N.kolmikuiselle hedelmäsoseita ja yökylää!
Kävin tuolla toisaalla lueskelemassa ja koska olen kotiäiti jolla ei ole omaa elämää niin ärsyynnyin taas viestistä, jossa äiti kehuskelee ettei hän suosituksista piittaa vaan hedelmäsoseita annetaan ja johan on kiire saamaan miehen kanssa laatuaikaa ja vauva vaan yökylään, kyseessä n.3kk vanha lapsi.
Tiedän että asia ei minulle kuulu, kukin tavallaan, ja puolestani ärsytän tällä viestillä useita, mutta mä olen vahvasti täysimetyksen ( 6kk ) kannattaja ja ei tulisi mieleenkään viedä vauvaa ainakaan ensimmäisen vuoden aikana yökylään, pakollinen hoito saattaisi sitten olla asia erikseen.
Ja tiedän että näitä asioita on täällä vatvottu kyllästymiseen asti, sainpahan purettua kuitenkin ärtymystäni..
Kommentit (99)
irtaantuminen kestää kolmannelle ikävuodelle saakka. neuvola- ja terveydenhoitojärjetelmä tukeutuu tähän teoriaan. Kiintymyssuhteen merkitys lapsen psyykkisen ja fyysisen hyvinvoinnin perusedellytyksenä on täsmentynyt viimeisten vuosikymmenien ja erityisesti 2000 luvun aikana, jolloin varhaiseen vuorovaikutusta on tutkittu kiivaasti.
Pieni lapsi ei tarvitse äitiä pelkästään hoitajaksi, vaan omien tunnetilojensa säätelijäksi ja "säiliöksi". Siksi ei ole samantekevää, keneltä vauva saa läsnäoloa.
Yksinjättämiseen perustuvat "huudatus" unikoulut ovat haitallisia lapsen perusturvallisuuden tunteelle ja kiintymyssuhteelle eikä niitä enää suositellakaan pidettävän.
Olen siis paha ja kamala äiti, mutta jos olisin odottanut vielä viikon... Ja syy oli se, että mies sai apurahan ja kutsun Finlandia-talolle apurahan antajien vuosijuhliin, mentiin molemmat edustamaan ja siellä tutustuimme pariin tyyppiin joiden kautta sain myöhemmin töitä.
Olen kuitenkin tiukkapipoisesti sitä mieltä, että jos äidillä ei ole jotain masennusta tms niin minkään loman takia ei alle vuoden ikäistä voi jättää yökylään. Ei koskaan, eikä kenellekään.
Oikein uuupunut tai masentunut äiti on sitten toinen asia, mutta normaali tilanteessa mihinkään 'viihteelle' tai parisuhdelomalle ei voi olla niin hätä ettei voi odottaa lapsen 1v päivää...
Minusta tuntuu, että jotkut äidit ihan vain auktoriteettejä uhmatakseen poikkeavat annetuista ohjeista. Sellainen minä tiedän tämän parhaiten-asenne, vaikka suositukset esim. ruokailusta ja yökyläilystä perustuvat vuosikymmenien tieteelliseen tutkimukseen.
Täysimetystä suositellaan jatkettavaksi 6 kk, eikä se ole mikään hatusta vedetty arvaus, vaan kymmenet tai sadat, älykkäät ja koulutetut ihmiset ovat tehneet pitkiä tutkimuksia päätyäkseen siihen tulokseen. Ei minulla ole ainakaan mitään syytä tai perustaa kyseenalaistaa suositusta.
ei se 6 kk imetys ole mikään absoluuttinen raja, tai yökyläilyssä 1 v. Eihän se niin mene että 5 kk 29 päivää syntymästä teelusikallinen omenasosetta on jotenkin pahempi kuin teelusikallinen omenasosetta sinä päivänä kun täyttää 6 kk.
Minusta tuntuu, että jotkut äidit ihan vain auktoriteettejä uhmatakseen poikkeavat annetuista ohjeista. Sellainen minä tiedän tämän parhaiten-asenne, vaikka suositukset esim. ruokailusta ja yökyläilystä perustuvat vuosikymmenien tieteelliseen tutkimukseen.
Täysimetystä suositellaan jatkettavaksi 6 kk, eikä se ole mikään hatusta vedetty arvaus, vaan kymmenet tai sadat, älykkäät ja koulutetut ihmiset ovat tehneet pitkiä tutkimuksia päätyäkseen siihen tulokseen. Ei minulla ole ainakaan mitään syytä tai perustaa kyseenalaistaa suositusta.
Minä ihmettelen suuresti miten kukaan työntää pientä vauvaa hoitoon. Parisuhde on tosi heikoissa kantimissa jos se ei kestä muutamien kuukausien vauva-aikaa ilman kahdenkeskisiä reissuja. Huonoissa kantimissa se on siinäkin mielessä jos parisuhdetta ei osata vaalia arjessa, jota kuitenkin eniten eletään.
11 kk tyttömme menee tänään mummin hoitoon KOKO viikonlopuksi. Isi ja Äiti saa vähän viettää LAATUAIKAA yhdessä. Huomenna menemmekin sitten VIIHTEELLE pikkujouluihin. Eikä oo yhtään huono omatunto!!!!
3-kuiselle soseita syöttävä äiti on tietämätön, todennäköisesti alhaisesti koulutettu ja piittaamaton, enkä luottaisi moisen äidin hyvyyteen muissakaan asioissa.
Jos sinun Petterisi on syönyt puolivuotiaaksi asti pelkkää rintaa, se ei tarkoita, etteikö joku toinen vauva saattaisi tarvita jotain vahvempaa aiemmin. Kyllä, aloin maistattaa pieniä määriä porkkanaa ja perunaa 3-kuiselle kokeneen terkkarin siunauksella, koska nälkäinen poikani ei saanut kunnolla nukuttua päivä- tai yöuniaan nälän kurniessa. Nelikuisena syötiin sitten vähän reilumpia annoksia, kolmikuisena vain lusikallisia.
Ja voisin vannoa, että minulta löytyy perspektiiviä tähän elämään hiukan enemmän kuin sinulta, jos tuo on mielestäsi hyvän äitiyden mitta. Jessus mitä urpoja tämä palsta on puolillaan!!
Meillä syntyi maaliskuun viimeinen päivä ja vappuna olimme miehen kanssa juhlimassa ja pikkuinen oli mummolassa yökylässä. Ja kyllä, olemme aivan hirveitä ihmisiä ja lapsestamme tulee tod.näk. koulusurmaaja.. plaaaaaah!
olen 110% kanssasi samaa mieltä. Ja itsekkin korviketta lapselleni antaneena. Lapseni ei siis ole ikinä saanut tippaakaan rintamaitoa. Ja oli siis vappuna yön mummolassa.
Itse en sattuneesta syystä voi imettää ja vaikka pystyisin, en silti imettäisi. En halua pilata rintoja, koska lapsesta tulee aivan normaali ilman rintamaitoakin
Kuka tässä ketjussa on älähtänyt? Itse siinä nälvit toisia.
Sanon: esikoisen aikana KYSYIN neuvolasta että miten paljon haittaa jos alotettaisiin soseet ihan ilman pätevää syytä? Vastaus oli: antakaa vaan, mutta ei pelkkää hedelmää ettei opi ronkeliksi.
* johan aika moni aloittaa esim. porkkanalla/perunalla.
Kurkatkaa vaikka "suosituksia" niissä hedelmäpurkeissa, 3 kk ikäselle voi antaa. ;)
Yökyläilystä sen verran että helpompaa se on lapsillekin kun alotetaan ajoissa ja siitä asiasta tulee ihan normaali juttu.
Meillä esikoisella eka yö ilman meitä vanhempia oli muutaman kuukauden ikäsenä ja kummitäti tuli kotiin. Hyvin onnistui, mutta se taisi olla ainoa laatuaan koska meistä on tärkeää että hoitaja saa halutessaan ottaa lapsen luokseen ja viettää aikaa kuten haluaa; esim. aamulla tohinat omassa tahdissa ilman että ajattelee mitä me ajatellaan sitä ja tota.
Varmasti jokanen joka on ollut hoitamassa toisen lapsia toisen kotona ymmärtää mistä puhun?
Tässä vaiheessa on täysin unohdettu sanonta: tarvitaan kylä kasvattamaan lapsi.
Jos lapsi oppii vauvasta saakka olemaan yötä mummolassa ja mummo siitä nauttii lapsen kanssa niin mikä siinä on haittana?
Itse pidän arvokkaana että lapsi luottaa lähimmäisiinsä (jokka ei rajotu vanhempiin) ja saa heiltä myös yöpaikan. Itselläni ei ole ollut mummolaa joka ottaa yöksi.
Ei vanhempien tartte lähteä juomaan että lapsen voi antaa yökylään. Se voi olla ihan täysin vaikka mummon pyyntö ja vanhemmat voi vaan maata yön ja heilutella varpaita!
Ei tämä ole mikään vanhemman ja lapsen suhdetta huonontava asia, mutta toisaalta tämä lujittaa isovanhemman ja lapsenlapsen suhdetta.
vaikka pystyisin, en silti imettäisi. En halua pilata rintoja, koska lapsesta tulee aivan normaali ilman rintamaitoakin
että vauva pitää antaa yöhoitoon. Kun kerran lapsella on isäkin (siis tässä tapauksessa oli). Miksi isä ei voinut antaa äidin nukkua ja valvoa vauvan kanssa, mikseivät voineet vuorotella? Tuosta viidestä vuorokaudesta on kuitenkin oltu suurin osa - luultavasti - sairaalassa. Miksei vauvaa voinut antaa hetkeksi henkilökunnalle hoitoon? (Tietysti jos on kovin kiirettä tämä ei ehkä kaikkialla onnistu).
Palataanko sitten asiaan, ollaanko väsyneitä ;) Mutta leikki leikkinä, kannattaa tosiaan koittaa saada hoitoapua kotiin hetkeksi, että voi ottaa torkkuja.. ja rekrytoida alusta asti se isä hoitoruljanssiin mukaan.
Ja eläkää omaanne! Miksi äitiydestä on nykyään tehty hirveä tahtojen taisto?
Varhaislapsuuden pysyvä kiintymyssuhde on pohjana perusturvallisuuden syntymiselle ja yksilön hyvinvoinnin tulevaisuudelle. Vauva tarvitsee jatkuvasti muistutuksen oman kiintymyshahmonsa (yleisimmin äiti) läsnäolosta ja hänen luomastaan turvallisuuden tunteesta. Pari-kolmekuisella vauvalla ei ole mitään mahdollisuutta käsitellä äidin poissaoloa muutamaa tuntia pidempään, vaan se aiheuttaa hänelle voimakasta stressiä. Vaikka hoitaja olisi kuinka rakastava, vauva ei kuitenkaan vielä osaa rakastaa muita kuin omaa kiintymyshahmoaan.
Kuten ei ollut pitkän imetyksen tärkeydestäkään. Herätkää hyvät ihmiset elämään nykyaikaa!
Huomautan vielä että kakkosen jälkeen olin aivan toinen ihminen!!!
Siis ihanko tosissaan olit jo viiden päivän valvomisen jälkeen niiiiin väsynyt, että vastasyntynyt piti laittaa yöhoitoon?!
5 päivän ikäisenä mummun hoidossa yön, joten revi siitä. Syynä oli minun ja mieheni valvominen lapsen kanssa heti alkuun. En nukkunut sairaalassa enkä kotona koska lapsella oli nälkä (ei saanut rinnasta tarpeeksi) Mummu eli äitini opetti heti kunnon otteet ja minä sain levätä
ennen on kasvettu ihan normaaleiksi aikuisiksi kun vanhemmat ovat tehneet tilan töitä ja siinä ei ole voinut koko aikaa sen vauvan kanssa viettää? Miehen äitikin on lastentarhan opettaja ja on joutunut laittamaan lapsensa 9viikkoisina hoitoon ja palaamaan töihin. Ihan normaaleja lapsia noistakin on tullut. Puhumattakaan muutaman tunnin poissaolosta, voi herranjestas
maalaisjärkeä silloin ainakin osattiin käyttää ja elämässä oli muutakin kuin voúhkata turhasta. Muutaman tunnin poisaolo ei tee kenellekään traumoja
mutta korjataanpa muutamaa asiaa, eli en aloituksessani ottanut esille lapsen traumautumista, sen on moni vetänyt itse esille.. Se koira älähtää jne..
Itse kuitenkin koen että suhde omaan vauvaan tulisi olla alkuun niin tiivis ja vahva ettei siinä tarvita mitään yövapaita. Ja nimenomaan kyse on näistä "miehen kanssa laatuaikaa" jutuista. Mutta edelleen korostan että kukin tavallaan.. Ja tosiaan voihan se hoitaja tulla kotiinkin..
Ja voihan sen vauvan kanssa kyläillä yhdessä ettei se paikka olisi yhtäkkiä vieras sen epätodennäköisen onnettomuuden sattuessa. Eli ei sinne kotiin tarvitse tosiaankaan linnottautua, vauva kyllä kulkee kätevästi mukana.
Mitä suosituksiin tulee, niin nehän ovat muuttuneet vuosien varrella, ja tuskin kuitenkaan vanhempien kiusaksi.
-ap-