Jatko-opiskelija ja työttömyysturva
Hei,
olen jatko-opiskelija ja kirjoilla yliopistossa. Onko minun mahdollista saada työttömyyskorvausta, vaikka olenkin kirjoilla yliopistossa?
Kommentit (5)
Itse keskeytin opintoni yliopistolla aikoinaan etsiäkseni töitä ja olin aluksi työttömänä ja sitä varten oli pakko keskeyttää opinnot eli pelkkä poissaolevaksi ilmoittautuminen ei riittänyt. Meinaatko jatkaa niitä opintoja joskus? Jos opinnot keskeyttää, se kestää vähintään vuoden ja sinä aikana yliopisto ei ota suorituksia vastaan mutta silloin yliopistolta ainakin saa todistuksen työkkäriä varten siitä että et ole opiskelija ainakaan vuoteen eli saa työttömyyskorvausta tai voi mennä töihin. Ilmeisesti tuosta poissaolevaksi ilmoittautumisesta ei saa vastaavaa todistusta. Tosin en ole varma mikä on tilanne jatko-opiskelijoilla.. Itse suoritin maisterinopintoja.
että jatko-opiskelijoiden tilanne on toinen kuin perusopiskelijoiden.
ap
Jatko-opiskelijan oikeus työttömyysturvaan käsitellään jokainen tapaus erikseen. Poissaolevaksi ilmoittautuminen ei sinänsä vielä todista mitään, vaan pitää voida todistaa, että opiskelu ei estä työmarkkinoiden käytettävissä oloa eli etsii ja on vapaa ottamaan vastaan kokoaikatyötä. Tämä voi tulla todistetuksi esim. jos tehnyt kokoaikatyötä samalla kun opiskellut, jolloin opinnot voidaan todeta sen verran sivutoimisiksi, etteivät ne estä työn vastaanottoa. Käytännössä en tiedä, miten hyvin perustelut menevät yleensä läpi. Viime kädessä voi aina keskeyttää opinnot virallisesti, jos ei muu auta.
Periaatteessa jatko-opiskelijan ei siis välttämättä tarvitse keskeyttää opintoja virallisesti, jos asian pystyy muuten perustelemaan. Tämä eroaa perustutkinto-opiskelijoiden tilanteesta, joiden on pakko aina hakea keskeyttämistodistus, jos työttömyystukea mielivät.
joka tapahtui iltaisin sen jälkeen, kun työkkäri oli jne. mennyt kiinni, niin tosi tarkat kellonajat piti antaa milloin kurssi on. Joku tuntimäärä on kai olemassa mitä saa olla opiskeluna, vaikka intin että työkkäri on jo kiinni, kun olen kerran viikossa. Ei voi siis illalla tulla työhönosoitusta....
ap