Suomalaisesta asumisesta kysymys
Katselin asuntoja Etuovi.comista. Silmaan pisti suihkutilat joita ei ole mitenkaan eristetty muusta kylpyhuoneesta. Eikos sita vetta sitten roisku kaikkialle?
Toinen juttu oli eteiset joissa oli vaatenaulakko ja sitten siina roikkui ulkovaatteet kaikkien katseltavana. Etteko tunne komeroita ulkovaatteille?
Ja ne verhoviritelmat, oli jos jonkinlaista harsoa ja pitsiliinaa ikkunoissa.
Kommentit (46)
Tutki palkkatasoa esim. Espanjassa ja Portugalissa ja vieläkö kehtaat sen jälkeen väittää Suomen palkkatasoa alhaisimmaksi
Suomessahan on se, että on vain yksi totuus ja kaikki noudattaa sitä ja sen arvostelu on jotenkin kiellettyä. Ja jos joku uskaltaa ehdottaa jotain muuta, niin se on sitten halveksittavaa ja
Nythän oli hauskaa kun se kemikaalivirasto muuttaa Suomeen, niin ei löydy normaaleilla mukavuuksilla tehtyjä asuntoja. Esimerkiksi kylppäri ja vaatehuone makuuhuoneen yhteydessä, on mun mielestä ihan tavallinen vaatimus eikä mitään poikkeuksellista luksusta. Monissa asunnoissahan on vain yksi normaalikokoinen makuuhuone ja loput lasten pikkukoppeja. Oleskelutilaa on usein vain keittiön ja olohuoneen verran. Ja yksi suihku vaikka kuuden hengen perheelle.
Mua kanssa ihmetyttää, että mihin se kalleus perustuu. Ei ainakaan työvoimakustannuksiin. Suomessahan on läntisen euroopan alhaisimmat palkat.
eli roiskumisella ei ole niin väliä.. ja eipä suomalaisissa kylppäreissä muutenkaan ole kokolattiamattoa, joten ei se kaakelin kastuminen nyt niin vaarallista ole muutenkaan:)
Suomessa on märkää (=vettä ja lunta sataa) reilut 7-8kk vuodessa, eli päällysvaatteet on MÄRKIÄ kun tullaan sisään. Sellaisen laittaminen ilmastoimattomaan komeroon on hullun hommaa, koska siinä ei ainoastaan homehdu se vaate vaan myös se komero (ja sitä myöten sitten tietysti myös hengitysilma). Luulisi sinun tämän tietävän, kun suomeksi kuitenkin asiaa kyselet.. eli joskus ainakin luulisi sinunkin täällä käyneen edes vierailulla?
Noihin verhoihin en kommentoi, jokaisella on oma tyylinsä, ja itsekään en hirveästi niistä innostu...
paria sataa eurooppalaiset minimivaatimukset täyttävää asuntoa kemikaaliviraston virkamiehille. Ja sitten vielä viitsitään vaahdota laadukkaasta rakentamisesta. Meillä on niin huterat seinät, että ovea ei uskalla läimäistä kiinni ettei seinät hajoa.
sellaisillakin alueilla joilla tilaa kylla riittaisi! (Siis esim. ei Helsingin ydeinkeskustassa, joissa voi syntya ongelma). Ja nama pienet tilat ovat tyypillisia just uudemmille taloille!
Munkin mielesta kylpparit on aika hassut just ton suihkujutun vuoksi. Jotenkin 'teollisen' tuntuisia. Ehka tila on maksimoitu, mutta jotain on varmaan menetettykin!
Varmasti on paljon hyvaakin, esim. kolminkertaiset ikkunat, jotka ovat Suomessa tarkeat ja auttavat varmasti saastamaan paljon energiaa (joka sitten kaytetaan siihen etta huonelampo on talven keskella 23 astetta ja vaki T-paidoissa ja paljain jaloin...). Mutta muuten etenkin uudet talot tuppavat tuntumaan ihmeen 'hepposilta'. En tieda miksi...
"Vierailija - 11.3.2009 12:42 (ID 1518336) 24/28
Älkää te sitten valittako ilmastonmuutoksestakaan kun kaiken pitää olla isoa"
Suomessa on usein asunnoissa/taloissa ihan jarkyttavan kuuma! Siis mita jarka on talevlla pitaa semmoista asuntolampoa etta ihmiset voi olla (ja ovatkin) T-paidoissa ja paljain jaloin? Talvella laitetaan sukat jalkaan ja villapusero paalle, niin energiaakin saastyy kun huonelampo pysyy alle 20 astetta! Asteenkin alennus sisalampotilassa tuo huimia saastoja (seka rahan eta energian/luonnonvarojen). Eli se siita ilmastomuutospanoksesta...
(joka sitten kaytetaan siihen etta huonelampo on talven keskella 23 astetta ja vaki T-paidoissa ja paljain jaloin...).
Sen verran kommenttia, että Suomalaista rakentamista kannattaa verrata lähinnä muihin Pohjoismaihin, joissa ilmasto-olosuhteet ovat aika samankaltaiset. Esim. Englantiin saati eteläisempiin maihin verrattuna erot ovat huimat. Kylmissä olosuhteissa vaaditaan eristykseltä paljon enemmän kuin lämpimämmissä ja tämä kasvattaa kustannuksia. Suomessa ongelmaa aiheuttavat myös sulamisvedet yms, joka lienee kohtalaisen tuntematon ongelma vaikkapa Espanjassa. ;)
Makuasioista ei sovi kiistellä, mutta itse olen näitä nelosen sisustusohjelmia seuratessani ihmetellyt tosi paljon sitä millaisissa tönöissä Englannissakin asutaan. Minun silmääni eivät mielytä yhtään: kummallisia käytäviä, jyrkkiä portaita ja huoneet pieniä koppeja.
En ymmärrä miksi niin monesta suomalaisesta kylppäristä puuttuu sille tila! Ja itse ainakin teen niin, että ensin pesen nopeasti, ja vasta sitten lillun siellä ammeessa, puhtaana. En tiedä onko kaikissa asumissani kodeissa ollut vialliset suihkut, mutta kyllä ne aika tehokkaasti sitä vettä levittää ympärilleen jos ei ole suihkuverhoa/seinää (ja verhon alta usein leviää myös vaikka kuinka olisi kallistettu). Ei nyt koko kylppäriä, mutta ainakin puolen metrin päähän suihkusta mikä on pienessä kylppärissä jo paljon!
Samoin kaipaisin vaatehuoneita, ne olisi siistimmät ja mukavammat käyttää + sinne saisi vapaammin laittaa tavaraa säilytykseen, isojakin.
Eteiset on musta ok vaikka avonaulakoista en tykkääkään yhtään. Me viedään märät kamppeet aina kuivumaan kylppäriin, joten siistit eteiskaapit meille, kiitos.
Ja tosiaan, meilläkin ooli kaupungin vuokra-asunnossa jossa emme itse voineet säätää sisälämpötilaa (pattereista puuttuu ne namiskat) talvella 24 astetta lämmintä! Ihan järjetöntä, etenkin makkarissa >:(
Toivon myös että pattereiden ym. putkistot olisivat seinien sisällä piilossa, ovat niin tolkuttoman rumia!
Meillä on kaakelit lattiassa ja seinissä, ei haittaa vaikka vähän vesi roiskuu. Saunaa mennään kuitenkin suihkusta ja vaikka se siinä lähellä onkin, niin vettä valuu, ei me ruveta kuivailemaan ennen saunaan menoa. Vessanpönttö ja ja lavuaari meillä on samassa tilassa, mutta oven takana. Ja suurin osa vedestä tosiaankin valuu sinne viemäriin ihan itsestään loput kuivataan suihkun jälkeen sillä vetimellä.
Ammekylpy vastaa aika pitkää suihkuttelua. Lisäksi Suomessa suositaan esteetöntä rakentamista. Kuinka pääset esim. pyörätuolipotilaana pesulle jos ainut peseytymismahdollisuus on amme?
Suomalaiset talot ja asunnot aivan kasittamattoman kuumia!! Kaydaan Suomessa 2-3 kertaa vuodessa ja ollaan koko perhe aina ihan hiki paassa ikkuinoita availemassa tai partsilla tuulettumassa, kun ei sita kuumuutta kesta...
Viime jouluna veljeni (oma rakennusfirma hanelle, muuten) talossa nukuimme pakkasessakin ikkunat auki, kun ei lapsillekaan uni muuten tullut millaan siina saunassa...
Aitini taas valittaa, etta meilla Irlannissa on liian kylma, kun sisalampo vaivaiset 19-20 C... Istuu sitten meilla villasukat jalassa kesat talvet ja palelee fleecepyjamassaan. : o
Mutta kuten joku jo mainitsi, nama irkku- ja enkkukylpparit ovat sitten ihan oma horrorinsa... Meillakin erilliset kylma- ja kuumavesihanat (pitais vaihtaa, tiedan) ja ennen oli myos kokolattiamatto. : o Laatoitimme kylla nyt kaikki vessat kokonaan, mutta vesieristyksia ei ole, vain suihkukaapit ja sitten erillinen kylpyamme toisessa kylpparissa.
Lisäksi Suomessa suositaan esteetöntä rakentamista. Kuinka pääset esim. pyörätuolipotilaana pesulle jos ainut peseytymismahdollisuus on amme?
vaativat ottamaan huomioon tuon esteettömyysnäkökulman. Esim. oviaukot ovat nykyisin leveämmät kuin ennen jne.
Ulkonäön vuoksiko? Meillä ainakin kosteaa jos sisälpt alle 20 asteen. Usein onkin kun on vanha talo, ei kuivu pyykit sisällä ilman kuivuria talvella jos plussakelit. Muuten tuo viileämpi ilma ei haittaa ja energiaa säästyy jo parin asteen pudotuksella.
Itse ihmettelen miksi noissa nykyisissä valmistaloissa, missä itse olen käynyt, on ihan surkeat eteiset. Muutama vieras kun tulee on eteinen täynnä kenkiä, kaikissa ei edes kunnollista tilaa vaatteille eikä kaappeja ollenkaan.
Ja amme täynnä yleensä 1-2 kertaa päivässä ja vesilasku noin 11 euroa per nenä per kuukausi. Ennen kun asuimme ammeettomassa taloyhtiössä, jossa kenelläkään muullakaan ei ollut siis ammetta, vesilasku oli 14 euroa kuukaudessa per nenä. Asunnoilla on maantieteellistä etäisyyttä noin 5 km, eli tuskinpa veden hinnassakaan on suurta eroa. Eli se taas siitä ammeen vedenkulutuksesta. Olen muuten monesti pannut tulpan paikalleen ennen suihkussakäyntiä, ja se amme on puolillaan ihan tavallisen suihkun jälkeen.
Silloin tällöin taas olisi mahdollisuus käydä kylvyssä rentoutumassa.
asunnoissa pitää olla sauna. Hirveää tilanhukkaa, ja siinä vasta energiaa palaa kun sitä lämmitetään joka päivä. kaikkein hulluimpina pidän kerrostaloasunnon vaatehuoneeseen rakennettua minisaunaa! Siis onko se oikeasti liian vaikeaa mennä sinne yhteiseen saunaan kellarissa?
asunnoissa pitää olla sauna. Hirveää tilanhukkaa, ja siinä vasta energiaa palaa kun sitä lämmitetään joka päivä. kaikkein hulluimpina pidän kerrostaloasunnon vaatehuoneeseen rakennettua minisaunaa! Siis onko se oikeasti liian vaikeaa mennä sinne yhteiseen saunaan kellarissa?
Toisaalta taas mä ymmärrän sen että joku tosiaan haluaa saunan. Moni pitää saunomisesta. Oma mies käy monta kertaa viikossa saunassa, mä en edes muista milloin olen itse saunonut, ei oo mun juttu, pärjäisin ilman saunaa. Mies vaan ihan ehdottomasti halusi sen saunan kun tää talo rakennettiin.
Minä olen.
t. se saksalaisia taloja kaipaava