Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perustelkaa, miksi 3,5-5v. pitäisi ottaa pois päiväkodista, kun vauva syntyy?

Vierailija
22.03.2009 |

Kun hoitopäiviä voi lyhentää vastaamaan kerhoa, esim. 8-12 x 3 / vko? Lapsella on tutut kaverit, tutut hoitajat ja hän viihtyy?

Kommentit (183)

Vierailija
121/183 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa syy viedä lapsi hoitoon, jos itse on kotona, on tietenkin se, että haluaa päästä itse helpommalla. Miksi tätä sitten perustellaan kaikenmaailman lapsi-tarvitsee-virikkeitä-hömpällä?

Normaali, tavallinen aikuinen pystyy hienosti hoitamaan ja viihdyttämään ja tarjoamaan 3-5-vuotiaalle ne virikkeet, joita hän tarvitsee aikuiseksi kasvaakseen. Kaverisuhteet ovat tietenkin myös tärkeitä, mutta niitähän on se sisarus kotona, naapurit, sukulaiset, puistotuttavat...

Kotona oleva lapsi saa nukkua joka aamu niin kauan kuin nukuttaa. Ja viettää aikansa siellä, missä hän viihtyy ja mikä hänelle paras paikka on: kotona.

Lapsen voi viedä vaikka muskariin, perhekerhoon, pyhäkouluun, uimakouluun - kyllä näitä virikkeitä riittää ilman, että täytyy säännöllisesti joka päivä lähteä isoon lapsiryhmään.

Mä en tajua teitä, jotka voisitte viettää kivaa aikaa kotona vauvan ja esikoisen kanssa ja viette silti esikoisen hoitoon pois jaloista. En käsitä, en.

Ei se vauva koko maailmaa muuta, siinä se kulkee elämässä mukana.

Entä jos naapurissa ei asu lapsia? kavereille tai sukulaisilla ei ole samanikäisiä lapsia? puistossa ei tapaa juuri ketään? kerho on kerran viikossa.

Kaverit on kaikki hoitopaikassa.

Hienoa, jos teillä on kotona paljon tekemistä lapselle. Jos jaksat touhuta lapsen kanssa kaikenlaista. Kyllä minäkin olisin 3 vuotiaan pitänyt kotona. Mutta en tätä 5 vuotiasta, joka kertakaikkiaan tylsistyy kotona kun ei ole edes leikkikaveria.

Vierailija
122/183 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se helppo miettiä mitä sen lapsen kanssa voi tehdä, mutta todellisuus ja käytäntö on vähän eriasia.

Tiedättekö mitä se lapsi siellä pk:ssa tekee esim. aamupäivän? juoksee ulkona muiden lasten kanssa, askartelee tms. tai käy esim. mertsäretkellä.

Sitten päiväruoan jälkeen pääsee kotiin äidin luo ja yhteistä aikaa on koko iltapäivä ja ilta.

Aamupäivän äiti taas saa rauhassa hoitaa vauvaa, siivota, laittaa ruokaa. Levätä hetken kun joskus ne vauvat ei vaan nuku yöllä!

Jaksaisiko väsynyt äiti lähteä lapsen kanssa ulos? tai askarrella?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/183 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva syntyy kesällä, hänethän voi viedä ulos silloin ihan heti. Syötöissä on varmasti parin tunnin väli, jolloin voi ulkoilla. Miten kaukana se päiväkoti sitten on ja sinne tulevat kaverit? Jos niitä voi kuljettaa päiväkotiin, niin tokihan niitä voi kuljettaa kyläänkin.

Lapsi on pieni sittenkin lyhyen aikaa, 6 v ollaan jo eskarissa ja siellä opitaan koulussa tarvittavat taidot. Miksei sieltä hoidosta voi olla välillä poiskin.

Jos et keksi millään tekemistä, hanki semmoinen leikki/puuhakirja, josta löytyy ideoita.

Yksi hyvä syy ottaa lapsi pois hoidosta vauvaloman aikana on päivähoitajien asenteet: jos olet vauvan kanssa kotona, teidän perhe on lapsesi hoitajien silmissä alinta kastia. JA takuulla vaikuttaa myös siihen millaista hoitoa lapsesi saa. Usko pois.

Jopa päiväkodin tädit tajuavat miksi iso lapsi tarvitsee seuraa ja virikkeitä.

Lisäksi suositellaan, että ennen eskaria lapsi olisi päiväkodissa, ettei eskari aika kulu sitten päiväkotielämään totutteluun.

Tämän olen kysynyt ihan erityislastentarhanopettajalta.

Meillä 5v menee syksyllä päiväkotiin, vauva syntyy kesällä. Täällä on vain jotain seurakunnankerhoja, jotka kestävät parituntia kaksi kertaa viikossa, eikä siellä ulkoilla.

Naapurissa tai lähistöllä ei asua samanikäisiä lapsia, ainut samanikäinen kaveri on serkku, jolla taas on omat hoitokuviot.

Miksi ihmeessä pitäisin lapsen kotona? Narisemassa kun on tylsää? riehumassa kun en keksi hänelle tekemistä? tuijottamassa tv:ta sillä aikaa kun syötän vauvaa? Ulkoilukaan ei ole kivaa yksin, eikä pienellä paikkakunnalla leikkipuistossa ole välttämättä samaanaikaan yhtään lasta. Ei joka paikassa ole kerhoja tai virikkeitä isommille lapsille. Ei täällä ainankaan. Mielelläni veisin kerhoon, jos sellainen olisi.

Päiväkodissa saa ulkoilla ja leikkia samanikäisten kanssa, siellä myös piirretään ja lauletaan ja askarrellaan ja harjoitellaan jo kirjaimia jne. Seuraavana vuonna on helppo jatkaa eskariin.

Lapsi on hoidossa max 5h/pvä, 3 tai 4 päivänä viikossa.

Vierailija
124/183 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa syy viedä lapsi hoitoon, jos itse on kotona, on tietenkin se, että haluaa päästä itse helpommalla. Miksi tätä sitten perustellaan kaikenmaailman lapsi-tarvitsee-virikkeitä-hömpällä?

Normaali, tavallinen aikuinen pystyy hienosti hoitamaan ja viihdyttämään ja tarjoamaan 3-5-vuotiaalle ne virikkeet, joita hän tarvitsee aikuiseksi kasvaakseen. Kaverisuhteet ovat tietenkin myös tärkeitä, mutta niitähän on se sisarus kotona, naapurit, sukulaiset, puistotuttavat...

Kotona oleva lapsi saa nukkua joka aamu niin kauan kuin nukuttaa. Ja viettää aikansa siellä, missä hän viihtyy ja mikä hänelle paras paikka on: kotona.

Lapsen voi viedä vaikka muskariin, perhekerhoon, pyhäkouluun, uimakouluun - kyllä näitä virikkeitä riittää ilman, että täytyy säännöllisesti joka päivä lähteä isoon lapsiryhmään.

Mä en tajua teitä, jotka voisitte viettää kivaa aikaa kotona vauvan ja esikoisen kanssa ja viette silti esikoisen hoitoon pois jaloista. En käsitä, en.

Vierailija
125/183 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni se muuttaa tilannetta

kaksi vuotta kolmanteen.

Vierailija
126/183 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on 5-vuotias kotona kun tuli vauva. Hän viihtyy kotona, käymme avoimessa pk:ssa askartelemassa, illalla muskari,leikkitreffejä kavereiden kanssa jne. Kiireetön yhdessäolo on mullekin se motiivi pitää hänet kotona.Vauva killittää sylissä kun esikoisen kanssa luetaan tai pelaillaan, ihania hetkiä omastakin mielestä!Toki vilkkaammat tapaukset varmasti tarvitsevat enemmän actionia ja kavereita mutta oma lapseni on mielestäni tyytyväinen eikä jää paitsi mistään!

Vierailija
127/183 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit ottanut koiran...

;D ;D

Vierailija
128/183 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Eikä kysymyksessä ole, että äiti haluaisi päästä helpommalla. Kuule, helpommalla pääsisin olemalla roudaamatta noita minnekään. Syöttäisin vauvaa ja isommat leikkisivät keskenään. Mietinpä vain, että EHKÄPÄ

Vierailija
129/183 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapseni kaipaisivat kavereitaan. Ja edelleen, pk vastaa noita kaikkia em. kerhoja ja on ennestään tuttu paikka lapsille, joilla on siellä kaveritkin valmiina.ap

Vierailija
130/183 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vaikkapa siksi että sinä äitinä haluat viettää aikaa lapsesi kanssa kotona. Ja että lapsesi haluaa olla vapaalla päiväkodista ja viettää sen ajan sinun kanssasi.

Aivan sama kuin työssäkäyvä äiti kysyisi, "Perustelkaa, miksi isän pitäisi olla lomalla yhtäaikaa äidin kanssa? Kun yhtä hyvin hän voisi olla töissä silloin kun äiti on kotona. Ja miksi ihmeessä lapsia nyt pitäisi ottaa pois päivähoidosta milloinkaan? Ainahan jokin päiväkoti on auki kesälläkin."

Vierailija
131/183 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

saisi hakea itselleen sopivan psyykelääkityksen. Kyllä minua hävettäisi olla sinä. Minä olen nähnyt millaisia "kotiäitejä" on olemassa. Maataan vain, eikä välitetä lapsista eikä siitä onko heille oikeasti mitään tarjolla. Kotihoito ei sitä rakkautta takaa. Pk-hoito noin pienellä ajalla vastaa kyllä kerhoa. ap

Vierailija
132/183 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet selvästikin näitä "Minä itse, minä haluan ja minun ON SAATAVA!" -tyyppejä. Turha etsiä täältä perusteluja toiminnallesi.

Vierailija
133/183 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kuopuksen syntymää olin sitä mieltä, että esikoinen (tuolloin 4v.) pitää pitää päiväkodissa, koska tutut kaverit yms. No vauvan synnyttyä ekat 3 kuukautta pidettiinkin, niin että hoitopäiviä lyhennettiin ja harvennettiin. Sitten tuo alkoi tuntua minusta jotenkin väärältä ja tyhmältä, lapsikaan ei tykännyt, kun ei enää iltapäivästä voinut leikkiä hoitokavereiden kanssa.

No saatiin kunnan järjestämästä kerhosta paikka (3krt/vko) ja silloin tajusin, että ei lapsen paikka ole päiväkodissa, jos äiti on vauvan kanssa kotona. Tämä kerhoryhmä on päiväkotiryhmää pienempi ja tuo 3h/krt on ihan riittävä aika tyydyttämään 3,5-5 vuotiaan virikkeiden ja ikäistensä seuran tarpeen. Meillä kerhossa on pätevät asiansa osaavat opettajat, joten lapsemme taitaa saada kerhossa laadukkaampaa hoitoa kuin mitä päiväkodissa saisi.

Kyllä päiväkoti on lapsille, joiden vanhemmat ovat töissä tai etsivät aktiivisesti töitä tai opiskelevat. Suosittelen hoidosta pois ottamista, se kannattaa. Vauva kun hieman kasvaa, niin kyllä se arki sujuu kahden tai useamman lapsen kanssa ihan hyvin ilman päiväkotiakin. 3,5-5 vuotiaalle kerho 1-3krt./vkossa olisi toki ihan hyvä, jos vain suinkin se on mahdollista (useammassa paikassa loppupelissä kuitenkin on).

Vierailija
134/183 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isompi siis joka tapauksessa menee eskariin, se riittäköön hänelle. Pienempää en todellakaan lähde erikseen viemään johonkin kerhoon kauemmas, koska minulla ei ole autoakaan. Hän voi aivan hyvin samalla mennä kun vien toisen päiväkotiin eskariin, sinne myös samalla joinakin päivinä. Kokeilen ainakin tällaista ratkaisua. Ja tietenkin lapset haluavat olla äitinsä kanssa, minulle ei ole kenelläkään teistä oikeutta sanoa etten lapsieni kanssa aikaa olisi viettänyt. Niin paljon/pitkään olen heidän kanssaan kotona ollut. Ja tulevat myös viettämään.

Siis eikö sinulla oikeasti ole älyä sen vertaa, että ymmärtäisit että päiväkoti vastaa tässä tapauksessa kerhotoimintaa, koska sitä tapahtuu noin harvoin?

Minun lapseni todellakin ovat saaneet lomansa olla kotona, terveydenhoitajalta olemme saaneet kehuja reippaista, terveistä ja nopeasti kehittyneistä lapsistamme. Joista muuten itsekin olen ylpeä. Lomalla olen aina pitänyt lapseni kotona.

Kertaakaan ennen päiväkotia en ole hoidattanut lapsia kenelläkään vieraalle, edes yökylässä eivät ole olleet, koska meillä ei ole isovanhempia tai muitakaan tukiverkkoja. Emmekä niitä ole kaivanneet, vaan pienelläkin ikäerolla sairastelevien lasten kanssa on aina pärjätty. Mites sinä itse?

-ap

Vierailija
135/183 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntyykin.

Se on meillä ainakin koko perheen etu, sanotte mitä tahansa. Ja ennenkaikkea se on minun etuni, jotta olen elossa vielä vauvavuoden jälkeenkin enkä vankilassa lapsensurmista.

Vierailija
136/183 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap kyselee moista. Eikös asiantuntijat ole kertoneet jo päiväkotien nykytilanteen?

Vai onko joukossa niitä jotka eivät seuraa uutisia. Hienoa, että asiasta puhutaan. Miksei kukaan ajattele hoidonkeskeytystä? Hoidon voi keskeyttää menettämättä tarhapaikkaa! Kipin kapin juttelemaan johtajan kanssa, te äidit jotka perustelette isomman hoitoa tarhapaikan menetyksellä.....

Vierailija
137/183 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aion ottaa 4-vuotiaani varmasti pois tarhasta. Kotona hänellä on parempi olla, pois turhasta hälinästä. Kerhopaikan jos saa, niin sinne menee. Muuten kotosalla äidin ja vauvan kanssa, virikkeitä on helppo järjestää, jos edes jotain älliä on päässä. Ja 6-v eskarilainen tulee leikkimään sitten eskarin jälkeen!

Vierailija
138/183 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset silloin 3.5 ja 5v.

Ovat tällähetkellä ryhmäperhepäiväkodissa n3 krt/vko.

Itse olen kolmivuorotyössä. Mies tekee suht normaaleja vuoroja, joten siksi lapsilla noin vähän hoitopäiviä kun ovat vapaat minun kanssa kotona.

Kysyin lapsilta että miten tehdään sitten kun vauva syntyy? Yritetäänkö varata kerhopaikat teille vai haluavatko jatkaa 1-2 lyhyttä päivää/vko hoidossa.

Molemmat halusivat jatkaa hoidossa.

Näin siis meillä. Täytyyhän lapsenkin mielipidettä kuunnella. Sopii myös minulle.

Vierailija
139/183 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 päivää viikossa. Pikkukakkonen menee samaan ryhmään aikanaan jos pääsee. Minä todellakin panttaan paikkaa, koska jonot pitkät eikä autoa käytössä. Ihana pieni päiväkoti. Toinen syy että oppii ruotsia siellä mitä minä suomenkielisenä en pystyisi opettamaan.

Vauva on ollut sairaalassa välillä ja silloin kokopäiväinen paikka tarvittu.

Vierailija
140/183 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksi vanhempaa lasta olivat 3 v ja 5 v kun kuopuksemme syntyi.

Otin vanhemmat lapset pois hoidosta kera päiväkodin johtajan vakuuttelujen, että samasta paikasta järjestyy hoito sitten äitiysloman jälkeen. Laitoin heidät seurakunnan kerhoon, joka oli 2 x viikossa 2,5 h kerralla.

Luojalle kiitos, että meillä oli kaksi hyvin saman ikäistä lasta, joista oli seuraa toisilleen. Naapurustossa ei ollut ainuttakaan kotona olevaa lasta, meiltä on matkaa lähimpään leikkipuistoon sellainen kilometrin verran ja kuopus syntyi marraskuussa 2005 keskelle hulluja paukkupakkasia.

Kerhoaika oli niin lyhyt, että siitä oli enemmänkin harmia kuin hyötyä, vaikka kerho sinänsä olikin ihan kiva. Kun pääsimme vauvan kanssa kotiin, ehti juuri ja juuri laittaa jotakin pyykkiä tms. kun taas piti lähteä talsimaan kerholle. Kerhoaika oli lisäksi klo 12-14.30, eli jotenkin siihen hommaan tuntui menevän tyyliin koko päivä. Joku puhui tuolla että sen vauvan kanssahan on parin tunnin syöttövälit. Excuse me? Meidän kuopus nukkui kaikki päiväunet 20 min pätkissä ja asui tissillä, se tahti oli aivan mielipuolinen suorastaan ja vanhemmat lapset hermostuivat kun ei nuorimmalta päässyt tyyliin peppua pyyhkimään kakalla käynnin jälkeen kun yksi nukkui siinä rinnalla kaiket päivät.

Tietenkään emme sitten edes päässeet takaisin siihen samaan päiväkotiin, vaan jouduimme ensimmäiset ½ vuotta kuskaamaan lapsia kahteen eri hoitopaikkaan ja sitten saimme järjestymään hoitopaikan kaikille kolmelle ihan kivasta, mutta tosi kaukana sijaitsevasta päiväkodista.

Päivähoitopaikan irtisanominen oli koko perheen kannalta huono ratkaisu, tämä on meidän kohdallamme fakta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi