Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En osaa tehdä lapsille maistuvaa ruokaa - äitipuoli valittaa

Vierailija
16.03.2009 |

Viikonloppuna onnistuin yhden kerran tarjoamaan lapsille maistuvaa ruokaa: Perjantaina oli tulenpalava kiire tarjoilla ateria, joten lämmitin yhden Dr Oetkerin kinkkupitsan uunissa. Sen lisäksi olin tehnyt kinkkupiirakkaa, jossa oli vähän sipulia, kinkkua, paprikaa ja juustoa. Kinkkupiirakkaa lapset eivät halunneet edes maistaa, mutta molemmat saivat neljännessiivut pitsasta.

Lauantaina tarjolla oli lounaaksi lihakeittoa. Lapset söivät hitaasti, eivät pitäneet. Yritin tehdä mahdollisimman "tavallisen" makuista keittoa.

Lauantaipäivällä tein kakun - kuivakakun tyyppisen, joka maustettu sokerisella sitruunaliemellä ja jossa oli rusinoita ja korintteja. Lapset eivät syöneet, eivät pitäneet.

Lauantai-iltana tarjoilin nakkeja, perunasalaattia, itse tehtyjä vehnäsämpylöitä (mielestäni onnistuneita) ja itse tehtyä jauhelihapitsaa (jauhelihaa, tomaattikastiketta, juustoa, tomaattia) - lapset eivät pitäneet.

Sunnuntaina lounaaksi oli kalapaloja ja röstiperunoita, uunissa valmistettuna, lisäksi kermaviiliä tillillä. Lapset eivät pitäneet.

Sunnuntai-iltana isä teki lättyjä, jotka kelpasivat.

Muut ruoat, mitä olen kokeillut, mutta mistä lapset eivät ole pitäneet:

- nakkikeitto

- nakkikastike

- karjalanpaisti

- bami goreng

- nasi goreng

- kalakeitto

- chili con carne/sin carne

- pinaattikeitto

- munakas

- paistettu kala

- linssikeitto

- hernekeitto

- lihapullat

- grillattu kana

- kanakeitto

- kananuggetit

- makaronilaatikko

- täytetyt tortillat

He pitävät lähinnä vehnästä ja kaikesta, missä on rasvaa ja valkoisia vehnäjauhoja.

Ruoat, joissa olen toistaiseksi onnistunut ovat spaghetti jauhelihakastikkeella, hot dogit, kaupan tai kotipitsan pitsat, jotkut wokkiruoat (kebablihan ja runsaan majoneesin kanssa) ja uunilohi.

Mutta kun jotain muutakin on kiva syödä...

Vinkkejä?

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikonlopun ruokalistasi kuulostaa siltä että eivät meilläkään lapset olisi ehkä pitäneet. Lapset syövät ehkä nakkien kanssa mieluumin ranskalaisia tai muusia, ei perunasalaattia. Muutenkin jäin miettimään esim. muusin, jauhelihakastikkeen, jauhelihakeiton ym. perusruokien puuttumista. Mitäs jos kokeilisit ihan tavallista jauhelihakastiketta, pastaa, jauheliharisottoa ym. Makaroonilaatikko yleensä maistuu lapsille, mutta voihan olla että se on eri makuista kuin ovat tottuneet. Lapset eivät välttämättä tykkää kokolihasta esim. lihakeitossa tai karjalanpaistissa.

Vierailija
2/50 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on koton aihna oma tyttö joka ei syö mitään - meillä on aina "väärää ruokaa"...

Poika syö paremmin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin mihin ovat tottuneet.

Vierailija
4/50 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikonlopun ruokalistasi kuulostaa siltä että eivät meilläkään lapset olisi ehkä pitäneet. Lapset syövät ehkä nakkien kanssa mieluumin ranskalaisia tai muusia, ei perunasalaattia. Muutenkin jäin miettimään esim. muusin, jauhelihakastikkeen, jauhelihakeiton ym. perusruokien puuttumista. Mitäs jos kokeilisit ihan tavallista jauhelihakastiketta, pastaa, jauheliharisottoa ym. Makaroonilaatikko yleensä maistuu lapsille, mutta voihan olla että se on eri makuista kuin ovat tottuneet. Lapset eivät välttämättä tykkää kokolihasta esim. lihakeitossa tai karjalanpaistissa.

mutta kerroin kyllä tehneeni spaghetin kanssa jauhelihakastiketta. Muusin kanssa he eivät pidä jauhelihakastikkeesta.

Ymmärränkö siis nyt ihan oikein, että lasten perusruoka sisältää aina jauhelihaa - ja "jotain" - kokolihaa ei voi tarjoilla siis missään muodossa, eikä myöskään nakkikeittoa tai nakkikastiketta?

Laitan usein tarjolle useita eri ruoka-aineita, jotta siitä voi poimia lautaselleen sitä, mikä maistuu. Vaikka sitten sämpylän, nakin - jne.

Lapset ovat 7v ja 9v, eli eivät aivan leikki-ikäisiä enää.

t. ap

Vierailija
5/50 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miltään muulta kuin perunan paloilta.

Rasittavaa on se, että lapset jäävät nälkäisiksi, kun eivät oikein syö. Sehän ei ole kivaa olla nälkäisenä.

ap

Vierailija
6/50 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin mihin ovat tottuneet.

jotta sitten lautaselle voisi lisätä mausteita.

Vierailija
7/50 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. lihapullia ja ranskalaisia/muusia tai grillattua kanaa ranskalaisilla? Siis kun mä tunnen itseni kidutuksen mestariksi, kun kehtaan tällaisia aterioita tarjota?!?!

Vierailija
8/50 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monkähän ikäisiä lapset ovat? Sillä on joskus väliä, joskus taas ei. Minulla 5 ja 3v lapset ja kokemusta joistain hoitolapsista. Keittoja eivät ole syöneet kukaan, nuo mainitsemasi pahimmat kaikista. Suostuvat syömään makkara (wilhelm tai kabanossi)keittoa, jossa ei ole niitä perinteisiä keittovohanneksia vaan esim jotain wokkivihanneksia. Omat lapset eivät syö nakkeja paitsi joskus kylmänä. Suostuvat syömään edellä mainittuja makkaroita tai sitten sellaisia vielä lihaisampia ja maustetumpia. Tavallinen peruna muussina tai ilman menee aina, perunasalaatti ei mene mitenkään päin. Kaupan valmis grillikana on kyllä meillä herkkua. Laitatko ruokiin maustetta vai yritätkö tehdä 'mahdollisimman perusmakuista' eli ilman mausteita. Minä esikoiselle yritin aluksi tarjoilla ilman mausteita tehtyjä ruokia ja se ei niihin koskenutkaan. Sitten laitoin mausteita, kun ajattelin, että sama se on, kun ei kuitenkaan syö ja kappas, kappas, johan ruoka kelpasi. Joskus siis ehkä liikaakin varotaan niitä makuja. Paljosta pippurista ja chilistä eivät ainakaan meidän lapset tykkää, mutta muut mausteet kelpaavat. Joskus lapset (toinen omistani) myös karsastavat sekoitettuja aineksia. Syövät siis saat ruuat, kun ne ovat erillään, mutta sekoitapa ne, niin yhtään palaa ei mene suuhun. Kahvipöydässä syövät pullaa tai keksejä, kakkuja syövistä lapsista en ole juuri kuullut. Onko muuten sinun ja miehesi suhde miten tuore. Lapset voivat myös reagoida tilanteeseen ruokapöydässä. Joskus lapset eivät syö, kun tilanne on vieras. Tutussa paikassa samat ruuat kelpaavat hyvinkin.

Jos lapsipuolet ovat kouluikäisiä ja ovat koko pienen ikänsä syöneet vain pitsaa ja hampurilaisia, niin sitten taidat olla toivottoman tilanteen edessä. Silloin kehoitan vain ajattelemaan niin, että hyvä että jossain näkevät muutakin ruokaa. Onpahan sitten isona edes tutumman näköistä.

Vierailija
9/50 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä hän tarjoaa ja mistä ja miten laitettuna lapset pitää?

Olisi yksinkertaisempaa kuin harjoittaa hakuammuntaa...

Vierailija
10/50 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, meidän lapsille (4,5v ja 6,5v) olisi maistunut kaikki muu, paitsi pienempi olisi sorkkinut korintit kakusta pois.

Tee vain sellaista ruokaa mitä sinä haluat, olkoot syömättä jos ei kelpaa.

Jos tuo ed.mainitsemani ystäväni lapsi on meillä hoidossa (silloin tällöin kokonaisia päiviä/yökylässä), laitan yleensä "meidän perheen ruokaa" ja tyttö syö tai jää nälkäiseksi, saa valita itse (äitinsä tietää tämän, on sovittu näin). Leipää en anna ruuan kanssa koskaan.

Vierailija
11/50 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä riisin kanssa. Myös lihapullat, jauhelihakastike ja nakkikastike maistuvat. Tortillat ovat myös herkkua ja makaronilaatikko uppoaa tietenkin. Sen sijaan keitot eivät maistu, kuten ei itsellenikään lapsena (enkä kyllä vieläkään ole keittojen ylin ystävä. kalakeitto on ainoa keitto, josta voin sanoa tykkääväni, muitakin kyllä syön, jos tarjotaan), eikä perunasalaatti (jota itsekin opin syömään vasta teini-iässä). Kokolihasta lapsemme tykkää todella paljon, mutta se taitaa olla lasten keskuudessa harvinaista, ainakin kesällä grillatessamme pihalla naapuruston lapset kärkkyvät lähinnä makkaraa, mutta kokoliha ei kiinnosta. Kaloista syö lähinnä seitiä ja kalapuikkoja, muista ei pidä. En pidä lastamme kaikkiruokaisena, mutta en erityisen nirsonakaan, hyvin pärjätään reissussakin syömisten suhteen.

Vierailija
12/50 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärränkö siis nyt ihan oikein, että lasten perusruoka sisältää aina jauhelihaa - ja "jotain" - kokolihaa ei voi tarjoilla siis missään muodossa, eikä myöskään nakkikeittoa tai nakkikastiketta?

että kokolihaa ei kannata tarjota ellei tiedä heidän siitä nimenomaan jossain tietyssä muodossa tykkäävän. Suikaleliha taas voi hyvinkin kelvata hyvin laitettuna. Meillä esim. naudan pihviliha suikalekastikkeena (kermainen ja hyvin maustettu) menee, mutta ei pihvit. Broilerpihvit ovat ainut kokoliha joka kelpaa, mutta taas nuo kananugetit ym. ei mene.

Vierailija
13/50 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) tekemäsi ruoka maistuu erilaiselta.

2) olet äitipuoli, kaikki mitä tee maistuu paskalle

Ratkaisuksi ehdotan, että isä tekee teillä ruuat aina kun lapset on teillä. Sellaista ruokaa kun teillä yleensäkin syödään. älkää yrittäkö mielistellä.

Vierailija
14/50 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisiko, että lapset syömättömyydellä ja nirsoilulla reagoivat vanhempiensa eroon ja viikonlopsina oloon, ovat kumminkin jo sen ikäisiä että ymmärtävät paljon enemmän kuin kuin ihan taaperot...

mielestäni sinun tulisi keskustella miehesi ja lasten isän kanssa tilanteesta ja mitä mietä hän on... kaikkea ruokaa mielestäni lastenkin täytyy maistaa, ei se äiti ole aina niitä pitsoja vääntämässä..

Vierailija
15/50 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti ovat sosiaalitapauksen lapsia, joka ei ole ruokkinut lapsiaan kunolla.

Vierailija
16/50 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä hän tarjoaa ja mistä ja miten laitettuna lapset pitää?

Olisi yksinkertaisempaa kuin harjoittaa hakuammuntaa...

sen lisäksi suklaata, suklaata leivän päällä, suklaamuroja. Lauantaisin on isot karkkipussit, joita syödään koko päivä.

Normaaliruokana on papuja, pinaattilättyjä, valkoista paahtoleipää, pitsaa, nuudelikeittoa, makaronia ja ketsuppia, joskus jotain kalaa - fetajuustoa ainakin toinen lapsista syö.

ap

Vierailija
17/50 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä nyt sen jos sä oot nyxä niin mä oon sit se exä, sen silmin kommentoin.

Mä ajattelin ensin, että kyse vaan siitä että olet isän uusi. Vaikka tekisit mitä lempiherkkuja, eivät maistu. Solidaarisuudesta äitiään kohtaan eivät voi ikinä kehua ruokiasi.

Toiseksi ajattelin, että tarjoat monipuolista ruokaa, josta syövät sitten sen mikä maistuu. Jos ei maistu, älä tyrkytä. Kyllä lapsi nälkää kestää. Mukuloilla tulee kausia jolloin eivät yksinkertaisesti syö mitään (tai siltä välillä ainakin tuntuu.)

Pidä linjasi, kyllä lapset joskus oppivat että nuo ruuat kuuluvat nyt tuohon pakettiin. Ja voithan sanoa, että haukkukaa ja inhotkaa vaan mielinmäärin ruokia, mutta syökää kun muutakaan ei tule.

Mä olisin iloinen, jos ex-mieheni vaimo tarjoaisi lapsilleni tuollaisia ruokia. Meillä ainakin lapset on opetettu monipuolisuuteen, mutta siitä huolimatta/juuri siksi heidän lempiherkkuaan on makaroonit ja ketsuppi.

Vierailija
18/50 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kyllä mäkin tarjoilen kanaa riisilläkin, mutta joskus myös ranskalaisilla.

Mä taas muistan lapsena olleeni kokolihan ystävä, samoin pidin keitoista ja pidän vieläkin.

t. ap

sitä riisin kanssa. Myös lihapullat, jauhelihakastike ja nakkikastike maistuvat. Tortillat ovat myös herkkua ja makaronilaatikko uppoaa tietenkin. Sen sijaan keitot eivät maistu, kuten ei itsellenikään lapsena (enkä kyllä vieläkään ole keittojen ylin ystävä. kalakeitto on ainoa keitto, josta voin sanoa tykkääväni, muitakin kyllä syön, jos tarjotaan), eikä perunasalaatti (jota itsekin opin syömään vasta teini-iässä). Kokolihasta lapsemme tykkää todella paljon, mutta se taitaa olla lasten keskuudessa harvinaista, ainakin kesällä grillatessamme pihalla naapuruston lapset kärkkyvät lähinnä makkaraa, mutta kokoliha ei kiinnosta. Kaloista syö lähinnä seitiä ja kalapuikkoja, muista ei pidä. En pidä lastamme kaikkiruokaisena, mutta en erityisen nirsonakaan, hyvin pärjätään reissussakin syömisten suhteen.

Vierailija
19/50 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitatko ruokiin maustetta vai yritätkö tehdä 'mahdollisimman perusmakuista' eli ilman mausteita. Minä esikoiselle yritin aluksi tarjoilla ilman mausteita tehtyjä ruokia ja se ei niihin koskenutkaan. Sitten laitoin mausteita, kun ajattelin, että sama se on, kun ei kuitenkaan syö ja kappas, kappas, johan ruoka kelpasi.

Kyllä mä siis maustan, mutta koetan olla tekemättä tulista, eli ei liikaa pippuria tai chiliä.

t. ap

Vierailija
20/50 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä saatte ainakin kaksi hyvää juttua kerralla:

Lapset kokevat, että heidän isänsä välittää heistä, kun oikein vaivautuu laittamaan ruokaa heille.

Lapsilla ja isällä on jotain oikeaa arkitekemistä keskenään, eikä viikonloppuisästä muodostu heille huvitteluautomaatti, jonka kanssa tehdään vaan aina jotain kivaa.

Sitten on se ihan sinun oma hyvä juttusi, eli pääset tekemästä ruokaa noina viikonloppuina! Älä suotta stressaa sillä, että koitat olla mahdollisimman hyvä tyyppi niille lapsille. Sinun ja miehesi suhde on sinun ja miehesi suhde, sitä ei hoideta sillä, että yritetään jotenkin mielistellä hänen lapsiaan. Käsi sydämelle, jos ne lapset olisivat sinun lapsiasi, antaisitko heidän pompotella sinua tuolla lailla ruoka-asioiden kanssa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi