Huijataanko meitä näin todella?Onko kukaan muu lukenut Petos lautasella-kirjan?
Löysin kirjan kirjaston uutuusalueelta ja vaikka pitäishän sitä periaatteessa tietää, että rahahan tätä maailmaa aina viime kädessä pyörittää niin tunnustan silti etten ole niin perusteellisesti miettinyt ruokapuolta vaan aika sokeana kävellyt kaupoissa ja lappanut ostoskärryyn kaikenlaista mitä nyt kirjan luettuna edes vähän kyseenalaistan.
Kirjahan on tietenkin sitä toista ääripäätä ruokateollisuudesta, mutta kyllä se silti laittoi ainakin minut ajattelemaan.
Niille, jotka eivät ole kyseistä kirjaa lukeneet tai muuten näitä asioita miettineet niin lyhykäisyydessään kirja pisti miettimään mitä kaikkea p..skaa suuhun lapamme:-(
Tuolla on oikeasti kaupat väärällään ja rivit pullollaan tuotteita, jotka ovat niin kyllästettyjä vaikka millä elintarvikelisäaineilla, että...huh. "Terveelliset" kevyttuotteet miltei pahimmasta päästä.
On lukemattomia tuotteita, jotka ovat tyyliin esim. mansikka sitä ja mansikka tätä ja tosiasiassa eivät ole mansikkaa nähneetkään. Ja katsokaapa joku kerta mitä kaikkea ne "tuoreleivät" pitävätkään sisällään. Tehtaat valmistaa köyhdytyistä jauhoista monen lisäaineen turvin tehtyä mahdollisimman paljon ilmaa sisältävää leipää, jotta kustannukset saadaan mahdollisimman alas. Tuotteet laitetaan täyteen mitä moninaisempia lisäaineita, jotta säilyisivät mahdollisimman pitkään ja toisaalta kunnon raaka-aineisiin lisätään halpoja aineosia, jotta saataisiin mahdollisimman paljon, mahdollisimman vähin kustannuksin ja sitten lisäillään aromeilla ja kaikennäköisillä lisäaineilla "takaisin" taloudellisin syin laimennettuja makuja ja koostumuksia.
Ihmiset ovat pitkässä juoksussa näiden lisäaineiden koekaniineja. Toki niiden turvallisuutta paljon tutkitaan, mutta kirjan mukaan eri lisäaineiden yhteisvaikutuksista ei voida tietää, kun yhdistelmiä niin lukemattomasti. Eikä kukaan voi tietää mitä ne vuosien saatossa aiheuttavat muutenkaan. Allergioiden ja lisääntyneiden vilkkaus- ym oireyhtymien taustallehan niitä kylläkin on jo osasyynä uumoiltu.
Ja kyllä, ei tosiaan itsellenikään sinällään mitään yllättävää, mutta miten sitä onkin "laput silmillä" kulkenut ja miettinyt lähinnä, että ruokavaliossa olisi tarpeeksi viljoja, rasvoja, kasviksia, marjoja, lihaa jne, mutta en niinkään tätä puolta. Ruoka kuitenkin niin perustavaa laatua oleva asia joka päiväisessä elämässämme, että sillä on valtava merkitys.
Kirjan luettua olen huomannut, että on jokseenkin mahdotonta ostaa lisäaineetonta ruokaa runsain valikoimin. Jättimarkettien ruokaosastot ovat seinästä seinään ja lattiasta kattoon täpötäynnä enimmäkseen tuotteita, jotka ovat erittäin paljon kyllästettyjä mitä erilaisin lisäainein:-(
Kommentit (65)
ja sen takia joudun lukemaan aina kaikkien ostamieni tuotteiden tuoteselosteet joka kerta kaupassa käydessäni. Tuotesisällöt nimittäin muuttuvat välillä, ja koskaan ei voi olla varma mitä tuotteessa on. Vehnäjauhoja en voi dieettini takia syödä, ja olen huomannut että gluteenittomat tuotteet sisältävät usein esim. lisättyä kuitua.
Tiedoksi luumusoseen syöjän äidille: Tapioka on tavallista tosin gluteenitonta tärkkelystä, joten se ei ole mitenkään vaarallista tai keinotekoista syötävää. Ainoastaan ulkomaalaista
E265 ei ole olemassakaan
E270 maitohappo
E472 rasvahappojen estereitä
Olen sitä mieltä että tämä lisäainehysteria tuppaa menemään ihmisillä jo ihan överiksi. Ymmärrän kyllä että haluaa vältellä atsovärejä ja vaikka natriumglutamaattia, mutta suurin osa säilöntäaineista ovat turvallisia ja hyvin tarpeellisia aineita. Nitriitti on toki haitallista suurina määrinä, mutta sen edut voittavat haitat kevyesti.
En tiedä olenko sitten poikkeuksellisen valistunut kuluttaja vaiko peräti nero ihmisenä kun tiedän tasan tarkkaan mitä ostamani tuotteet sisältävät. Olen niiden sisällöt katsonut netistä jossei oma tieto riitä ja osaan laskea myös kilohinnat jne. uusiksi tuotteiden kohdalla jotka eivät ole 100% vaikkapa lihaa. Monelle näyttää olevan hankalaa...yksi ystäväni järkyttyi kun kuuli että juusto sisältää rasvaa (nii-in...) ja lopetti sen syömisen, toiselle tuli uutisena että maito sisältää luonnostaan hyvin vähän kalsiumia ja d-vitamiinia, joten niitä on sitten lisätty siihen.
Sokeriahan on paljon esim. äidinmaidossa. Jos vauvojen hedelmäsoseisiin ei lisättäisi sokeria, useimmat niistä olisivat niin kitkeriä ettette saisi niitä itsekään alas. Sokeria on kuitenkin niissä aika vähän.
varmasti totta lisäaineiden osalta.. mansikkajugurtissa tuskin paljoa oikeaa mansikkaa on jne.. valmiit kastikeseoksetkin ovat tehty ties mistä..
mutta täytyy nyt puolustaa leipomoita.. ei meidän leipomossa lykätä taikinaan ihan mitä sattuu vaan ihan oikeista jauhoista, hiivasta ja vedestä ne tehdään niin kuin kotileivätkin. Pågenin leivissä on kyllä säilöntäaineita ym, mutta ei kaikkia leipomoita siitä pidä syyttää.
Kuohkeus tulee oikeasta lämpötilasta nousuhuoneessa sekä uunit ovat juuri siihen tarkoitukseen tehtyjä höyryllä varustettuja uuneja, johon saa myös erittäin tarkan lämpötilan.
Uskon, että mitä luonnollisemmassa olomuodossa ruoka kaupasta kotiin tuodaan, sen parempi. Valmiiksi marinoitua lihaa ja kalaa ei ole ostettu enää yli viiteen vuoteen. Makkaroista pyrin löytämään sellaisia, missä ei ole nitraatteja. Niitä on vähän, mutta on kuitenkin. Paljon tuoreita kasviksia, hedelmiä ja itse poimittuja marjoja. Limsaa meillä ei juoda juuri koskaan ja sipsejäkin tulee ostettua vain muutaman kerran vuodessa. Nykymaailmassa kaiken epäterveellisen välttäminen on hankalaa, koska sellaista on tarjolla joka puolella. En siis usko myöskään niuhottamiseen. Sen sijaan pyrin ostamaan terveellistä suurimman osan aikaa. Silloin voi hyvällä omalla tunnolla ostaa joskus niitä vähän vähemmän terveellisiäkin juttuja.
Tässä on monta hyvää pointtia. Mun mielestä kaupan täydellisestä kilpailun puutteesta puhutaan käsittämättömän vähän. Suomessa on siis käytännössä kaksi kauppaa (s ja k ja sitten on lidl). Kaupat ovat täynnä todellakin tehojalostettua ja ylihinnoiteltua moskaa. Hyvänä esimerkkinä ne marinoidut broilerisuikaleet. Niissä ei ole mitään luonnollista.
Lastenruoat on mielestäni kanssa yksi suuri huijaus. Kotimainen luomulastenruoka, mitä se on? Sellaista ei valmiina saa. Totta kai saa tietenkin itse tehtynä.
Sokeriahan on paljon esim. äidinmaidossa. Jos vauvojen hedelmäsoseisiin ei lisättäisi sokeria, useimmat niistä olisivat niin kitkeriä ettette saisi niitä itsekään alas. Sokeria on kuitenkin niissä aika vähän.
Minä teen pääasiassa itse vauvan hedelmä- ja marjasoseet, enkä todellakaan lisää niihin sokeria! Ja hyvin menee meidän vauvalla alas.
t. luumusose-äiti :)
Jokainen tietänee lihomisen haitat.
t. luumusose-äiti
vaikka sokeroimatonta puolukkaa.
Toisekseen, tietääkseni maitoon ei lisätä kalsiumia, ainoastaan d-vitamiinia.
Tuon d-vitamiinin tiimoilta olen ihmetellyt sitä, että jotkut valmisteet ovat tokokalciferolia ja toiset kolekalsiferolia (kirjoitusasu saattaa olla väärä). Mihinhän tämä perustuu? Tuskin kyseisten aineiden vaikutus on täysin sama?
mutta myös kyse on meistä itsestämme ja mukavuudenhalustamme. Asumme napapiirin tuntumassa, ja haluamme banaani- ja mansikkajugurttia kesät talvet. Jossain vaiheessa joku taho pyrkii hyödyntämään sitä joka tapuksessa.
Oleellisempaa on mielestäni miettiä, miten pystyisimme vaikuttamaan kauppojen sisäänostajiin ja keskusliikkeisiin. Suurimmalla osalla lienee myös plussat ja s-edut lompakossa, ja näin ollen ovat leikissä mukana tukemassa suurta ja kallista järjestelmää.
Äideillä on suuri valta, mitä tulee perheen ruokamenoihin ja ruokailutottumuksiin. Jos oikeasti haluamme muutosta, sitä valtaa PITÄÄ OSATA KÄYTTÄÄ!!!
postiivisesti muualle eurooppaan muuttaessani miten paljon tuoreempaa ja luonnonmukaisempaa ihan tavllinen perusruoka kaupoissa täällä onkaan. esim mitään valmismarinoituja lihamoskaa ei kukaan edes suostuisi ostamaan täällä,
ja paljon vähemmän käytetään puolijalosteita ja eineksiä yms.
esim sitä metritolkulla prismassa ja cittaroissa myytävää valion sitä sun tätä ruokakermaa yms jalostetta ei täällä myöskään kukaan ostaisi.
ja kun ei ruuan hintakaan päätä huimaa niin on paljon helpompi syödä terveellisemmin mielestäni.
onnistuttu myymään einekset "yksinkertaisena ja helppona" kotiruokana. Ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa...
mutta myös kyse on meistä itsestämme ja mukavuudenhalustamme. Asumme napapiirin tuntumassa, ja haluamme banaani- ja mansikkajugurttia kesät talvet. Jossain vaiheessa joku taho pyrkii hyödyntämään sitä joka tapuksessa.
Antakaapa nyt ihan konkreettisia esimerkkejä millä käytännön toimilla ja ostovalinnoilla voi pystyä vaikuttamaan keskusliikkeiden valtaan?
Meille ei juurikaan osteta eineksiä, vaan tehdään ruoka itse. Pyydän silloin tällöin lähikauppaan tilaamaan jotain (esimerkiksi jouluna meillä oli hanhi). Käytännössä kuitenkin mun vaikutusmahdollisuudet ovat aika pienet.
ohella joku toinenkin, joka ei (tietenkään) ole voinut olla kuulematta atsoväreistä, arominvahventeista jne ja mahdollisesti jollain tasolla jo ollutkin valveutunut, mutta tavallaan kuitenkin laput silmillä täyttänyt ostoskärryjään (uskon, että kohtalotovereita löytyy, koska jonnekinhan ne hyllyrivistölliset häviää...)
En myöskään edes oheisen kirjan luettuani aio "totaalikieltäytyjäksi" ;) vaan kuten aiemminkin kirjoitin, välttelen mahdollisuuksien mukaan lisäaineilla kyllästettyjä, jos on tarjolla vaihtoehtoja ilmankin.
Tuntuu myös tyhmältä maksaa taloudellisin tarkoitusperin laimennetuista litkuista, joihin lisäainein yritetään saada makua & koostumusta paremmaksi.
Yritän laittaa linkin kirjaan (jonka itse siis lainasin kirjastosta), mikäli jotakuta kiinnostaa.
http://www.wsoy.fi/index.jsp?c=/product&isbn=951-0-34539-3
Ap
Voisivatko ne siis olla vielä houkuttelemattomammankin näköisiä ;-)
Kaupan itsepaistama leipä on kaikkea muuta kuin säilöntäaineeton, nehän leivotaan jossain Italian suunnalla ja tuodaan pakasteena Suomeen jossa ne sitten keskusjohtoisesti jaetaan paistopisteisiin.
Oikeasti lisäaineeton leipä alkaa homehtua parissa päivässä, se on yksinkertaista biologiaa, sen tietää jokainen itse leipää leiponut.
lisäaineet eivät ole haitallisia, suurin osa niistä on peräisin luonnosta.
Samoin on peräisin luonnosta kurare ja syanidi, mutta en niitä menisi syömään
Kaikki luonnon aineet ei ole tarkoitettu syötäviksi (ainakaan ihmiselle) ja jos luonto-aiti olisi nähnyt viisaaksi lisätä vaikka monosodiumglutamaattia lihaan niin varmaan sitä siellä olisi.
Pitäisi ilmeisesti olla 263? 270 on ainakin maitohappo.