Raskauden aikainen turvotus
Voiko jollain tavalla hillitä??
Olen rv 38+5 ja on aamusin turvottanut kun herää, päivää kohti turvotus laskee. Ei ole mitään kauheeta turvotusta mutta sormissa tuntuu.
Joten keinoja jolla saisi turvotuksen laskemaan?? onko?
Kommentit (7)
Virtsa on ollut ihan ok, verenpaine hieman koholla, ollut siis aina (ja edellisessäkin raskaudessa oli.) Neuvolassa ei olla kumminkaan tuosta verenpaineesta oltu huolissaan.
Täytyy joo tota ananasta kokeilla ja eiköhän pakaste mansikatkin.. :)
ja minulla ei ananas, mansikka ja kurkku auta mitään öiseen käsien pistelyyn.
täytyy nyt vaan kärsiä, onneksi ei kauaa 39+1vk.
Sormet turpoavat helposti kävellessä, kävelylenkin jälkeen ei meinaa kynä pysyä kadessä. Silti ylivoimaisesti inhottavinta minusta on jalkojen turvotus: iltapäivällä polvesta alaspäin jalat ovat kuin pylväät, nilkan sivun ulkonevaa luuta en ole nähnyt varmaan enää kuukauteen ja monet kengät ovat jääneet käyttämättä. Tuntuu, että se mainittu raskaushehku on taakse jäänyttä elämää.. Hyvä jos kyykkyyn taipuu.
Yritän päivän mittaan kipristellä varpaita ja pöyritellä nilkkoja, mutta silti aina työpäivän jälkeen jalat näyttävät oksettavilta. Työssäni on aika paljon istumista ja seisoskelua.
Onko kukaan saanut apua tukisukkahousuista tai lentosukista tai muista sellaisista? Oikeastaan vasta nyt tajusin, että sellaisiahan kannattaisi kokeilla, vai mitä luulette? Onko niissä jotain tietämistä, millaisia kannattaisi ostaa?
Tuntuu et välillä tulee uusia "keinoja" jos jonkin näköiseen vaivaan..
ap
ja minulla ei ananas, mansikka ja kurkku auta mitään öiseen käsien pistelyyn.
täytyy nyt vaan kärsiä, onneksi ei kauaa 39+1vk.
seka "piilosuolaisten" kuten salmiakin valttaminen; valmis- ja ravintolaruuissa on yleensa myos tuhottomasti suolaa.
saa esim.Lindexiltä n.eur 9 tai Sokokselta.
tosin noita jalkimmaisia voi olla vaikea saada juuri nyt. ;-) Ja niin paradoksaaliselta kuin se voi kuulostaakin, juomalla enemman poistuu myos enemman nestetta. Periaatteessa pieni turvotus on normaalia loppuraskaudessa, mutta onhan verenpaineet mitattu ja katsottu ettei virtsassa ole proteiinia? Yhdessa turvotuksen kanssa korkea verenpaine ja protskut virtsassa ovat nimittain raskausmyrkytyksen oireita.