Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

***VantTujen MAAliskuu***

01.03.2009 |

Eipä mulla sen kummempia nyt kuin että tulin uuden pinon pistään pystyyn:) Käyn siis säännöllisesti lukemassa mutta kirjoittelu tuppaa jäämään.

http://www.vauva.fi/keskustelut?_forum_WAR_perhe_forumThreadId=138948&_…

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
13.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen niin väsynyt, ihan zombie-olo. Nukun niin huonosti yöllä. Lilli vetää kyllä sellaiset temput illalla kun pitäisi yöunille käydä. Tosi tosi monta kertaa toistuu tissille nukahtaminen ja kohta taas neiti hereillä, tuntuu kuin miljoona kertaa nukuttaisin. Klo 23 sitten yleensä viimeistään nukahtaa. Idallahan oli ihan sama homma ja 3kk iässä se yhtäkkiä loppui ja neiti alkoi nukahtaa itsekseen tisuttelun jälkeen. Nyt ei vaan yhtään jaksaisi sitä. Minä vaan olisin klo 21 ihan valmis sänkyyn, nuokun sitten ihan väsyneenä sinne yhteentoista asti. Nyt mulle on vielä tullut sekin etten saakkaan heti nukahdettua kun jännitän koko ajan että vieläkö se herää ja soppa on valmis. Sen ekan unipätkän 4-5h nukun ihan hyvin, mutta sitten alkaa hyörinä ja pyörinä. Lilli alkaa usein klo 4-5 ähisemään ja puhisemaan unissaan enkä saa yhtään nukuttua sen jälkeen vaikka oon tosi väsynyt. Tänä aamunakin itku pääsi kun heräsin viideltä ja puol 7 luovutin ja nousin sängystä keittelemään kahvia. Sitten olenkin ihan zombie loppupäivän, päivällä en oikein osaa nukkua vaikka tytöt nukkuukin osittain samaan aikaan.

Muuten kuuluu ihan hyvää. Ida on edelleen kuin enkeli siihen asti kun isi tulee kotiin ;) Lillistäkin on tullut oikein tyytyväinen tyttö. Masuvaivat on takanapäin ja ihanaa kun ei tarvii kanniskella koko aikaa, neiti viihtyy oikein hyvin sitterissä ja lattiallakin. Masulla ollessaan lattialla Lilli kääntyy aina takaisin selälleen. Ei suinkaan sen takia että osaisi moisen taidon vaan ihan sen takia että neiti on niin jäntevä ja nostaa päätään niin korkealle että pään paino vie selälleen :) Muuten Lilli on tosi hymyileväinen ja oikein seurapiirineiti. Ihan sama kuka pitää sylissä niin Lilli vaan hymyilee ja höpöttelee kovasti. Ihanaa katsella aina kun mieskin tulee töistä ja ottaa neidin syliin ja sieltä tulee sellaiset höpinät että. Ja välillä jopa hörähtää nauruun :)

Kyllä meinasi itku päästä kun eilen laitoin kaikki 56cm vaatteet säilöön. Toissapäivänä nimittäin kolmas kerta sanoi kun laitoin yökkäriä. Sellaiset yökkärit jotka oli viikko sitten sopivia oli nyt pieniä selän pituudesta, hihoista ja lahkeista. Musta tuntuu että Lillistä tulee pidempi kuin Idasta!

Meillähän on tullut takapakkia Idan kuivana pysymisen kanssa. Tai ei tuo housuihin pissaa ollenkaan päivisin, mutta aatelkaa. Vuosi sitten neiti ei tarvinnut vaippaa päikkäreilläkään. Tarhan alku sitten muutti taas senkin ja johan alettiin pissaamaan sänkyyn ja olen käyttänyt vaippaa sitten kotonakin. Tarhan loppumisen jälkeen vähän taas helpotti ja ehkä 2 kertaa viikossa tuli päikyillä pisut ja käytinkin kestovaippaa. Lillin syntymän jälkeen tajuttiin että hitto tuo lapsihan pissaa tahallaan sihen vaippaan, on meinaa niin kiinnostunut kun vauva käyttää kans vaippaa! Nooh, viikko sitten sanoin Idalle että nyt ei enää laiteta päikkäreille vaippaa ja että ei saa sitten pissata sänkyyn! Ida ensin itki ja huusi ja raivosi että hän haluaa vaipan mutta en suostunut. Sen jälkeen ei ole pissaa sänkyyn tullut. Yövaippa on kyllä edelleen läpeensä märkä vaikka joulun aikaan meni viikon verran että oli aina kuiva. En tiedä koska oikein oppii yökuivaksikin, nimittäin maitoakin menee yli litra päivässä + vedet päälle. Aikamoinen lipittäjä siis on!

Ida on jo puolisen tuntia tuolla sängyssä höpötellyt ja lauleskellut joten taidan mennä hakemaan hänet sieltä pois. Ei nimittäin Ida vieläkään tajua että sieltä sängystä voi tulla ihan itse pois kun herää :)

MiaMik ja neitokaiset 6vkoa+ & 2v5kk

Vierailija
22/53 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tullut vatsatautia Emmille tai miehelle. Mies sai kunnon flunssan ja Emmi vesirokon. Että siihen malliin... Ehdin jo epäillä, että olisko käynyt niin tuuri, että vesirokko ei olis Emmiin tarttunut, mutta eilen sitten nousi näppylät. Onneksi niitä on aika vähän eikä kuumettakaan ole. Saa nähdä, miten etenee... Voiko vesirokko uusia, jos sen on sairastanut vain lievänä?

Q:n Aatu jo ryömii, kyllä ne oppii niin paljon niin nopeasti! =)

Mammiksen poppoon elo kuullostaa mukavalta. Nätin nimen sai pikkuneiti!

Onpa hyvä, että Noel on löytänyt keinon purkaa pahaa mieltä - muutoinkin kuin kiusaamalla pikkusiukkua.

Jestas, minkä urakan MM:n sisko oli käynyt läpi. Ei käy kateeksi! Kai se keho muuten pitää kiinni kiloista vielä tossa vaiheessa, että on mistä imettää - älä siis hikeenny!

I-L:lle pukkaa perhetapaamista. Kuullostaa mukavalta. Katselin joskus taannoin sun kuvia fb:ssä ja mietin, että teillä siskoilla on varmaan tosi mukavaa yhdessä. =) Tuon takia soisin kyllä Emmille sisaruksen, itsellä kun ei sellaista ole.

Osse joutuu repeilemään moneen paikkaan. Uskon, että mietityttää useinkin tuo teidän järjestely, kun mä edelleenkin välillä mietin, että olisko vaan parempi jäädä Emmin kanssa kotiin. No ei oikeesti ole, mutta mä jään aina kauheasti pohtimaan juttuja esim. viime 45 minuuttia ohjelman jälkeen ja viime viikolla olin Jari Sinkkosen luennolla ja kun tuota hoitojuttua molemmissa käsiteltiin. Ei ole helppoa olla äiti ja käydä töissä!

AA:n Sohvi ottaa äiteen yöt huomioon hienosti! Toivottavasti Ainokin pian rauhoittuu!

D on nyt sitten iso poika, kun nukkumaankin menee itsekseen. Emmikin saattaa välillä todeta, että "nyt haluu nuttumaan", mutta ei sitä usein tapahdu. ;)

Ope, Emmille kanssa tuntuu olevan tosi tärkeetä kokeilla, miten pitkään se pinna vanhemmilla venyy. Just noi ulos lähdöt ja nykyään myös syömiset aiheuttaa ihan kummallisia venkoiluja. Ja mulla kun ei riitä halua eikä pinnaa aina maanitella ja jekkuilla, että saa tytön kiinnostumaan halutusta jutusta, niin sitten ajaudutaan niihin 45 minuutin huutoihin ja riehumisiin ennen kuin saadaan yökkäri päälle tms. =S Äitiinsä tullut sanovat monet tuosta meidän jääräpäästä. Mistä lienevät moista keksineet... ;D

Lycka, koskas ne Höpiksen korvat putkitettiinkaan? Emmillähän kans kesti kuukauden verran tulehdukset ja vuodot putkituksen jälkeen. Huuhdottamassa käytiin vissiin neljä kertaa. Nyt onneksi ollut jo pitkään hyvässä kunnossa. Tuosta estolääkityksestä en kyllä osaa sanoa mitään.

Aurora, kiva kuulla teistäkin! Olikos se O:n vatsatauti noroa tai jotain, kun se silloin niin huonoon kuntoon vei pojan? Emmi nukkuu noin 21-07 ja päivällä 1-2 tuntia. Ja edelleen vaihtelee aika paljon päivien mukaan. En osaa kyllä antaa vinkkejä rytmin muuttamiseen, kun meillä se ei ole koskaan onnistunut, Emmi on aina tehnyt muutokset itse. Ja O:lla on varmaan mennyt niin aikaa siihen duracelmaiseen liikkumiseen, ettei vaan ole ennättänyt opetella puhumaan. Kyllä se ihan varmasti oppii aikanaan!

Nyt alkaa silmät lupsua, pakko mennä nukkumaan. Meillä oli tänä iltana ringettepeli ja sen vuoksi tähän aikaan edes olen koneella. Täytyy aina vähän rauhoittua ennen kuin yrittää edes unta. Jospa Emmi nukkuis aamulla pitkään, niin sais itsekin kunnon unet...

Mukavaa viikonloppua kaikille!

-Amy ja täplärapu Emmi-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi rakkaat enskat..tonskat...vantut!!! :)

Tulin pitkästä aikaa poikkeemaan täällä ja lueskelin teidän kuulumisia. Hyvä etten itkemään alkanu... siis en tiedä osaanko selittää, mutta toisaalta tuli sellanen olo, että ootte tosi läheisiä mulle (siis silleen ku ny netin kautta voi olla) ja toisaalta taas semmonen, että on ollu teitä ikävä. :) heh.. Nii ja sit vauvakuume senkun paheni taas. :D

Siis mun ei vaan tuu käytyä täällä... raskausaikoina oon aina ollu melko aktiivisesti, mutta muullon tää jää ihan unohlaan. Ihme juttu. :)

Meillä Heidi on nyt noin 2,5v. Puhuu paljon, tanssii ja laulaa, ja on oikea meidän pihan (asutaan kerrostalossa) duudsoni. :) Anni on 11,5kk eli kohta on 1v synttäreiden aika. Apua. Mun vauva on jo niin iso. Anni kävelee tuen kanssa vähän, puhuu muutaman sanan sillon tällön (älä, anna, tätä, oho) ja on oikea Kersantti-Karoliina. :D Me käydään tyttöjen kanssa perhekerhossa, perhekahvilassa ja liikkarissa.

Mä touhuilen parissa yhdistyksessä, koitan tehdä käsitöitä ja askarrella, oon yhen keskustelufoorumin yks ylläpitäjistä jne.. Eli hommia piisaa, eikä tod. kaadu seinät päälle. :D Melkeen on enempi kiirettä ku töissä ollessa. Heh. Nii joo ja uutena juttuna mulla on blogit. Alotin pari blogia, joista toisen vasta eilen.

www.elamaakalevassa.blogspot.com

www.voimaannuttavasynnytys.blogspot.com

Ai niin.. tossa kun luin teidän kuulumisia, ni mua alko huvittaa se kun monella oli hirmu ressi painosta.. Antakaa armoo. Vastahan te ootte synnyttäny. :)

Pitää lopettaa ja mennä lukee synnytyspeloista juttuja... Oon ehkä alottamassa synnytyspelko-ryhmää tänne tampereelle. Se sopis ihan hyvin mun nykyisen koulutuksen kannalta.. ja kun aion hakee kätilöpuolelle opiskelee, ni siinäki mieles se vois olla ihan jees. :)

Terkut kaikille!

t.burde, heidi ja anni

Vierailija
24/53 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikku-S tissillä, yhdellä kädellä pitää kirjoitella...

MIAMIK, siis ei ole tosi, mutta pikku-S:n yöunille nukuttaminen on ihan samanlaista! Nukahtaa tissille ja 3-15 min päästä herää ja taas uudestaan tissille. Juurikin 23 mennessä nukahtaa kokonaan, mutta itse nukahtaisin helposti jo ennen kymppiä. Oonkin x kertaa nukahtanut ennen vauvaa, se on sitten aikansa tisutellut ja puhissut ja sitten isi on vienyt sen sänkyynsä :D Että näin meillä.

Pikku-S sai nimen 2 vkoa sitten, Saana Minervaksi hänet kastettiin :) Tyytyväinen tyttö, viihtyy paljon itsekseen, tuntuu jopa _haluavan_ olla itsekseen, kun saattaa joskus sylissä kitistä ja laskettaessa makaamaan, rauhoittuu :O Nukahtaa päikyillekin monesti itsekseen ja on kaikinpuolin ihana pieni vauveli <3 Hymyilee ja juttelee paljon. Autoilusta ei piittaa erityisemmin eikä vaunuissakaan mahdottomia jaksa olla (ulkona). Muuten nukkuu pitkiäkin unia, jopa 3,5h. S ei ole koskaan noin pitkiä unia nukkunut vauva-aikana (paitsi ennen 4kk ikää yön eka unipätkä oli S:llä 4-6h). Yöt menee kans ok, herää 2-3 krt yössä syömään.

Ässällä sen sijaan on tullut vähän uhmista. Luupäähän se on ollut aina, mutta nyt on tullut sellaisia kunnon itkupotkuraivareita, kun mikään ei käy! Mutta ohimenevää toivottavasti, niin en jaksa ressata :) Yleensä annan huutaa ja kun on aikansa mesonnut, rauhoittuu vähän ja silloin otan syliin ja jutellaan siitä kiukusta.

S on ihanan avulias. Laitoin eräänä päivänä ruokaa, niin S hoksasi, että pitää olla essu, ettei roiskuva ruoka sotke äidin vaatteita ja sitten vielä oma-aloitteisena haki mulle sen <3 Sitten kertoi sitterissä köllivälle vauvelille, että "Paittaa lihaa! Ei saa kokkee kattinnaan (=kattilaan), poppa!" <3 Ihana pikkuinen kotiapulainen <3 Ässällä on paljon just tuollaisia hellyttäviä juttuja ja enimmäkseen on ollutkin helppoa vaikka lapsia onkin enemmän.Muttaosaa tuo kyllä välillä koetella hermojakin ;)

Mutta nyt väsyy käsi, eli hyvää viikonlopun jatkoa kaikille!

Han, S 2v1kk ja pikkuS 7vkoa

Vierailija
25/53 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idan pikkusisko sai eilen nimen Emma Aleksandra :) Ristiäiset meni hyvin, itse kasteen ajan Emma itkeskeli ja heti kun pappi lopetti puhumisen niin neiti simahti. Kauheasti kävi vieraita ja sen myötä noita lahjojakin kertyi aikaslailla.

Mammis, meidän samana päivänä syntyneillä tytöillä on sitten sama nimikin :)

Eipä muuta tällä kertaa.

MiaMik ja tytöt 7vko&2v5kk

Vierailija
26/53 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oona on pph:lla leikkimässä ja sain tainnutettua Emman vaunuihin. Tosin töllisteli varmaan 30min siellä ihan hiljaa silmät auki ja tutti suussa ennen kuin uinahti. ;) Rytmi on vielä vähän hakusessa.. Muuten elo on kyllä ihanaa. Oona on ihan uskomattoman iso tyttö jo ja hassua että kohta pitää oikeasti jo varoa ettei Emma pyörähdä ympäri.. iik. Oltiin miehen kanssa PE "treffeillä", syömässä pitkän kaavan mukaan kahdestaan. Oona meni yökylään mummolaan tätinsä kanssa ja toinen mummu oli hoitamassa Emmaa muutaman tunnin. Tekipä hyvää parisuhteelle.. ;) Jumpata olen saanut ahkerasti ja sekin on ollut aivan mahtavaa. Toivottavasti jatkossakin. Näin meillä, sitten kommentointiin..

Ihan ensi alkuun ONNEA Aarolle, Saanalle & Emma-kaimalle hienoista nimistä! :)

Pakko kysyä NIAMEY - mitä on helmipuuro?

AURORA - onnittelut plussasta! Reipas kenties olen kun jumpalle olen päässyt, mutta tuntuu oikeasti että kaikki mahdollinen lihasvoima vatsanseudusta on kadonnut sen hassun 2kk aikana kun en tehnyt juuri mitään.. epistä.. Nukkumisista; Oona nukkuu 20.30-6.30 yleisimmin yöunet ja sitten päiväunet n. 2h. Joskus jättää päikyt väliin jos on liian houkuttelevaa ohjelmaa (mm. mummolassa) tai sitten joskus taas nukkuisi 3h tai varmaan enemmänkin jos ei herätettäisi..

Kiva kuulla NAPERO teidänkin kuulumisia.. Niinhän se menee, lapsia ei saisi verrata, mutta kummasti sitä tulee tehtyä. Varsinkin jos ovat samaa sukupuolta.. ;)

MIAMIK - meillä menee vielä suurin osa 56cm kuteista, Emma on sen verran hoikempi kuin Oona että varmaan se vaikuttaa.. Joitakin söpöstelyvaatteita ei ehditty pitää kertaakaan.. Mä oon niin huono pukemaan vauvalle mitään mekkoa tms.. Hassua että meidän tytöt saivat saman nimen kun samana päivänäkin syntyivät!!! :) Olivia on meidän neidin toinen nimi.

AMY - vieläkö Emmi-parka potee vesirokkoa vai onko jo helpottanut? Toivottavasti!

BURDE - yksi päivä mietinkin että kukakohan tästä porukasta "puuttuu".. ;) Uskomatonta että Annikin on jo melkein 1v!

Kyselin vauvapuoleltakin, mutta pistänpä kysymykseni tännekin; miten teidän n. 2kk ikäiset vauvat nukkuvat ja ovat hereillä? (tai jos muistatte menneisyydestä) Meillä ei oikein päivät mene vielä samalla tavalla, mutta yleisimmin heräillään 7 aikaan (Oona herää silloin).. Yöunille mennään 21-23 välillä ja Emma syö yöllä 2-4h välein. Päivät ovat vielä olleet kovin sekalaisia.. Täytyy alkaa taas nukuttamaan vauvaa vaunuissa päivisin, josko unet olisivat vähän parempia kuin sisällä mekastavan Oonan seurassa. ;)

Nyt on jatkettava kotihommia. Jonkin ajan päästä pitää sitten lähteä hakemaan Oonaa hoidosta.. Mukavaa viikonalkua!

Mammis + Emma 7vkoa + Oona 1v11kk

Vierailija
27/53 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo enemmän olen nyt keskittynyt kouluuni ja mukavasti opiskelu onkin lähtenyt käyntiin. Totesin juuri viikonloppuna että Refleksologia on ihan mun ala, ja jaksaisin hoitaa ihmisiä vaikka 24h vuorokaudessa :D Mutta nyt täytyisi välillä keskittyä lukemaan anatomian tenttiin ja jätää hieronnat vähemmälle, kun vain malttaisi.. Ajattelin myös syksyllä opiskella ravitsemus puoltakin lisää koska se on aina kiinnostanut mua hirveästi

Milolle kuuluu muuten ihan hyvää mutta huomenna on se kauan pelätty Gastroskopia ja Milo on kieltäynyt jo 3 viikkoa oottamasta lääkkeitään, ei saada huijattua sitä enää mitenkään. Ja nyt sitten odotellaan mitä tähystyksessä selviää ja todennäköisesti saadaan joku toinen lääkitys. Mutta nukkuminen on Milon mielstä ihan lasten homman, ja päikyille saan pojan pari kertaa viikossa. Nyt uskon että se johtuu ihan vain siitä refluksista. Samaten syöminen on ollut hankalaa ja Milo joisi vain tonkka tolkulla riisimaitoa mikä on kanssa refluksin oireita.

Mutta nyt on viimein alkanut Milolta tulemaan puhetta. Äiti, tähti, kuu, kukka, tyttö, kakka, ei, tuo, tää, kuva, kiija(kirja)..

Pieniä lauseita myös nyt tullut esim. hyvä kuva, tää kiija.

Ja melkein joka päivä tulee jotain uutta sanaa. Milo on myös kova tekemään palapelejä, ihan niitä oikeita ja kovasti tekee palikka rakennuksia.

Uhmaikä on kanssa pesiytynyt tähänkin taloon ja sellaista huutoa onkin ollut viime ajat.

Milo oppi myös käymään potalla ja pysyikin hyvin päiväkuivana jo hetken mutta mun kouluviikko sekoitti kaiken ja nyt Milo repii jatkuvasti vaippaa päälle vaikka ennen haki vain potan ja lorotti heti sinne. Taisi olla Milolle kova paikka että äiti olikin muualla kaikki illat :(

Muuten Milo on ihana hurmaava kaveri edelleenkin ja varmaan vieläkin hurmaavampi kun saadaan lääkitys kohdilleen :D

Allergiat on helpottanut tosi paljon ja Milon ruokavalioon kuuluu nykyään jopa possu, ja se kyllä helpottaa meidän arkea kovasti. Aamupuuro lakkasi kelpaamasta Milolle kuukausi sitten ja nyt syökin aamupalaksi aina kinkkuleipää kurkulla.

Maitoa myös kokeiltiin mutta se ei kyllä sopinut Milolle, mutta eipä se haittaa lainkaan koska eipä se maito lapsille mikään elinehto ole ja minun puolesta Milon ei edes tarvitse koskaan oppia sitä juomaan. Kalkkia tietenkin saa sitten riisimaidosta ja purkista.

Yksi jännä juttu on myös se että me ei olla tänä talvena oikeastaan lainkaan sairastettu mitään. Pari nuhan poikasta ollut koko perheellä :) Eli en turhaan ole syöttänyt Probiootteja meidän poppoolle :)

Tonskailu rintamalla ei ole uutta. Ja en tiedä mitä siltä saralta edes tulevaisuudessa odottaa, viimeksi ultrassa limakalvotkin oli niin surkeat ja kierrot venyy. Nyt aloitin kuitenkin gluteenittoman ruokavalion kokeilun vuoksi kun olo on aina aika paska ja väsynyt ja naamassa on ihottumaa. Painokaan ei ole tippunut yhtään yrityksistä huolimatta :( No katsotaan miten käy..

Mutta jotenkin uskon että niin kauan kun oloni ja terveyteni on retuperällä ei myöskään raskaudet onnistu, siksi yritän nyt keskittyä lähinnä omaan napaani josko tämäkin akka saataiisiin kuntoon :D

Onnittelut kaikille pienille jotka ovat saaneet oman nimen! Suloisia nimiä olivat kaikki saaneet

Ja muutenkin hyvää kevättä kaikille! Yritän nyt vähän vaihteeksi aktivoitua tässä kirjoittamisessakin :)

Vierailija
28/53 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammikselle vaan että, Helmipuuro on perunasuurimo puuroa! Helmipuuro nimitys tulee ihan tosta kun paketissa lukee isolla Helmi! Sininen paketti.. on muuten hyvää :D

Nyt jatkaan siivousta.. piti pitää vähän paussia!!

Vierailija
29/53 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun oli mennyt omaksi aloituksekseen.

Mammikselle "rytmeistä"

lainausmerkeissä siksi, että eihän noin pienellä vielä mitään hirveän tarkkaa rytmiä vielä oikein ole, meillä ainakin heitteli paljon päivittäin, mutta tietysti jotain suuntaa-antavaa. Meillä poika nukahti siinä 21-22 maissa, heräsi aamulla 8-10 aikaan. Meidän ipanat on aina olleet kovia nukkumaan päivällä, ja pojukin veteli (edelleen vetelee) kahdet pitkät unet ja sit illalla lyhyempiä. Nyt 4kk iässä nukahtaa 20-21 ja herää melko tarkkaan 6.30 aamulla. Päätinkin kyllä, että poika menee tästä lähin aiemmin nukkumaan ja kokeillaan, josko saatais yöunia riittämään pitempään. Poika kun nukkuu päivällä kovin paljon, niin en ole huolissani unen riittävyydestä, mut olishan se kiva, jos unta riittäis pidempään. Taitaa vain olla niin aamuvirkkua sorttia toi poika, että herää joka tapauksessa aikaisin, joten pakko lienee aikaistaa yöunia.

Lomalla nukkumaan mentiin vasta 22 ja hereille poika pärähti kuudelta. Oli huumorintaju vähän kadoksissa, kun tyttökin heräsi sitten ennen seitsemää kekkuloimaan umpiväsyneenä... Poju sentään nukkui ulkona 3-4 tunnin unia pariinkin otteeseen päivässä, mutta typykkä ei oikein päikkäreillekään olis taipunut kun oli niiiiiin kivaa serkkujen kanssa.

Oltiin siis "lomalla", mulla oli kokonainen yksi päivä vapaata (pe), ja ajeltiin junalla Tahkolle viikonloppua viettämään mun sukulaisten kanssa. Oli tosi hauskaa, vaikka pinna äitillä oli väsymyksen takia vähän kireällä aamuisin ja iltaisin. :) Käytiin miehen kans lauantaina laskettelemassakin suvun ekaluokkalaisten kanssa, oli hieno ilma ja lapsilla hirmu hauskaa. Lapset oli isotätien ja mumman hoidossa ja hienosti olivat pärjänneet.

Pojulla oli perjantaina myös neuvola, mittaa oli kertyny kuukaudessa n. 4 cm eli nyt oli mitat 67 cm ja 7,1 kg. Ei siis ihme, että 68 vaatteet alkaa olla sopivia tai jopa vähän nafteja, pitkäselkäinen kun on! Ja tänään oli pojulla rokotetutkimuksen eka käynti, saa nähdä tuleeko huono yö.

Huono olen taas kommentoimaan..

Onnea tosiaan nimen saaneille, jos en ole kaikkia muistanut onnitella!

Amyn Emmille paranemista vesirokosta.

Ainakin Jennin D oli änkyttänyt jossain välissä, meillä ei typy vielä änkytä, ellei välillä tulevaa tuota-tuota-tuotaa lasketa.

Burdekin oli käynyt, kiireiseltä tosiaan kuulostaa tuo sun arkesi, mutta hyvä niin päin, niin ei pääse kyllästymään. Milloin meinaat koulua aloittaa?

Milollako on taas huonompana syöminen ja refluksi, etkös Hermione puhunut synttäreillä, että on ollut parempaa jo välissä? Toivottavasti löytyy apu.

Mä oon burden kans samoilla linjoilla, että koettakaa mammat ottaa ihan rauhassa niiden kilojen ja jumppaamisen kanssa, saatte vielä paikat rikki liaalla rehkimisellä. Kerrankin elämässä on aikaa ottaa rauhassa ja antaa kropan toipua, niitä muutamaa liikakiloa tarvitaan vauvan kasvattamiseen ja ne kyllä ehtii sit laihduttaa muutaman kk päästäkin. Ei ole mitään kisaa siinä, kuka on ekana vanhoissa mitoissa, vaikka niihin onkin kiva päästä takaisin. Mut vähän lempeyttä itsellenne hyvät naiset!

Ihan loppuun on pakko todeta vielä, että vaikka meidän kaksveekin on taas keksinyt uusia uhmatemppuja, on molemmat lapset niin ihania, että oksat pois. Typykin suli taas äitin tytöksi kolmen yhdessäolopäivän aikana. Mut nyt mä lopetan sekavan ajatuksenvirtani ja lähden nukkumaan. :)

-Osse, typykkä 2v4kk ja poju 4kk

Vierailija
30/53 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo söihän Milo niin kauan hyvin kun otti lääkkeensä mutta sitten kun ei saatu enää lääkettä kurkusta alas niin alkoi myös syöminen tökkimään :( No nyt saatiin taas väliaikaisesti sellainen lääke mitä Milo ottaa mielellään kun se maistuu appelsiinille :) Gastroskopia on nyt tehty ja Milolla todettiin ihan virallisesti se refluksi. Alempi läppä oli ihan liian löysä, koepala tulokset saadaan vasta parin viikon päästä ja sitten saadaan kokeiluun parempi lääke :( Ihan niinkuin arvelin että rakenteellinen on tämä vaiva Milolla. No sen kanssa on vain opittava elämään.

Muuten toimenpide meni ihan hyvin ja Milo oli ihan reipas poika. Koko päivän oli sylipoikana ja kyökki ja yski limaa välillä. Nyt iltapäivästä loppui onneksi se kyökkiminen ja Milo on syönyt jo yhden leivän. Nyt tekee jo täysillä keittiöremonttia ;)

Hermione ja Milo 2v1kk

Vierailija
31/53 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiirusta pitää tyttösten kanssa, täälläkin, niin kuin varmasti kaikilla muillakin. Aikaa ei kyllä todellakaan ole samalla tavalla kuin esikoisen ollessa vauva, mutta silti yllättävän helppoa on elämä kahden kanssa. Ehkä sitä itse osaa olla stressaamatta juurikaan mistään...

Mulle ei jää päivisin omaa aikaa ollenkaan, kun Aino ei nuku päiväunia enää, mutta iltaisin Helmikin käy yöunille jo ysin aikaan ja Aino kasilta, joten hyvin ehtii vähän hengähtää. Lisäksi käyn 2-3 kertaa viikossa salilla, ja se on mulle kyllä tärkeä hengähdyshetki tän rumban keskellä.

Helmille on muodostunut hyvä rytmi, aamupäivisin nukkuu pitkät unet ja silloin mennään Ainon kanssa ulkoilemaan, ja iltapäivällä Helmi nukkuu sitten lyhyemmän pätkän. Iltapäivisin joko touhuillaan kotosalla tai sitten pari kolme kertaa viikossa käydään kyläilemässä kavereilla tai pyydetään meille vieraita. Torstaisin käydään muskarissa. Oltiinkin siellä ekan kerran kolmistaan viime viikolla, ja hienosti meni.

Tällä hetkellä pääsen siis kyllä ihan hävettävän helpolla, kun Helmi syö vain kerran yössä, yleensä 4-5 aikaan, ja nukkuu sitten sitten seitsemään. Onneksi yöt menee näin hyvin, kun päivällä en pääse lepäämään. Tähän mennessä maitokin on riittänyt hienosti, ja nyt kun ilmavaivat ovat alkaneet helpottaa, on rintaraivaritkin vähentyneet huomattavasti. Helpotus että tää imetys nyt sujuu, kun Ainon imetysaikana oli ongelmaa toisen perään. Siitä jäikin vähän traumoja, joten kiva kokea onnistunutkin imetys (so faru ainakin).

Vilkutus kaikille, nyt ei jaksa enempää kun maha kurnii ja väsyttää.

Karssuli kera Ainon 2v5kk ja Helmin 2kk3vko

Vierailija
32/53 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on yövuorossa ja sain suht onnistuneesti molemmat tytöt nukkumaan. Oonan 20.30 mennessä ja samoihin aikoihin myös Emman. Huomenna lähdetään Espooseen seikkailemaan ja kamuja tapaamaan - Oona saa pitää vapaapäivän hoidosta. Illalla onkin sitten taas pari jumppaa mammalla. :)

HERMIONE - pakko kommentoida tuohon raskautumisasiaan.. Kun alettiin yrittämään ja toivomaan ensimmäistä lasta (kesti 1,5v ennen kuin aloin odottamaan Oonaa), olin ns. fyysisesti ja henkisesti aika romuna. Olin tosi ikävässä työpaikassa ja kun sain vaihdettua työpaikkaa (aivan ihanaan nykyiseen työhöni) - kuinka ollakaan, aloin laihtua ja puolen vuoden sisään tulin raskaaksi.. Eli itse ainakin uskon vakaasti siihen että oma terveys ja hyvinvointi on tärkeää, jotta niitä plussauutisia tulee. Sitä teillekin toivon! :) Ja reippaalle pikkupotilaalle iloista mieltä!

Kiitos NIAMEY selvennyksestä! ;)

Ja OSSELLE kiitokset rytmikommenteista..

Vai on KARSSULIN Aino päättänyt jättää päikyt jo pois päiväohjelmasta. Jännää miten nää tenavat on niin eriunisia.. Oonan pph:lla kun jopa 5,5v poikakin nukkuu vielä päiväunet. Oonakin on kyllä jättänyt aina silloin tällöin nukkumatta, mutta parempi vain tainnuttaa neiti, muuten on viimeiset tunnit illalla yhtä tuskaa.. Ihanalle kuulostaa kuitenkin teidän elo naisporukalla! Nuku vaan yöt hyvin, kun kerran voit! :)

Pakko vielä kiloihin ja jumppaamiseen lisätä, ettei nyt kukaan ajattele että mä täällä "patistaisin" ihmisiä.. ;) Olen sitä mieltä että niin kauan kuin imettää, ei pitäisi "laihduttaa". Olen itse viihtynyt tanssitunneilla & jumpissa (joko ihan maksavana asiakkaana tai itse ohjaamassa) koko pienen ikäni, ohjaamisenkin aloitin jo 14v, joten en oikein osaa olla ilman. Kun olo oli hyvä ja viime viikon jumpista tuli vain parempi olo, en näe mitään syytä olla liikkumatta. Siellä salilla kun hoituu meikäläisen kroppa & pää.. ;) Jos ei olisi mitään hinkua, en kyllä mitenkään väkipakolla urheilisikaan. Kiloista en huolehdi, en itse asiassa ole käynyt vaa'alla since viime neuvola ja kyllä on herkut maistuneet niin että mieskin jo vähän motkottaa.. ;)

Jees, nyt vien itseni ja Emman vaipanvaihdon kautta sänkyyn - iltamaidon aika.. Jospa saisin sitten nukkua useamman tunnin, toiveissa yksi herätys maidolle & aamun alku 6-6.30.. ;)

Voikaa hyvin!

Mammis + tytöt

Vierailija
33/53 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sitä jotakin tällekin puolelle koettaisi nyt kirjoitella, kun äippälomakin tuossa maanantaina alkoi ja aikaa (pitäisi olevinaan) olla..Mihin ihmeeseen se häviää..

Ja lähinnä nyt tässä ensi alkuun neuvoja olisin kyselemässä potta-asioissa. Eli olisko jotain ideoita kuinka tuon pikku miehen saisi noista vaiposta vähemmälle. Olen kyllä itse yrittänyt ajatella, että kyllä se sitten kun aika on valmis, mutta voisi jo joskus käydä potallakin varsinkin kun toinen vaippalaisen tulo lähestyy.

Potta on ollut esillä jo pitkän aikaa ja vaatteiden kanssa siihen on käyty istumassakin. Ilman vaippaa istuminenkin onnistuu, mut heti jos tulosta on tulossa noustaan pois. Pakotusta ei ole käytetty. Kertaalleen mummo on saanut pissit pyydystettyä pottaa kera suklaarusinoita samanaikaisesti syöttämällä..

No, ehkä se tästä. Nyt pakkaamaan viikonlopun ensihoitokoulutusviikonloppua varten..

Ninca ja leikkivä Joona reilu 1v 10kk sekä tenava rv 33+4

Vierailija
34/53 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkästä aikaa tervehdys kaikille!

Täytyy ihan alkuun hehkuttaa onnellista oloa, kun tapsin rakkaan isosiskoni tyttärensä kanssa tänään piiiitkästä. Samalla pikkuneiti pääsi kummitädin syliin ensimmäistä kertaa ja kylläpä antoikin ihanat hymyt kummitädille!! Isosisko oli vähän pyörällä päästään että ketäs meille tuli, mutta äkkiä serkukset aloittivat yhteiset leikit pienestä kielimuurista huolimatta. Ensi viikolla suuntaamme mummolaan ja saadaan viettää kunnolla aikaa yhdessä. Huh, kyllä minilla olikin hurjan kova ikävä siskoani. Saas nähdä tuleeko kyyneleistä loppua ollenkaan kun pitää heipat sanoa... Niin itkuherkkä olen nykyään..

Amy, mun siskot käyttää naamakirjaa paljon aktiivisemmin kuin minä, joten kovin paljoa ei ole tullut kuvia laitettua. Mutta kyllä vain meillä siskoksilla on mukavaa yhdessä. Yleensä meidän miehet poistuvat hissuksiin takaviistoon kun pitkästä aikaa olla kolmestaan kasvokkain. Sen verran "päätöntä" meidän oleminen, hih. =)

Huomenna on vauvan 3 kk neuvola, perjantaina tulee tuo ikä täyteen. Viime viikolla oltiin ensimmäistä kertaa rokotetutkimuskäynnillä ja siellä neiti sai tutkimusrokotteen lisäksi ekan neuvolarokotteen ja rotarokotteen. Kohtuullisen pienillä vaivoilla selvittiin, lähinnä paikallisia reaktioita tuli kummastakin piikistä. Neiti on ikäisekseen pitkä ja hoikka vauva. Tuntuu että koko ajan saa laittaa pieneksi menneitä vaatteita kaapista pois. Ihan kiva juttu siis, kun isosiskoni toi tytöille tuliaiseksi vaatetta! Saapi jotain uutta laittaa vauvallekin päälle eikä vain siskon vanhoja. =)

Elämä kahden neidin kanssa sujuu kohtalaisen mukavasti. Vauva on ihana hymytyttö yleensä ja isosisko ilahduttaa uusilla sanoillaan, taidoillaan ja aurinkoisella olemisellaan (uhmasta huolimatta) päivittäin. Viimeisin uusi taito on tasajalkaa hyppääminen! Ihana huomata miten onnellinen tyttönen on itsekin uudesta taidosta. =)

Viimeisen viikon aikana yöunet olleet vähän kateissa, kun vauva itkenyt masuvaivoja. Periaatteessa kuitenkin tyttö nukkuu hyvin kuten isosiskonsakin vauvana. Vauva käy yöunille 22-23 ja heräilee 3-4 syömään ja jää sen myötä minun kainaloon nukkumaan. Isompi tyttönen käy nukkumaan 22 maissa ja noin joka toinen yö kömpii neljän maissa meidän sänkyyn ja toisinaan taas nukkuu aamuun asti omassa sängysään heräten viimeistään klo 7.

Ihan niin kuin Karssuli kirjoitti, meidänkin vauva nukkuu aamupäivästä pitkät unet. Silloin yleensä ollaankin ulkoilemassa, perhekahvilassa tms tyttösen kanssa. Iltapäivällä/illalla pikkuinen sitten torkkuu vähän vaihtelevasti uniaan. Isompi tyttönen nukkuu päiväunia tunnista kahteen. Välillä unille saaminen on kauheaa taistelua, mutta minusta tyttönen tarvitsee vielä päikkärit, joten olen pitänyt päiväunista vielä kiinni.

Oltiin eilen tyttösen kanssa ensimmäistä kertaa kampaajalla. Neiti istua tillotti tosi rauhallisesti aloillaan, olin ihan ihmeissäni miten hienosti kaikki sujui. Ainoastaan viitta vähän häiritsi ja tyttönen yritti sitä saada pois, mutta malttoi pitää viitan yllään kun kiinnitin huomion muihin juttuihin.

Kuntosalille olen suunnitellut minäkin meneväni, mutta mun täytyy varata oikein ohjausaika kun viime kerrasta on toosi pitkä aika. Ollaan seuraavat pari viikkoa reissun päällä, joten kun sieltä kotiudutaan niin tämäkin mamma ottaa pari kertaa viikossa omaa aikaa kuntoilun merkeissä!

Oikein iloista kevätmieltä kaikille! Voikaa hyvin! Nyt pyykkien kimppuun.

t. iida-linnea ja tytöt 1v 10kk sekä pari päivää vajaat 3kk

Vierailija
35/53 |
19.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksikätisesti taas kerran...

Noel sai jonkun minimahataudin, oksensi kaksi kertaa iltapäivällä, ja nyt nuokkuu sohvalla isiä odotellen. Isi saa sitten töistä tultuaan viedä pojan sänkyynsä - en viitsi Sofian kanssa mennä nukuttamaan, jollei ole pakko.

Sofian rytmistä: neiti käy klo 22 ja 23 välillä nukkumaan, mutta syö kyllä puolisen tuntia nukahtaessaan. Saattaa kyllä nuokkua jo aiemminkin isin sylissä sohvalla. Aamu koittaa yleensä klo 7.30 ja 8.30 välillä, ja sitten aamun ekan hereilläolon jälkeen tulee ne pitkät unet, 3-3,5h. Klo 13 ja 19 välillä Sofia nukkuu vain pieniä 15-45min pätkiä, joista yhdet (ne pisimmät) yritän saada nukkumaan vaunuissa parvekkeella. Toki jos lähdetään ilapäivällä ulos, neiti nukkuu on/off vaunuissa.

Olen nyt keväisen sään myötä innostunut taas kävelemään, kun ei ole isoa mahaa esteenä. Meiltä keskustan puistoihin on non 2km matkaa, ja siihen kun yhdistää kauppareissun, saa lähes 6km kävelyä. Olenkin kävellyt sellaiset 2-6km päivässä nyt parin viime viikon ajan. Ja kyllä on iltaisin nälkä! :)

Nyt pitää mennä, mies tuli kotiin.

Kandi & lapset

Vierailija
36/53 |
19.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä Sofia tänään.

http://www.aijaa.com/v.php?i=3839267.jpg

Vierailija
37/53 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saatiin viime tiistaina lonkkavaljaat pois ! Nyt jotenkin tuntuu että tää elo vasta alkaa, kun ne saatiin pois. Tuntui jotenkin, ettei viitsinyt mitään rytmiäkään yrittää kun vauvaa tuntui kuitenkin hiukan vaivaavan ne valjaat.

Rytmistä olikin ollut puhetta. Meillä mennään samoilla linjoilla muiden kanssa eli aamupäivällä nukkuu ulkona pitkät unet, noin 2-3 tuntia ja ilta meneekin sitten miten sattuu. Yleensä kun aamupäiväunilta tulee niin syö ja nukahtaa uudelleen ja voi nukkua tuonne viiteen kuuteen. Mutta välillä sitten mennään koko ilta vain torkahdellen. Aamulla vauva herää siinä 7-9 aikoihin ja valvoo pari tuntia ja sitten unille.

Mä en oo todellakaan stressannut painosta. Eihän meillä oo ollut vaakaakaan. Nyt sitten piti käyttää yks lahjakortti ja isäntä osti sitten vaa'an. Ja hupsista sentään, oon kolme kiloa miinuksella verrattuna lähtöpainoon. No siltä kyllä on tuntunutkin, kun normivaatteet on mennyt tosi kepeästi päälle jo pitkään.

Muuten meillä alkaa mennä ihan hyvin. Iltaitkut on vähentyneet tosi paljon ja yölläkin nukutaan eikä kukuta. Vauva nukahtaa siinä klo 21-23 ja nukkuu kyllä hyvin. Syötän 3-4 kertaa yössä, mutta nukahdetaan molemmat saman tien syötön jälkeen. En tiedä mikä on itkuihin sitten auttanut. Disflatylinkin lopetin jo aikoja sitten. Nyt vaavi saa Jekovitia ja sitä Biolatte-maitohappobakteeria. Oisko siinä se juju sitten? Mallasuutettakin jouduin antaa, kun vauva oli kakkaamatta tuossa peräti 2 viikkoa. No nyt on tullut sekä keskiviikkona että torstaina isot läjät. Sen koommin ei taas ole näkynyt, mutten oo antanut kyllä mallasuutettakaan. Se kun on niin pahaa, ettei vauva millään sitä ottaisi. Oon nyt itse juonut tooosi paljon vettä ja syönyt luumuja ja tuntuu että sekin auttaa sekä äitiä että tytärtä :-)

Valjaat kun saatiin pois, niin alettiin heti taas kestoillakin ja hyvin sujuu. Taskuvaipat tuntuu sopivan parhaiten.

Helmille kuuluu myös ihan hyvää. Ollaan pyritty pitää selkeää päivärytmiä. Ulkoillaan aamupäivällä kun vauva nukkuu ja jos on hyvä ilma niin myös iltapäivällä. Neitiä on vaan vaikea saada nykyään ulos, kun joka asiaan sanotaan ei. Pidin hirveen madonluvun yks päivä, että hänen pitäis pukea itse haalari kun kerran osaa ja auttaa siten äitiä. Se tais auttaa, kun nyt parina päivänä ollaan päästy ulos aika kivuttomasti ja ilman suurempia itkuja. Pieniä taantumia on vauvan myötä tullut, mutta sallittakoon ne hänelle, ainakin vähän aikaa. Pottailu kotona on ihan out. Muualla kyllä sujuu, mutta jostain syystä oma vessa tai potta ei kelpaa. Ja Helmi-vauvan vaippa pitää vaihtaa myös hoitopöydällä niinkuin vauvankin. Ja pieni sylikissahan tuosta esikostakin on tullut. Edelleenkään ei tee vauvalle pahaa ja mukavasti ollaan pärjätty. Helmi on alkanut puhua lauseita ja on kyllä välillä hauskoja hetkiä, kun tuo puhelee. Esimerkiksi kysymykseen koska tai milloin, Helmi vastaa aina että joko viideltä tai viikon päästä...

Eilen Helmi oli mummolasssa kylässä ja oli siellä oksentanut kertaalleen. Illalla tuli sitten kuume. Yön hikoili ja nyt on taas ihan entisensä. Ajateltiin mennä iltapäivällä pihallekin, jos tää nätti ilma vaan pysyy. Tiedä sitten mikä taudin poikanen sekin oli.

Me ollaan muuten varattu matka Rodokselle toukokuuksi. Viikko ollaan ja Tampereelta lähdetään niin ei tarvii ajella Helsinkiin. Saapi nähdä mitä tuostakin reissusta tulee. Sanoin vaan miehelle että nyt lähdetään jos lähdetään. Ens vuonna en lähde Suomea pidemmälle lasten kanssa.

Ihanaa kun tulee kohta kesä ja pääsee ulos melkein pukematta (toivottavasti). Mistä tulikin mieleeni, että pitää mennä ilmoittautumaan treffipinoon.

Jepsis ja tytöt

Vierailija
38/53 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitähän mun piti kysyä vielä, kun kävin pari viikkoa sitten hammaslääkärissä ja yhteen hampaaseen laitettiin paikka. Nyt se on vihlonut koko tän kaks viikkoa aina kun juo jotain kylmää tai pureskelee ruokaa sillä hampaalla. Ja hauskinta on, että eihän tuo hammas vaivannut ennen paikkaamista ollenkaan ja reikäkin näkyi ainoastaan kuvissa. Kuuluuko sen tehdä noin? Ei oo miesmuistiin paikattu, mut en kyllä muista et ois tälleen vihlonut jälkeenpäin. Kaipa mun pitäis sinne soittaa ja vaatia takuuseen korjaus :-)

Jepsis taas

Vierailija
39/53 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo.. kyllä paikattu hammas saattaa vihotella 1-2 viikkoa. Tsemppiä! Mulla paikattiin hammas joskus pakkasten aikaan, enkä pystyny hengittää ulkona suun kautta, kun se pakkasilma vihlo aivan sairaasti.. :o) Heh.. .

Vierailija
40/53 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kattelen sitten vielä vähän aikaa. Nyt ei oo taas niin pahasti vihlonutkaan.

Pikaiset neuvolakuulumiset:

-paino 5375g

-pituus 57.4cm

-päänympärys 38.3cm

Venäläislääkäri oli sitä mieltä että vauvan mahan pitäis toimia vähintään 3. päivän välein. Levolacia käski antaa, mutta taidan mennä mallasuutteella ainakin toistaiseksi, kun ei tunnu tytöllä olevan mitään vaivaa. Muuten kaikki kunnossa.

Taidan keittää teetä, kun on niin harvinaislaatuinen tilanne että molemmat lapset nukkuu yhtäaikaa.

Jepsis ja tytöt