Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Meistä tehtiin ilmoistus lastensuojeluun!!

Vierailija
12.03.2009 |

Olemme täysin normaali perhe, uusi omakotitalo ja rahaa ihan tarpeeksi elämiseen. Lapsemme ovat yksityisessä päiväkodissa, jossa on hoitajina lähinnä sosionomeja. He ovat kuulemma syksyksystä asti pistäneet merkille, kuinka lapsemme ovat nälkäisiä (ovat kovia syömään, mutta hoikkia kun liikkuvat niin paljon) ja liian vähiin vaatteisiin puettuja (ei pidä paikkansa, itse he jättävät huolehtimatta, että lapsemme pukevat välivaatteet ulos), normaalia ujompia ja itkuisempia (ovat sen luonteisia) jne. Kerran lapset karkasivat päiväkotiin ilman minua, kun pyysin heitä odottamaan pihalla, matkaa n.200 m. niin se oli kirjattu raporttiin. Samoin mustelmat jotka epäiltiin tulevan siitä että lapsemme ovat niin usein itsekseen (todellisuudessa ei koskaan jätetty ilman vanhempiaan) tai pahoinpitelystä (ei tod. pidä paikkansa, ovat kovia rymyämään ja painimaan, poikia kun ovat). Ilmoitus siis tehtiin, vaikka sanoin asioiden todellisen laidan. Minusta tämä oli törkeintä, mitä olen elämässäni kokenut! Mistään ei ole sanottu suoraan aiemmin eikä yhteistyöstä meidän vanhempien kanssa ole juuri ollut, hyvä jos moikkaavat kun tuomme lapsemme hoitoon.

Mitä tästä ajattelette?? En jaksa nyt vastailla lisäkysymyksiin, luen kommentit huomenna. Kiitos teille jotka luitte tämän myötätunnolla, olen sen tarpeessa.. Miten toimisitte jatkossa?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
13.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko vanhemmat täydellisiä vai ei.

Jos täydellisyys olisi standardi, vain sossujen omat perheet varmaan pääsisivät läpi laista...

Sossujen omissa perheissä on ihan samalla tavalla ongelmia, tunnen muutamia. On alkoholia, väsynyttä, karjuvaa äitiä, lapset vartioimatta pihalla jne. Ihan ihmisiä ovat hekin.

Vierailija
42/54 |
13.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tullut paljon turhia ls-ilmoituksia

vaihtakaa päiväkotiakunnaaliseen ja heti -perustelkaa luottamuspulalla-

ja yrittääkää purkaa ls-ilmoitus

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
13.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun kollega tutkisi, sossun perhe todettaisiin täydelliseksi.

Vierailija
44/54 |
13.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen itse laitospuolella lastensuojelussa, aikaisemmin olin töissä avopuolella. Perheet, joissa tehtiin lastensuojelutyötä, olivat oikeasti avun tarpeessa, siellä saatettiin käydä esim, äidin masennuksen/erityislapsen ongelmien takia, mutta huostaanotto oli näissä tapauksissa ERITTÄIN epätodennäköistä. Montaa perhettä pystyttiin auttamaan kotiin. Osa apua pyytävistä perheistä ei saanut apua niin paljon kuin olisi halunnut.

Perheet, joiden kohdalla mietittiin tai päädyttiin huostaanottoon, olivat olleet pitkään ls-asiakkaita. Lapsilla pahoja ongelmia koulussa, epäsosiaalista käyttäytymistä, kotona päihdeongelmaa, vakavia mt-ongelmia, väkivaltaa, lasten kaltoinkohtelua.

Tätä taustaa vasten mun on vaikea uskoa aiheettomiin huostoonottoihin. Toki aiheettomia ls-ilmoituksia tehdään, mutta aika kauan perheet ja lapset saavat muhia ongelmissaan, ennenkuin kukaan puuttuu. Isoissa kaupungeissa yhtäkään lasta ei huostaanoteta heppoisin perustein. Eli turha pelko pois.

Vierailija
45/54 |
13.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvemmin vanhemmat tahallaan kohtelevat lapsiaan huonosti tai laiminlyövät hoidon.

Minusta tehdyt ilmoitukset oli aiheellisia. Huusin lapsilleni, kun nämä eivät totelleet ja saatan vieläkin välillä korottaa ääntäni. Tästä valitti naapuri.

Naapuri luuli myös, että pahoinpitelen lapsia, mutta se ei pidä paikaansa.

Päiväkodista tekivät ilmoituksen, koska toisella lapsella oli naarmuja ja mustelmia. Toinen lapsistani oli nämä aiheuttanut ja päiväkodista ilmoittivat siksi koska toinen lapsistani kiusasi toista ja minun olisi pitänyt pystyä tämä estämään. Pahuuttaan ei päiväkoti ilmoitusta tehnyt vaan siksi, että saisin ongelmaan apua ja sainhan minä. Nyt ei enää ole tätä ongelmaa.

En koe pahana sitä, että perhetyöntekijä neuvoo arkisissa ongelmissa ja on tukena lasten kasvatuksessa.

En ymmärrä miksi se ls- ilmoitus on monelle niin kamala asia.

Vierailija
46/54 |
13.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten te äiti-ihmiset voitte olla sitä mieltä, että ei kannattaisi tehdä ls-ilmoituksia. Jos 1000 ilmoituksen joukosta löytyykin se yksi, joka todella tarvitsee apua ja saa sitä esim. naapurin ilmoittamisen ansiosta, niin sehän on tosi hienoa!

Mutta: Onko se laki todella muuttunut niin, ettei yksityishenkilö voi tehdä nimettömänä ls-ilmoitusta?? Harmi, jos näin on. Jää varmasti ne monet tärkeät ilmoitukset tekemättä :(

Harvemmin vanhemmat tahallaan kohtelevat lapsiaan huonosti tai laiminlyövät hoidon.

Minusta tehdyt ilmoitukset oli aiheellisia. Huusin lapsilleni, kun nämä eivät totelleet ja saatan vieläkin välillä korottaa ääntäni. Tästä valitti naapuri.

Päiväkodista tekivät ilmoituksen, koska toisella lapsella oli naarmuja ja mustelmia. Toinen lapsistani oli nämä aiheuttanut ja päiväkodista ilmoittivat siksi koska toinen lapsistani kiusasi toista ja minun olisi pitänyt pystyä tämä estämään. Pahuuttaan ei päiväkoti ilmoitusta tehnyt vaan siksi, että saisin ongelmaan apua ja sainhan minä. Nyt ei enää ole tätä ongelmaa.

En koe pahana sitä, että perhetyöntekijä neuvoo arkisissa ongelmissa ja on tukena lasten kasvatuksessa.

Vierailija
47/54 |
13.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

moni kuvittelee että ls-ilmoitus on sama kuin huostaanotto..

Vierailija
48/54 |
13.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lastensuojeluilmoituksen tekeminen ilman, että vanhempien kanssa olisi puhuttu huolen aiheista on kerta kaikkiaan epäammattimaista!

Lisäksi on pakko sanoa, että moni lapsi syö päiväkodissa kuin hevonen. Minunkin tämän hetkisessä ryhmässäni on pieni ja hento tyttö joka syö todella paljon, aamupalalla voi syödä kolem lautasellista puuroa, päiväruokaa kaksi lautasellista ja välipalaa myös sen kaksi annosta enkä silti ajattele, että tyttö ei kotona ruokaa saisi. Tytön äiti onkin välillä tuskaillut kun tyttö ei kotona syö juuri mitään, enkä juu yhtään ihmettele ettei kotona enää jaksa syödä :-)

Omakin poikani kerran maanantaina aamulla päiväkotiin vietäessä kysyi ensin että "Koska syödään?"...

Satun TIETÄMÄÄN että on lapsia jotka syövät hoidossa hyvin kun muutkin lapset siellä syövät, se on esimerkin sanelemaa toimintaa.

Vierailija
49/54 |
13.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kohta varmaan on sitten meistäkin ilmoitus. Tulee sitä huudettua lapsille, saa nähdä koska naapurit tekee ilmoituksen, toistaiseksi kyllä tervehtivät ihan ystävällisesti. On tosin huutaminen vähentynyt, kun vauva on kasvanut taaperoikään ja esikoinen ei ole pahimmassa uhmassaan. Ja esikoisella on aina jaloissa mustelmia, ei kait leikki-ikäinen paikoillaan ja kolhuitta pysy.

Minusta tuota neuvoa kasvatuksessa ja arkisissa ongelmissa pitäisi saada ihan ilman ls-ilmoitustakin, siis jo ennen kuin on varsinaisia ongelmia.

Vierailija
50/54 |
13.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöskään se, että lapsesi kiusaa muita ei ole lastensuojeluasia! Miksi ihmeessä olet antanut sosiaalityöntekijöiden ja päiväkodin pompottaa itseäsi?

Voi herranjumala sentään...

Vierailija
51/54 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos niitä turhia tehtaillaan valtavasti, jää ne oikeasti apua tarvitsevat ilman apua.

Vierailija
52/54 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on huonosti syövä esikoinen, joka myös mättää ruokaa napaan, kun on seuraa. Ravitsemusterapeutti nimitti "sosiaalisyöpöksi".

Vierailija
53/54 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti se karsii niitä turhia ilmoituksia pois. Nykyään kaikki on lastensuojeluun kuuluvaa, kun monella mammalla raja hämärtyy, eivätkä osaa ajatella, että esim. kuluneista vaatteista ei pidä tehdä ilmoitusta.

49 sanoisin, että monesti aika auttaa asiaan. Monet sisarukset nahistelevat ja tappelevat. Väliin vain pitää ehtiä, että ei tule niitä jälkiä liikaa.

Vierailija
54/54 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä turhilla ilmoittajilla että monella kirjoittajalla täällä.

Lukekaa se laki.