löylyista, onko sama heittääkö kukaalle kylmää vai lämmintä vettä?
Kommentit (19)
Riippuu kasveista, mutta voi miettiä sen sadeveden kannalta. Hyvä nyrkkisääntö on huoneenlämpöinen, liian kylmä voi haitata juuristoa.
T. hortonomi
molemmat höyrystyvät.
Riittikö vastaukseksi ?
veden lämmittäminen esim 10-->40 asteeseen vie energiaa murto-osan höyrystymisestä. Eli suurin kuorma kiukaalle tulee veden olomuodon muuttamisesta, ei lämmittämisestä.
muistaa vielä se, että jollain se hanasta otettava vesikin pitää 10 => 40 lämmittää.
Eli ihan energiateknisesti on monessa tapauksessa yksi ja sama.
Toki kivet voivat teoriassa rapautua nopeammin, mutta ei veden 30 asteen muutos ole kovinkaan suuri, sillä kiukaassa on lämpötila 250-300 noin suunnilleen
yksi puhuu kukista ja muut kiuaskivistä :D
kiuaskivien käyttöikä lyhenee, löylyjen saannin kannalta ei ole mitään merkitystä.
minkä lämpöistä vettä pitää heittää "kukaalle"... eikös se ole pohjalainen sana joka tarkoittaa kukalle? en ole muuten tuo hortis vaikka heitä haluankin puolustaa...
(varsinkin kun hortonomit osallistuvat niihin). Jokaisella on omat, ehdottomat mielipiteensä saunan löylyvedestä, tuulettamisesta/ kuivattamisesta jne. Meillä heitetään löylyt aina ja ehdottomasti kuumalla vedellä ja tämä on ainoa oikea tapa toimia!
Mä oon se hortonomi, joka vastas ja nauran nyt täällä ukkoni kanssa ihan kippurassa.... Tää oli hauskaa, mut mulle ei tullut mieleen kiuas pätkääkään. Hih, tosi kivaa, joten lämpimäpämpää siis vissiin molemmille.
Ihanan inhimillistä... Kiuas ja kukka, molemmat kivoja.
Sama hortonomi vastaa, että joskus innostus menee sisälukutaidon ohitse... hih, vieläkin naureskellaan...
jos heittää kylmää vettä, kivet alkaa halkeilla ja niistä irtoaa sellasta kivimurskaa kiukaan alle. tästä johtuen tietenkin kivien käyttöikä lyhenee huomattavasti jos jatkuvasti käyttää kylmää vettä.
Ihanaa kun kiuaskivet ja kukat menee sekaisin, tämä saa hymyilemään!!! Kiva ketju, tosin en tiedä saiko ap kunnon vastausta...
En ite huomannut eka tota kiukaan kirjoitusvirhettä joten luin sen ihan oikein. Sit ihmettelin mitä ihmettä joku hortonomi kirjoittelee. Tajusin että se on käsittänyt aiheen olevan kukista. Siinä vaiheessa kun joku kirjoitti että hauskaa kun yks puhuu kukista ja toiset kiuaskivistä niin repesin. Nauroin ihan vedet silmissä jatkaessani näitten lukemista. Hyvä hortonomi, sait iltaani paljon iloa pienestä =)
P.S mummi sanoi aikoinaan et vain kuumaa vettä kiukaalle ja sitä sitten olen itsekkin heitellyt. Tämä tosin ei liity vissiin löylyihin vaan niihin kiuaskiviin.
molemmat höyrystyvät.
Riittikö vastaukseksi ?
tästä tuli hauska ketju XD
Minäkin naureskelin täällä kippurassa
Nii ja lämmintä tai kuumaa kiukaalle ettei kivet rapaudu
Pitäisikö Suomen passi ottaa pois kaikilta, jotka eivät osaa oikeanlämpöistä vettä heittää kiukaalle? Osaisivatkohan ruotsalaiset kertoa?
No, vitsi... Minä saunoin lapsena saunassa, jossa oli puulämmitteinen pönttökiuas, missä oli oikeita kiviä. Mummolan saunassa oli matalampi kiuas, kivistä en muista, olivatko luonnosta kerättyjä vai kaupasta ostettuja. Kiukaasta lähti metalliputki (apua, savuputki?) ylös kattoon. Näissä saunoissa kuten mökin savusaunassa ohjeena oli heittää lämmintä vettä kiukaalle, jotta "kivet eivät halkea). Sille metalliputkellekin olisi kai ollut liian iso lämpötilaero kylmää vettä heittäessä. Sitä en tiedä, olisiko paras vedenlämpötila ollut jopa kuuma (vesipadassa lähes kiehuvaa), mutta ei meidän lasten ainakaan voinut antaa tulikuumalla vedellä antaa löylyjä heitellä, enkä antaisi omien lapsienkaan.
Näin me siirrämme katoavaa kansanperinnettä netin välityksellä, jotenkin haikeaaa... (ei ole esim. enää yhtään isovanhempaa elossa, joilta voisi kysyä, miten ennen tehtiin...)
Ei kuulemma ollut vaikutusta, jossei heittänyt suuria määriä (ämpärillisiä), jolloin kivet voivat viiletä