Tapaus Bertta ja lisäsiipi...
Tarvisivatko he lisätilaa, jos lapsia olisi normaalimäärä? Eli tarvitseeko sitä lisätilaa sairas lapsi vai sittenkin se iso lapsilauma...? Miksi he eivät vain tiivistä? Yksi huone sairaalle, muut minne mahtuvat. Ennen perheet asuivat yhdessäkin huoneessa ja keittiö oli yhteiskeittiö. Onko tämä nyt sairausongelma vai mukavuusongelma?
Kommentit (1124)
En kanssa ymmärrä tätä perheen valitusta. Ei hemmetti ole yhteiskunnan tehtävä maksaa ihan kaikkea!!! omaa järkeä, vastuunottoa ja Perhesuunnittelua voisi käyttää!
Mitä he ovat itse tehneet sen eteen, että lapsella olisi hyvä olla? Minusta tuntuu että ainoastaan kitisseet. Kiittämätöntä.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:35"]
Jotkut ihmiset eivät kykene joustamaan sitten yhtään ja pyrkiä kompromissiin, vaan oma tahto on pakko saada läpi.
[/quote]
Se kai tässä itselläkin suututtaa. Toisaalta ymmärrän. Mutta toisaalta en. Itse olen sellainen ihminen, että panen itse tuulemaan, koska lapset menee kaiken edelle. Velkaa on otettu ja maksetaan vielä pitkään takaisin. Sterilisaatiokin tehetettiin, kun totesin, että nyt alkaa olla voimavarat täynnä. Monenlaista ratkaisua on keksitty, että suurperhe on saatu vietyä eteen päin ja välillä on oltu aika tiukillakin. Mutta itse on pyritty aina joustamaan ja antamaan omasta ja luopumaan omista haluista, että lapsilla olisi ollut hyvä olla, kun heidät kerta ehdoin tahdoin olen tänne synnyttänyt.
Ei ole voinut jäädä tuleen makaamaan ja huutamaan, että miks mua ei kukaan auta. Itse on ollut pakko keksiä aina ratkaisut.
Mistä lähtien joku suolistosairaus on luettu vammaksi? Se on sairaus eikä vamma. Näillä on mielestäni eroa.
[/quote]
Perehdy asiaan ennen kuin tulet paljastamaan tyhmyytesi. Lapsen suolistosta on poistettu suurin osa, jos se ei ole vamma (eli normaalia elämää hankaloittava asia näin selkokielellä kerrottuna) niin mikähän sinusta olisi? Ko. vamma siis aiheuttaa sen, ettei voi juurikaan syödä suun kautta, ripuloi ja oksentaa ulosteita jatkuvasti jne. Kuulostaako normaalilta elämältä?
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:41"]
Mistä lähtien joku suolistosairaus on luettu vammaksi? Se on sairaus eikä vamma. Näillä on mielestäni eroa.
[/quote]
Perehdy asiaan ennen kuin tulet paljastamaan tyhmyytesi. Lapsen suolistosta on poistettu suurin osa, jos se ei ole vamma (eli normaalia elämää hankaloittava asia näin selkokielellä kerrottuna) niin mikähän sinusta olisi? Ko. vamma siis aiheuttaa sen, ettei voi juurikaan syödä suun kautta, ripuloi ja oksentaa ulosteita jatkuvasti jne. Kuulostaako normaalilta elämältä?
[/quote]
Eli sairauden aiheuttamat toimenpiteet ovat tehneet hänestä vammaisen, ei itse sairaus.
Kiittämätön asenne ärsyttää, ei se, että haluavat lisäsiiven. Tulee sellainen fiilis että mikään ei kelpaa ja kaikki on paskaa.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:44"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:41"]
[/quote]
[/quote]
Eli sairauden aiheuttamat toimenpiteet ovat tehneet hänestä vammaisen, ei itse sairaus.
[/quote]
Kyllä, hän on vammainen sen vuoksi, että hänellä olevan sairauden (joku kasvain) vuoksi häneltä on jouduttu poistamaan suurin osa suolistosta.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:36"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:30"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:25"]Olen tyrmistynyt siitä, miten tyhmää porukkaa täällä on. Kunnan lainvastaista päätöksentekoa kannatetaan täällä ja kilpaa keksitään lapsen tilannetta tuntematta hatusta temmattuja perusteluja ja selityksiä sille, miksi tuo parakki on oikea ratkaisu. Kun ei ole, monestakaan syystä, joita tässä moni on yrittänyt selvittää. Teidän ymmärrys ei niihin kuitenkaan riitä, joten itse en edes vaivaudu. Lastensuojelun mielivallastahan täällä aina meuhkataan, mutta ilmeisesti vammaispalveluissa virkamiehet saavat toimia teidän mielestä ihan miten lystäävät ja unohtaa lapsen edun, jonka pitäisi olla kaikkea toimintaa ohjaava periaate nro 1. Ei olisi pitänyt lukea koko keskustelua, alkoi oksettaa teidän tyhmyys. [/quote] Itse asiassa täällä on kritisoitu perheen kykenemättömyyttä kompromisseihin. Noiden tippapullojen verran löytyy taatusti tilaa talostakin jos vaan muu perhe olisi yhtään valmis joustamaan omassa asumisessaan. Tai sitten on ehdotettu myös sitä, että rakentavat itse lisätilaa sen mitä tarvitsevat ja kunta muuttaa siitä tarkoitukseen sopivan tilan hoitotilaksi. Bertta-tyttönen tässä käy sääliksi, sairas lapsi joka joutuu kärsimään vanhempiensa pelinappulana
[/quote]
Just näin, kun ei vaivauduta yhtään ottamaan selvää asiasta, vaan kommentoidaan sen pohjalta miten itse toivotaan asioiden olevan, että ne näyttäisivät oikein pahalta perheen kannalta ja todistaisivat heidän pohjattoman ahneuden. Tippapullojen säilytyksen takiahan tässä lisäsiipeä ovat vaatimassa, sinä onneksi tiedät. Ymmärrätkö, että tuota lisätilan tarvetta ei perhe ole keksinyt, vaan alan ammattilaiset ovat ne määritelleet lakien ja hoidon vaatimusten pohjalta. Mutta kun on paljon mukavampi ajatella, että kyse on vain perheen ahneudesta.
[/quote]
Aika selkeä kuva tulee perheestä jossa pieni lapsi taistelee sairaalassa elämästä, 11sisarusta odottaa kotona niin siihen tilanteeseen tehdään vielä uusi vauva? Ei voi käsittää?
Ja miksi sen äidin pitää mediassa itkeä tätä tilannetta? Eiköhän tuo ole ihan heidän ja kunnan välinen asia, ei kukaan muukaan sairaan lapsen äiti itke mediassa että nyyhkyti mulla on kuustoista lasta ja yks sairas ja mä haluun talooni lisää tilaa, miksei kunta maksa..
Jotain rajaa.
Huolehtikoot nyt siitä sairaasta lapsesta, tekis kaikkensa lapsensa eteen, taatusti löytyy kotoa tilaa jos vaan on tarpeeksi halua kun kerran omakotitalossa asuvat.
Ja se lapsi kärsii siitä että äiti ja isä tappelee kunnan kanssa, kunta voi olla kyyninen ja välinpitämätön tässä asiassa mutta EI VANHEMMAT OMAA LASTA KOHTAAN.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:45"]
Kiittämätön asenne ärsyttää, ei se, että haluavat lisäsiiven. Tulee sellainen fiilis että mikään ei kelpaa ja kaikki on paskaa.
[/quote]
Kaikkihan tässä tapauksessa onkin ollut tuon lapsen kannalta paskaa, minkä lisäksi kaupunki vielä toiminut paskasti eikä ole yhtään parantanut toimintaansa senkään jälkeen, kun hallinto-oikeus on todennut heidän toimivan lainvastaisesti. En olisi itsekään tuon lapsen vanhempana tyytyväinen tilanteeseen, vaan todellakin taistelisin asiasta niin pitkään, että kaupungille laitetaan sellainen uhkasakko, että alkaa lain mukaan toimiminen kiinnostaa.
Asuntolainaa ja muutto isompaan kotiin?
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:48"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:25"]Olen tyrmistynyt siitä, miten tyhmää porukkaa täällä on. Kunnan lainvastaista päätöksentekoa kannatetaan täällä ja kilpaa keksitään lapsen tilannetta tuntematta hatusta temmattuja perusteluja ja selityksiä sille, miksi tuo parakki on oikea ratkaisu. Kun ei ole, monestakaan syystä, joita tässä moni on yrittänyt selvittää. Teidän ymmärrys ei niihin kuitenkaan riitä, joten itse en edes vaivaudu. Lastensuojelun mielivallastahan täällä aina meuhkataan, mutta ilmeisesti vammaispalveluissa virkamiehet saavat toimia teidän mielestä ihan miten lystäävät ja unohtaa lapsen edun, jonka pitäisi olla kaikkea toimintaa ohjaava periaate nro 1. Ei olisi pitänyt lukea koko keskustelua, alkoi oksettaa teidän tyhmyys. [/quote] Itse asiassa täällä on kritisoitu perheen kykenemättömyyttä kompromisseihin. Noiden tippapullojen verran löytyy taatusti tilaa talostakin jos vaan muu perhe olisi yhtään valmis joustamaan omassa asumisessaan. Tai sitten on ehdotettu myös sitä, että rakentavat itse lisätilaa sen mitä tarvitsevat ja kunta muuttaa siitä tarkoitukseen sopivan tilan hoitotilaksi. Bertta-tyttönen tässä käy sääliksi, sairas lapsi joka joutuu kärsimään vanhempiensa pelinappulana
[/quote]
Just näin, kun ei vaivauduta yhtään ottamaan selvää asiasta, vaan kommentoidaan sen pohjalta miten itse toivotaan asioiden olevan, että ne näyttäisivät oikein pahalta perheen kannalta ja todistaisivat heidän pohjattoman ahneuden. Tippapullojen säilytyksen takiahan tässä lisäsiipeä ovat vaatimassa, sinä onneksi tiedät. Ymmärrätkö, että tuota lisätilan tarvetta ei perhe ole keksinyt, vaan alan ammattilaiset ovat ne määritelleet lakien ja hoidon vaatimusten pohjalta. Mutta kun on paljon mukavampi ajatella, että kyse on vain perheen ahneudesta.
[/quote]
Aika selkeä kuva tulee perheestä jossa pieni lapsi taistelee sairaalassa elämästä, 11sisarusta odottaa kotona niin siihen tilanteeseen tehdään vielä uusi vauva? Ei voi käsittää?
Ja miksi sen äidin pitää mediassa itkeä tätä tilannetta? Eiköhän tuo ole ihan heidän ja kunnan välinen asia, ei kukaan muukaan sairaan lapsen äiti itke mediassa että nyyhkyti mulla on kuustoista lasta ja yks sairas ja mä haluun talooni lisää tilaa, miksei kunta maksa..
Jotain rajaa.
Huolehtikoot nyt siitä sairaasta lapsesta, tekis kaikkensa lapsensa eteen, taatusti löytyy kotoa tilaa jos vaan on tarpeeksi halua kun kerran omakotitalossa asuvat.
Ja se lapsi kärsii siitä että äiti ja isä tappelee kunnan kanssa, kunta voi olla kyyninen ja välinpitämätön tässä asiassa mutta EI VANHEMMAT OMAA LASTA KOHTAAN.
[/quote]
Onko noin vaikea käsittää, että mitä ilmeisimmin sieltä kotoa ei löydy tilaa. Luuletko, että kaupunki olisi heille tuon parakin toimittanut ihan silkkaa ystävällisyyttään sen jälkeen, kun ovat tapelleet asiasta yli vuoden, jos sitä tilaa talon sisältä järjestyisi?
Minua pisti vihaksi,kun luin perheen äidin valituksen. Ensinnäkin, kuka hullu nykypäivänä tekee 13 lasta? Tietenkin lestadiolaiset. Yhteiskunta on järjestänyt perheelle sairaanhoitajan öiksi kotiin, sekä paikan missä lasta hoidetaan. Miksi vanhemmat eivät rakenna lisäsiipeä taloon, jos heillä kuitenkin on varaa tehdä 13 lasta ja elättää heidät? Miksi vanhemmat eivät nuku parakissa ja anna lapsensa nukkua talossa? Vanhemmat hakevat sääliä tällä jutulla, saadakseen ilmaisen lisätilan taloonsa. Entä ne lukemattomat vanhukset maassamme, jotka asuvat yksin kotonaan ilman apua? Kuka heille maksaa hoitajan koko yöksi kotiin? Suosittelen perheelle ehkäisyvälineiden käyttöä.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:55"]
Minua pisti vihaksi,kun luin perheen äidin valituksen. Ensinnäkin, kuka hullu nykypäivänä tekee 13 lasta? Tietenkin lestadiolaiset. Yhteiskunta on järjestänyt perheelle sairaanhoitajan öiksi kotiin, sekä paikan missä lasta hoidetaan. Miksi vanhemmat eivät rakenna lisäsiipeä taloon, jos heillä kuitenkin on varaa tehdä 13 lasta ja elättää heidät? Miksi vanhemmat eivät nuku parakissa ja anna lapsensa nukkua talossa? Vanhemmat hakevat sääliä tällä jutulla, saadakseen ilmaisen lisätilan taloonsa. Entä ne lukemattomat vanhukset maassamme, jotka asuvat yksin kotonaan ilman apua? Kuka heille maksaa hoitajan koko yöksi kotiin? Suosittelen perheelle ehkäisyvälineiden käyttöä.
[/quote]
Mistä äidin valituksen voi lukea? :D
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:35"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:15"]Älkää kadektiko meitä isolapsisia perheitä. Mekin tarvitsemme omaa aikaa ja pienen lepohetken arjen pyörittämisen keskellä. Onko todellakin liikaa vaadittu, että vanhemmat saavat edes yönsä nukkua kahdestaan ja mahdollisesti pääsevät vähän hoitamaan parisuhdettaan. Minäolen lisäsiiven kannalla, koska tiedän että noin monen lapsen kanssa tilaa vaan ei koskaan ole tarpeeksi ja murkkuikäiset tarvitsevat myös omaa rauhaa.
"
Jumala on kyllä osoittanut viisautensa, mutta kun maailma ei omassa viisaudessaan oppinut tuntemaan Jumalaa, Jumala katsoi hyväksi julistaa hulluutta ja näin pelastaa ne, jotka uskovat. 1 Kor. 1:21 (lainaus Päivämiehestä)[/quote]
Meitä säännöllisesti työssäkäyviä järkyttävän paljon veroja maksavia normaaliperheellisiä nyt vain sattuu vituttamaan kustantaa teidän lapsitehtailu! Se on väärin. Laita vaikka kuinka paljon Raamatunlauseita, ei auta. Umpiuskovainen olen minäkin. En vain ikinä kehtaisi rahoittaa muilla uskonnonharjoittamista. Eli teidän tapauksessanne nussimista! Jos lopettaisitte sen (kun ehkäisyä ette kerran käytä) olisitte pienempi taakka heille, joilla on jo muutenkin tiukkaa. Hävetkää!
[/quote]
Näin!
Minä toivon Bertalle ja hänen perheelleen vain hyvää, mutta kohtuus kaikessa! Ei voi olla niin, että ainoa ratkaisu on talon laajentaminen verovaroin.
Kuinka tilanne käytännössä muuttuisi, jos Bertta nukkuisi yönsä lisäsiivessä?
[/quote]
[/quote]
Jos lisätilan tarve on todellinen, niin miksi perhe ei muuta isompaan asuntoon tai rakenna sellaista itse? Hyvänen aika. Tai miksi perhe ei voi itse kustantaa talonsa laajennusta?
Käsittääkseni kunta on velvollinen kustantamaan vammaisen elämistä ja hoitamista helpottavat muutokset asuntoon, mutta ei kai missään laissa voida määrätä kuntaa kustantamaan perheille lisää asuinneliöitä, kun nämä itse pukkaavat jatkuvalla syötöllä lisää lapsia maailmaan? Jos talo on jo ennestään liian ahdas sairaan lapsen hoitamiseen, niin silloin siihen taloon ei tehdä yhtään enempää "tilankuluttajaa" enempää.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 23:15"]http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1423587832385.html
Eikö kukaan teistä ole katsonut tätä videota parakin sisältä? Parakki on kyllä käsittämättömän kaukana "parakista pihan perällä".Minkälaista luksuslukaalia he odottavat, jos tämä ei kelpaa? Itse en kyllä kehtaisi mitään parempaa edes toivoa...
[/quote]
Siis herranjumala, noiden talokin on valtava :-o luulin tuon äidin kirjoituksen perusteella että perhe asuu jotain kolmen makuuhuoneen ikivanhaa rintamamiestaloa. Voi luoja. Miten kehtaavat
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 23:29"]
Käsittämätöntä miten monia kiukuttaa ajatus siitä, että vakavasti sairas lapsi saisi asua ja jopa nukkua kotonaan parakin sijaan, ja viettää mahdollisimman normaalia elämää ihan lakienkin hänelle suomalla oikeudella. Olisiko se jotenkin teiltä pois?
[/quote]
Ketään ei kiukuta ajatus siitä, että lapsella olisi kaikki parhain päin.
Ongelma on vanhempien asenne siihen, että heille pitäisi veronmaksajien kustannuksella maksaa laajennus omaan kotiin, vaikka kunta on jo toimittanut heille laitoshoitoon vaadittavat tilat.
Parakissa on isompi vessa kuin suurimmassa osassa yksiöitä, suihku (hoitajalle?!?), tilava pinnasänky, amme, lavuaareja sekä toimisto ja iso lääkekaappi. (lähde: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1423587832385.html). Äidin videolla esittämät ongelmat ovat kyllä niin tuulesta temmattuja, ettei mitään rajaa. Paljon puhutussa lastensairaalassakin on huomattavasti heikommat hoitotilat (omakohtaisia kokemuksia)!
Eli lisäsiipi tarvitaan siis sen takia, että ulkovaatteiden pukeminen on niin rankkaa? Aika helpolla selviävät, jos tuo on suurin ongelma sairaudessa.