää mulle hei ihan oikesti se ab 2,5-vuotias jolle riittää 24/7 vain ne ihan tavalliset kotipuuhat! Meidän tapaus kiipeää kyllä seinille moisesta hyvinkin pian.)

Esikoinen on oppinut pk:ssa paljon hyvää, esimerkiksi kotihoidettuihin tuttujen lapsiin verrattuna hallitsee pöytätavat ja lelujen lainaamiset, anteeksipyynnöt ja toisten huomioonottamisen huomattavasti paremmin. (Toki ne ehtii oppia myöhemminkin, mutta eipä noista haittaakaan ole.)

Juu ja kokemusta siitäkin, että esikoinen hyppii meidän sängyllä tylsyyttään ja vauva sitten yritti siinä pomputuksessa syödä tai karjuu vaununkopassa tylsyyttään, kun ollaan oltu puistossa eikä vielä osannut istua rattaissa. Pienemmälläkin on mielestäni oikeus elää omaan rytmiinsä ilman, että häntä rumputetaan esikoisen aikataulujen mukaan kesken unien milloin minnekin.

Nyt meillä kaikki voivat hyvin, ehditään kyllä viettää rauhassa aikaa kotonakin, leipoa, lukea, sylitellä ja leikkiä. Tällä keinoin jaksan olla kotona lasten kanssa pidempään ennen kuin palaan työelämään, arvonsa mielestäni silläkin! En tiedä, onko lapsen etu sekään, että väsynyt äiti räjähtää sille 2-4-vuotiaalle milloin mistäkin pikku jutusta. Näitä näkee usein lähipiirissä ja puistoissa.

Toisaalta, nyt vauvan ollessa 9 kk, tuntuu, että välitöntä tarvetta pk-hoidolle ei enää ole. MUTTA esikoinen viihtyy siellä, kaverisuhteet on luotu, työhönpaluu on tiedossa vuodenvaihteessa ja esikoisen maaginen 3 vuoden ikä täyttyy. En TODELLAKAAN luovu ihanasta paikasta nyt (sori vaan itsekkyyteni!) enkä kisko esikoista tutuista ympyröistä jonnekin kerhoon tms. Ei juurikaan viihdy puistossa, koska ei siellä satunnaisten tuttujen kanssa leikit synny samalla tavalla.

Olisin valmis keskustelemaan pk:n johtajan kanssa siitä, miten lapseni hoito järjestettäisiin niin, että saisi pitää paikkansa ja toisaalta kuormittaisi pk:a mahd. vähän. Mutta tällainen sumpliminen taitaa olla mahdotonta. Mielestäni lapsen etu on se, ettei hänen hoitopaikkansa ja rutiininsa muutu kerran vuodessa.

Kuten minut ratkaisustani kivitetään, minä voisin yhtälailla kivittää ne, jotka vievät 10 kk ikäisen päiväkotiin, koska pää ei kestä kotonaoloa tai on ns. taloudellinen pakko. Mutta enpäs kivitä. Jokainen tekee sellaiset ratkaisut, jotka omalle perheelleen kokevat oikeiksi. Meillä osa-aikainen, kunnallinen päivähoito on ollut tärkeä juttu, joka on paikannut olematonta tukiverkostoa.

Vierailija
7/256 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja maksimilla! Joku masentunut varmaan saa ilmaset hoidot, mutta me ei. Mutta koska lapsien tarha on MEIDÄN mielestä hyväksi nähty asia, ei haluta viedä kerhoon tai harrastukseen niin mikä mättää?

Kunta maksaa jokaselta lapselta oman osuutensa mutta veroja minäkin maksoin kun lapset vein hoitoon kun palasin töihin!

Ja nyt kun tilanne kotona muuttuu vauvan tultua niin johan tarttisi maata koko lauman kanssa 4 seinän sisällä? Anteeksi vaan arvon vanhemmat mutta minusta lapsi saa siitä paljon hyvääkin että kovalla pakkas säällä pääsee sinne omaan ryhmään tekemään juttuja, eikä tartte hermostua kun äiti paijaa vauvaa!

Totta hemmetissä meilläkin niinä 5 kotipäivänä lapset saa odottaa vuoroaan kun äiti hoitaa vauvaa ensin -mutta kyllä sielä tarhassa lapsi pääsee monessa asiassa helpommalla. Ei yksin niin että minä äiti pääsen KAMPAAJALLE! Kertaakaan en ole käynyt kampaajalla ollessani vauvan kanssa kotona, mies on pitänyt vahtia silloin lapsista.

Mutta uimassa olen käynyt vauvan kanssa. Muskarissa olen käynyt vauvan kanssa. Kahvilassa olen käynyt vauvan kanssa. Moniko teistä on vienyt vauvan ja kaksi tarha-ikästä kahvilaan ja jutellut niitä näitä? Ai, mutta ei äiti tartte tällästä aikaa! Eikä vauva tartte rauhallista aikaa ilman että äiti huolehtii koko laumasta.

TOISTAN: 5 päivää viikosta menen koko lauman kanssa. En halua ottaa lapsia tutusta ryhmästä että voin ensi vuonna laittaa uuteen ryhmään. Hyvässä lykyssä 3 lasta kaikki eri tarhaan. Ei se palvele minun lapsiani yhtään!

Nyt lapset ei ole joka arkipäivää hoidossa, mutta on kotona 2 päivän sijasta 5! Ja saa tarhassa samoja juttuja joita oli ennen vauvaa.

Vierailija
8/256 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) sellaisia, joilla on itsellä vielä niin pieniä lapsia ettei lapsilla ole mitään tarvetta mihinkään erityistoimintaan

b)sellaisia, joiden alueella on jotenkin erityisen hyvät kerhotoiminnat TAI sitten alueella on sattumalta tosi paljon muitakin äitiystäviä kotonaan lastensa kanssa.

c) ylipäätään sellaisia, joilla ei ole kokemusta erityistarpeisista lapsista tai

d) sellaisia joilla on TOOOOSI hyvät tukiverkostot, mummit kummit, ystävät ravaavat päivittäin hoitamassa lapsia.

Silloinhan on helppo laukoa tällaisia "totuuksia" päivähoidosta. Ei siinä tilanteessa ehkä ymmärrä, että Sauli 5v pitkästyy kotona äidin ja vauvan kanssa. Naapurustossa ei näy päivisin muita lapsia, kukaan ei käy kylässä koska kaikki äidin ja isän ystävät ovat töissä. Isovanhemmat asuvat 100 km päässä tai ovat kuolleita. Isäkin ehkä on yrittäjä tai tekee muuten pitkää päivää.

Mutta aaah, äidinhän PITÄÄ KÄRSIÄ koska hänhän on ITSE päättänyt hankkia lapsensa! Kärsi ne äidit ennenkin, eikös vaan;)?

Miksemme samalla lakkauttaisi kaikkea sairaanhoitoakin koska kyllä ne ennenkin kärsi sairauksista yms.? Tulee niin kalliiksi yhteiskunnalle hoitaa kaikki sairaustapaukset.

Vierailija
9/256 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ryhmässä tilaa ja minkä ikäisiä muut lapset ovat?

Minulla on kaksi lasta, 4- ja 6-vuotiaat ja koko Helsingin kerhotarjonta on tutkittu tarkoin.

Vierailija
10/256 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko lisätä tähän vielä:

e) sellaiset, joilla on realistinen käsitys siitä, mitä päivähoito on... Käykääpä tutustumassa.

a) sellaisia, joilla on itsellä vielä niin pieniä lapsia ettei lapsilla ole mitään tarvetta mihinkään erityistoimintaan

b)sellaisia, joiden alueella on jotenkin erityisen hyvät kerhotoiminnat TAI sitten alueella on sattumalta tosi paljon muitakin äitiystäviä kotonaan lastensa kanssa.

c) ylipäätään sellaisia, joilla ei ole kokemusta erityistarpeisista lapsista tai

d) sellaisia joilla on TOOOOSI hyvät tukiverkostot, mummit kummit, ystävät ravaavat päivittäin hoitamassa lapsia.

Silloinhan on helppo laukoa tällaisia "totuuksia" päivähoidosta. Ei siinä tilanteessa ehkä ymmärrä, että Sauli 5v pitkästyy kotona äidin ja vauvan kanssa. Naapurustossa ei näy päivisin muita lapsia, kukaan ei käy kylässä koska kaikki äidin ja isän ystävät ovat töissä. Isovanhemmat asuvat 100 km päässä tai ovat kuolleita. Isäkin ehkä on yrittäjä tai tekee muuten pitkää päivää.

Mutta aaah, äidinhän PITÄÄ KÄRSIÄ koska hänhän on ITSE päättänyt hankkia lapsensa! Kärsi ne äidit ennenkin, eikös vaan;)?

Miksemme samalla lakkauttaisi kaikkea sairaanhoitoakin koska kyllä ne ennenkin kärsi sairauksista yms.? Tulee niin kalliiksi yhteiskunnalle hoitaa kaikki sairaustapaukset.

Vierailija
11/256 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiden sivuilla on kaikki kerhot ja lasten ikärajat.

Yleensä kerhoissa on yllättäen 3 - 5 - vuotiaita lapsia, koska alaraja on 3 vuotta ja useimmat siirtyvät esikouluun.

Vierailija
12/256 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

puistotätejä ja näillä ruotsinkielisiä lapsia. Puistotädit löydät kaupungin sivuilta.

Todennäköisesti löytyy myös ruotsinkielisiä MLL:n toiminnasta, vaikkei virallisesti ruotsinkielisiä löytyisikään.

Vierailija
13/256 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko lisätä tähän vielä:

e) sellaiset, joilla on realistinen käsitys siitä, mitä päivähoito on... Käykääpä tutustumassa.

--- kolme lasta on ollut/on päivähoidossa tällä hetkellä eikä MITÄÄN valittamista. Henkilökuntaa on aina ollut riittävästi, eikä ole vaihtunut. Ehkä täällä on erilaista kun henkilökunta on ja pysyy samana vuodesta toiseen. Henkilökunta on kouluttautunutta ja heillä on paljon toimintaa. Lapsemme ovat aina viihtyneet hoidossa hyvin.

Vierailija
14/256 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistään ei ole löytynyt sopivaa kerhoa lapsellemme (ei tilaa ryhmässä, ei saman ikäisiä lapsia, tai sitten kohtuuton matka), sen vuoksi hän on päivähoidossa.

Mutta ilmeisesti sinä siis tiedät paremmin ihan vain googlen avulla, että lapselle löytyisi sopiva kerhoryhmä?

Niiden sivuilla on kaikki kerhot ja lasten ikärajat.

Yleensä kerhoissa on yllättäen 3 - 5 - vuotiaita lapsia, koska alaraja on 3 vuotta ja useimmat siirtyvät esikouluun.

Vierailija
15/256 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sulle kai jo raskauden kesto oli yllätys jne. eli tuo on mahdotonta.

Ja "kohtuuton matka" on varmaan sitten sinne naapurilähiöön?

Ja miten tarkasti samanikäisiä muiden lasten pitää olla? Onko teidän Nico-Peter 3 v 4 kk ja 13 päivää, joten naapurin Märta, joka on 3 v 4 kk ja 23 päivää on sitten yli-ikäinen?

Vierailija
16/256 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittuilu on yleensä sen merkki ;D

Koita nyt hyväksyä, että minä tiedän perheemme tilanteen ja parhaan paremmin kuin sinä.

Mutta sulle kai jo raskauden kesto oli yllätys jne. eli tuo on mahdotonta.

Ja "kohtuuton matka" on varmaan sitten sinne naapurilähiöön?

Ja miten tarkasti samanikäisiä muiden lasten pitää olla? Onko teidän Nico-Peter 3 v 4 kk ja 13 päivää, joten naapurin Märta, joka on 3 v 4 kk ja 23 päivää on sitten yli-ikäinen?

Vierailija
17/256 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai oletteko sellaisia muka-ruotsinkielisiä, joiden ruotsin kieli on niin heikkoa, että lapsi ei osaa sitä, jos kerhoilee satunnaisesti suomeksi?

Meidän lasten kerhossa oli useita kaksikielisiä ja yksi vironkielinenkin. Ei ollut heille ongelma.

Vierailija
18/256 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et vain voi vastata, koska jäät kiinni.

Ja aurinko koittaa, ihminen koEttaa.

Vierailija
19/256 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ottaa kantaa lasten hoitoon ja siinä samassa myös tulee arvottaneeksi naisen tapaa ja kykyä olla äiti. Itse olen 5-vuotiaan esikoisen vienyt joka päivä päiväkotiin, kun vauva syntyi. Mielestäni ainoa oikea vaihtoehto meidän perheelle. Kenellekään eivät kuulu syyt, miksi näin tein, enkä ymmärrä arvostelijoiden "yksisilmäisyyttä" tai heikkoa kykyä asettua toisen asemaan. Miten ihmeessä naapuri, tuttava tai joku palstalainen pystyy arvioimaan syitäni tai tarvettani esikoisen päivähoitoon ollessani vauvan kanssa kotona?

Ja toisaalta, samanlaisen ryöpyn ja vihat sain niskaani silloinkin, kun hoidin lastani pitkään kotona, enkä palannut nopeasti työelämään. Olisi kuulemma pitänyt laittaa lapsi pain hoitoon ja palata tuottavaksi veronmaksajaksi.

Vierailija
20/256 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta MAKSA se sitten myös itse!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi