Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perustelkaa, miksi 3,5-5v. pitäisi ottaa pois päiväkodista, kun vauva syntyy?

Vierailija
22.03.2009 |

Kun hoitopäiviä voi lyhentää vastaamaan kerhoa, esim. 8-12 x 3 / vko? Lapsella on tutut kaverit, tutut hoitajat ja hän viihtyy?

Kommentit (183)

Vierailija
141/183 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluaa esimerkiksi saada sisarukset samaan päiväkotiin. Vain tyhmä uhrautuu jalosti ja luopuu paikasta sen takia, että päiväkotipaikkoihin on jonoa. Jokainen pitää huolen omasta hyvästään ja lapsensa hyvästä ja joillekin se hyvä tarkoittaa sitä, että lapsen päivähoitopaikasta ei luovuta. Niin yksinkertaista se on. Oman perheen hyvinvointi menee aina edelle muiden, vieraiden hyvinvointia. Jokainen täysjärkinen ymmärtää tämän ja niin kauan kuin systeemi on nykyisenlainen, siitä kannattaa pitää kiinni.

Vierailija
142/183 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isompi siis joka tapauksessa menee eskariin, se riittäköön hänelle. Pienempää en todellakaan lähde erikseen viemään johonkin kerhoon kauemmas, koska minulla ei ole autoakaan. Hän voi aivan hyvin samalla mennä kun vien toisen päiväkotiin eskariin, sinne myös samalla joinakin päivinä. Kokeilen ainakin tällaista ratkaisua. Ja tietenkin lapset haluavat olla äitinsä kanssa, minulle ei ole kenelläkään teistä oikeutta sanoa etten lapsieni kanssa aikaa olisi viettänyt. Niin paljon/pitkään olen heidän kanssaan kotona ollut. Ja tulevat myös viettämään.

Siis eikö sinulla oikeasti ole älyä sen vertaa, että ymmärtäisit että päiväkoti vastaa tässä tapauksessa kerhotoimintaa, koska sitä tapahtuu noin harvoin?

Minun lapseni todellakin ovat saaneet lomansa olla kotona, terveydenhoitajalta olemme saaneet kehuja reippaista, terveistä ja nopeasti kehittyneistä lapsistamme. Joista muuten itsekin olen ylpeä. Lomalla olen aina pitänyt lapseni kotona.

Kertaakaan ennen päiväkotia en ole hoidattanut lapsia kenelläkään vieraalle, edes yökylässä eivät ole olleet, koska meillä ei ole isovanhempia tai muitakaan tukiverkkoja. Emmekä niitä ole kaivanneet, vaan pienelläkin ikäerolla sairastelevien lasten kanssa on aina pärjätty. Mites sinä itse?

-ap

Valitettavasti päiväkoti ei ole sama asia kuin kerho, vaikka päiväkotiin veisikin esim. kolmesti viikossa á 3 tuntia. Päiväkodissa päivä rakentuu aivan toisella tavalla kuin varsinaisessa kerhossa, jossa kaikki lapset tulevat samaan aikaan, ja lähtevät samaan aikaan. Päiväkodissa tehdään toki samoja asioita kuin kerhossa, mutta väittäisin että kerhossa asiat hoidetaan tietyllä tavalla "tiivistetysti" eikä aika mene perushoitoon (pukemisiin, ruokailuihin, vessakäynteihin, ulkoiluun, lepohetkiin). Toki meidänkin kerhossa aina joskus ulkoillaan (=retkeilevät lähimaastossa), mutta silloin lähtevätkin suoraan kerhon alussa.

Päiväkodissa jatkamisella säilyttää toki tutut kaverit, mutta sillointällöin paikalla oleva ei välttämättä pääse leikkeihin mukaan samalla tavalla kuin jokapäiväiset lapset.

Itselläni kokemusta päiväkodista vain kolmen eskarilaisemme ajalta (täällä eskarit päiväkodeissa), ja kerhoilusta jo 8 vuoden ajalta. MInulla ei toki ole ollut tilannetta jossa olisin pohtinut otanko lapseni pois päiväkodista seuraavan synnyttyä, koska kukaan lapsistani (viisi lasta) ei ole siellä eskaria lukuunottamatta ollut. Eikä kenenkään eskarivuosi ole mennyt vain päiväkodin tapojen opetteluun kuten joku täällä sanoi, nopeasti lapset ovat oppineet miten siellä toimitaan, ovathan he kuitenkin kerhossa oppineet toimimaan ryhmässä.

Meidän onneksemme kerhot (sekä kaupungin että seurakunnan) ovat lähellä, kaikilla ei tätä toki ole. Ja jos tarkoitus on mennä heti vanhempainloman päätyttyä töihin voin ymmärtää syyn pitää paikka isommalla pk:ssa, vaikka en itse tuota ratkaisua tekisikään.

Ja kyllä, kaikkina kotiäitivuosina (n 11 vuotta) olen pärjännyt sairastelut sun muut ilman tukiverkkoja, isovanhemmat eivät asu lähellä. Ovat kyllä kerran vuodessa (jos ei ole ollut vauvaikäisiä) ottaneet lapsemme viikonlopuksi luokseen, olemme saaneet mieheni kanssa olla silloin kahden. Muilla vierailla emme ole mekään lapsiamme hoidattaneet (kerran oli muuten hoitaja Väestöliton kautta illalla 4 tuntia!).

Mitään marttyyri- tai sankarin kruunuja en tällä itselleni yritä, ap vain tätäkin sattui kysymään. Mielestäni on mahdollista hoitaa omat lapsensa ilman päiväkotia vaikkei olisikaan tukiverkkoa tai mies tekisi pitkää päivää (kuten meilläkin), jos lapset suht perusterveitä (koliikkia tai peruslastentauteja en tähän laske).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/183 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

väitän, että päiväkodissa pedagogiikka on parempaa, toiminta on kehittävämpää ja monipuolisempaa. Mutta sepä ehkä juuri onkin ongelma puolipäiväisille, koska toimintatuokiot on usein pakosta järjestetty aamupäivälle, jolloin puolipäiväiset lapset eivät ehdi olemaan paikalla kun on vapaata leikkiä. Kannattaa siis miettiä mitä tahtoo lapselleen tarjota, sitä leikkiseuraa vai kehittävää toimintaa.. Tuumailin tällaista.

Vierailija
144/183 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tätä toimintaa, joka on tarkoitettu mahdollistamaan isän ja äidin töissä/opiskeluissa käymisen.

b) hoitopaikat on todella täynnä ja varsinkaan nyt taantuman aikaan ei olisi varaa panostaa yhteiskunnallisiin "turhiin" hankkeisiin, kun kotiäiti voisi antaa samantyyliset virikkeet lapselleen kotona/kotiympäristössä jos vaan viitsisi.

Siinä vaiheessa kun kotiäidit alkaa maksamaan päivähoidosta sen todellisten kulujen mukaan, alkaa päivähoidossa käynti olla täysin ok vaikka äiti kotona olisikin. Siihen saakka kun näin ei ole, ei myöskään kotiäidin lasten päivähoidossa käynti ole ok!

Vierailija
145/183 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tse aion pitää ainakin 5-vuotiaan tutussa päiväkodissa kun vauva syntyy. 3-vuotiaasta en ole vielä varma. Olisi täysin naurettavaa katkaista hyvä rutiini vuodeksi ja sitten taas vuoden päästä kiikuttaa muutenkin arka lapsi samaan paikkaan eskariin. En aio potea tästä huonoa omaa tuntoa!

Mulla oli 5- ja 3-vuotiaat, kun vauva syntyi, isompi lapsista hidas tutustumaan ikäisiinsä. En todellakaan ottanut vuodeksi pois päiväkodista. Vähensin hoitopäivien määräksi 12 kuukaudessa ja lyhensin päivää, mutta yhteys samaan ryhmään ja ihmisiin säilyi. Olen todella tyytyväinen päätöksestä.

3-vuotiasta mietin enemmän, mutta hän todellakin halusi päiväkotiin ja koki epäreiluksi ajatuksen, että isoveli saisi käydä ja hän ei. Jatkoi siis myös osapäiväisenä 12 päivää kuussa.

Muitakin syitä oli, liittyen kerhokuljetuksiin ja -ryhmiin, osa-aikatöihin äitiyslomalla jne.

Vierailija
146/183 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntyykin.

Se on meillä ainakin koko perheen etu, sanotte mitä tahansa. Ja ennenkaikkea se on minun etuni, jotta olen elossa vielä vauvavuoden jälkeenkin enkä vankilassa lapsensurmista.

Olisi jo aihetta lastensuojeluun, jos noin herkillä olet!!!

Vierailija
147/183 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypäivänä hoitopaikan panttaus on viisainta mitä voi tehdä, jos haluaa esimerkiksi saada sisarukset samaan päiväkotiin. Vain tyhmä uhrautuu jalosti ja luopuu paikasta sen takia, että päiväkotipaikkoihin on jonoa. Jokainen pitää huolen omasta hyvästään ja lapsensa hyvästä ja joillekin se hyvä tarkoittaa sitä, että lapsen päivähoitopaikasta ei luovuta.

ei todellakaan missään määrin takaa että saisitte lapsillenne paikan samasta päiväkodista. Naurettavaa edes kuvitella niin. Pikkusisarus saa paikan sieltä minne mahtuu.

Vierailija
148/183 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kysyi ettei muka ole kerhoa tarjolla? Ei ole täällä ainakaan. Yksi kaksi kerhoryhmää on kahdelle eri ikäryhmälle, mll kerho jota kunta (tässä tapauksessa vielä kunta, kuntaliitos tapahtui vuodenvaihteessa) tukee, seurakunnalla ei mitään. Nuo kerhot ovat täynnä, ei tosiaan pääse kesken kauden.

Mua lähinnä naurattaa jos mielestänne esikoiseni kohta 5 vee ei pääse tähän symbioosiin mukaan, siksi että jatkaa kerran viikossa päivän pph:ssa.

Eiköhän sitten vika oo jossain muualla?

Tottahan mieluummin maksaisin 80e koko vuodesta kerhossa, kuin 25% hoitomaksua VIRIKEpäivän takia.

En silti suostu syyllistymään ja puolustan muitakin äitejä, jotka käyttää subjektiivista hoito-oikeutta. Se on aina tilannekohtaista.

nro 14

Vierailija
149/183 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on täynnä, niin on täynnä. Ei siinä virikemamman vinkuna auta.

Vierailija
150/183 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä katkaista hoitosuhde vaikka 4kk ja hoitopaikka säilyy. Viettäkää aikaa lapsienne kanssa.

Vierailija
151/183 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsikää tietoa vielä vähän innokkaammin!! Ainakin meillä päin kerhotoiminnasta tiedotetaan tosi vähän. Lastenneuvolassa eivät tienneet asioista mitään. Rauhantervehdyksessä on usein maininta seurakunnan kerhoista. Kunnan järjestämistä kerhoista saanet tietoa soittamalla kuntaan. Itse sain tiedon muilta kotiäideiltä.

Ja tuo jonkun kommentti että ensin pitää ajatella itseään, omaa perhettään ja omia tarpeitaan - muista viis tai siitä mikä on oikein tai väärin. Ärsyttävää. Juuri tuo minä minä.-ajattelu on tehnyt yhteiskunnastamme sellaisen kuin se on :( Missä on yhteisöllisyys??

Vierailija
152/183 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

väitän, että päiväkodissa pedagogiikka on parempaa, toiminta on kehittävämpää ja monipuolisempaa. Mutta sepä ehkä juuri onkin ongelma puolipäiväisille, koska toimintatuokiot on usein pakosta järjestetty aamupäivälle, jolloin puolipäiväiset lapset eivät ehdi olemaan paikalla kun on vapaata leikkiä. Kannattaa siis miettiä mitä tahtoo lapselleen tarjota, sitä leikkiseuraa vai kehittävää toimintaa.. Tuumailin tällaista.

Meillä ainakin kaupungin kerhossa kaksi ohjaajaa, joista toinen lastentarhanope ja toinen lähihoitaja. Kerholaisia max 14, harvoin on kerho täynnä. En ymmärrä miksi olisi pedagogiikka huonompaa? Onko mielestäsi kerho = vapaata leikkiä, päiväkoti = kehittävää toimintaa? Ei ainakaan täällä meilläpäin.

Aiemmin ennen kaupungin säästökuureja oli ohjaajia kolme (joista yhdellä lastentarhanopettajan koulutus).

Vierailija
153/183 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä minulla 5 v on päiväkodissa OSA_AIKAISENA vaikka olenkin kotona 1,5 vuotiaan kanssa, enkä pode mitään huonoa omaatuntoa. Lapsi viihtyy ja on saanut kavereita, on reipastunut.

Vapaapäivät ovat aika tylsiä ja pitkiä.

Päivä menee pienemmän ehdoilla. Ulkoilut ovat lyhyitä pyrähdyksiä. Avoimia päiväkerhoja täällä ei ole, vauvapiirit ovat nimensä mukaan vauvojen ja äitien paikkoja. Yhtään 4 vuotiasta siellä ei ole, 5 vuotiaasta puhumattakaan !

Pienempi nukkuu pitkät pävänet , mutta nukkuu vain sisällä. Olemme siis sisällä suurimman osan ajasta.

Oma piha on upea ja iso, mutta kuka siellä yksin leikkii. Kavereita ei ole. Onneksi on se päiväkoti.

Vierailija
154/183 |
23.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä minulla 5 v on päiväkodissa OSA_AIKAISENA vaikka olenkin kotona 1,5 vuotiaan kanssa, enkä pode mitään huonoa omaatuntoa. Lapsi viihtyy ja on saanut kavereita, on reipastunut.

Vapaapäivät ovat aika tylsiä ja pitkiä.

Päivä menee pienemmän ehdoilla. Ulkoilut ovat lyhyitä pyrähdyksiä. Avoimia päiväkerhoja täällä ei ole, vauvapiirit ovat nimensä mukaan vauvojen ja äitien paikkoja. Yhtään 4 vuotiasta siellä ei ole, 5 vuotiaasta puhumattakaan !

Pienempi nukkuu pitkät pävänet , mutta nukkuu vain sisällä. Olemme siis sisällä suurimman osan ajasta.

Oma piha on upea ja iso, mutta kuka siellä yksin leikkii. Kavereita ei ole. Onneksi on se päiväkoti.

Vierailija
155/183 |
23.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteisesti jako menee alle ja yli 3-vuotiaissa.

Meillä 3,5 v jatkoi päiväkodissa 3 päivää viikossa. Pikkukakkonen menee samaan ryhmään aikanaan jos pääsee. Minä todellakin panttaan paikkaa, koska jonot pitkät eikä autoa käytössä. Ihana pieni päiväkoti. Toinen syy että oppii ruotsia siellä mitä minä suomenkielisenä en pystyisi opettamaan.

Vauva on ollut sairaalassa välillä ja silloin kokopäiväinen paikka tarvittu.

Vierailija
156/183 |
23.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on huvittavaa, että täällä on ihan ok, että 1 v. on hoidossa päiväkodissa joka päivä 10 h, mutta sitten kritisoidaan jos joku hoidattaa 5-vuotiastaan muutaman tunnin viikossa päiväkodissa virikehoidossa.

Kumpikohan on oikeasti lapselle haitallisempaa?

Vierailija
157/183 |
23.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, tiedän, että usein niin on, kerhot on vapaata leikkiä tosi usein, tai sitten askartelua. Mutta kiva jos teillä ei ole niin. :) Ja nään aika suuren eron koulutetun pedagogin suunnitteleman toiminnan ja mututuntuisen henkilön toiminnan välillä: pitkät opiskelut lapsen kehityksestä yms. ei voi olla näkymättä. Mutta kuten sanottu, tosi kiva, jos teillä kerhossa on pätevää ja koulutettua väkeä ja pieni ryhmäkin, kuulostaa mukavalle.

Mutta monesti kerhoja ohjaa kouluttamattomat ihmiset, ja ne painottuvat lasten ulkoiluttamiseen ja vapaaseen leikkiin, jossa ei missään nimessä sinänsä mitään vikaa. Mutta itse lapsia kerhoonkin vieneenä, ja myöskin työn kautta kerhoja seuranneena olen saanut semmoisen kokemuksen, että kerhojen toiminta vähintäänkin vaihtelee tosi paljon ja väen koulutus myös. Mutta toisaalta, niin tekee nykyään päiväkotienkin.

Vierailija
158/183 |
23.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko joku sanonut, että on ihan ok 1v:n olla 10h päiväkodilla? Ei tämä keskustelu koskenut koko asiaa yhtään. Se ei todella ole ok, joskus pakon edestä niin on varmaan oltava, mutta ei ole ok vaikka tässä keskustelussa ei siitä puhutakaan.

Ei tässä keskustelussa myöskään puhuta siitä miten väärää varastaminen tai sota on, mutta ei se tee niistä mitenkään sen enempää hyväksyttyjä. Kärjistetty esimerkki, mutta ymmärtänet mitä tarkoitan.

Vierailija
159/183 |
23.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastentarhanopettaja ja sosionomi vetävät. Päivät ovat teemallisesti suunniteltuja kokonaisuuksia,jossa vapaaleikki, ohjatut tuokiot, erilaiset pedagogiikat ja lopuksi 0,5 tunnin ulkoilu vuorottelevat. kerho 3 tuntia.

Päiväkodissa siirtymiin, ruokailuihin ja päivälepoihin menevä aika on niin iso, että virikkeellistä, ohjattua toimintaa ehtii olla hyvin minimaalisesti.

Vierailija
160/183 |
23.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja harvassa ovat ne pienet, joiden hoitopäivä on 10 h.

Työssäkäyvien lasten hoito tulee todelliseen tarpeeseen ja hyvästä hoitopaikasta ei ole mitään haittaa lapselle. Ja varsin pienikin lapsi ymmärtää sen, että hoidossa käydään, koska isä ja äiti on töissä tai opiskelee, mutta ei sitä, miksi äiti on mieluummin vauvasisaruksen kanssa kuin hänen kanssaan.

Minusta on huvittavaa, että täällä on ihan ok, että 1 v. on hoidossa päiväkodissa joka päivä 10 h, mutta sitten kritisoidaan jos joku hoidattaa 5-vuotiastaan muutaman tunnin viikossa päiväkodissa virikehoidossa.

Kumpikohan on oikeasti lapselle haitallisempaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme