Me ollaan konkurssissa lapsen sairastelun takia... ='(
Kommentit (71)
Tärkeää hakemuksessa on kuvata erityinen rasitus, jota lapsen hoitamisesta syntyy verrattaessa silapsiin. Raha ja kulut ei tässä ratakaise vaan ikä, vanhempien ylimääräinen vaiva ja sitovuus. Mutta aina kannattaa valittaa. Perheemme on saanut 15 vuotta tukea, josta 13 vuotta eritystukea ja vuoden sitä korkeinta hyvin samanlaisilla diagnooseilla kun alkupeäinen kirjoittaja. Osaan sairaanhoitajana kirjoittaa juurin ne tärkeä ilmaisut, joita Kelassa luetaan. Sairaalan kuntoutusohjaaja nuevoi silloin aluksi ja niillä eväillä on menestytty eikä ole tarvinnut kertaakaan valittaa.
Me saimme adhd+diabetes -lapselle vielä viime vuonna korotettua vammaistukea. Sitten syksyllä muutettiin ja nyt ei saatukaan enää kuin vammaistukea. Lausunnot on samalta osastolta ja hakemukset olen minä tehnyt samalla lailla.
Tottahan niissä kannattaa olla tarkka, mutta aplle lohdutukseksi, että vaikka olisit shakespeare, niin silti se on viimekädessä tuurista kiinni. Joten älä itseäsi syyttele huonosta hakemuksesta. Valita ihmeessä!
Ja en minäkään tietenkään sano, etteikö hakemusta kannata laatia perusteellisesti. Mutta haluan myös lohduttaa kaikkia niitä, jotka eivät ole saaneet hakemustaan läpi, että hakemuksessanne ei välttämättä ole mitään vikaa.
(se as-lapsen turhautunut äitee)
Me saimme adhd+diabetes -lapselle vielä viime vuonna korotettua vammaistukea. Sitten syksyllä muutettiin ja nyt ei saatukaan enää kuin vammaistukea. Lausunnot on samalta osastolta ja hakemukset olen minä tehnyt samalla lailla.
Tottahan niissä kannattaa olla tarkka, mutta aplle lohdutukseksi, että vaikka olisit shakespeare, niin silti se on viimekädessä tuurista kiinni. Joten älä itseäsi syyttele huonosta hakemuksesta. Valita ihmeessä!
tuet evättiin juuri siksi kun lääke on ollut katkolla kaksi kertaa (kuten aikaisemmin kerroin) ei siis ole 6kk ajan käytetty vähintään kaksi kertaa päivässä. Tämä oli peruste tukien hylkäämiseksi. ap
Jos siinä vaiheessa ei yksinkertaisesti ole löytynyt vielä muita sopivia ruoka-aineita, tai niitä ruoka-aineita ei ole riittävästi, niin eihän se lapsi pelkällä vedellä ja kalkilla elä! Korvikkeessa on kuitenkin paljon muutakin, siksi on ihan älytöntä, että kelassa on noin ehdoton 2v:n raja.
Kuitenkin näin allergisia lapsia on äärimmäisen vähän/ vuosi, ettei käytännössä kelakaan menis konkurssiin vaikka sen harkinnanvaraisesti myöntäisikin.
Ajattelin, että voiko hänellä olla jokin vasta-ainepuutos?
nimenomaan vuoden alusta aina. Eli mitään vammauttavaa tautia ei kyllä tarvita. Meillä diagnoosina R62.0 eli puhevaikeudet.
- 48
ja kirjoita vaan suoraan vaikka paperille kuinka vaikeaa teillä on ja tietenkin hiukan vielä pahentelet asioita. Ei Kelalta muuten mitään saa
Se miten vammaistukea siellä jaetaan on todella kirjavaa, sen olen huomannut itsekin.
Olen myös ymmärtänyt että kannattaa ennemmin laittaa "lisäselvityksiä" siihen edelliseen hakemukseen, eikä lähteä virallista tietä valittamaan, koska siinä kestää ikuisuuden ennenkuin käsittelevät ne.
Saisitteko vielä uudet lausunnot lääkäreiltä? Ja tarkkaa lisäselvitystä millaista teidän arki on, ja nimenomaan millä kaikilla tavoilla se eroaa "normaalilapsiperheen" arjesta.
Itse olen myös laittanut epikriisien kopiot mukaan, jotta konkretisoituu ne käyntien määrät esim.
Meidänkin lapsella astmalääkitys spiralla "tarvittaessa", mutta silti saimme sen alimman vammaistuen. Toki on sitten paljon muuta myös, polikäyntejä ja osastokäyntejä runsaasti jne.. jotka kaikki vaikuttivat päätökseen. Mutta pelkästään se, että lääkitystä ei ole jatkuvasti päivittäin ei ainakaan meidän kohdalla tukea poissulkenut.
Onneksi sentään on se systeemi, että vuodessa ei mene lapsilta kuin max. se 7vrk sairaalamaksua.
Maksukatto tosin on aika korkea sitten (590e muistaakseni?) sairaala ja polimaksuille..
Meillä 2v lapsi, ja ymmärrän hyvin väsymyksesi..meilläkin tätä sairaalarumbaa on jatkunut syntymästä asti, eikä vakuutusta ole. Esikoiselle otettiin vauvana vakuutus, mutta tälle kuopukselle ei ehditty, ja nyt se on myöhäistä. En tiedä olisinko saanut etukäteenkään otettua, koska mulla todettiin lievä raskausdiabetes, en tiedä? Joka tapauksessa vakuutukset eivät tässä enää auta.
Jaksamista ja tsemppiä teille!
että vammaistukea ei myönnetä sairaudesta sinänsä, vaan sen aiheuttamasta lisärasituksesta.
Sen vuoksi ei Kelallla ole mitään luetteloa, jossa lukisi, millä diagnoosilla saa mitäkin tukea. Se on pitkälti harkinnanvaraista ja siksi Kelan tukilinja heittelee suuresti eri puolilla maata.
Kannattaa senkin vuoksi hakea oikaisua tai valittaa.
Tuttavan lievästi dysfaattinen lapsi sai heti korotettua vammaistukea, meidän likipitäen autistinen assi ei siis saa... ja joka iikka sanoisi heti lapsia tarkkailtuaan, että väärin päin meni (sinänsä en kadehdi tuttavaa, eihän heidän tukensa meiltä ole pois, kututtaa vaan se irrationaalisuus).