Tapaus Bertta ja lisäsiipi...
Tarvisivatko he lisätilaa, jos lapsia olisi normaalimäärä? Eli tarvitseeko sitä lisätilaa sairas lapsi vai sittenkin se iso lapsilauma...? Miksi he eivät vain tiivistä? Yksi huone sairaalle, muut minne mahtuvat. Ennen perheet asuivat yhdessäkin huoneessa ja keittiö oli yhteiskeittiö. Onko tämä nyt sairausongelma vai mukavuusongelma?
Kommentit (1124)
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 22:59"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 22:35"]
Eivät ole, en kai silloin olisi tämän lapsen puolella tässä asiassa. Onko noin vaikea käsittää, että jollakin voi kiinnostaa se, että vakavasti sairaita lapsia ei säilytettäisi parakeissa, kun laissa on määritelty oikeus saada korvausta asunnonmuutostöihin, jotka mahdollistavat kotona asumisen. Jopa lestadiolaisten lapsia tämä oikeus koskee.
[/quote]
37 sivua ja sinä et vieläkään muista sanaa kohtuullinen puhuttaessa noista korvattavista muutostöistä.
"Muutostöistä ja muista toimenpiteistä aiheutuvat kohtuulliset kustannukset korvataan kokonaan."
"Kun uudisrakentamisesta aiheutuu ylimääräisiä kustannuksia vamman takia, on ne kohtuullisilta osin korvattava silloin, kun kustannuksia on pidettävä välttämättöminä. "
"Kunnan korvausvelvollisuuden piiriin kuuluvat ainoastaan välttämättömät vamman tai sairauden aiheuttamasta tarpeesta johtuvat kustannukset. Korvattaviin kustannuksiin eivät yleensä kuulu ne kustannukset, jotka aiheutuvat asumismukavuudesta tai esimerkiksi asumistason parantamisesta."
[/quote] Noihin pykäliin perustuen parakkikin on liikaa. Tää on vaan niin kummallista, koska jos lääkärit ja hoitajat olisi pelastaneet lapseni ja meidän pihalle saapuisi privaattisairaala ettei lapsen tarvitsisi yöpyä sairaalassa tai terveyskeskuksessa niin arvaa millaisen jutun minä olisin halunnut kirjoitettavan? Haluaisin kiittää sankarilääkäreitä, sankarihoitajia ja muita ketkä mahdollisti lapseni hengissä selviämisen. Maalaisin, tiivistelisin ja sisustelisin parakkia ja toisin sinne kamerat: Täällä, joku niistä kolmesta ihanasta hoitaa selviytyjä-lastani täydellä häneen kohdistuvalla huomiolla joka yö! Toinen kuva verrokiksi voisi olla tk:n vuodeosastolta. Ahneutta en vaan käsitä niin en vieläkään käsitä.
Tässä on muuten vielä kaupungin lausunto, kopioitu mtv.fi jos joku haluaa lukea koko jutun:
Sittemmin hallinto-oikeus määräsi kaupungin rakentamaan talon yhteyteen asianmukaiset ja Bertan hoitoon soveltuvat tilat.
Kaupunki on kuitenkin sitä mieltä, että näin on jo tehty ja vetoaa, mielenkiintoista kylläkin, niin ikään hallinto-oikeuden ratkaisuun. Sosiaalityönjohtaja Anneli Karjalainen lukee päätöstä sanasta sanaan.
– Asiassa esitetyn selvityksen perusteella hallinto-oikeus katsoo, että kunnalla on velvollisuus korvata asunnon muutostöistä aiheutuvat kohtuulliset kustannukset siltä osin kuin muutostyöt ovat välttämättömiä Bertta Kinnusen tavanomaisen elämän toiminnoista selviytymiseksi.
– Kunnalla ei ole vammaispalvelulain nojalla velvollisuutta korvata kotisairaanhoidon järjestämisestä johtuvia toimenpiteitä.
Karjalaisen mukaan oikeuden lausuntoon sisältyy vielä johtopäätös: Jaosto ei ole voinut hylätä hakemusta mainitsemillaan perusteilla. Hallinto-oikeus ei ensiasteena ota ratkaistavakseen sitä, miltä osin vaaditut asunnon muutostyöt liittyvät kotisairaanhoidon järjestämiseen. Muilta osin kunnan on myönnettävä korvausta vammaispalvelulain nojalla.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 15:56"]
Ihan selkeä syy siihen lisätilaan on se, että niitä lapsia on liikaa. Siis mitä sitä jauhaa, jos olisi normaali määrä lapisa, homma hoituisi.
Kun meillä ei ole varaa enempään kuin kahteen lapseen, niitä ei lisää tule. Miksi ihmeessä minun ja mieheni on verorahoilla kustannettava jonkun toisen perheen lapset ja päälle erikoisjärjestelyt??!!! Voisiko joku ystävällisesti vastata, miksi minä kustannan noiden lisääntymisen?
[/quote]
Koska suomi tarvitsee lapsia
'Säilötään parakissa' loukkaa muuten hoitavan sairaanhoitajan ammattitaitoa aika pahasti :(
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 23:16"]
Tässä on muuten vielä kaupungin lausunto, kopioitu mtv.fi jos joku haluaa lukea koko jutun: Sittemmin hallinto-oikeus määräsi kaupungin rakentamaan talon yhteyteen asianmukaiset ja Bertan hoitoon soveltuvat tilat. Kaupunki on kuitenkin sitä mieltä, että näin on jo tehty ja vetoaa, mielenkiintoista kylläkin, niin ikään hallinto-oikeuden ratkaisuun. Sosiaalityönjohtaja Anneli Karjalainen lukee päätöstä sanasta sanaan. – Asiassa esitetyn selvityksen perusteella hallinto-oikeus katsoo, että kunnalla on velvollisuus korvata asunnon muutostöistä aiheutuvat kohtuulliset kustannukset siltä osin kuin muutostyöt ovat välttämättömiä Bertta Kinnusen tavanomaisen elämän toiminnoista selviytymiseksi. – Kunnalla ei ole vammaispalvelulain nojalla velvollisuutta korvata kotisairaanhoidon järjestämisestä johtuvia toimenpiteitä. Karjalaisen mukaan oikeuden lausuntoon sisältyy vielä johtopäätös: Jaosto ei ole voinut hylätä hakemusta mainitsemillaan perusteilla. Hallinto-oikeus ei ensiasteena ota ratkaistavakseen sitä, miltä osin vaaditut asunnon muutostyöt liittyvät kotisairaanhoidon järjestämiseen. Muilta osin kunnan on myönnettävä korvausta vammaispalvelulain nojalla.
[/quote]
Laittaisi kunta kakkosnelosella kiinni taloon, niin on yhteydessä.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 23:19"]
'Säilötään parakissa' loukkaa muuten hoitavan sairaanhoitajan ammattitaitoa aika pahasti :(
[/quote]
Sehän ei liity mitenkään hoitajan ammattitaitoon vaan lapsen oikeuteen viettää mahdollisimman tavanomaista elämää omassa kodissaan, vammasta huolimatta. Nukkumisen voi katsoa kuuluvan tavanomaiseen elämään. Parakissa nukkuminen, muusta perheestä eristettynä, ei mielestäni ole tavanomaista 2-vuotiaan elämää. Te toki olette tästäkin eri mieltä. Mutta ei enempää helmiä sioille, päätän omalta osaltani keskustelun tähän.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 17:09"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 16:59"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 16:22"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 16:01"]En tiedä miten aivopestyjä olelette, mutta se, että naisen on oltava kotona ja pakotetaan synnyttämään lähes vuosittain lasketaan jo naisen alistamiseksi. Yksi alistamisen muoto on toisten ylentäminen, tässä yhteisössä mies vaan käy töissä ja elää muutoin normaalia elämää, paitsi että hänellä on kotona kakarakatras ja pelotteluajattelulla alistettu synnytyskone Kiitos suomalaisten tukien ja palvelujen lapsista aiheutuvat kulut ovat marginaalisia verrattuna maihin jossa ei ole lapsilisiä ja maksulliset koulut ja terveydenhuolto. Eli eipä lapset edes näy miehen työmäärässä. [/quote] Miten niin nainen pakotetaan? Ei ole minua kukaan pakottanut. Ja ei ole totta, että vain mies käy töissä. Tunnetko edes yhtään lestadiolaista? [/quote] Tunnen, isä ja pojat miehen töistä, omistaa firman. Kuusikymppisen pomon vaimo on koulutukseltaa joku terapeutti (lol, lestaterapiaa...) töitä ei ole tehnyt ikinä yli vuotta putkeen, viimeinen lapsi 46-vuotiaana. Poikien vaimoista toisella on "vain 3" lasta vaikka ikää 29 vuotta, en tiedä monta raskautta takana. Ammattia ei ole. Toisen vaimo on lähihoitaja muttei tee työtä kun ei tykkää siitä, ikää muistaakseni 33 vuotta, lapsia 7, taskaan en tiedä monta raskautta. Olen hoitanut nuoremman pojan lapsia ja kysyin 9-vuotiaalta tytöltä että tuleeko hänestä maailmanmatkaaja ja tiedenainen kun hän on niin ihastunut ylliin ja haluaa kuulla maantieteistä ja biologiasta kaiken. Hän sanoi, että ei hänen miehensä ja Jumala varmaan sitä haluaisi ja miten lapset mahtuu mukaan, vaikka todellakin hän tahtoisi. Ihanko tosiaan nainen haluaa omasta tahdosta vuoden välein raskautua, 20 vuoden ajan? Vaikea uskoa. Ainakaan lapset ei sitä tahdo ennen kuin heille opetetaan että näin se nyt vain on...
[/quote]
No ihan varmasti 9vee sanoo ettei hänen miehensä ja Jumala sitä haluais.. Ei tod 9vee mieti vielä omia lapsia vaikka olis kuinka uskovainen..
Ja onpa sulla taas kattava otanta ku pari lestadiolaista tunnet..
[/quote] Niin no muuten pysyn uskovaisista mahdollisimman kaukana :)
Tunnistusvaara, mutta: Tytöillä oli mummon tekemät nukkekodit, jotka oli "heidän" kodit katolla luki "Sallan" koti ja "Siljan" koti, nukkekodeissa oli nuket, joiden paidoissa luki tyttöjen nimet. Siellä oli ihan hirveesti vauva- ja lapsinukkeja, seinät vuorattu uskonnollisilla elementeillä. Tyttöjen lelut oli muutenkin melkein kaikki nukkeja ja kotileikki- juttuja, 9- vuotiaalla jo kirjoitetuspöytää ja sellaisia isompien juttuja niinkun kirjoja, laukkuja sun muuta. Tapetti haalean vaaleanpunainen jossa oli hopealla ristejä ja enkelien ääriviivoja (mistä helkkarista sellasta edes saa???)
Ihan kyllä oli jo kolmosluokkalaiselle opetettu, varmaan on jo kiinnostunut aikuisuudestaan jonkin verran. En btw muista sanoiko Jeesus vai Jumala kun ei ole mitään eroa minulle.
"Toivon että se lisäsiipi tehdään ja oikein kallis. Sitten kuvia jakoon ja nämä kateelliset äiti-ihmiset saa kadehtia. Olette muuten ruman näköisiä huo**** facebook kuvissanne tekoripsissänne huulet törössä; ja naurettavia."
Tiedätkös muuten miltä lestadiolaiset naiset näyttää minun silmiini, tavallisen ihmisen? Erittäin epäsiiistiltä. Ei edes kampaa ilmeisesti saa käytää, tai ei ole vanhemmat opettaneet edes sitä tyttärilleen.Olen omin silmin nähnyt näitä tynnyrissä kasvaneita lestadiolaisnaisia. Etenkin jos on huono iho, eivät he saa edes peitellä ihomatojaan , tuskinpa edes ymmärtää käydä kosmetologilla puhdistamassa, tai käyttää kasvovoidetta tai puhdistusaineita. Ilmeisesti jotain tummelia vaan naamaan, ja aiheuttaa siten aknen. Tukka on kuin iso harakanpesä päässä, ei muotoilla, ei siistitä, ei mitän, harmaat hiukset jo 40 -vuotiaaana sitten, mukavaa.
Hoitajana en ole ikinä muuten käynyt suihkussa yövuoron aikana. Miksi yökkö tarvitsee siis oman suihkun?
Asiasta toiseen. Olen joskus ihmetellut lestadiolaisten isoja ja hienoja taloja. Ei tavallisilla perheillä ole varaa sellaiseen. Mutta luin tämän äidin blogia ja tajusin ahaa-elämyksenä erään asian. Jos saa 2000 euroa lapsilisiä, sillä maksaa jo lainan. Kyseinen äiti tekee esim. itse pojille kalsaritkin. Virkkaa tytöille mekot yms. Eli oli päivitys, että pitää ommella pojille kalsarit, kun kaikkien kalsarit ovat jo polvista puhki.
Eli ihmiset tuhlaavat lapsilisät ihan turhaan, kun ostavat kaupasta alusvaatteet ja päällysvaatteekin lapsille. Jos on oma ompeluhuone, säästää ison rahan. Kun esim. miettii, että vaikka seitsemälle pojalle ostaa kalsareita talveksi, se tekee jo useamman satasen. Mutta kun hurauttaa ne itse, säästää todella paljon. Samoin kun tytöille ostaa hameet ja farkut, menee rahaa ihan älyttömästi, mutta kun virkkaa hameet jätelangoista, säästyy todella paljon.
Eli ei ne suuret tulot, vaan pienet menot. Parituhatta lapsilisiä kuukauteen voi sijoittaa talolainan maksuun aivan hyvin. http://arkirullaa.blogspot.fi/2011_10_01_archive.html
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 15:18"]
Hanna hei, muuta se ompeluhuone lapsen hoitotilaksi.
[/quote]
Tämähän kuulostaa mielenkiintoiselta jos on totta? Aika törkeää koko touhu, jos löytyy puuhasteluhuone äidille, mutta ei lisätilaa lapselle/lapsille?
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 17:30"]
Hoitajana en ole ikinä muuten käynyt suihkussa yövuoron aikana. Miksi yökkö tarvitsee siis oman suihkun?
Asiasta toiseen. Olen joskus ihmetellut lestadiolaisten isoja ja hienoja taloja. Ei tavallisilla perheillä ole varaa sellaiseen. Mutta luin tämän äidin blogia ja tajusin ahaa-elämyksenä erään asian. Jos saa 2000 euroa lapsilisiä, sillä maksaa jo lainan. Kyseinen äiti tekee esim. itse pojille kalsaritkin. Virkkaa tytöille mekot yms. Eli oli päivitys, että pitää ommella pojille kalsarit, kun kaikkien kalsarit ovat jo polvista puhki.
Eli ihmiset tuhlaavat lapsilisät ihan turhaan, kun ostavat kaupasta alusvaatteet ja päällysvaatteekin lapsille. Jos on oma ompeluhuone, säästää ison rahan. Kun esim. miettii, että vaikka seitsemälle pojalle ostaa kalsareita talveksi, se tekee jo useamman satasen. Mutta kun hurauttaa ne itse, säästää todella paljon. Samoin kun tytöille ostaa hameet ja farkut, menee rahaa ihan älyttömästi, mutta kun virkkaa hameet jätelangoista, säästyy todella paljon.
Eli ei ne suuret tulot, vaan pienet menot. Parituhatta lapsilisiä kuukauteen voi sijoittaa talolainan maksuun aivan hyvin. http://arkirullaa.blogspot.fi/2011_10_01_archive.html
[/quote]
eli siis ompeluhuone on tarpeellinen
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 15:19"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 14:53"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 14:46"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 14:31"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 14:18"]
Mitenköhän tämä liittyy otsikon aiheeseen?
[/quote]
Lestadiolaisuuus on iso ja vahva liike. Miksi sen yhden jäsenen pitää meuhkata "oikeuksiensa" perään lehdistössä. Missä on tämän vahvan yhteisön tuki. Heille ei olisi mikään ongelma auttaa. Rahoitus ja tekijät löytyisivät omasta kirkosta. Tämä ihmetyttää. Eikö verkosto toimikaan. Vai pitääkö meidän veronmaksajien ja maallisten auttaa? Tässä oh yhteiskunta jo auttanut, mutta mikään ei riitä. Lestadiolaisilla on keskimäärin parempi elntaso kuin muilla.
[/quote]
Tarkoitatko, että jos kuuluu isoon ja vahvaan liikkeeseen, ei tarvitse yhteiskunnan säätämiä tukia? Minä en tiedä paljoa lestadiolaisuudesta, mutta olen ymmärtänyt heidänkin maksavan veroja. Jos olen oikein ymmärtänyt, heitä arvostetaan työelämässä työmoraalin ansiosta. Taitavat olla sellainen liike, joka ylläpitää suomalaisen perimän osuutta nuorimmassa polvessa.
Pitäisikö heillä olla omat yliopistolliset sairaalat, jotta yleiset sairaalat ja terveydenhuolto voitaisiin varata muuten vanhenevalle väestölle ja maahanmuuttajille? Silloin kai se tarkoittaisi, että heidät pitäisi vapauttaa veroistakin.
[/quote]
-------------------------------------
Nyt et varmaan ymmärtänyt. Tätä perhettä on autettu ja autetaan yhteiskunnan varoilla. Mutta jos haluaa lisää eli yli tavallisen tason mikä on riittävä, voi pyytää omalta yhteisöltään apua. Tämä äiti ei kyllä ole kerinnyt niitä veroja hirveästi maksaa. Taitaa olla yhteiskunnan antama apu ollut enemmän.
[/quote]
Sinä et taida ymmärtää. Meillä Suomessa on ihan kaikkia koskeva lainsäädäntö, tosin joidenkin erityislakin piiriin pääsee tietyin edellytyksin, esim. vammaispalvelulaki. Mitään kriteerejä palvelujen käytölle ei olla määritetty sen suhteen, kuinka paljon on maksanut veroja ja kuinka paljon käyttänyt yhteiskunnan palveluja.
[/quote]
No mutta nyt olemme kaikki oikein iloisia kun Bertta ja hänen perheensä ovat koko ajan olleet tämän palvelun piirissä.
Joku voi pitää meitä aika hoopoina, mutta ei se haittaa ku me ollaan välillä vähän hoopoja, ollaan nimittäin rakennettu talomme 7 vuotta sitten, olohuone on remontoitu ja pari kertaa:O, mutta mieli pysyy virkeänä ja koti ei rapistu niin äkkiä. O
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 17:32"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 17:30"]
[/quote]
eli siis ompeluhuone on tarpeellinen
[/quote]
Ompeluun ei tarvita omaa huonetta, ainakaan jos sairas lapsi tarvitsee sitä tilaa enemmän.
Edellisenä vuonna oltu 3kk Espanjassa, toisena vuonna kuukausi. Ei ihan köyhiä, eikä kipeitä
eli kerron tässä lähipäivinä lisää siellä olostamme ja paluumatkastamme sekä tämän kesäisestä Espanjan matkasta, joka kesti tällä kertaa kuukauden, mutta oli aivan mahtava kokemus kymmenen lapsen kanssa matkustaa lentokoneella, se oikeasti ei ole vaikeaa, vaa ihmeen helppoa ja jopa nautinnollista kun sai seurata sitä lasten onnea ja riemua, mutta kerron siitä tarkemmin myöhemmin:) hyvää yötä kaikille
Ommella voi vaikka olohuoneessa tai keittiössä, tai omassa makuuhuoneessa, järki nyt käteen! Kellä on oikeasti varaa ja tilaa pitää jotain harrastehuonetta asunnossaan/talossaan?
Ompelutupa
Ja nyt vedetään henkeä. Urakka oli suurempi mitä osasin kuvitella tällä kertaa. Aiemmin on sujunut paljon iisimmin, mutta nyt kun irrotettiin vintin rappusetkin pois ja pikkuset eli 5 nuorinta nukkui alhaalla olohuoneessa, tuntui jo viikon jälkeen sille että nyt riittää siskonpeti elämä. Talo oli koko ajan aivan sekaisin, mutta nyt kun on rappuaukko maalattu ja vintin aula silmä lepää ja nauttii työn tuloksista. Helpotti jopa niin paljon, että minäkin kerkesin piipahtamaan minun ompelutuvassani eilen hetkisen ja sain tehtyä yhdet farkut.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:00"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 10:57"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 10:53"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 10:49"]
Bertta taloon asumaan ja kukin lapsista ja vanhemmista vuorollaan nukkukoon parakissa.
[/quote]
Vanhemmilla on oikeus nukkua vierekkäin.
[/quote] No tässä tapauksessa tuota pitäisi jo rajoittaa ettei enemmän tule muksuja :D
[/quote]
Se on Jeesuksen tahto.
[/quote]
Mä olen melko varma, että jeesuksella, Joulupukilla, tai muumeilla ei ole mitään sitä vastaan, että ihmiset ottaisivat itse vastuun omasta ja lastensa elämästä.
Thaimaa:
Aiemmin lupasin laittaa meidän olkkarin tapetista kuvan, joka on vaihtumassa uuteen pintaan. Kuva on laadultaan tosi huono, kuten arvata saatatte, syynä huono kamera ja kuvaaja;D Kuvassa näkyy myös (huonosti) Thaimaan matkalla maalauttamamme taulu lapsistamme, siis osa lapsista:D
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 16:59"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 16:22"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 16:01"]En tiedä miten aivopestyjä olelette, mutta se, että naisen on oltava kotona ja pakotetaan synnyttämään lähes vuosittain lasketaan jo naisen alistamiseksi. Yksi alistamisen muoto on toisten ylentäminen, tässä yhteisössä mies vaan käy töissä ja elää muutoin normaalia elämää, paitsi että hänellä on kotona kakarakatras ja pelotteluajattelulla alistettu synnytyskone Kiitos suomalaisten tukien ja palvelujen lapsista aiheutuvat kulut ovat marginaalisia verrattuna maihin jossa ei ole lapsilisiä ja maksulliset koulut ja terveydenhuolto. Eli eipä lapset edes näy miehen työmäärässä. [/quote] Miten niin nainen pakotetaan? Ei ole minua kukaan pakottanut. Ja ei ole totta, että vain mies käy töissä. Tunnetko edes yhtään lestadiolaista? [/quote] Tunnen, isä ja pojat miehen töistä, omistaa firman. Kuusikymppisen pomon vaimo on koulutukseltaa joku terapeutti (lol, lestaterapiaa...) töitä ei ole tehnyt ikinä yli vuotta putkeen, viimeinen lapsi 46-vuotiaana. Poikien vaimoista toisella on "vain 3" lasta vaikka ikää 29 vuotta, en tiedä monta raskautta takana. Ammattia ei ole. Toisen vaimo on lähihoitaja muttei tee työtä kun ei tykkää siitä, ikää muistaakseni 33 vuotta, lapsia 7, taskaan en tiedä monta raskautta. Olen hoitanut nuoremman pojan lapsia ja kysyin 9-vuotiaalta tytöltä että tuleeko hänestä maailmanmatkaaja ja tiedenainen kun hän on niin ihastunut ylliin ja haluaa kuulla maantieteistä ja biologiasta kaiken. Hän sanoi, että ei hänen miehensä ja Jumala varmaan sitä haluaisi ja miten lapset mahtuu mukaan, vaikka todellakin hän tahtoisi. Ihanko tosiaan nainen haluaa omasta tahdosta vuoden välein raskautua, 20 vuoden ajan? Vaikea uskoa. Ainakaan lapset ei sitä tahdo ennen kuin heille opetetaan että näin se nyt vain on...
[/quote]
No ihan varmasti 9vee sanoo ettei hänen miehensä ja Jumala sitä haluais.. Ei tod 9vee mieti vielä omia lapsia vaikka olis kuinka uskovainen..
Ja onpa sulla taas kattava otanta ku pari lestadiolaista tunnet..