kumpi meistä on mielestäsi huonompi äiti?
minä: vauva 3kk, aion olla kotona siihen kun vauva on 3 v. Olen käynyt synnytyksen jälkeen baarissa yksin ehkä viidesti ja miehen kanssa yhdessä kaksi kertaa. Silloin lapsi on ollut mummon hoidossa.
kaverini: vauva 9 kk ja aikoo palata töihin. On käynyt kerran jollain keikalla miehen kanssa.
Kommentit (35)
eikä käy muuten mun mieskään siellä, joten sorry, heittosi ei osunut. Ennen vauvaa käytiin varmaan joka viikko baareissa eikä meno ollut rauhallisimmasta päästä, joten tiedän ihan tarkalleen mistä puhun;) Vauva-aikana ei olisi tullut mieleenkään käydä baarissa, mitä parempaa olisin voinut saada sieltä kuin kotona tuhisevan nyyttini vierestä? Mieheni ajatteli ihan samalla tavalla eli ei ollut hänelläkään tarvettaa lähteä perheensä luota. Nyt kun lapsi on jo neljä, käydään baareissa mutta yleensä syynä on sitten jotkut bileet, keikka tms.
Mielestäni jossain vaiheessa ihmisten on aika aikuistua ja jos vielä siinä vaiheessa, kun on pienen vauvan äiti, on edelleen tärkeätä päästä vanhaan malliin baariin, on jossain menty pieleen.
Olen oikeasti ihan varma, että jokainen tietää tämän asian sisimmässään. Täällä nyt on vain pakko väittää joka asiasta vastaan. Ainakin minun lapsuudessani äiti ja isä olivat lähes aina läsnä, enkä voi edes kuvitella, miten turvaton olo olisi ollut, jos meitä olisi joka viikonloppu käynyt joku hoitamassa, kun äiti ja isä olisivat lähteneet baariin...
Mina siis kyselin, mita vikaa baarissa kaynnissa verrattuna esim. jumppaan.. Kyseessa kuitenkin vissiin simppeli kulttuuriero. Nykyisessa asuinmaassani (Irlanti) on taysin normaalia kayda ihan joka v-loppu baarissa. MUTTA. Siella ei kylla sitten ryypata ihan Suomi-tyyliin kuitenkaan. Pubi on kylan ja pikkukaupungin sosiaalinen keskus, jossa kaikki tapaavat toisiaan. Olen kaynyt myos pikkuvauva-aikana pubissa ihan "normaalisti", mutta vain jos mies tai oma aitini ollut hoitamassa vauvaa. Enka kuitenkaan jehka ihan oka v-loppu... Pubiinhan saa Irlannissa alkuillasta ottaa ihan lapsetkin mukaan, siella onkin perjantaisin aika hulina... : ) Eika vanhemmat todellkaan veda larveja, jos lapset paikalla. Eika muutenkaan taalla meidan paikalliseen sovi mikaan orvellys.
Ymmarran, etta Suomessa tuo baarissa ravaaminen on "savyltaan" ehka erilaista. Ryyppaaminen voi monella olla siina se koko pointti. Ap:stahan en todella tieda, onko kyseessa vain sosiaalisuus vai armoton ryypiskely. Edelleenkin olen kylla sita mielta, etta jos lapsista pidetaan muuten hyvaa huolta ja perhe voi oikeasti hyvin, en tuomitse sen kummemmin mitaan ajanviettoa. Jos itseaan voi katsoa peilista ja todeta olevansa hyva vanhempi, se riittaa minulle. : )
että mummo on hoitanut silloin kun on kaksi kertaa ollut miehensä kanssa ulkona ja muuten hoitanut mies..?? eli lapsen isä. Itse menin ulos ekan kerran kun lapsi oli 2kk3vko ja jäi sillon isänsä kanssa kotiin eli toisen vanhempansa. sen jälkeen käynyt joka kk 1-2krt ja tyttö nyt 2vuotias hyvin kehittynyt lapsi ja olen kotona ehdottomasti siihen asti että täyttää kolme. En ikimaailmassa veisi vauvaani hoitoon rahan takia..asuisin mielummin yksiössä vaikkapa.
ja nappaa mun mies, jos se sattuu kohdalle, pääsenpä eroon siitäkin luuserista joka ei pysty pysymään lastensa kanssa muutamaa kuukautta vaan baari ja sidukka veti jo kun vauva oli 3 viikkoa. Että ole hyvä vaan.
mulle se tarkoittaa sitä, että menen parin kilsan päähän suosikkipubiini ja tapaan muutamia kavereitani ja juttelen heidän kanssaan. Juon yleensä lasin viiniä ja ehkä oluen. Joskus kaksikin lasia viiniä. En tule humalaan ja parin tunnin päästä fillaroin takaisin kotiin. Mutta tiedän kyllä, että monelle baarissa käynti tarkoittaa sitä, että vedetään nakit silmille ja juhlitaan pilkkuun ja ehkä jatkoillekin.
Mina siis kyselin, mita vikaa baarissa kaynnissa verrattuna esim. jumppaan.. Kyseessa kuitenkin vissiin simppeli kulttuuriero. Nykyisessa asuinmaassani (Irlanti) on taysin normaalia kayda ihan joka v-loppu baarissa. MUTTA. Siella ei kylla sitten ryypata ihan Suomi-tyyliin kuitenkaan. Pubi on kylan ja pikkukaupungin sosiaalinen keskus, jossa kaikki tapaavat toisiaan. Olen kaynyt myos pikkuvauva-aikana pubissa ihan "normaalisti", mutta vain jos mies tai oma aitini ollut hoitamassa vauvaa. Enka kuitenkaan jehka ihan oka v-loppu... Pubiinhan saa Irlannissa alkuillasta ottaa ihan lapsetkin mukaan, siella onkin perjantaisin aika hulina... : ) Eika vanhemmat todellkaan veda larveja, jos lapset paikalla. Eika muutenkaan taalla meidan paikalliseen sovi mikaan orvellys.
Ymmarran, etta Suomessa tuo baarissa ravaaminen on "savyltaan" ehka erilaista. Ryyppaaminen voi monella olla siina se koko pointti. Ap:stahan en todella tieda, onko kyseessa vain sosiaalisuus vai armoton ryypiskely. Edelleenkin olen kylla sita mielta, etta jos lapsista pidetaan muuten hyvaa huolta ja perhe voi oikeasti hyvin, en tuomitse sen kummemmin mitaan ajanviettoa. Jos itseaan voi katsoa peilista ja todeta olevansa hyva vanhempi, se riittaa minulle. : )
Ai niin, teillä ei edes ole miehiä, joten on pakko juosta baareissa kerjäämässä säälipanoja...
PS. Mun mies ei edes käy baareissa.
Mä ainakin käyn ap:n kanssa ja siellä on teidän kaikkien miehet. Hirveetä hurskastelua taas.
jos se on sinulla baarissa tapana.
Minua ei oikeastaan hirveästi kiinnosta 3kk vanhan vauvan äidin selitykset siitä, kuinka kauan hän AIKOO olla kotona, aikomukset eivät tee sinusta kovin kummoista äitiä. Vähän kokeneempana äitinä voin kertoa, että aika monella se arki tekee sitten sen, että vaikka kuinka aikoo olla kotona pitkään, ei sitä sitten jaksakaan, vaan päätyy paljon aikaisemmin töihin.
Tietysti kun sinulla on noin hyvät tukiverkot käytössä, eli saat mummolasta apua, saatat jaksaa kotona paremmin, mutta ei silti kannata tuomita niitä, jotka eivät jaksa. Jos heillä ei ole mitään mahdollisuuksia päästä itsekseen edes kävelylenkille, voi töihinpääsy olla pelastus koko perheelle. Itselläni on kokemusta siitä, että mies tekee paljon työreissuja, eli on viikkoja poissa, eikä mitään tukiverkkoja uudella paikkakunnalla ole, niin kyllä se on ollut rankinta aikaa omassa elämässäni.
ap. pikkasen tavallista tyhmempi? Se, että ihmiseltä puuttuu selvästikin itsetunto ja sydämen sivistystä jo tekee ihmisestä huonon äidin.
- Sä menet ihan pokalla arvostelemaan ystäväsi äitiyttä, mutta närkästyt kun joku tekee sulle samoin? Kuvittelitko olevasi täydellinen?
- Ystävälläsi on työpaikka odottamassa, sulla ei taida olla? Ei ainakaan kovin kummoinen duuni?
-äitiyden hyvyyteen vaikuttaa kyllä suuresti se, MITEN niitä lapsiasi siellä kotona hoidat. On mullakin kotiäitikaveri, joka on ylpeä siitä, mutta lapset on oikeati ihan heitteillä, ei jaksa tehdä niidne kanssa yhtään mitään. Kun ei kiinnosta.
Mutta valitettavasti olen samaa mieltä, kuin moni muukin. Eli töihin paluu aikaisin on aika yleistä ja jotkut ovat pakotettuja näin tekemään. Poissaolo joka toinen viikonloppu on myös minun mielestäni teinimeininkiä. Mikä siellä baarissa sitten on niin ihanaa, että pitää päästä sinne joka toinen viikonloppu?!
Minunkaan mieheni ei käy baareissa. Kun on yli 30-v. ei ole enää sellaisia tarpeita ja joka kerran kun olen käynyt, olen huomannut että samanlaista siellä oli kuin viimeksikin.
Hyvä kuitenkin, että teillä on hyvä tukiverkosto. Tosin oma äitini ei kyllä baarin vuoksi vauvaa suostuisi edes hoitamaan joka toinen viikonloppu ;)
Noiden antamiesi tietojen kanssa, mutta paremmuuteen ei ole mahdollista ottaa kantaa noiden tietojen perusteella.
Helposti onkin baarissa, mutta kun lapsia tulee lisää, on vaikeaa yhdistää yöjalassa käyntiä arjen pyörittämiseen. Mutta perhe-elämä on opettelemista ja ap:lla ehkä se suurin askel on löytää arjesta kantava voima. Sillä baarivuodet ovat rajatut, halusi tai ei. Ei siellä enää kolme-nelikymppisenä ole kivaa käydä 18-24-vuotiaiden seurassa. Töihin sen sijaan joutuu moni palaamaan.
Miksi tarttee todistella että on PAREMPI vanhempana kuin toinen?
Ei se niin mene!
Minun vanhempani (ja varmasti monen muunkin) käy viikonloppusin juomassa ja miten ne on huonoja vanhempia tai isovanhempia? Tai parempia jos käy sauvakävelyllä?
Jos vanhemmaksi voisi alkaa kun lopettaa baarissa käymiset niin olis lapset vähissä.
Ei vanhemmuudessa jaeta pisteitä tai niitä oteta pois! Lapsien katsotaan olevan aina parhaassa paikassa kun on vanhemmillaan ja esim. sijaisvanhemmilta PÄÄSEE takasin kotiin äidin/isän luo kun asiat selvinny, ei niin että sosiaalitoimen päätehtävä olisi ottaa lapset pois huonoilta ihmisiltä ja antaa lapset muualle. Lapset koitetaan saada sinne vanhemmille.
Minusta kertoo vaan suuresta epävarmuudesta jos tuijottaa mitä muut tekee ja heitä arvostelee huonoudesta. Työ, kouluttaminen tai kotona olo kuuluu elämään ja tilanteet vaihtelee! Ei se kerro millanen olet äitinä.
Joku käy baarissa, toinen lenkillä, yksi ei halua olla tuntiakaan erossa lapsestaan. Jokanen tekee niinkun parhaakseen näkee. Joskus joku käyttää viinaa tai aineita ja on vanhempi ja silloin soitetaan lastensuojeluun jos lapset kärsii (näkee väkivaltaa, ei hoideta..).
Ei työhön palaaminen tee kenestäkään huonoa, tai se että käy juomassa.
Itse olen kolmen lapsen äiti ja molemmista on kokemusta kun pieniä lapsia mutta lapsilla on aina hyvä selvä hoitaja.
Ja joka kerta kun on lapsi syntynyt on ollut eri tilanne elämässä!
Jos juoksee joka viikonloppu tai jokatoinen niin kannattaa miettiä miksi. Ja pystyykö olla käymättä?
Minusta on suurta tyhmyyttä arvostella ihmisten elämäntilanteita (työtön, opiskelija, työssäkäyminen, kotona oleminen) koska joku opiskelija käy töissä, toista sponsaa vanhemmat ostamalla asunnon, joku elää tuilla ja lainoilla ja hakee ilmaset leivät ruoka-avusta tai dyykkaa roskiksia. Joku hankkii opiskellessaan lapsia.. Ja aina on varaa haukkua muita?
Mitä jos katsottaisiin vaan sitä kärsiikö lapset ja soitetaan lastensuojelua jos tarttee. Ei toisten ratkasut ole huonompia kuin MEILLE se ei sopisi mutta toinen siinä tekee erilailla.
* Pata kattilaa soimaa?
mulle sössöttämään mun hyvyydestä äitinä, niin kyllä mäkin keksisin aika monta kohtaa, josta kritisoida toista.
Sitä saa mitä tilaa?
siis imetän. Oon pumpannu aina ennen ulos menoa. En ymmärrä sitä, ettämiksi on paha olla pois lapsen luolta, kun se nukkuu. Kaverini on sen luota pois monta tuntia kun menee töihin. Me siis keskustelimme tästä pari päivää sitten ja kaverini ihmetteli sitä, että miksi moralisoin hänen töihin menoa ja antoi ymmärtää, että en olisi itsekään hyvä äiti.
Ei ne lapsen edut nimittäin näytä paljoa kiinnostavan.
Ja sit pitäis vielä kehua hyväksi äidiksi...
Eli sille, joka pyysi selittämään, minä ainakin voin selittää omalta osaltani. Mielestäni on eri asia, käykö äiti vaikkapa salilla tai jumpassa (yleensä pari tuntia) hoitamassa kuntoaan. Se, että äiti käy baarissa tarkoittaa käytännössä sitä, että äiti juo siellä alkoholia ja lapsi on koko yön hoidossa mummolla (ainakin toivottavasti, ettei äiti humalassa käsittele lastaan). Äiti on myös todennäköisesti seuraavana aamuna vähän pahoinvoiva, haisee viinalta, tai ainakin hän on varmasti väsyneempi kuin olisi normaalioloissa. Se, että vastasyntyneen äidin pitää ravata baarissa melkein joka viikonloppu viestittää myös siitä, että tällä ei ole omassa parisuhteessa kaikki aivan kunnossa. Sanotaan mitä sanotaan, niin baariin kuitenkin mennään tapaamaan vastakkaista sukupuolta ym. Joo joo, "tyttöjen kanssa pidetään hauskaa", tiedän, tiedän. Kuitenkin laittaudutaan ja tanssitaan ja toivotaan, että joku mies katsoisi edes sillä silmällä jne.
En oikeasti usko, ettet kysyjä tosissasi ymmärrä, mitä eroa on sillä miten äiti viettää vapaa-aikaansa? Ap ei vieläkään ole kertonut, kuinka vanha on. En nimittäin usko, että kenenkään aikuisen ihmisen oma äiti hoitaisi joka viikonloppu vauvaa mukisematta kun aikuinen jälkikasvu säntäisi baariin.
Mielestäni jos äiti on onnellinen äitiyteensä ja parisuhteeseensa, hänellä ei vain yksinkertaisesti ole tarvetta käydä baarissa joka viikko. Nyt vauva on vielä niin pieni, ettei ymmärrä mitään. Mutta mitä sitten kun lapsi on vanhempi? Kyllä se antaa lapsellekin vähän vinoutuneen kuvan perhe-elämästä.