Oletko tyytyväinen siihen ajankohtaan, jona olet syntynyt ja saanut elää?
Vai koetko, että olisit saattanut tuntea olosi kodikkaammaksi jonakin muuna ajanjaksona modernin ihmisen aikajanalla?
Kommentit (7)
Olen tyytyväinen. Olisin todennäköisesti tuntenut oloni kotoisammaksi jossain muussa ajassa, mutta olisipa se voinut olla merkittävästi huonompikin.
Synnyin 94, eli omaan elinkaareen on mahtunut mahtava vapaa lapsuus ilman digilaitteita, hauskat 1990-luvun ja 2000-luvun hypet kuten Pokemon, Habbo Hotel, tietokoneiden ja internetin yleistyminen, kännyköiden kehitys, karkkien haku lähikiskalta kymmenen markan kolikolla ja kouluaikana kaikki irc, emo, galtsu, pissisjutut ja sitten teininä somen tulo.
Tuon jälkeen on ollut vain ekaksi finanssikriisiä, lamaa, toitotusta miten ei ole työpaikkoja, työelämä on epävarmaa jne. Opiskeluajat oli jees ja ehdin saamaan vakipaikan juuri ennen kuin korona laittoi maailman kiinni. Ehdin ostaa omistusasunnon ja maksaa ison osan ennen kuin rahoitusmarkkinat ja korkotaso paskoontui.
Jos pitäisi arvosanana ilmaista, niin mielestä 7/10 eli ihan ok synnyinvuotena. Tuntuu että 85-90 vuosina syntyneet vetivät pidemmän korren ajoituksessa. Tietysti vain jos opiskeluista valmistui oikeaan aikaan finanssikriisin ja koronan välissä.
Tuntuu että oma aikuisaika on ollut vain kriisiä kriisin perään.
Olen vm.72, olen tyytyväinen lapsuuteen ja nuoruuteen ilman digilaitteita. Yksinkertasempaa aikaa, mutta tietty oli silloinkin ongelmia, ei se mitään täydellistä onnen kulta-aikaa ollut.
Synnyin -72. Tähän ikään on tullut vaikka mitä hienoa ja mahtavaa. Vähäisimpänä ei onnellinen lapsuus leikkien ja touhuten rauhassa monelta nykyajan kotkotuksilta ja nuoruus parhaalla vuosikymmenellä kasarilla. Lapset sain kasvatella ilman digikirousta. Kyllä, hyvin on tähän asti mennyt!
On mielenkiintoista elää tällaisessa taitekohdassa, jossa maapallon väkiluku on jonkin ajan kuluttua kääntymässä laskuun. Toivottavasti yhteiskunnat pystyvät sopeutumaan siihen hallitusti.
80 luvun alku.. ja tyytyväinen olen, kokenut laman kauheudet pahimmassa lapsen kehitysvaiheessa. Ja päässyt näkemään tietotekniikan ja internetin kehityksen aitio paikalta parhaaseen mahdolliseen aikaa... jälkikäteen mietittynä en olisi halunnut syntyä missään muussa ajassa. Ja myös vahempien tuskat ja perhe kriisit ovat suuressa arvossa, minun näkemyksiin mailmasta ja ihmisyydestä.
Olen kaikesta kiitollinen ja onnellinen myös kaikista noista negatiivista asioista joita elämääni mahtuu.
Olen tyytyväinen.