Kyllä tulee rumba kun 5-v esikoinen aloittaa tarhassa, 2 nuorinta kotihoidossa!
Eli meillä tosiaan tulee olemaan tämä järjestely, että ensi syksynä 5,5-vuotiaamme lähtee päiväkotiin ja minä hoidan kahta pienintä lastamme kotona.
Joka aamu pitää lössi herättää ja pukea esikon tarhaan viemistä varten :O Kyllä helpolla päästäisiin ajallisesti ja rahallisesti, jos kaikki lapset olisi kotihoidossa. Mutta mielestäni viskari-ikäinen tarvitsee jo jotain ohjattua aktiviteettiä, jota kotona en pysty järjestämään kahden pienen vaatiessa aikaa...
Esikoinen ei tunne ketään naapuruston lapsia kun on hiukan arka tutustumaan, toivon että tarhasta saisi kavereita ja ennenkaikkea oppisi toimimaan ryhmässä ja saisi elämyksiä askarteluista ja laulutuokioista jne...
Toivottavasti työssäkäyvät tarhakaverien vanhemmat eivät pidä ratkaisuani laiskuutena, sillä sitä se ei todellakaan ole, vaan vilpitön näkemykseni lapseni parhaasta.
Kommentit (13)
Kyllä 5-v. pärjäisi vielä kotonakin!
Meilllä sama rumba edessä syksyllä 1 aloittaa eskarissa puolipäiväisenä 1 kerhossa toisessa paikassa kerran viikossa ja vauva syntyy syksyllä.
Noh, kaipa siitä selviää..kun on pakko.
Me nousemme joka aamu 7.00 ja viemme vanhimman lapsen eskariin. 4-vuotias ja reilun vuoden ikäinen kulkevat matkassa. Aamut on välillä yhtä helvettiä ja lapset väsyneitä jatkuvasta ramppaamisesta (haemme puolen päivän jälkeen esikoisen eskarista). Pelkästään esikoisen virikkeiden vuoksi en kahta nuorempaa tähän järjestelyyn pakottaisi. Miksi kahden nuoremman pitäisi kärsiä esikoisen virikkeistä. Eri asia tietenkin jos miehesi vie lapsen ja hakee ja päiviä tulee viikossa vain pari. Kokemuksesta voi sanoa, että virheen teet.
Mulla on eskari, 4.5v ja vauva.
Eskari käy eskaria joka päivä, 4.5v käy päiväkodissa 9-14 kolmena päivänä viikossa ja vauvan kanssa olen kotona. Mies on työmatkoilla 2-3 päivää viikosta eli minä hoidan kaikki viemiset ja haut.
En koe tätä kovin rankkana. Aamuisin isommat lapset herää joka tapauksessa seiskan aikaan, joten ysiltä ollaan eskarilla ja päiväkodilla ihan hyvin. Onneksi vauva on hyväuninen ja herää vain syömään öisin.
Se on asenteesta kiinni mikä on rankkaa. Jos ap koet, että esikoisesi tarvitsee päiväkodin ryhmää (olen samaa mieltä että 5v tarvitsee ryhmää) niin sitten se on teille hyvä ratkaisu ja sen kanssa elätte. Eihän sun tarvi sitä lasta joka päivä sinne viedä, nautitte kerran kaksi viikossa löysistä aamuista ja muina sit reippasti ylös ulos ja menoksi!
Niin meillä ja hyvin toiminut eikä mitään ongelmia kun vaan haen pois iltapäivällä.
ei täysiä päiviä, mutta joksikin aikaa.
Aamusta tulee rumba, jos sinä sellaiseksi sen teet. Ei meillä ole aamuisin mitään kiirettä, vaikka toinen lapsista lähtee kouluun, toinen tarhaan ja me töihin. Sitä vaan on tietty rutiini, missä järjestyksessä asiat hoitaa ja sitten ollaan tunnissa ulkona. Jos esikoinen on aamuisin hidas syömään, niin vie sitten päiväkotiin aamiaiselle.
Olisikin niin helppoa jos mies töihin mennessään veisi esikoisen hoitoon, itse voisin hyvin hakea. Mutta on ihan tuurista kiinni onko mies viikot kotona, tuskin on....
Mutta ainakin tässä vaiheessa näen niin tärkeänä tuon esikoisen ryhmään viemisen, että aion näin tehdä. Voihan se olla että jos ihan katastrofi on, niin sitten pitää harkita esim. osaviikkoista hoitoa, ajattelin vaan että sillä systeemillä jää porukasta ulos.... t:ap
Ja kun olet saanut kaikki valmiiksi, esikoinen sanoo, että " emmä haluu lähtee" . Mutta kun tarhan keittolaan on jo ilmoitettu, että lapsesi tulee, niin on pakko mennä, vaikka räntää sataa.
Minusta se, että äitit ei jaksa ei saa estää lasta saamasta varhaiskasvatusta. OLet tehnyt oikean päätöksen AP.
Muina päivinä leikkii kerhokavreidensa kanssa.
Mutta vatsaavassa tilanteessa.. meillä ainakin mies lähtee liian aikaisin ja palaa liian myöhään aina viedäkseen tai hakiakseen lapsia mihinkään suuntaan.
Mutta kyllä eskarilaisen on eskariin päästävä, ei siinä ole vaihtoehtoja ..
enkä kyllä laittaisi (meillä 3v) pienempää sen takia päiväkotiin että se helpottaisi omaa arkeani.
Meillä siis sama tilanne syksyllä ja hieman jännittää miten käy kun kolmas syntyy syksyllä..
Noh, omia valintoja .. omat lapset.
Eihän kukaan voi teidän päätöksiinne puuttua, jos olette valinneet tuon tavan niin senkun. Minä ainakin nauttisin (ja nautin) kotona lasten kanssa enkä olisi valmis tuohon rumbaan. Vasta sitten kun kaikki menevät päiväkotiin.