Huijataanko meitä näin todella?Onko kukaan muu lukenut Petos lautasella-kirjan?
Löysin kirjan kirjaston uutuusalueelta ja vaikka pitäishän sitä periaatteessa tietää, että rahahan tätä maailmaa aina viime kädessä pyörittää niin tunnustan silti etten ole niin perusteellisesti miettinyt ruokapuolta vaan aika sokeana kävellyt kaupoissa ja lappanut ostoskärryyn kaikenlaista mitä nyt kirjan luettuna edes vähän kyseenalaistan.
Kirjahan on tietenkin sitä toista ääripäätä ruokateollisuudesta, mutta kyllä se silti laittoi ainakin minut ajattelemaan.
Niille, jotka eivät ole kyseistä kirjaa lukeneet tai muuten näitä asioita miettineet niin lyhykäisyydessään kirja pisti miettimään mitä kaikkea p..skaa suuhun lapamme:-(
Tuolla on oikeasti kaupat väärällään ja rivit pullollaan tuotteita, jotka ovat niin kyllästettyjä vaikka millä elintarvikelisäaineilla, että...huh. "Terveelliset" kevyttuotteet miltei pahimmasta päästä.
On lukemattomia tuotteita, jotka ovat tyyliin esim. mansikka sitä ja mansikka tätä ja tosiasiassa eivät ole mansikkaa nähneetkään. Ja katsokaapa joku kerta mitä kaikkea ne "tuoreleivät" pitävätkään sisällään. Tehtaat valmistaa köyhdytyistä jauhoista monen lisäaineen turvin tehtyä mahdollisimman paljon ilmaa sisältävää leipää, jotta kustannukset saadaan mahdollisimman alas. Tuotteet laitetaan täyteen mitä moninaisempia lisäaineita, jotta säilyisivät mahdollisimman pitkään ja toisaalta kunnon raaka-aineisiin lisätään halpoja aineosia, jotta saataisiin mahdollisimman paljon, mahdollisimman vähin kustannuksin ja sitten lisäillään aromeilla ja kaikennäköisillä lisäaineilla "takaisin" taloudellisin syin laimennettuja makuja ja koostumuksia.
Ihmiset ovat pitkässä juoksussa näiden lisäaineiden koekaniineja. Toki niiden turvallisuutta paljon tutkitaan, mutta kirjan mukaan eri lisäaineiden yhteisvaikutuksista ei voida tietää, kun yhdistelmiä niin lukemattomasti. Eikä kukaan voi tietää mitä ne vuosien saatossa aiheuttavat muutenkaan. Allergioiden ja lisääntyneiden vilkkaus- ym oireyhtymien taustallehan niitä kylläkin on jo osasyynä uumoiltu.
Ja kyllä, ei tosiaan itsellenikään sinällään mitään yllättävää, mutta miten sitä onkin "laput silmillä" kulkenut ja miettinyt lähinnä, että ruokavaliossa olisi tarpeeksi viljoja, rasvoja, kasviksia, marjoja, lihaa jne, mutta en niinkään tätä puolta. Ruoka kuitenkin niin perustavaa laatua oleva asia joka päiväisessä elämässämme, että sillä on valtava merkitys.
Kirjan luettua olen huomannut, että on jokseenkin mahdotonta ostaa lisäaineetonta ruokaa runsain valikoimin. Jättimarkettien ruokaosastot ovat seinästä seinään ja lattiasta kattoon täpötäynnä enimmäkseen tuotteita, jotka ovat erittäin paljon kyllästettyjä mitä erilaisin lisäainein:-(
Kommentit (65)
lkun mä ostan kaupasta porkkanaa niin se on kyllä vain porkkanaa (toki, ok, porkkanassa on luontaiseti montaa ainetta, jotka luokitellaan lisäaineiksi, kuten esim värinä käytetty beetakaroteeni, a-vitamiinihappo, pektiini ja askorbiinihappo, mutta ei niitä siihen keinotekoisesti yleensä lisätä). Kun mä ostan perunaa niin siinä on vain perunaa - ok vähän multaa myös. Kun ostan maitoa, ei siihen ole lisätty kuin d-vitamiinia. Kun ostan pakasteperunasipulisuikaleita, ei niihinkään ole lisätty mitään. Kun ostan ruisleipää, siinä oleva lisäaine on suola, (ok on leipiä joissa on säilöntäainettä, mutta ei kovin montaa tummaa leipää sellaista ole) ja vaaleassa leivässä on suolan lisäksi jauhonparannetta (se on askorbiinihappo eli c-vitamiini). Kun mä ostan lihaa niin siinäkin on vain lihaa ja suojakaasua.
Syöttekö te sitten normaalisti pelkkiä kuivakeittoja ja uncle-bens valmiskastikkeita, kun teidän ruoat on noin täynnä lisäaineita? Ei mulla meinaan ole MITÄÄN ongelmia löytää syötävää ilman...
Minun on pakko välttää lisäaineita herkän vatsan takia (ja tuo joka sanoi lisäaineiden olevan luonnollisia tms niin miksiköhän saan niistä vastan sekaisin?) joten tiedostan hyvin, mihin niitä on lisätty. Sellaisia ovat mm. marinoidut lihat, leikkeleet, monet leivät, tuorejuustot yms, jogurtit, jopa säilykkeet, jäätelöt, keksit, name it. Joten kyllä löytyy!!
. Tietenkin jos tekee itse kaiken alusta asti, se ei ole ongelma. Mutta esim terveellisiksi mainostetuissa täysjyväleivissä (vehnä) on järjestään kovetettuja kasvirasvoja.
Tavallista jäätelöäkään (paketti) ei montaa makua ole, jossa ei olisi kovetettua kasvirasvaa. ja tarkoitan ihan kermajäätelöä.
Toki ilmankin voi elää, mutta tarkkana saa olla, jos esim jäätelöä ostaa.
Ostan edullisesti ja terveellisesti erilaisia tuotteita. Koska olen ulkomaalainen niin ostan tietysti oman maan tuotteita ja ovat todella hyviä tuotteita verrattuna mitä on tarjolla tälllä.
kirjallisuutta. Uskon vahvasti, että syömällämme ravinnolla on suuri merkitys.
Toivottavasti mahdollisimman moni kuluttaja herää tiedostamaan puhtaan ja mahdollisimman vähän jalostetun ruuan merkityksen, sekä toivomaan käyttämiinsä kauppoihin tällaisia tuotteita enenemässä määrin. Kuluttajathan ne viime kädessä määräävät kaupaksi menevien tuotteiden menekin.
epäterveellistä tarjolla - varmaan yli puolet tavarasta on rasva-sokeri-vehnäjauhopommeja. Eipä siinä mitään, jos niitä syö kohtuudella muun ravonnon ohella, mutta ihmisten kärryjä kun katsoo, niiden sisällöstä valtaosa on usein tätä moskaa - ei ihme, että diabetes2 yms ovat niin yleistyneet - jopa lapsilla!
Miksi jossain muualla ihmisillä on aikaa käydä erikseen leipomossa, lihakaupassa jne. ja meillä pitää lappaa hypermarketista ruokaa kerralla viikon tarpeisin mahdollisimman lyhyessä ajassa - ai niin, eihän meillä enää muita olekaan kuin näitä hypermarketteja. Se siitä valinnanvarasta.
siis kun 1 v. jälkeen lapsi siirtyi 'perheen normaaliin ruokavalioon', halusin sen olevan mahdollisimman 'puhdasta'. Kyseinen kirja ei ole tuttu, mutta tuoteselosteita lukiessa olen havahtunut siihen, missä kaikessa niitä lisäaineita on. Varmasti osa on ihan tavallisiakin luonnosta saatavia aineita, mutta sen kun tietäisi mitkä...
Itse olen siirtynyt nyt mm. marinoimattomiin lihoihin, maustamattomaan jugurttiin, Vatajan nakkeihin, juustosta tarkistan aina että ei olisi E-aineita kun sellaisia juustojakin on, tuoremehuun, yrtteihin ja pippureihin joissa vain sitä pippuria jne. Toki tuoreita hedelmiä ja vihanneksia on meillä aina syöty, mutta sen lisäksi mm. light-mehuja, maustettuja jugurtteja (joissa on myös järjetön sokerimäärä), liemivalmisteita, mausteseoksia, marinadilihoja, usein myös valmiskastikkeita yms. joiden käyttöä on nyt siis todella paljon vähennetty.
Ihan voi laittaa leivän nimen valmistajan ja sen säilöntäaineen E-koodin.
Olisin tästä suunnattoman kiitollinen.
Äskettäin, kun katsoimme kuitenkin niiden ja hunajamarinoitujen suikaleiden kilohintaa, oli järkytys melkoinen. Naturellien kilohinta on todella paljon korkeampi kuin marinoitujen, eikä se huima ero selittynyt täyslihapitoisuudella marinointimoskaan nähden. Selitys lienee se, että marinoituja menee kaupaksi paljon enemmän, joten hintakin on alhaisempi.
Äskettäin, kun katsoimme kuitenkin niiden ja hunajamarinoitujen suikaleiden kilohintaa, oli järkytys melkoinen. Naturellien kilohinta on todella paljon korkeampi kuin marinoitujen, eikä se huima ero selittynyt täyslihapitoisuudella marinointimoskaan nähden. Selitys lienee se, että marinoituja menee kaupaksi paljon enemmän, joten hintakin on alhaisempi.
Toki niitä myydään enemmän, se on totta, mutta syy halvempaan hintaan on toisaalla. Marinointi pidentää myyntiaikaa ja on halvempaa kuin itse liha. Näin hinta saadaan alemmas.
toisinpäin ja yhä useampi valitsisi marinoimattomat olisi vaikutus toivottavasti päinvastainen.
Ap
Järkyttyneenä katselin, että vauvan hedelmä- ja marjasoseisiin on lisätty sokeria. Ainoa sokeroimaton oli luumusose, jossa siinäkin oli tapiokaa. No, pakko oli ostaa, kun ollaan päivä muualla kuin kotona. Mutta itsellemme tehdään ruoka mahdollisimman alusta asti ja niin myös vauvalle.
En nyt vaan muista ihan tarkkaan missä, kun ei enää niitä tarvita.
Hipp -luomuruuissa on muuten tosi paljon enemmän vihanneksia prosentuaalisesti kuin muissa, joissa on paljon vettä ja tärkkelystä.
= sorbiinihappo
Esiintyy luontaisesti pihlajanmarjoissa ja lakoissa.
Että tällainen kamala aine tämäkin.
En nyt vaan muista ihan tarkkaan missä, kun ei enää niitä tarvita.
Hipp -luomuruuissa on muuten tosi paljon enemmän vihanneksia prosentuaalisesti kuin muissa, joissa on paljon vettä ja tärkkelystä.
Kaikissa muissa oli sokeria lisättynä paitsi tuossa luumusoseessa. Kasvis- ja lihasoseita en katsonutkaan.
mutta molekyyli on prikulleen sama kuin luonnollisessakin. Siis miksi se on pahempi?
Tehdäänhän sitä arkorbiinihappoakin ja kyllä kelpaa.
meillä onkin suosittu mm. luomua jo vuosikausia.
Ihan voi laittaa leivän nimen valmistajan ja sen säilöntäaineen E-koodin.
Olisin tästä suunnattoman kiitollinen.
vaikka fazerin myslipuikulat. E265, E270, E472.
lisäaineiden määrää, joka elintarviketeollisuuden käytössä on.
Kirjassa oli mm. kohta, jossa viitattiin rotilla tehtyyn tutkimukseen, jossa tutkijat olivat havainneet, "että briljanttisinisen ja natriumglutamaatin yhdistelmä voi heikentää hermosolujen kasvua jopa neljä kertaa niin paljon kuin nämä lisäaineet erikseen käytettyinä. Kinoliinikeltaisen ja aspartaamin yhteisvaikutus oli vielä voimakkaampi: ero oli seitsenkertainen".
Tämä eri lisäaineiden mahdollinen yhteisvaikutus on yksi herännyt huolenaiheeni. Lisäaineita niin valtaisa määrä ja kuka niiden yhteisvaikutuksia pystyy tutkimaan.
Ap
ja jos vois löytyä jo kirjastosta, niin täytyypä tsekata.
Meillä syödään myös mahdollisimman puhdasta. Esim. leivät on kotitekoisia, lihat ostan marinoimattomana, syömme paljon hedelmiä ja kasviksia luomuna.
Kyllä noita lisäaineita kannattaa oikeasti miettiä ja välttää. Myrkkyjähän ne on, kerran ne on keinotekoisesti valmistettu. Itse ainakin haluan sekä itselleni, miehelleni että lapsilleni terveellisen elämän,ja siihen voi pitkästi vaikuttaa sillä mitä suuhunsa panee.
kaupoissa lukemiseni jälkeen, mutta kyllä siellä on hyllyt väärällään esim, pelkästään noitakin erilalaisia arominvahventeita sisältäviä tuotteita.
Tottakai jokaisen järki sanoo, että porkkana on porkkanaa ja luomuna vieläpä puhtaampaa kuin torjunta-aineilla kasvatetuilta pelloilta, mutta esimerkiksi itselläni on tapana ollut ostaa leikkeleitä leivän päälle ja kyllä on tuskaista löytää jo pelkästään ilman arominvahvennettakin, samoin makkaroista. Vaaleista ja ns. monista terveysleivistäkin löytyi valtavan pitkä luettelo lisäaineita ja onhan se järjen vastaista, kun monet leivontapuolen tuotteet säilyisivät syötävännäköisinä vaikka kuinka ja kauan. Varsinkin kanaa olen usein ostanut eritoten hunajamarinoituna, koska lapsille mieluisia, mutta tästä lähin ostan aina naturellina, kuten miltei aina olen lihan ja kalan kohdalla menetellytkin.
Valmisruuathan sisältävät paljon lisäaineita, mutta niitä harvemmin käytämmekään. Pinaatti- ja verilättyjä kylläkin toisinaan eksynyt ostoskärryyn.
Kevyttuotteita sitten olemmekin käyttäneet aika paljon ja juuri niihin suhtaudunkin nykyään eniten kyseenalaistaen.
Ja kyllä, uskon todellakin, että raha ratkaisee, jonka vuoksi ei tuota suurta vaikeutta kuvitella pitävän paikkaansa, että taloudellisen edun saavuttamiseksi käytetään huonoja, köyhdytettyjä raaka-aineita, joita lisäaineilla parannellaan maun, koostumuksen tms suhteen.
Ja edelleenkin, ei kukaan voi tänä päivänä vielä tietää lisäaineiden pitkäaikais- saati yhteisvaikutuksista.
Ap