<3 <3 KESÄKEIJUJEN VIIKKO 12 <3 <3
Uutta viikkopinoa kehiin taas...kauheen nopeesti nää viikot meneekin...!!
Kommentit (40)
Ihanan paljon kirjoituksia täällä:) Kauheesti oli mielessä ajatuksia joista kirjoittaa,mutta nyt tuntuu unohtuneen...ihan normaalia mulle:)
Kuppikoosta oli ainakin puhetta. Mulla oli ennen esikoista A-kuppi. Imetysliivit ostin C-kokoa ja olivatkin hyvät. Paino putosi imetyksen myötä raskautta edeltäneeseen, mutta rinnat jäivät b-kokoisiksi, kerrankin näin:) Nyt ovat raskauden myötä kasvaneet kokoon c, täytyy siis synnytyksen jälkeiseks ajaks hakee varmaan uusia vähän isompia liivejä. Lindexiltä ostin aiemmin ja sinne ajattelin suunnata nytkin. Toivottavasti siellä olisi nytkin niitä sellaisia kevyesti topattuja, kaarituettomia liivejä. Inhoan itse sellaisia ohuita liivejä...
Vauvatarvikehankinnoissa ei olla edetty yhtään, vaikka aiemmin jo turvakaukaloista kyselinkin. Vaatteita on laatikkokaupalla, mutta en ole niitä vielä pessyt kun täytyis ensin hakee kaverilta hoitopöytä.
On: Viime viikolla oli neuvola ja lääkäri. Täällä on kans 3 lääkärikäyntiä raskauden aikana. Kaikki oli ok, hemoglobiinikin 130 vaikka olin ihan varma että on laskenut ja paljon kun koko ajan väsyttää. Kohdunsuun tilanteeks lääkäri oli korttiin merkinnyt että pehmeä, mitäköhän merkitsee???Edellisellä käynnillä oli kiinteä. Ei kyllä tästä mulle mitään sanonut, totes vaan että kaikki ok.
En nyt muista oliko muita galluppeja tai vastaavia...kyllä on ihmisellä laho pää. Nyt syömään ja takasin tenttikirjan pariin, blääh.
Hippiainen rv 27+0
Taas pitkästä aikaa kirjoittelen tänne.
Meillä on mennyt odotus hyvin ainakin tähän asti. Joskus nyt vähän kipuilua nivusissa ja vauhti on hiukka hidastunut, mutta ei sen kummempaa. Kaikki on ollut neuvolassa tähän asti hyvin. Nyt oli hemoglobiini laskenut ja täytyi rueta syömään rautaa.
Vauva on kyllä aktiivinen kaveri. Tai ainakin minusta tuntuu siltä. Ei tietenkään ole mitään mihin verrata, kun esikoista odotellaan, mutta luulisin niin :) Ja usein näyttäisi nyt viihtyvän myös poikittain, kun tulee osumia yhtäaikaa molemmille sivuille :) Onko teillä kenelläkään vielä kääntynyt pää alaspäin? Eikös se kohta voisi alkaa jo kääntyilemään?
Ensimmäinen hankinta on tehty; vaunut :) Kyllä niitä tulikin mietittyä ja pohdiskeltua monta monituista kuukautta. Nyt vaan pitäisi malttaa odottaa, että saadaan kyytiläinen sinne :)
Miten saatte nukuttua yönne? Minua on alkanut nyt jotenkin tosi paljon selkää väsyttämään se ainainen kyljellään nukkuminen. Ei mitenkään jaksais aina vaan vaihtaa asentoa kyljeltä toiselle. Selällään ei pysty nukkumaan. Ja sitten tietysti ne yölliset vessassa käynnit, mutta ne nyt ei niinkään tunnu rasittavilta. Onko kellään mitään helpotus-vinkkiä nukkuma-asentoon?
Meillä olisi lääkärineuvola viikolla 30-32 (täytyy varata tällä viikolla aika). Siellä ilmeisesti tutkitaan istukka. Mitä muuta yleensä noilla viikoilla tutkitaan? Onko se ihan normaali ultra vai? Tietysti joka kaupungissa eri...
sunshine & masuasukki 26+5
...mä oon tässä hiljaa kironnutkin tukalaa oloani, tuntuu ettei mikään vaate mahu päälle ja kenkien solmiminen on tuskaa ja yöllä joutuu hakemaan nukkumisasentoa yms. Löysin äsken mittanauhan ja tadaa -tämän tätin vyötärö navan kohdalta mitattuna on 122cm. Liekö ihme kun vähän meinoo vauhtia hidastaa.....
Dementia vaivaa kun en nimiä muista -mutta terveisiä lähettelen Keski-Suomen edustajille ja erityisesti onnea loppumetreille Hänelle, joka jo ehti yönsä keskussairaalassa viettää! Toivottavasti vauva viihtyy yksiössään vielä muutaman viikon!
tonttis ja papu, viikot jotain lähempänä 30.....
Piti tulla äkkiä lukemaan viestejä mutta ei se niin äkkiä käynytkään kun olikin ollut paljon kirjoittajia. mulla ollu irveä kiire töissä ja konetta ei jaksa enää kotona aukaista joten sen takia täällä vähän hiljaista. kohta lähdössä terkkarii kun on ylävatsan ultra. Tsekataa mistä ylävatsan vaivat johtuu. Joku kysyi kutinasta niin ranteita ja jalkapohjia kutiaa jos on maksassa ongelmia. Nimeä sairaudelle en muista jotain hema..hepajne.
Olin taas eilen hammaslääkärissä ja kolmas juurihoito tehtiin. Onkohan mulla kesäkuussa yhtään elävää hammasta suussa???
kuppikoosta sen verran että mulla oli D kuppi ennen esikoisen raskautta ja oli imetyksen aikan F...eli melkoinen meijeri. nyt on DD ja E eli tod näk kohta H kupissa mennää.
Jaahas nyt on vissii lähdettävä.
t. tr02 29+1
Aurinkoinen tervehdys torstaihin:))
Mä kävin eilen sitten veriryhmän määrityksessä...varmaan ensi viikolla saan sitten tietää, että oliko se niin kuin pitikin...! Ja sitten mulla oli eilen lääkäri. Meidän omalääkäri on myös neuvolan lääkäri ja teki eilen sitten sen tutkimuksen, mikä ois ollut ensi viikolla edessä...! Mulla siis ne liitoskivut edelleen vaivaa, niin ei töihin oo vielä asiaa..!! Kohdunkaula(??) oli lyhentynyt viime kerran 3cm:stä 2,5cm:iin, mutta se oli kai ihan ok, kun ei siitä mitään sanonut. Sanoi myös tuntevansa sikiön pään, joten meidän muru oli ainakin sillä hetkellä pää alaspäin:)) Sykkeet oli 144-150. Verenpaine oli 123/82 ja paino oli noussu viime kerrasta 3kg(huih)!! Ainut mikä jäi kaivertamaan oli kohdunpohjan korkeus, minkä se sano olevan 28cm, olis siis kuukaudessa tullut 10cm lisää?????? Siitä nyt sitten neuvolaan ensi viikolla, että terkka mittais sen...hmm...niin ja sanoi, että jos se on tuon 28cm, niin sit on ehkä syytä ultrata....mietityttää hieman...mikäs sitten vois olla vialla??!!?!? Onks kellään mitään tietoa?!
Nii ja sokerirasituksen tulokset oli tullut ja ne oli ihan kunnossa, jeee=))
Joo, että tällasta tällä kertaa...
Anneh ja pieni 25+4
Anneh!
Onko sulla tietoa vauvasi tämän hetkisestä painoarviosta? Entä lapsivedenmäärästä?
Mulla nimittäin viikkoja nyt tasan 27..ja kohdunpohjan korkeus 27cm,,joten lääkäri totesi vauvan olevan "reilun" kokoinen! Ja sen takia ultrataan vielä myöhemmin, jotta nähdään ettei vauva vain kasvaisi turhan lujaa, jottei hankaloita synnytystä. Toinen vaihtoehto käsittääkseni on korkealle kohdunpohjan mitalle että lapsivettä olisi normaalia enemmän...Sitä en tiedä mikä vaikutus sillä sitten olisi!? Mun kohdalla lapsiveden määrä normaali.
Ja ihmettelen jos ei sinua ole käsketty lepoon kohdunkaulan lyhenemisen vuoksi..minä nimittäin jouduin samasta syystä jopa osastolle vuorokaudeksi tarkkailuun ja sairaslomalle...onko sua supistellut? Tehdäänkö teillä sokerirasitus automaattisesti, vai tarviiko olla jotain viitteitä "häikästä"? Ajattelin kun meilläpäin ei ole puhuttu asiasta mitään?
T, Sinniäinen 27vk :)
Mulla oli kans kohdunkaula lyhentynyt 3cm:stä 2cm sekä kohdunkaula hieman pehmentynyt, supistellut on myös. Lääkäri ei kuitenkaan määrännyt lepoon, mutta sairaslomalle kyllä. Ensi viikolla sitten tarkistetaan tilanne uudestaan.
Ehkä se sitten riippuu lääkäristä ja raskausviikoista miten tollasiin reagoidaan tai jotain... Mielenkiintoista!
-Rainy rv 26+6-
Näin sitten ensimmäinen flunssakin on saatu (siis nyt raskausaikana :), toin Lontoosta siis kivan tuliaisen itselleni. Aika kamalaa, kun muutenkin sattuu selkään ja kuumeessa mulle tulee aina kaikki nivelet tosi kipeiksi. Mutta panadolista sain helpotuksen. Eikä tuntunut Somaa vaivaavan, että vähän rauhallisemmin otinkin, sillä nimittäin vauhti on vaan kiihtynyt. Naureskelen täällä ääneen, kun maha tekee sellasia muljahduksia, että näyttää ihan kun joku olisi sieltä jo tulossa ulos :)
Munkin aivot on alkanut toimimaan tosi pienellä teholla, enkä muista kuka kyseli nukkuma-asentoja.. Mulla auttaa, kun laitan ison tyynyn jalkojen väliin kyljellään nukkuessa. Ja kun käännyn toiselle kyljelle, voin maata hetken "selällään" tyynyn päällä. On helpottanut lonkkakipuihin, jotka kanssa tulee vaan öisin kyljelleen nukkuessa.
Anneh: Nyt kun tiedät vauvan olevan pää alaspäin, kokeile tunnustella sitä päätä ite :) Mä en enää oo varma, onko Soma alaspäin, kun se keikkuu niin paljon ja iskua tulee joka puolelle..
Päätettiin tossa juuri kesän saapumisaikatauluja ja näillä näkymin meinasin tulla Suomeen toukokuun alussa, viikko ennen äitienpäivää ja mies sitten kaksi viikkoa myöhemmin. Mä lennän ja mies tulee autolla. Näin sitten on oma auto sielläkin, se ainakin helpottaa sairaalaan menoa :) Sitten takasin tänne (Ranskaan) lähdetään koko perhe autolla heinäkuun puolessa välissä. Toivottavasti Soma viihtyy vauvanakin autossa..
Mua on alkanut stressaamaan ihan hassu asia. Ollaan nimittäin menossa häihin toukokuun lopussa, jolloin Soma toivottavasti on vielä mahassa SEKÄ heinäkuun alussa, jolloin Soma on jo vauvana mukana. Ja se ongelma on, mitä mä laitan päälleni?? Mikään entinen ei mahdu, tuskin sillon heinäkuussakaan, joten ostaisin mieluusti vaan yhden vaatteen. Täältä ei löydä mitään kivaa, sillä ranskalaiset on paljon pienempiä kun minä, varsinkin rintojen kohdalta. Enkä millään halua ostaa kallista juhlapukua netistäkään.. Toivottavasti siis voin luottaa siihen, että toukokuussa alkaa Suomessa olemaan juhlavaatteita joka kaupassa.. Onhan siellä vielä sellanen "tunikamuoti"? Se helpottais :)
Anteeksi, paljon tekstiä, mutta saatiin pinoa ylöspäin samalla :)
Mukavaa viikonlopun alkua!
m_maitoparta ja Soma 28+5
Onpa taas viikko mennyt onneksi nopeasti ja viikonloppu alkaa. Saa itse vähän enemmän levättyä ku mies on kotona niin esikoinen on niin miehen kaveria.
Itse kävin lääkärineuvolassa ke, kun halusin tarkistaa kohdunsuun tilanteen ku jonkun verran koskee selkään ja vihloo kauheasti pakaroita ja reisiä. Paikat oli onneksi kiinni, kohdunkaulan mitaksi oli merkannut 2cm entisen 3cm tilalle. Mut kai se vähän riippuu mittaajasta, ei sanonut et mitenkään huolissaan ainakaan pitäisi olla.
Onko teillä muilla ollut mahakipuja? Sellasta jomotuksen tunnetta, että alavatsa tuntuu aralta. Itsellä on ollut sellasta jonkun verran ja vähän mietityttää mitä se on. Neuvolassa eivät oikein puuttuneet siihen. Kävin tänään just antaa pissa ja hiiva näytteet, tarkistetaan voiko ne tehdä sen tunteen. Hiiva oli neg, mutta pissa näytti jotain plus 1, en muista kunnolla. Huomenna saan viljelyn tulokset ja antibiootin, jos se näyttää selkeää tulehdusta.
Nukkuma-asennoista täällä on puhuttu. Itse saan öisin kyl hyvin unta, olen vaan joutunut jättämään päiväunet pois, sillä ne aiheuttivat vähän unettomuutta.Asennot löytyvät vielä hyvin, monesti herään siihen että olen kääntänyt taas selälleen. Mutta tuskin siitä mitään haittaa on, sillä ei siitä mulle huono olo tule. Maha tuntuu öisin monesti aralta, kun olen ollut monta tuntia samassa asennossa. Onko muilla tällästä?
Mut nyt vaihtamaan esikoisen vaippaa, joku ylimääräinen paha tuoksu leijailee tässä nenääni =)
Hanna 27+0
Mulla myös viikkoja 27 ja sf-mitta 27 eikä lääkäri puhunut mitään ultrasta, vauvan koon tarkastamisesta tai muustakaan. Jännä miten ne vaihtelee, jokainen lääkäri tekee tietysti oman näkemyksensä perusteella päätökset.
Ois kyllä kiva saada jonkinlainen koko arvio sitten lähempänä synnytystä tai päästä synnytystapa arviointiin tms.
Lueskelin näitä kirjoituksia, ja huomioni kiinnitti jonkun kommentti sf-mitasta, että jollain olisi sf-mitta 27 cm rv viikolla 27. Itsellä oli juuri tällä viikolla lääkärineuvola, ja viikkoja itsellä tuolloin siis 27 + 2 ja sf mitta oli 30. Olen rakenteeltani laiha mutta pitkä, ja lääkäri ei pitänyt sf-mittaa kohdallani yhtään liian isona. Siihen vaikuttaa lapsivesimäärän lisäksi myös pituus, itselläni on esimerkiksi tosi pitkä se mittausväli. Mun maha on ihan "normaalikokoinen" raskaana olevan maha. Joten en nyt hirveästi pistäisi painoa tuolle sf-mitan suuruudelle/huolestuisi sen takia. Siinä viimeisessä lääkärintarkastuksessa ainakin täällä Satakunnan suunnalla arvioidan vasta synnytystapa, ja tarvittaessa myös silloin ultraavat, jos näkevät tarpeelliseksi varmistaa asiaa vielä niinkin.
Jes, tänään käytiin hakemassa vihdoin amme, hoitopöydän alusta, vauvan vaatteita ja ihanat vaunut! :) Niitä on nyt sitten koko ilta tullut hypisteltyä ja tuijoteltua...
Hauskaa illan jatkoa kaikille!
Fanny81 + salamatkustaja (rv 27+4)
Tuli äsken mieleen vielä, kun tuosta kuppikoosta oli tuossa edellä paljon keskustelua, että onkohan ihan normaalia, ettei mulla ole yhtään oikeastaan rinnat vieläkään suurentuneet (mitä nyt alussa heti hiukan turposivat). Missä vaiheessa maitoa alkaa tulla rintoihin? Ja pitäisiköhän mun huolestua, kun rinnat ei oo vielä suurentuneet? Aloin vaan miettimään, että mitä jos mulla ei erittyisikään lainkaan maitoa jostain syystä, sitten kun vauva syntyy... Apua!
Fanny81 + salamatkustaja (rv 27+4)
Fanny81, älä ole huolissas ettei maitoa tulisi. Kyllä luonto hoitaa niin että varmasti tulee, minkä kokoisilla rinnoilla tahansa. Ei mullakaan vielä maidosta ole tietoakaan, eikä rinnat kovasti edes kasvaneet (hyvä niin, sillä ovat ihan tarpeeksi roikkuvat jo nyt :)
Ja mitä tohon sf-mittaan tulee, multa sitä ei ole mitattu kertaakaan, ei taida olla täällä tapana. Maha on iso, mun mielestä, muttei lääkäri ole siitä mitään huomauttanut. Joten ei paniikkia, ainakaan mulla.
m_maitoparta ja Soma 28+6 (vielä tän päivän :)
... mulla muuten meni viikot eilen sekaisin, olen siis rv:lla 28+5, enkä rv:lla 27, kuten eilen viestissäni kirjoitin... Eli se sf-mitta vertailu ei ihan siis ollutkaan vertailukelpoinen. Toki rv:lla 28 sf-mitta 30 menee käyrän ylärajoilla, mutta ei niin paljon kuin rv:lla 27 menisi.
Näköjään alkaa viikot jo mennä sekaisin... ;)
Fanny81 + salamatkustaja (rv 28+5)
Kysyit lasteni ikäjakaumasta. Pieniä on kaikki 6. Vanhin on nyt eskarissa eli täyttää toukokuussa 7 ja nuorin huhtikuun 14 vuoden. Eli lapset on näin
Tyttö: 05/02
Tyttö: 04/03
Poika: 04/04
Tyttö: 06/05
Poika: 10/06
Poika: 04/08
Masuasukki: 30.06.09 :x
Tänneppä ei ole kuulunut oikein mitään uutta,supistellut edelleen aika topakasti. Alaselkää nyt särkenut torstailta saakka,kamalan tuntuista kävellä ,kun paineen tunne niin kova siinä selässä. Vauva liikkuu kovasti ja hikkailee. Luulen jopa ponganneeni ekat tulpan palaset perjantaina. Kolmella veski käynnillä tuli oikein kunnon paksua limaa ja viimeisellä kerralla palanen sitkeetä keltaista. Huomenna olis äippäpolilla käynti taas, tarkistetaan kohdunsuun tilanne ja verenpaine sekä vauvan kasvua. Joten katsellaan huomenna mikä on tuomio.
Tari rv 29+1
Mun tossa jo viikolla piti kirjotella mutta tuo aika tuntuu katoavan jonnekkin.
Maanantaina oli sokerirasitus ja keskiviikkona neuvola, sokerit oli ok. ja muutenkin kaikki ihan hyvin, mitä nyt paino oli noussut 800g/vko (mä olen kohta aivan järkyttävä valas!!) eikä neuvolantäti motkottanut siitä, en tiedä johtuko se siitä että itte kauhistelin vaaán lukemia? Painan nyt saman mitä painoin hieman reilu vuosi sitten kun esikoinen synty, saa nähdä meneekö täällä 100 rikki ennen kesäkuuta, toivon todella että jäädään sen alle.
Fanny81 mietti tota rintojen kasvua, kun esikoista odotin niin mulla tissit kasvo vasta lapsen syntymän jälkeen ja hienosti maito riitti, täysimetin 5,5kk ja sen jälkeen vielä melkein 10kk:n ikään asti, sitten tyttö vaan kieltäyty =( olisin mielelläni vuoden ikään imettänyt.
Sasa79: Mun on nyt pakko kysyä että kuinka ihmeessä oot jaksanut tollasen katraan kanssa, varsinkin kun ovat niin pienillä ikäeroilla?
Meille tulee näiden kahden väliin 1v4kk ja aina välillä mietin että kuinka ihmeessä sitä pärjää.. Lohduttaa tosin kovasti että hengissä siitä on muutkin selvinnyt =)
m_maitoparta: Mä en tiedä onko noi tunikat kuinka muotia mutta mä juuri kanssa ostin kummipojan ristiäisiin sellasen hauskan pallotunikan (näytti maha ihan mahtavalta siinä) ja päätin että voin sitä käyttää sitten vaikka kesämekkona kun tää kakkonen syntyy, mun mielestä on hirveetä tuhlausta ostaa vaate jota käyttää vaan kerran.
Täällä oli varmaan vielä paljon muutakin mitä piti kommentoida muttei juuri tuu mitään mieleen.
Ruu 28+3
Vaikka on jo uusviikko niin vastaan tähän.
Ruu: Kysyit mun jaksamisesta. Kun lapsia on paljon ja tihiään syntyneet. Tottakai olen ajoittain väsynyt tähän koko touhuun. Mutta jotenki sitä vain selviää aina päivästä eteenpäin. Meillä lapset on olleet suht rauhallisia niin ehkä sitä sen takia on sitte jaksanut. Ihan vauvasta asti kaikki on nukkuneet yöt 1-2 vain heränneet ja samantien nukahtaneet. Tässä on miehelläkin tosi suuri merkitys. Mies on suurena apuna,jos olen väsynyt. En siis voi sanoa,että aina jaksan mainiosti. Kyllä sitä selviää,kun asennoituu siihen ja kyllä se lasten lukumäärä "kasvattaa" selviämään. En usko,että sinullakaan ongelmia tulee. =)
Just tässä ite havahduin,että ens viikolla on sokerirasitus ja lääkärineuvola. Sitte kerron taas enempi kuulumisia. Ajoittain rauhallinen tapaus tuntuu masussa olevan,mutta välillä sitte potkiskelee paljonki. :)
Heips!
Meillä oli polikäynti tänään! Tilanne oli pysynyt ennallaan, kohdunsuulla ei muutoksia viime sitten viime käynnin. Lepäily on siis kannattanut! Vauva pieni-suuri oli jo 1,200kg!!! Ja voi erittäin hyvin! Sairasloma jatkui taas kaksi viikkoa ja rauhallisesti on määrä ottaa. Seuraava käynti taas kuukauden kuluttua.
Ollaan miehen kanssa alettu pestä jo ostamiamme pienen pieniä vauvan vaatteita..huomenna tarkoitus suunnata kaupunkiin ostamaan piironki, mihin viikata pienet vaatteet..ja päälle rakennellaan hoitopöytä=)
Oma olo on jotenki niin valtava ja hidas=) Vauva potkii pitkin päivää jatkuvasti..ja kun itse on liikkeessä niin potkut ottaa jo aika kipeästi, saa vallan irvistämään:/ Onneksi yöt nukkuu rauhallisesti.
Iloista alkanutta viikkoa kaikille!
Sinniäinen 27+4
Heips!
Kivasti on porukkaa näköjään saapunut tänne. :)
Mulla on alkanut epäsäännöllisesti supistella ja olo on muutenkin hyvin epämukava. Maha tuntuu olevan tiellä joka paikassa. Lisäksi puuhaa tuntuu olevan niin paljon, ettei ehdi hengähtää. Onneksi ensi viikolla näyttäisi rauhoittuvan. Ja pakko se on ruvetakin ottamaan rauhallisesti, että nyytti pysyy sisällä vielä tovin. Laskettuaikahan on vasta kesäkuun lopussa.
Viikonloppuna ajattelin pestä vauvan vaatteita ja saada ne samalla viikatuksi kaappiin. Herra saa sitten tehdä kevätsiivouksen!
En malta enää odottaa, että loma alkaisi. Niin kovasti odottelen jo nyyttiä saapuvaksi. :)
Voimia!
Divinity ja nyytti 25+2