Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tapaus Bertta ja lisäsiipi...

Vierailija
10.02.2015 |

Tarvisivatko he lisätilaa, jos lapsia olisi normaalimäärä? Eli tarvitseeko sitä lisätilaa sairas lapsi vai sittenkin se iso lapsilauma...? Miksi he eivät vain tiivistä? Yksi huone sairaalle, muut minne mahtuvat. Ennen perheet asuivat yhdessäkin huoneessa ja keittiö oli yhteiskeittiö. Onko tämä nyt sairausongelma vai mukavuusongelma?

Kommentit (1124)

Vierailija
61/1124 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 23:29"]Käsittämätöntä miten monia kiukuttaa ajatus siitä, että vakavasti sairas lapsi saisi asua ja jopa nukkua kotonaan parakin sijaan, ja viettää mahdollisimman normaalia elämää ihan lakienkin hänelle suomalla oikeudella. Olisiko se jotenkin teiltä pois?
[/quote]

Siihen on helppo ratkaisu - pari isompaa sisarusta parakkiin. Luultavasti ovat vain iloisia kun saavat oman pikku talon. Siis mitä helvettiä.

Vierailija
62/1124 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parakkiin värejä, virikkeitä ja kodikkuutta tuon kolkon tunnelman sijaan. Ikkunoiden eristeet yms. kuntoon, ettei vedä. Tytöllä on oma, rauhallinen tilansa, jossa saa hoitoa ja voi meluta öisin häiritsemättä ketään. Mikä tässä on ongelma?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/1124 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:15"]

Älkää kadektiko meitä isolapsisia perheitä. Mekin tarvitsemme omaa aikaa ja pienen lepohetken arjen pyörittämisen keskellä. Onko todellakin liikaa vaadittu, että vanhemmat saavat edes yönsä nukkua kahdestaan ja mahdollisesti pääsevät vähän hoitamaan parisuhdettaan. [/quote]

On todellakin liikaa vaadittu, että yhteiskunnan varoin kustannetaan vanhemmille lisätilaa "parisuhteen hoitamiseen", toisin sanoen nussimiseen. Tuota mahdollisuutta omaan aikaan ja parisuhteen hoitamiseen kannattaa miettiä jo ennen, kuin alkaa lisääntymään ja täyttämään maan.

Vierailija
64/1124 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:58"]

Minä toivon Bertalle ja hänen perheelleen vain hyvää, mutta kohtuus kaikessa! Ei voi olla niin, että ainoa ratkaisu on talon laajentaminen verovaroin. 

[/quote]

Faktahan on, että verovaroja on tässä tapauksessa tuhlattu lisärakentamisen kustannuksiin verrattuna moninkertainen summa, sen vuoksi, kun kaupunki ei ole toiminut lain mukaan. Minua ainakin raivostuttaa ajatus tästä! Sen sijaan, että olisi toimittu lapsen etu huomioiden ja säästetty samalla sitä rahaakin, on tuhlattu rahaa kaikenlaiseen pelleilyyn ja lopputuloksena lapsi on saanut maata sairaalassa yli vuoden verran turhaan, ja nyt viettää ilmeisesti lopun lapsuudestaan parakissa pihan perällä. 

Vierailija
65/1124 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 22:18"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 22:15"]

Erillisessä rakennuksessa on se hyvä puoli, että sitten kun hoidontarve aikanaan päättyy, tai perhe muuttaa muualle, se on helppo poistaa tontilta ja talo on entisellään.

Mutta jos taloa olisi laajennettu kunnan kustannuksella, olisi "hieman" miettimistä mitä laajennuksella tehdään sitten kun sitä ei enää tarvita. Kun ei sellaista voi ilmaiseksi perheelle lahjoittaakaan.

[/quote]

Tämähän se teidän suuri huoli tässä on, kun perhe voisi tuosta lisärakentamisen tukemisesta hyötyä, jos vaikka lapsi menehtyisi. Luuletteko tosiaan, että kaikki muutkin asunnonmuutostyöt, joita vammaisille tehdään, käydään repimässä pois tarpeen poistuttua? Esimerkiksi lyhytkasvuisen ihmisen muuttaessa koko asunto joudutaan muuttamaan hänen tarpeitaan vastaavaksi, keittiökalusteet, ovet, kaikki. Ja hänelläkin on oikeus muuttaa niin usein kuin haluaa, ja saada aina uuteen asuntoon muutostyöt. Katkeroittaako tämä tieto?

[/quote]

Olet täysin väärässä sen suhteen, että muutostöiden jälkeen saisi muuttaa ihan niin paljon kuin haluaa ja silti saisi aina uudet muutostyöt. Otapa asiasta selvää. Löytyy vammaispalvelulaista aika helpostikin, että miten asia oikeasti menee. ;)

Vierailija
66/1124 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 23:36"]Lapsella on toki oikeus nukkua kotonaan, mutta eikö ole vanhempien tehtävä huolehtia asiasta? Ovatko he täysin varattomia? Jos ovat, miksi lapsia on pitänyt hankkia 13 kpl. Onko kotinukkumapaikan järjestäminen vain veronmaksajien asia, ja mikä on perheen vastuu omasta lapsesta ja hänen hyvinvoinnista? Vaikka lestadiolaiset ottavat kaikki lapset vastaan, eli eivät käytä ehkäisyä jotta siemen ei menisi hukkaan, niin pitääkö veronmaksajien ottaa? Kohtuullisuus kuuluu sekin raamatun hyveisiin, sitä voi soveltaa moneen. 
[/quote]

Nimenomaan, lapset ovat siunaus mitta itsekäs paneskelu jo olemassa olevien lasten hyvinvoinnin kustannuksella on kaikkea muuta kuin hyve! Rouva laittaa nyt ne reidet yhteen vaan niin Jeesuskin voi huokaista helpotuksesta

Vierailija
67/1124 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ovat vielä tuon sairaan lapsen jälkeen tehneet lapsia niin tuskin on rahasta pulaa? 

Vierailija
68/1124 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka tilanne käytännössä muuttuisi, jos Bertta nukkuisi yönsä lisäsiivessä?

[/quote]

Etkö osaa lukea tai päätellä sitä mistään? Esimerkiksi hän saisi nukkua aamulla rauhassa, kun on valvonut yöllä kipujen vuoksi, hän voisi mahdollisesti iän myötä ja hoidon tarpeen (toivottavasti) vähentyessä voisi enenevissä määrin siirtyä vanhempiensa hoidettavaksi myös yöaikaan. Ja kun kyse ei ole pelkästään käytännöstä, vaan myös laista ja lapsen oikeuksista, joista on olemassa kansainväliset sopimukset. Lapsen oikeus on asua kotona perheensä kanssa, eikä nukkua jossakin parakissa pihan perällä.

Vierailija
69/1124 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:36"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:30"]

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:25"]Olen tyrmistynyt siitä, miten tyhmää porukkaa täällä on. Kunnan lainvastaista päätöksentekoa kannatetaan täällä ja kilpaa keksitään lapsen tilannetta tuntematta hatusta temmattuja perusteluja ja selityksiä sille, miksi tuo parakki on oikea ratkaisu. Kun ei ole, monestakaan syystä, joita tässä moni on yrittänyt selvittää. Teidän ymmärrys ei niihin kuitenkaan riitä, joten itse en edes vaivaudu. Lastensuojelun mielivallastahan täällä aina meuhkataan, mutta ilmeisesti vammaispalveluissa virkamiehet saavat toimia teidän mielestä ihan miten lystäävät ja unohtaa lapsen edun, jonka pitäisi olla kaikkea toimintaa ohjaava periaate nro 1. Ei olisi pitänyt lukea koko keskustelua, alkoi oksettaa teidän tyhmyys. [/quote] Itse asiassa täällä on kritisoitu perheen kykenemättömyyttä kompromisseihin. Noiden tippapullojen verran löytyy taatusti tilaa talostakin jos vaan muu perhe olisi yhtään valmis joustamaan omassa asumisessaan. Tai sitten on ehdotettu myös sitä, että rakentavat itse lisätilaa sen mitä tarvitsevat ja kunta muuttaa siitä tarkoitukseen sopivan tilan hoitotilaksi. Bertta-tyttönen tässä käy sääliksi, sairas lapsi joka joutuu kärsimään vanhempiensa pelinappulana

[/quote]

Just näin, kun ei vaivauduta yhtään ottamaan selvää asiasta, vaan kommentoidaan sen pohjalta miten itse toivotaan asioiden olevan, että ne näyttäisivät oikein pahalta perheen kannalta ja todistaisivat heidän pohjattoman ahneuden. Tippapullojen säilytyksen takiahan tässä lisäsiipeä ovat vaatimassa, sinä onneksi tiedät. Ymmärrätkö, että tuota lisätilan tarvetta ei perhe ole keksinyt, vaan alan ammattilaiset ovat ne määritelleet lakien ja hoidon vaatimusten pohjalta. Mutta kun on paljon mukavampi ajatella, että kyse on vain perheen ahneudesta.
[/quote]

Ja se hoitotila löytyy kyllä tarvittaessa nykyisistäkin oloista. Tuolla jossain aikaisemmin jo kerroin, että olisin itse valmis luopumaan omasta makuuhuoneestani ja nukkumaan vaikka patjalla keittiön lattialla että sairaalla lapsellani olisi inhimillinen hoitotila. Jossain vaiheessa vanhemman pään lapset muuttaa omilleen ja taas on enemmän tilaa muulle perheelle. Tässä perheen ja kunnan välisessä riidassa ei kärsi kuin Bertta.

Vierailija
70/1124 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parakkihan eroaa lisäsiivestä ainoastaan siten, että se ei ole talossa kiinni. Ulkovaatteiden pukeminen lienee siis suurin ongelma.

Vierailija
71/1124 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:26"]

Sosiaalipuolella vammaispalveluissa töissä olleena tiedän ihan satavarmasti että rahaa on annettu myös auton ostamiseen. Varmaan tietenkin voi olla kuntakohtaista mutta tämä on ihan totta. Röyhkeydellä ei ole mitään rajaa kun vammaisten hankinnoista on puhe.

[/quote]

Ja jos tiedät tuon, osaat varmaan kertoa millä perustein? Vammaisen autoon saa hyvin tarkkaan rajatusti veronhuojennusta tullin päätöksellä, mutta se vaatii kunnon selvitykset haitasta ja Kelan haittaluokan. Ostaja maksaa itse kauppahinnan ja alvin kauppiaalle. Jos autoa varustellaan myyjän ja valmistajan toimesta varusteilla, jotka saa edullisemmin suoraan auton valmistajalta kuin apuvälineitä toimittavalta jälkiasennuksena, sellaisiin voi kunta joutua laittamaan rahaa.

Tietenkin kunta on demokratia ja jos kunnanvaltuusto päättää ostaa vaikeasti vammaisille, veteraaneille tai vaikka uimaseuran jäsenille auton, sellainen onnistuu. Viranomaispäätöksellä tuskin voidaan maksaa enempää kuin laissa määrätään tai valtuusto on linjannut. Jos muuta maksetaan, sitä vammainen ei ainakaan voi vaatia ilman valtuuston linjausta, ei laki edellytä sitä vaan kyydin järjestämistä.

Vierailija
72/1124 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2,5 vuotta vuokraa hoitoparakista = muutostyönä toteutettu hoitotilan rakentaminen kustannusarvion mukaan

Vierailija
73/1124 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 18:00"]

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:36"]

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:30"]

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:25"]Olen tyrmistynyt siitä, miten tyhmää porukkaa täällä on. Kunnan lainvastaista päätöksentekoa kannatetaan täällä ja kilpaa keksitään lapsen tilannetta tuntematta hatusta temmattuja perusteluja ja selityksiä sille, miksi tuo parakki on oikea ratkaisu. Kun ei ole, monestakaan syystä, joita tässä moni on yrittänyt selvittää. Teidän ymmärrys ei niihin kuitenkaan riitä, joten itse en edes vaivaudu. Lastensuojelun mielivallastahan täällä aina meuhkataan, mutta ilmeisesti vammaispalveluissa virkamiehet saavat toimia teidän mielestä ihan miten lystäävät ja unohtaa lapsen edun, jonka pitäisi olla kaikkea toimintaa ohjaava periaate nro 1. Ei olisi pitänyt lukea koko keskustelua, alkoi oksettaa teidän tyhmyys. [/quote] Itse asiassa täällä on kritisoitu perheen kykenemättömyyttä kompromisseihin. Noiden tippapullojen verran löytyy taatusti tilaa talostakin jos vaan muu perhe olisi yhtään valmis joustamaan omassa asumisessaan. Tai sitten on ehdotettu myös sitä, että rakentavat itse lisätilaa sen mitä tarvitsevat ja kunta muuttaa siitä tarkoitukseen sopivan tilan hoitotilaksi. Bertta-tyttönen tässä käy sääliksi, sairas lapsi joka joutuu kärsimään vanhempiensa pelinappulana

[/quote]

Just näin, kun ei vaivauduta yhtään ottamaan selvää asiasta, vaan kommentoidaan sen pohjalta miten itse toivotaan asioiden olevan, että ne näyttäisivät oikein pahalta perheen kannalta ja todistaisivat heidän pohjattoman ahneuden. Tippapullojen säilytyksen takiahan tässä lisäsiipeä ovat vaatimassa, sinä onneksi tiedät. Ymmärrätkö, että tuota lisätilan tarvetta ei perhe ole keksinyt, vaan alan ammattilaiset ovat ne määritelleet lakien ja hoidon vaatimusten pohjalta. Mutta kun on paljon mukavampi ajatella, että kyse on vain perheen ahneudesta.

[/quote]

Jos lisätilan tarve on todellinen, niin miksi perhe ei muuta isompaan asuntoon tai rakenna sellaista itse? Hyvänen aika. Tai miksi perhe ei voi itse kustantaa talonsa laajennusta?

Käsittääkseni kunta on velvollinen kustantamaan vammaisen elämistä ja hoitamista helpottavat muutokset asuntoon, mutta ei kai missään laissa voida määrätä kuntaa kustantamaan perheille lisää asuinneliöitä, kun nämä itse pukkaavat jatkuvalla syötöllä lisää lapsia maailmaan? Jos talo on jo ennestään liian ahdas sairaan lapsen hoitamiseen, niin silloin siihen taloon ei tehdä yhtään enempää "tilankuluttajaa" enempää.

[/quote]

Kyllä on korvattava myös lisärakentamisen kustannukset, jos vammaisen kotona asumista ei muuten voida mahdollistaa. Ja tässä tapauksessahan ei selvästikään voida, kun kaupunki on joutunut parakin laittamaan. Lapsiluvun takia tuota parakkia ei olla toimitettu.

Vierailija
74/1124 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 18:03"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:15"]

Älkää kadektiko meitä isolapsisia perheitä. Mekin tarvitsemme omaa aikaa ja pienen lepohetken arjen pyörittämisen keskellä. Onko todellakin liikaa vaadittu, että vanhemmat saavat edes yönsä nukkua kahdestaan ja mahdollisesti pääsevät vähän hoitamaan parisuhdettaan. [/quote]

On todellakin liikaa vaadittu, että yhteiskunnan varoin kustannetaan vanhemmille lisätilaa "parisuhteen hoitamiseen", toisin sanoen nussimiseen. Tuota mahdollisuutta omaan aikaan ja parisuhteen hoitamiseen kannattaa miettiä jo ennen, kuin alkaa lisääntymään ja täyttämään maan.
[/quote]

Pakko sanoa, että lestadiolaiset vasta sossupummeja ovatkin. Ei ehkä samalla tavalla kuten esimerkiksi työttömät alkoholistit, mutta kaikki kyllä nyhdetään irti, varsinkin lasten avulla. Tämä Bertan tapaus on erittäin hyvä esimerkki. Monet äidit myös saavat valtiolta hoitoapua, kun eivät jaksa itse lapsikatrastaan hoitaa. Ja tämä on vielä ihan perus käytäntö :)

Terv. ex vl

Vierailija
75/1124 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai iltapäivälehdistö kuvaa parakkia mahdollisimman surkeasta kuvakulmasta, jotta näyttää että lapsi nukkuisi ikkunattomassa varastossa. Se on sitä mediaa. Toivon että Bertta pääsee muiden kanssa samaan taloon, mutta sen pitäisi olla vanhempien asia järjestää. 

Vierailija
76/1124 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 23:49"]2,5 vuotta vuokraa hoitoparakista = muutostyönä toteutettu hoitotilan rakentaminen kustannusarvion mukaan

[/quote]

Voi olla että laskelmat menivät pieleen

Vierailija
77/1124 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 18:09"]

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:26"]

Sosiaalipuolella vammaispalveluissa töissä olleena tiedän ihan satavarmasti että rahaa on annettu myös auton ostamiseen. Varmaan tietenkin voi olla kuntakohtaista mutta tämä on ihan totta. Röyhkeydellä ei ole mitään rajaa kun vammaisten hankinnoista on puhe.

[/quote]

Ja jos tiedät tuon, osaat varmaan kertoa millä perustein? Vammaisen autoon saa hyvin tarkkaan rajatusti veronhuojennusta tullin päätöksellä, mutta se vaatii kunnon selvitykset haitasta ja Kelan haittaluokan. Ostaja maksaa itse kauppahinnan ja alvin kauppiaalle. Jos autoa varustellaan myyjän ja valmistajan toimesta varusteilla, jotka saa edullisemmin suoraan auton valmistajalta kuin apuvälineitä toimittavalta jälkiasennuksena, sellaisiin voi kunta joutua laittamaan rahaa.

Tietenkin kunta on demokratia ja jos kunnanvaltuusto päättää ostaa vaikeasti vammaisille, veteraaneille tai vaikka uimaseuran jäsenille auton, sellainen onnistuu. Viranomaispäätöksellä tuskin voidaan maksaa enempää kuin laissa määrätään tai valtuusto on linjannut. Jos muuta maksetaan, sitä vammainen ei ainakaan voi vaatia ilman valtuuston linjausta, ei laki edellytä sitä vaan kyydin järjestämistä.

[/quote]

Opetelkaa hakemaan tietoa, ei se ole niin vaikeaa. Puolet auton hankintahinnasta korvataan.

http://www.thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/itsenaisen-elaman-tuki/liikkuminen/vammaispalvelulain-mukaiset-autoilun-tuet

Vierailija
78/1124 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 18:10"]

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 18:00"]

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:36"]

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:30"]

[/quote]

[/quote]

Jos lisätilan tarve on todellinen, niin miksi perhe ei muuta isompaan asuntoon tai rakenna sellaista itse? Hyvänen aika. Tai miksi perhe ei voi itse kustantaa talonsa laajennusta?

Käsittääkseni kunta on velvollinen kustantamaan vammaisen elämistä ja hoitamista helpottavat muutokset asuntoon, mutta ei kai missään laissa voida määrätä kuntaa kustantamaan perheille lisää asuinneliöitä, kun nämä itse pukkaavat jatkuvalla syötöllä lisää lapsia maailmaan? Jos talo on jo ennestään liian ahdas sairaan lapsen hoitamiseen, niin silloin siihen taloon ei tehdä yhtään enempää "tilankuluttajaa" enempää.

[/quote]

Kyllä on korvattava myös lisärakentamisen kustannukset, jos vammaisen kotona asumista ei muuten voida mahdollistaa. Ja tässä tapauksessahan ei selvästikään voida, kun kaupunki on joutunut parakin laittamaan. Lapsiluvun takia tuota parakkia ei olla toimitettu.

[/quote]

Sehän asuu kotona! Yhtä monta askelta yöhoitohuoneeseen joutuu ottamaan, oli se sitten parakissa tai erillisessä lisäosassa. Ja on muuten kumma juttu, että miten päivällä tarvittavat hoitovälineet mahtuvat talon sisälle, mutta yöhoitoa varten tarvittavat välineet eivät mahdu?

Vierailija
79/1124 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaivakaa maanalainen tunneli parakin ja talon välille :-)

Vierailija
80/1124 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 18:07"]

Kuinka tilanne käytännössä muuttuisi, jos Bertta nukkuisi yönsä lisäsiivessä?

[/quote]

Etkö osaa lukea tai päätellä sitä mistään? Esimerkiksi hän saisi nukkua aamulla rauhassa, kun on valvonut yöllä kipujen vuoksi, hän voisi mahdollisesti iän myötä ja hoidon tarpeen (toivottavasti) vähentyessä voisi enenevissä määrin siirtyä vanhempiensa hoidettavaksi myös yöaikaan. Ja kun kyse ei ole pelkästään käytännöstä, vaan myös laista ja lapsen oikeuksista, joista on olemassa kansainväliset sopimukset. Lapsen oikeus on asua kotona perheensä kanssa, eikä nukkua jossakin parakissa pihan perällä.

[/quote]

Hänhän voi nykyiselläkin ratkaisulla mahdollisesti iän myötä ja hoidon tarpeen vähentyessä siirtyä vanhempiensa hoidettavaksi, kun perheen vanhimmat lapset muuttavat omilleen ja taloon vapautuu huoneita Bertan käyttöön. Siksi kai tuo parakki on paljon kannattavampi ratkaisu, entä lisäsiiven rakentaminen muutaman vuoden takia.

Ketju on lukittu.