Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

faktatietoa Jumalaa tuskin on -kampanjasta

Vierailija
21.03.2009 |

http://uskomaton.fi/kampanja/faq.html

Kampanjan ides siis EI OLE "käännyttää" uskiksia, kuten täällä jotkut kuvittelevat :)

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
11.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuon kampanjan pointti ole loppujen lopuksi kertoa epäilijöille etteivät he ole yksin. Siksi varmaan se onkin kopioitu niin tarkkaan alkuperäisestä kampanjasta.

Vierailija
2/29 |
11.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kykene ymmärtämään järjelläni ateistien ajatusmaailmaa. Mun järjellä on itsestään selvää että on korkeampi taho joka on tämän takana.

Mistä se korkeampi taho sitten on ilmestynyt? Miten sen selität järjellä sen paremmin kuin hiukkasten ilmestymisen? Minusta ei ole mitenkään outoa, että on tapahtunut erinäisiä kemiallisia ja biologisia tapahtumaketjuja, minkä vuoksi maapallo näyttää sellaiselta kuin se näyttää. Eihän tämä pallo ja ihmiset ole missään määrin täydellisiä, luonto on siis tehnyt kaikenlaisia virheitäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaa-ajattelijat edistävät uskonnotonta ja tieteellistä maailmankatsomusta. Aatteellisena järjestönä liitto tarkastelee uskontoa ja taikauskoa kriittisesti, ja pyrkii ajamaan uskonnottoman ja tieteellisen maailmankuvan niiden edelle.

Vierailija
4/29 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaa-ajattelijat edistävät uskonnotonta ja tieteellistä maailmankatsomusta. Aatteellisena järjestönä liitto tarkastelee uskontoa ja taikauskoa kriittisesti, ja pyrkii ajamaan uskonnottoman ja tieteellisen maailmankuvan niiden edelle.

mun mielestä ainakin on aivan järjetöntä että esim. yritykset joutuvat maksamaan mielikuvitushemmon takia veroja O_o

Vierailija
5/29 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä ainakin on aivan järjetöntä että esim. yritykset joutuvat maksamaan mielikuvitushemmon takia veroja O_o

Kirkko hoitaa muutamia melkoisen tärkeitä yhteiskunnallisia tehtäviä tässä maassa.

Vierailija
6/29 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkään yhteisövero ei mene kirkolle, vaan valtiolle ja valtio maksaa siitä osan kirkolle korvauksena kirkon ylläpitämistä yhteikunnallisista toiminnoista.

Tällä hetkellä evankelisluterilainen kirkko kuluttaa pelkästään hautaustoimeen enemmän rahaa kuin mitä se saa valtiolta yhteisöveron tuottoja. Käytännössä asia on siis niin päin, että kirkkoon kuuluvat maksavat myös kirkkoon kuulumattomien hautaamisesta.

Eri asia sitten, miksi hautaustoimen pitää olla kirkon hoidossa. Käsittääkseni sitä on tarjottu valtiolle, mutta koska kirkolla on siinä toimiva organisaatio ja systeemi on valtiolle kannattava, niin asiaa ei ole edes haluttu valtion puolelta hoitaa kuntoon, tämä tulee valtiolle halvemmaksi!

Kannattaa muistaa että hautaustoimen lisäksi kirkko ylläpitää hyvin paljon kulttuurihistoriallisesti arvokkaita rakennuksia ja vähentää huomattavasti sosiaalitoimen kuluja diakoniatyönsä kautta. Tämän kaiken maksavat ainoastaan kirkkoon kuuluvat ihmiset. Jos kaikki nämä toiminnat siirrettäsiin valtiolle ja kunnille, niin verotuksesi kiristyisi, ei helpottaisi.

Vierailija
7/29 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mitä voi vapaa-ajattelijoilta odottaa.

tosiateisti

Vierailija
8/29 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"olen uskomaton nainen" -paidan

Vierailija
9/29 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ihan varmoja ne ei kuitenkaan ole...

Vierailija
10/29 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun katsotte ympärillenne ja näette kaiken mitä näette niin miten voi tuntua todennäköiseltä että tämä on vain sattumaa ja että kun sydän viimeisen kerran on lyönyt niin sitten ei olekaan takuulla enää koskaan mitään vaikka nyt näette tän kaiken "sattuman" ympärillänne?

Mä en käsitä sitäkään miten jonkun päässä on järkevää että hiukkaset jne on vaan alkaneet juuri tällä tavoin toimia. Näin loogisesti. Tämä kaikki loogisuuskin on puhdasta sattumaa. Miksei sitten sattunut paljon epäloogisemmin? Kaikki tämä hyvä-paha -vastakkainasettelukin täysin sattumaa. Mä en kykene ymmärtämään järjelläni ateistien ajatusmaailmaa. Mun järjellä on itsestään selvää että on korkeampi taho joka on tämän takana.

http://uskomaton.fi/kampanja/faq.html

Kampanjan ides siis EI OLE "käännyttää" uskiksia, kuten täällä jotkut kuvittelevat :)

Vierailija
11/29 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttävä porukka puhuu jostain elämästä nauttimisesta

Vierailija
12/29 |
21.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisi pitää sitä päällään koulun aamunavauksissa, joihin joutuu osallistumaan kun koulu ei viitsi järjestää vaihtoehoista toimintaa ET-opetuksessa oleville :D

Vierailija
13/29 |
21.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. toi teksti: "Lopeta siis murehtiminen ja nauti elämästä"

Mistä syntyy oletus, että uskova ihminen murehtisi ja uskonnoton nauttisi elämästä? Itse asiassa omat havaintoni ovat melkein päinvastaisia: Ne, jotka uskovat, ovat monesti elämässään onnellisia ja tyytyväisiä vaikken aina ymmärräkään miksi, kun taas jotkut ateistituttavat tuntuvat kovinkin ahdistuneilta ja kiukkuisilta uskonnonvastaisine mielipiteineen, joita täytyy julistaa joka paikassa ja perätä oikeuksiaan jatkuvasti.

Toisekseen, jos tavoitteena ei ole "käännyttää", niin mihin ihmeeseen sitten tarvitaan kampanjaa? Mikä on kampanjan tavoite jos ei "käännyttäminen"? Varsinkin jos kampanja on syntynyt vastakampanjana! Toki "käännyttämiselle" voidaan antaa monia mukavampia nimityksiä, niin kai kaikki haluaisivat, koska kyseisellä sanalla on negatiivinen leima, mutta eikö kyse ole joka tapauksessa tismalleen samasta asiasta?

Itse en kuulu kirkkoon tai mihinkään muuhunkaan uskonnolliseen yhdyskuntaan. En tiedä, onko Jumalaa olemassa vai ei enkä usko, että kukaan muukaan voi sitä tietää. Omasta puolestani kaikilla on oikeus uskoa tai olla uskomatta ihan niinkuin he itse haluavat.

Kannatan ehdottomasti moniarvoisuutta ja sitä, että ihmisiä rohkaistaan tutustumaan muiden ihmisten tapaan elää ja olla - vain sillä tavalla maailmasta voidaan rakentaa turvallisempaa ja rauhallisempaa paikkaa. En missään tapauksessa halua uskonnotonta yhteiskuntaa, koska näen, että sellaista ei voi olla - sitä kokeiltiin kommunistimaissa ja huonoksi havaittiin. Ateistit ja heidän pyrkimyksensä uskonnottomaan yhteiskuntaan näen ainoastaan yhtenä kiihkouskonnollisuuden muotona muiden joukossa. En kannata uskonnonopetuksen lopettamista kouluissa, vaan haluaisin, että kaikille oppilaille opetettaisiin kaikkia uskontoja (mukaanlukien ateismi) ja kaikenlaisia tulkintoja niistä. Omat lapseni saavat osallistua koulussa kaikkiin uskonnollisiin tilaisuuksiin ja rohkaisen heitä tutustumaan niin kristittyjen kuin muslimien ja juutalaistenkin tapoihin.

Vierailija
14/29 |
21.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on kampanjan tarkoitus?

Kampanjan tarkoitus on nostaa uskonnottomuus yhdenvertaiseksi katsomukseksi uskontojen kanssa sekä rohkaista suomalaisia ateisteja ilmaisemaan oma kantansa ilman pelkoa syrjityksi tulemisesta.

Miksi mainoksessa lukee "Jumalaa tuskin on" eikä "Jumalaa ei ole"?

Halusimme pysyä uskollisena alkuperäiselle kampanjalle, jossa sanottin "probably no God" ja lisäksi pehmeämpi sanamuoto madaltaa mainoksen julkaisukynnystä.

Tieteelliseen maailmankuvaan kuuluu myös ehdottoman varmuuden välttäminen. Samoin kuin kukaan ei voi ehdottoman varmasti tietää, ettei yksisarvisia ole, ei näin voida myöskään todeta jumalista. Jumalista ei kuitenkaan ole olemassa yhtään kriittiisen tarkastelun kestävää havaintoa.

ja

Miksi korostatte "elämästä nauttimista"?

Ateistit ja humanistit uskovat, että meillä on vain tämä yksi elämä ja sen loppuessa kaikki päättyy. Siksi on tärkeää nauttia tästä ainutkertaisesta tilaisuudesta elää, eikä rakentaa oikeaa elämäänsä kuvitteellisen kuolemanjälkeisen elämän varaan.

Vierailija
15/29 |
21.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. 4

Vierailija
16/29 |
21.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sehän on aivan selkeästi ilmaistu tuolla:

"Mikä on kampanjan tarkoitus?

Kampanjan tarkoitus on nostaa uskonnottomuus yhdenvertaiseksi katsomukseksi uskontojen kanssa sekä rohkaista suomalaisia ateisteja ilmaisemaan oma kantansa ilman pelkoa syrjityksi tulemisesta.

"

kyse EI ole käännyttämisestä, enkä minä tuolta mitään ylemmyydentuntoista vauhkoilua löydä..

4

Vierailija
17/29 |
21.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saarnaaja 5

17.Katso, minkä minä olen tullut näkemään, on hyvää ja kaunista syödä ja juoda ja nauttia hyvää kaiken vaivannäkönsä ohessa, jolla ihminen itseänsä vaivaa auringon alla lyhyinä elämänsä päivinä, jotka Jumala on hänelle antanut; sillä se on hänen osansa.

18. Sekin on Jumalan lahja, jos Jumala kenelle ihmiselle antaa rikkautta ja tavaraa ja sallii hänen syödä siitä ja saada osansa ja iloita vaivannäkönsä ohessa.

19. Sillä hän ei tule niin paljon ajatelleeksi elämänsä päiviä, kun Jumala suostuu hänen sydämensä iloon.

Saarnaaja 8

Ja minä ylistin iloa; koska ei ihmisellä auringon alla ole mitään parempaa kuin syödä ja juoda ja olla iloinen; se seuraa häntä hänen vaivannäkönsä ohessa hänen elämänsä päivinä, jotka Jumala on antanut hänelle auringon alla.

Saarnaaja 9

7. Tule siis, syö leipäsi ilolla ja juo viinisi hyvillä mielin, sillä jo aikaa on Jumala hyväksynyt nuo tekosi.

8. Vaatteesi olkoot aina valkeat, ja öljy älköön puuttuko päästäsi.

9. Nauti elämää vaimon kanssa, jota rakastat, kaikkina turhan elämäsi päivinä, jotka Jumala on sinulle antanut auringon alla - kaikkina turhina päivinäsi, sillä se on sinun osasi elämässä ja vaivannäössäsi, jolla vaivaat itseäsi auringon alla.

10. Tee kaikki, mitä voimallasi tehdyksi saat, sillä ei ole tekoa, ei ajatusta, ei tietoa eikä viisautta tuonelassa, jonne olet menevä.

Mites ateistit tähän kommentoitte?

Vierailija
18/29 |
21.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse asiassa kävin sivuston mielestäni melko perusteellisesti läpi.

Mielestäni sivu oli samanlaista skeidaa, kuin vapaa-ajattelijoiden muukin viestintä ja kampanjat: vääristellään muiden mielipiteitä ja ajatuksia ja esitetään omat ainoina oikeina ja järkevinä. Siis ihan samanlaista vauhkoilua ja kiihkoilua, kuin muidenkin kiihkouskovaisten liikkeiden jutut: "Vain meillä on totuus, vain me pelastumme!"

Miksi pirussa pitää vaivata mieltään sillä, mihin muut uskovat tai ovat uskomatta? Miksi pitää esittää oma tapa toimia ainoana oikeana vaihtoehtona? Tuollaisesta ei ole koskaan seurannut mitään muuta kuin sotaa ja vainoja. Miksei voi yksinkertaisesti todeta, että ihmiset ovat erilaisia ja uskovat eri tavoilla. Toista ei voi muuttaa, ainoa mitä voi muuttaa on oma suhtautuminen toisiin ihmisiin, heidän ajatuksiinsa ja tapoihinsa. Se, mitä ei tunne tuntuu aina paljon uhkaavammalta ja vaarallisemmalta kuin se, mihin on tutustunut!

t. 3

Vierailija
19/29 |
21.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskon tähden ihmisiä vainotaan ja syrjitään kuin ateismin... näkeehän sen jo täällä palstoillakin...

Vierailija
20/29 |
21.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamattu käskee nauttimaan elämästä!

...

Mites ateistit tähän kommentoitte?

En minä ainakaan Raamutun nimenomaista käskyä tarvitse elämästä nauttimiseen :D

Entä itse, noudatatko tuota käskyä? Juot viiniä ja käytät valkeita vaatteita?

t. eräs ateisti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi