Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Poikkeavat voidaan löytää jo päiväkodeissa, sanoo poliisiylijohtaja Paatero

Vierailija
21.03.2009 |

Olen kyllä samaa mieltä että häiriköt ja syrjäänvetäytyvät havaitaan jo päiväkodissa ja heihin pitäisikin kohdistaa tutkitoimia jo tuolloin sekä myös kouluiässä.

Poikkeavat voidaan löytää jo päiväkodeissa

Poliisiylijohtaja Mikko Paateroa haastatteli Hämeen Sanomat.

Joensuu

Karjalainen

Poliisiylijohtaja Mikko Paateron mukaan poikkeavasti käyttäytyvät lapset voitaisiin löytää jo päiväkodeissa, kertoo Hämeen Sanomat.

Näin heitä voitaisiin ryhtyä auttamaan riittävän varhain, Paatero arvioi lehdelle.

Lehden mukaan poliisiylijohtaja oli huolissaan mm. koulujen liian suurista opetusryhmistä.

Armeijan parantavaan vaikutukseen Paatero ei Hämeen Sanomien mukaan usko.

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuon takia en ole yhtään lastani päiväkotiin laittanut ja kouluunkin suhtaudun epäilevästi.

Tuo on juuri sitä ajattelua, joka aiheuttaa pahaa: poikkeavat on outoja, niille täytyy tehdä jotain. Kun oikeasti pitäisi tehdä jotain niille kaikille "normaaleille", että he hyväksyisivät kaikki sellaisina kuin he ovat.

Vierailija
62/82 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein voi ennustaa ketkä lapsista on myöhemmin huonoilla teillä. :/ Ei tietenkään aina, joidenkin elämään alkaa sitten paremmat tuulet puhaltaa, mutta jos pohja on huono niin siitä on vaikea pitkälle ponnistaa.

Esimerkiksi päiväkodissa muita turpiin lyövä alkoholistiäidin lapsi ei saa kovin hyviä eväitä elämään, vaikka tuet annettais jo kovasti yritettäis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miksi nämä "poikkeavat" eivät saa asianmukaista hoitoa?

t. yhden "poikkeavan" pojan äiti, joka on jopa yksityiseltä hakenut hoitoa sitä saamatta (kunnalla ei ole mitään resursseja)

ja mitä oikeasti tarkoitat tuolla "alkoholistiäidin lapsi ei saa kovin hyviä eväitä elämään, vaikka tuet annettais jo kovasti yritettäis"?

Lapsella voi olla ongelmia ilman "alkoholistiäitiäkin", ja mitä tuo kovasti annettu tuki sitten olisi?? Minulla masentunut lapsi, eikä apua saa maksamallakaan...

t. äiti

Vierailija
64/82 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä aina sanotaan kun lapsi on käyttäytynyt huonosti/ilkeästi, että lapset on vain lapsia. Mutta ei se niin ole. Se kertoo jo siitä millainen on aikuisena.

Vierailija
65/82 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka lapsesi oireili/oireilee? Huomasitko itse vai tuliko tieto esim. koulusta? Minulla vastaava tilanne,itse en ollut mitään húomannut(kamalaa!!!)-meillä sai psykologin ajan aika pian,mutta jatko roikkuu ilmassa..

Vierailija
66/82 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset sitten vain roikkuvat tunneilla siitä syystä,että vanhemmat eivät anna lupaa esim. tukiopetukseen-saati esim. pienryhmä-tai erityiskoulusijoitukseen. Siellä me sitten koulussa yritetään näiden kanssa pärjäillä..

Vierailija
67/82 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

.Ja kiusaamiseen pitää puuttua. Ei vain sanoilla vaan myös teoilla.

Vierailija
68/82 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä aina sanotaan kun lapsi on käyttäytynyt huonosti/ilkeästi, että lapset on vain lapsia. Mutta ei se niin ole. Se kertoo jo siitä millainen on aikuisena.

Ja jostakin on siunaantunut termi "temperamenttinen lapsi"... jolla tarkoitetaan juuri näitä silmille hyppiviä muksuja: "Ei meidän Onni ole häirikkö.. hän on vain temperamenttinen".

Vierailija
69/82 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

julmalla kiusaamisella joka kestää vuosia.

Aina pahaksi ei synnytä!

Vierailija
70/82 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen äiti, ja täysin samaa mieltä siitä, että jos kasvattajat eivät tee tosissaan töitä, tämä temperamenttisuus ei todellakaan iän myötä häviä eikä edes helpota. Onneksi aika harvat vanhemmat laiminlyönyt kurinpidon, joten yleensä se temperamenttisuus iän myötä sitten tasaantuu. Normaalilapsen kanssa töitä tarvitsee tehdä noin 1% siitä määrästä kuin tällaisen hankalan lapsen kanssa. Ja ihan varmasti tämä luonteen hankaluus näkyy jo päiväkodissa oikein hyvin. Toisaalta syrjäänvetäytyvyys voi olla samanlainen piirre, joka vaan vahvistuu iän myötä ellei siihen puututa.

Vierailija
71/82 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

julmalla kiusaamisella joka kestää vuosia.

Aina pahaksi ei synnytä!

KAikista kiusatuista ei tule häiriityneitä murhaajia, vain tietynlaisista heikommista yksilöistä.

Siksi vanhempien pitäisi puuttua jo taaperoikäisen "kiusaamiseen" kovalla ottella ja opettaa empaattisuutta.

Vierailija
72/82 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten kotihoidosssa olevat saataisiin "seulottua". kuten esim. koulusurmaajat, olivat kotona olleet... Koulussa alkoi kiusaaminen ja jatko tiedossa. Surullista.

Vierailija
73/82 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo päiväkodissa huomataan minkälaisita kotioloista lapset tulee ja mitä ongelmia niille tulee koulussa. Tämän tiedän, koska olen monta vuotta toiminut lastenhoitajana koulun yhteydessä olevassa päiväkodissa. Keinoja puuttua on vähän, jollei jotain räikeätä heitteillejättöä tmv. tapahdu.

Syrjäänvetäytyviäkin on monenlaisia- niitä jotka tarvitsisivat vain enemmän aikuisen tukea (pienemmät ryhmät) ja niitä joilla vetäytyminen on oireellista. Kyllä ammattitaitoinen lto nämä erottaa toisistaan!

Vierailija
74/82 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuluisa taiteilija on sanonut jo koulussa olleensa "erilainen" kuin muut, ovat myös olleet koulukiusattuja.

Nyt mennään kyllä ihan väärille raiteilla jos ollaan leimaamassa syrjäänvetäytyvät ja hiljaiset oppilaat potentiaalisiksi koulusurmaajiksi. Väitän, että koulukiusaamisella on suuri osuus näihin ja tulisi keskittyä kiusaajiin ja saada heidät kuriin, eikä aleta leimaamaan kiusattuja!!

Vierailija
75/82 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulukiusattuja. Joka luokalla lienee useampi koulukiusattu, mutta osalle siitä tulee kamalia seurauksia kun taas osa näyttää selviävän suht oireetta. Suomessa kiusaaminen ja kaikenlainen epäsosiaalisuus saa rehottaa siksi kun kukaan ei uskalla siihen puuttua. Suomalaisia raukkamaisempaa kansakuntaa ei maa päällään kanna.

Vierailija
76/82 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olin eskarissa syrjäänvetäytyjä. tosi ujo lapsi olin. yksin leikin pienempien päiväkotiaidan sisällä, kun nämä pienet oli eri aikaan ulkona. eikä musta ainakaan rikollista tullut. myöhemmin ala-asteen aikana rohkaistuin pikkuhiljaa, nyt olen niin normaali kotiäiti kuin vain voi..

Vierailija
77/82 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

normaaleja.

Vierailija
78/82 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos ihminen ei puhu muille ihmisille, on vaarana että asiat kasvavat hänen päässään suunnattomiin mittasuhteisiin. Lisäksi kukaan ei saa tietää jos henkilön mielenterveys rakoilee. Ja kyllähän syrjäänvetäytyvyys aikuisiällä lisää masennuksen vaaraa suuresti.

Vierailija
79/82 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa miksei aina saa asianmukaista hoitoa. Itse aina parhaani mukaan yritän apua lapsille järjestää, ja aina sitä ei tarpeeksi saa. Suuremmaksi ongelmaksi kumminkin koen sen, että vaikka apua yrittäisi järjestää, sitä ei oteta vastaan. Vaikka kuinka yrittäisi sanoa vanhemmalle, että lapsi tarvitsee tukea ja apua, vanhempi ei joko usko tai ei jaksa hakea sitä. Ei ole ainutkertaista, että vanhempi lupaa jatkuvasti soittaa ja varata ajan vaikka koulupsykologille, muttei soita. Paljon voin tehdä, mutta en loputtomasti kuitenkaan.

Sitä tarkoitan sillä, että tukea voidaan useinkin yrittää antaa, mutta vanhemmat eivät joko usko tuen tarpeen olevan niin suuri, tai eivät tahdo nolaantua, tai eivät viitsi hoitaa asioita.

Tottakai muillakin on ongelmia kuin alkoholistien lapsilla, sehän on ilman muuta selvää, tuo nyt oli vain esimerkki. Yhteiskunta ei panosta tarpeeksi lasten tukemiseen, ja se on surullista mutta sitä en voi muuttaa.

6

Mutta miksi nämä "poikkeavat" eivät saa asianmukaista hoitoa?

t. yhden "poikkeavan" pojan äiti, joka on jopa yksityiseltä hakenut hoitoa sitä saamatta (kunnalla ei ole mitään resursseja)

ja mitä oikeasti tarkoitat tuolla "alkoholistiäidin lapsi ei saa kovin hyviä eväitä elämään, vaikka tuet annettais jo kovasti yritettäis"?

Lapsella voi olla ongelmia ilman "alkoholistiäitiäkin", ja mitä tuo kovasti annettu tuki sitten olisi?? Minulla masentunut lapsi, eikä apua saa maksamallakaan...

t. äiti

Vierailija
80/82 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki on myös ihan vain persoonallisia eroja lapsissa, en usko tässä tarkoitettaneen semmoisia. On erilaisia lapsia, hiljaisempia ja räväkämpiä. Itse olin koulukiusattu, ja ihan hyvin olen pärjännyt elämässä siitä huolimatta.

Mutta silti on kärkitapauksia, sellaisia, joista todella huomaa ettei kaikki ole hyvin. Erityisen yksinäisiä, arkoja, vetäytyviä, tai toisaalta todella ulospäinsuuntautuneita, räväköitä, aggressiivisia.

6