Mille teidän ulkomaalaiset miehet nauraa Suomessa?
Tuli mieleen tuosta jouluisasta viininjuonnista heränneestä kiihkeästä keskustelusta ja ranskalaisen reaktiosta siihen, että mitkä asiat teidän ulkomaalaisia miehiä erityisesti naurattaa Suomessa? Meidän perheessä nauretaan säännöllisesti mm. lässytyskasvatukselle, jossa lapsille ei ikinä edes ääntä koroteta ja kohdellaan 100-prosenttisen ymmärtäväisesti ja tuloksena on tuppisuita yksin omassa huoneessaan röhnöttäviä vätyksiä, joilta ei irtoa edes tervehdystä vieraille (no, tämä oli vähän kärjistetysti sanottu, koska ei sitä aina irtoa heidän vanhemmiltaankaan). Ja toinen juttu on juuri tämä juhla-aterioilla pönötys, eli istutaan mieluummin hiljaa ilman viiniä kuin seurusteltaisiin vapautuneesti viinin kanssa (tämäkään ei tietenkään päde kaikkiin suomalaisiin, mutta ulkomailla ei olla tähän törmätty ikinä kun taas Suomessa pönötys on ihan arkipäivää). Paljon muitakin asioita tulee mieleen, mutta tulee liian pitkä aloitus jos listaan kaikki. Lisäksi alkoi tuntua, että ehkä ne kaikki jutut mille mies nauraa, eivät ehkä olekaan hauskoja vaan itseasiassa aika ikäviä.
Kommentit (116)
miehen kanssa Saksassa asuessamme sille kun saksalaiset ei koskaan käyttäneet pipoa tai hanskoja. Paksut toppatakit kyllä laittoivat päälleen mutta silti palelivat kun ei sitä pipoa voinut päähän laittaa :)
pipon käyttöä. Mieheni on keski-euroopasta, eikä ymmärrä miksi täällä
vauvoilla on pipo päässä 24h/vrk ja sitten kaikki, niin lapset kun aikuisetkin käyttävät heti pipoa ja hanskoja, kun lämpötila laskee alle plus kymmenen. Hänen kotimaassaan ihmiset eivät käytä pipoja edes pakkassäällä.
-Suomalaisten uskomus,etta liiasta lukenmisesta on terveydellista haittaa...
En ole koskaan kuullutkaan. Suomalaisethan lukevat paljon, huomattavasti enemmän kuin suurin osa muiden maiden kansalaisista (tätä on tutkittu). Erikoisen outo tuollainen ihmetyksen aihe on mielestäni italialaisen suusta, koska vaikka Italia on vanha kulttuurimaa, eivät ihmiset siellä ainakaan oman kokemukseni mukaan lue kirjallisuutta vaikka olisivat akateemisesti koulutettuja.
Vaatteista ja suomalaisnaisten hiuksista on helppo olla samaa mieltä!
T. Kolme vuotta Italiassa asunut suomalaisen vaimo
Irkkumies nauraa suomalaisten suhtautumiselle alkoholiin lasten seurassa: KAUHISTUS, jos isi ja aiti menee terassille vaunujen kanssa. Alkoholia kaytetaan Suomessa periaatteella nollalinja tai sitten kauheat kannit. Taalla me usein paadytaan lahipubin terassille naapurien, lasten ja koirien sekaan ottamaan yksi tai kaksi kavelylenkin paatteeksi. Kesat, talvet. : )
Suomessa baarissa käydessä se, että käsienpesuallas on täynnä oksennusta ja kadulla rähistään ja saa pistää juoksuksi ettei saa turpaan (yöllä siis kun pois ollaan tulossa juhlimasta). Eipä kyllâ paljon naurata minuakaan..
Mun suomalainen mummi väittää että liiasta lukemisesta menee silmät pilalle.
"Se että suomalaiset lähtevät lomalle "Eurooppaan", tai puhuvat muutenkin Euroopasta kuin eivät olisi itse osa sitä."
Tämä on itseasiassa vänkä ilmiö...johon syyllistyy hyvin moni maa. "Avaruuteenkin" mennään monella kielellä ja monessa maassa, vaikka kyllä tämä maapallokin avaruudessa on.
Irkutkin puhuu Euroopasta, ikaankuin se olis joku yhtenainen, Irlannista erillinen kokonaisuus... Vaikka Irlanti on ollut iat ja ajat EU:ssakin. Toisaalta maantieteellisesti Irlanti onkin aika erillaan muista.
ei voi selvitä erämaassa. Ja että suomi ON yhtä suurta vaarallista ja eksoottista erämaata.
Mieheni on jenkeistä ja siellä erämaata saattaa olla kirometri kaupalla.
Hän ihmettelee sitä miten kun jossakin takahikiällä on nähty susi niin siitä ollaan heti vauhkoomassa euroopan komissiota myöten, että se pitää tappaa.
Viimeksi kun kävimme kesä vieraana mieheni kotona niin karhu oli käynyt varastamassa niiden autotallista vasta ammutun peuran. Siis semmonen ISOO KARHU!!!
Siihen vaan koko perhe totesi että ohhoh. Ja ei muuta!
Mä sen sijaan olin ihan järkyttynyt enkä meinannut enää uskaltaa jalallanikaan ulos.
Piti mennä ostamaan lapsille talvivaatteita ekan kerran muuton jälkeen ja mies luuli että olimme lasten _urheilu_vaateosastolla kun ei löytynyt "oikeita" talvitakkeja, haalareita vaan.
kamalia esimerkkkiä on ollut hammashoitolassa noille mm. ulkomaalaisten suunäytteille, jotka todella ovat AIVAN kamalia
itse kuulin lapsena, että liiasta lukemisesta huononee näkö ja saa silmälasit.
Norjalainen mieheni nauraa monilla asioille suomessa vaikka täällä ajellaankin isommilla ja hienommilla autoilla ja elintaso on selvästi korkeampi. Suomalaisten superkunnollisuus, liikalihavuus, kiroiluu, epämuodikkuus, tuulipukulook... herättävät hilpeyttä. Kunnioitusta taas herättää kouluruokailu, opetukssen taso, päivähoitosysteemi, työmoraali, toimivat yhteiskunnan systeemit...
T: Suomalaisuudestaan ylpeä vaimo
nyt ymmärrän ap:n miehen suhtautumisen alkoholiin - hän olikin britti. Ilmankos näkemys alkoholiin oli, hmm.. erikoinen =)
että ulkomaalainen laittaisi pönötyksen vastakohdaksi ruuan viinin kanssa.
Tuo ajatusmalli on nimittäin varsin suomalainen ja liittyy suomalaisten kuvaan alkoholista.
Ainakaan keski- ja etelä-euroopassa en ole törmännyt moiseen ajattelumalliin, vaikka ole puolet elämästäni asunut keski-euroopassa.
Toimivimmat perustelut päästä kaupunkiin oli käynti kirjastossa, se oli kumminkin 70 kilometrin matka.
Mutta kyllä mäkin lapsena kuulin että liian pimeässä lukemisesta tai telkkarin katsomisesta liian läheltä näkö huononee. Muistaakseni kuulin vielä nämä asiat ala-asteen opettajalta, en kyllä mene vannomaan. ;-) Koska meillä koulussakin kannustettiin oheislukemistoon.
Mutta itse lukemisesta tai telkkarin katselemisesta ei sinänsä ollut siihen aikaan mitään negatiivista. Tosin mun lapsuudessa 70-80-luvulla Suomessa oli vain kaksi kanavaa. Ja meilläpäin se toinen kanava oli suurinpiirtein puolivuotta lumisadetta säistä johtuen.
* suomalaisten silmälasien yleisyydelle ja erityisesti sille dramaattiselle paksusankaiselle kehysmallille, jonka niin moni suomalainen nainen tuntuu valitsevan
Niillä kehyksillä saa hhmmm "kehykset" tällaiseen olmin naamaan ;)
Terv. eloveena-maitotyttö
Kauhistelee kyllä muutamia juttuja. Tällaisia ovat mm. känniset ihmiset, itseään tyrkyttävät naiset, huonosti käyttäytyvät ihmiset (erityisesti lapset ja nuoret), törkeä kielenkäyttö (joka paikassa kuuluva v-sana erityisesti naisten suusta).... Muita ei tule nyt mieleen.
mutta säälii kyllä vanhuksia jotka jätetään yksin ja lapsia joilla on välinpitämättömät vanhemmat. Ihmisten kylmyys tekee pahaa..
Tätä minunkin mieheni eniten ihmettelee. On itse latino ja ihmettelee hän kyllä välillä sitäkin kun äijät jurottaa, mutta kun ne saa alkoholia niin taivas aukeaa. Ei kylläkään millään pahalla, mutta vähän hihitellen...
Suomalaiset naiset ovat hänen mielestään kauniita, suomalaiset osaavat hyvin englantia, suomalaiset ovat rehellisiä jne.
Mun mies asuu mielellään suomessa, asutaan Helsingissä ja nyt se on ruvennut haaveilemaan mökistä, ja mä en voi sietää mökkielämää :)
Mieheni kotimaa on Kolumbia.