***VantTujen MAAliskuu***
Eipä mulla sen kummempia nyt kuin että tulin uuden pinon pistään pystyyn:) Käyn siis säännöllisesti lukemassa mutta kirjoittelu tuppaa jäämään.
http://www.vauva.fi/keskustelut?_forum_WAR_perhe_forumThreadId=138948&_…
Kommentit (53)
Mä oon käyny vähän väliä täällä vilkuilemassa, että onko tullu uusia juttuja... mutta aika hiljasta on. :D Taitaa pitää kiirettä yhdellä sun toisella. :)
Niameyn perheen riiviö on sit varmaan muuttanu meille?! Noh nyt, kun Heidi on ollu kuumeessa pari päivää, se ei oo ollu ihan järkyttävänkamalanmahdoton... mutta muuten. Voi tsiisus. :)
Annikin on muuten aikamoinen komentaja-kapteeni. Onks muilla kuopus kovempi komentaa kuin esikoinen oli? Meillä ainakin Anni on pienestä pitäen pistäny muuta perhettä komentoon ja kyllä sitten muuten ilmottaa jos jotain haluaa! :)
Mulla on ollu illan ajan jotain ihme alavatsa kipua... samanlaista kun oli annin odotusaikana ennen sairaslomalle joutumista... siis menkkamaista jomotusta ja paineen tunnetta... :O Ihmeellistä. Kun ei pitäis menkkojen kaa alkaa vielä, enkä tietääkseni oo raskaana. Hhhmmm... Mites ne PMS-jutut menikään? Voisko se olla jotain sellasta?
Janottaa ja pitäis kirjotella nopsaan blogi ennen sohvalle heittäytymistä. Pitäis jatkaa veljen vauvan peiton virkkaamista... Aattelin antaa sen ristiäislahjaksi.
T.Burde kera Annin <1v ja Heidi ~2,5v
wwww.elamaakalevassa.blogspot.com
www.voimaannuttavasynnytys.blogspot.com
Ida 2,5 vuotta 88,4cm, 13,3kg ja pipo 47,3cm. Pituus meni jossain -1 käyrällä ja paino jossain vähän plussalla, pipo menee jossain miinuksella, mutta nyt ainakin tasaisesti omalla käyrällä.
Emma 2kk 6340g, 58,1cm ja pipo 39,2cm. Painoa oli tullut 3 viikossa 1010g ja pituutta 3,4cm, pipoa 1,5cm.
Jokos burdelle on kolmas tulossa ;)
Moikka!
Kauhea kiire, mutta muistin juuri että enpäs olekaan käynyt kertoilemassa pikkuneidin viimeisimpiä nlakuulumisia. Eli 3 kk neuvolassa oli kaikki hienosti. Vauva on rakeenteeltaan hoikka ja pitkä neiti, mitat olivat siis 62 cm, 5920 g ja pää 42 cm.
Meidän oma terkka on jäänyt kokonaan pois töistä ja se harmittaa kovasti. Tämä sijainen on toukokuun loppuun ja jospa sitten toivon mukaan saataisiin pysyvä th meidänkin alueelle.
Pikkuneiti ei haluakaan nukkua, joten mentävä. Voikaa hyvin kaikki!
T. iida-linnea ja tytöt 1v 10kk sekä 3 kk
Sofialla oli 2kk1vk neuvola :)
Paino 5610g, tasan kilo tullut kuukaudessa. Pituus 59cm, päänympärys 38cm. Kovasti sai kehuja jäntevyydestä, kun pää ei yhtään jäänyt jälkeen käsistä nostettaessa. Muutenkin oli kiva käydä neuvolassa, kun sai rauhassa jutella. Olinkin melkein tunnin siellä :)
Nyt saatiin neuvolan perhetyöntekijän numero, niin pääsen hänen kanssaan juttelemaan Noelista. Olen niin sormi suussa välillä tuon pojan kanssa, että olisi ihana saada jotain konkreettisia vinkkejä pahemman luokan uhman taltuttamiseen. "Ei ei ei" -huudot voi kääntää huumoriksi, mutta mikähän ihme siihen pöydille kiipeilyyn ja tavaroiden heittelyyn tepsisi..? Toivottavasti se perhetyöntekijä keksii jotain hyviä kasvatuskeinoja kokeiltavaksi.
Sofia huutelee sohvalla, pitää mennä. Mutta vielä, pakko mainostaa: MEIDÄN LAPSI, siis tämä kuopus, söi eilen illalla klo 21, ja seuraavan kerran klo 04!!!!!!!!! Ja saanen korostaa, että Noel nukkui ekat 7h putkeen 1v4kk iässä..!
Kandi & lapset
Burdelle nyt pikaisesti.. Voisko olla ovulaatio kipua?? oletko ennen tuntenut.. Mulla meinaan aina oviksen aikaan alamaha kipeä ja vähän turvoksissa!!
Joo tietää millon välttää puuhailuja.. tai et millon puuhailla :D
Niamey: Mulla on yleensä oviksen aikaan kans tiettyjä juttuja ja esim. kipu aina samassa paikassa jne.. Mut ei tämmöstä koskaan ennen. Jos se kuitenkin oli oviksesta johtuvaa, ni sit kyllä varmaan irtos miljoona munasolua.. :D :D :D
Nyt ei pysty kirjottaa muuta. Oon ihan sika väsyny, kun anni on heränny nykyään klo 5-6 ja nyt parina aamuna 4:30. Äsken koitin tehdä ruokaa, mutta kaikki tippuili käsistä, tyhjä levy oli unohtunu päälle tunniksi, jne..
burde, heidi ja anni (jonka 1v juhlat viikon päästä)
Meilläkin aamu alkoi tänään 5.35,huoh.Tosin lapset herää yleensä aina kuudelta että eipä toi paljon sitä pahempi ollu. Käytiin paikallisen citymarketin lastentapahtumassa katsomassa muumipeikkoa ja pikkumyytä, tyttö sai kaikkea ilmaiskrääsää ja vielä poskeen krokotiilin kuvan.
Meidän neidistä on tullut nyt ihan prinsessa,hassua kun tähän asti se on ollut vähän poikatyttö, pelannut naapurin poikien kanssa katulätkää ja leikkinyt "merirospoa", nyt sitten prinsessajutut on in ja kotona tyttö harjottelee mallikävelyä ja poseerausta aurinkolasit silmillä,pyytää aina ottamaan kuvia ja kuvissa sitten on selin kädet vyötäröllä ja katsoo kameraan olan yli muikistellen:D sitten ihastelee niitä omia kuviaan jälkikäteen,voi jestas.
Tyttö sai jonkun hurjan kasvunpyräyksen, 92cm reimatecin haalari jäi pieneksi kuukaudessa,siis yks kaks vaan lahkeet ovat pohjepituiset ja painoakin on jo 16,5kg kun jouluna painoi 15kg:)
Poikakin on kasvanut hurjasti, painoa on hiukan yli 10kg ja käytössä 80-86cm vaatteet, sanoja on jo äiti "äitee" ja isi "iti" sekä "mammammaa" kun tahtoo maitoa. Nyt on tullut myös osoittelu,näyttää sormella tavaroita ja sanoo tä?tä?tä? niin kauan kunnes kerrotaan mikä se on:) ..ja kokoajan pitäisi seistä..tuntuu että tämä kakkonen kehittyy hurjaa vauhtia ekaan verrattuna:)
Eipä muuta,menen ruuanlaittoon!
Queen ja lapset 2,5v ja 9kk
Onpas täällä samanmittaisia 2kk neitejä :) Meidän pikkuS oli 2kk neukussa 5100g ja 58cm. Painoa oli tullut kk:ssa 700g ja pituutta 4cm :) Pikku lintunen <3
Nyt ei kyllä muuta ehdikään.
Han ja Ässät 2v1kk ja 2kk
Väsynyt mutta onnellinen äiti täällä...
Pikaisesti tulen kertomaan meidän uusimmat kuulumiset
Höpiksen 2w synttärit juhlittu, ja todella kivaa oli kaikilla!
Lahjoja tuli kasapäin, ja kaikki vallan loistavia. Vain 2 lelua tuli, kun äidin harras toive oli ettei enempää leluja vaan hyöty lahjoja (lapsi parka) ;)
Juhlijoita oli reilut 40 (minun perheeni on jo yksistään toooodella iso), ja hulinaa riitti.Ruoka meni kaikki, muttei loppunut kesken. Viimeksi tein hiki hatussa ruokaa ihan liikaa, nyt siitä viisastuneena..
Leikkiä riitti lasten kesken, ja kaikki tanssivat musiikin tahdissa. Meni siis ihan suunnitelmien mukaan, ja kokonaan nappiin. Höpis nautti silmin nähden, ja iltakylvyn jälkeen nukahti kuin tukki heti sänkyyn päästyään.Mutta silti onneksi näitä on vain kerran vuodessa, oli tää mamma aika puhki kaiken kokkaamisen ja siivoomisen jälkeen
Nyt odotan innolla 2vuotis neuvolaa,että saadaan uudet mitat herrasta.
Minkä kokoisia vaatteita teidän muiden pari vuotiaat lapset käyttää?
Meillä 98 cm käytössä.
Korvatulehdus kierre toivottavasti saadaan nyt loppumaan, estolääkitys päällä ja tarkistus viikon päästä.
Kova kyselykausi täällä meneillään, ja vastaukseksi ei riitä yksi sana
Vauva kuume mulla senkun yltyy, juhlissa oli sellainen 3 viikkoinen käärö, ja ihanasti tuhisi..
Tuolla "yleis"osastolla oli kiva kysely päivärytmeistä. Olisi hauskaa kuulla teiltäkin rytmeistä, varsinkin ne ketkä olette töissä ja lapsi hoidossa.
Meillä näin:
Herätys 6.10 (tarkalleen ottaen joka aamu) aamiainen 7-7.30 isin ja äidin kanssa.
Höpis leikkii itsekseen sen jälkeen että mamikin ehtii vähän puuroa maistaa. Sitten hypätään vaatteisiin ja mennään "tallaan"=tarhaan.
Sieltä kun haetaan n. 16.00 mennäänkin heti kotiin syömään. Hetken saa katella lastenohjelmia (n.20min) ja sitten sylitellään kovasti. Nykyään tuo syli on toooodella tärkeetä, ja pitää aina kertoa että "mun äiti tai mun isi"
Illalla ei mennä yleensä ulos, sillä eipä tuossa juurikaan aikaa sille ole kun iltapuuhat alkaa jo klo.19. Puurot n. 19.30 ja nukkumatti tulee 20.00.
Viikonloppuisin saisi valvoa pidempään, mutta itse ilmoittaa että "heippa, mua nukuttaa" ja klo 20.00
uuu kello on jo noin paljon, nukkumatti kutsuu minuakin.
Miten Mammis, kuinkas arki sujuu?
Ja Iida-Linnea kerrohan ihania kuulumisia?
Lycka väsyneenä ja Höpis jo unilla Z Z Z z z z
Sonjalla oli viime viikolla ylimääräinen 7kk neuvola nihkeän pituuskasvun takia. Neiti oli kuitenkin ihan hinosti kasvanut ja pituutta oli 67,4 cm ja painoa hitusen päälle 8kg muistaakseni. Huomenna joudutaan sitten ylimääräiseen neuvolalääkäriin, kun Sonjan päässä on joku rasvapatti. Aika epävarma tää meidän nykyinen neuvolantäti, kun ramppauttaa meitä yhtenään tuolla ja mun mielestä Sonja on ihan normaali ja terve. Jonskullakin oli vauvana sellanen herneen kokoinen rasvapatti, joka häipyi itsestään. No, mennään nyt sit tarkistamaan...
Sonja ei vieläkään ryömi/konttaa. Kovaa vauhtia menee napansa ympäri ja vähän peruuttaa. Tänään huomasin, että se istuu ja aika hyvin ilman tukea. Hampaitakaan ei vielä ole vaikka olen jo 2kk ollut ihan varma, että puhkeavat pian.
Jonskusta on tullut hirmu sosiaalinen. Löytää leikkipuistosta aina kavereita ja on muutenkin tosi touhukas pieni poika. Ens kuussa Jonsku täyttääkin jo 3. Hui! Tosi hurjaa vauhtia tää aika menee. Pientä umakautta täällä taas eletään, kun Jonskulla tuntuu olevan hermo välillä tosi kireelleä ja mikään ei kelpaa.
Mulla itselläni oli pari viikkoa sitten ärhäkkä rintatulehdus. Onneksi siitä on nyt toivuttu. Mä odotan ihan hirveesti jo kesää ja lämpöä. Meinaan kesän vielä olla kotona ja syksyllä haen töitä ihan vaan muutamasta parhaasta paikasta. Vuoden vaihteessa sit ehkä alan hakemaan kovemmin töitä. Täytyy siis varmaan hakea lapsille päiväkotipaikkaa varmuuden vuoksi syksyksi, jos saankin töitä.
Muuta en nyt ehdi. Vilkutuksia kaikille!!! :)
pesukarhu, Jonsku 2v11kk ja Sonsku 7kk
Meille on muuttanut pieni tyranni joka vinkuu ja narisee kaiket päivät ja tälläkin hetkellä on jo kolme varttia taistellut unta vastaan sängyssään... Ja saattanut äitinsä hermoromahduksen partaalle jälleen kerran! Syöminen, pukeminen, nukkuminen, herääminen yms on kaikki taas jälleen kerran aivan toivottoman vaikeeta, kun neiti vaan keskittää kaiken energiansa ruokapöydässä leikkimiseen ja höpöttämiseen, pukiessa ulkovaatteita kiemurtelee spagettina lattialla samoin sisään tultaessa (kun siis on ensin kannettu ovesta sisälle, kun ei tule suosiolla eikä maanittelemalla). Nukkumaan mennessä "pitää" ensin laittaa tämä lelu tänne ja tuo lelu tuonne ja se sinne jne. Sitten kun vihdoin on päästy sänkyyn asti, alkaa vinku siitä missä äitin pitäis istua nukuttamassa ja sitten jos/ kun istun määrättyyn paikkaan alkaa vaan taas uudet kiemurtelut... Loppujen lopuksi sitten menee hermot itse kullakin ja taas itketään. Kesäaikaan siirtyminen tietysti pahensi tätä nukkumaan menoa jälleen entisestään, viime viikon lopulla päästiin jo useampana iltana ilman suurempaa huutoa nukkumaan. Nyt on sitten noi kaikki muut pelleilyt myös lisääntyneet entisestään, tosi rasittavaa! Etenkin kun kaikkia em kiemurteluja ja pelleilyjä säestetään jatkuvalla "ehee-ehee" vinkunalla. Onkos muilla kokemuksia vastaavasta, sanokaa mulle et tää menee ohi pian ja liittyy ikään?! Kaipa tääkin on jonkin sortin uhmaa... Sais kyllä osoittaa mieltään muutenkin kuin tuolla jatkuvalla vinkunalla! Muutenkin tuntuu, että "ei" tulkitaan tasan päinvastoin, eli kun kielletään innostuu toi termiitti vaan entisestään...
Tänäänkin lopulta ilta päättyi itkuun, Aino pulttas kun aikani kateltuani lähdin pois hänen huoneestaan "nukuttamasta". Aikansa se siellä itki ja kiukkus, ja kun menin jonkun ajan päästä takas, neiti kuitenkin nukahti ihan nätisti itsekseen alta aikayksikön, kun vaan olin antanut ensin itsekseen huutaa ja sit menin takas huoneeseen :/ Onneks huomenna "pääsee" töihin tappelemaan 7-8 vee uhmaikäisten kanssa, ne kun tuntuu käyttäytyvän ihan samalla tavalla kun 2vee...
t. Lopen uupunut Ope
Siitä onkin taas tovi kun viimeksi skriivailin tänne. Kummasti aika vierähtää puuhastellessa tyttöjen kanssa ja yrittäessä pitää kodin edes jonkinlaisessa järjestyksessä. Huoh.. Käyn kuitenkin ahkerasti lueskelemassa kuulumisia.
Oona oli taas viime viikon kipeänä. Yhden päivän kuumeessa ja muuten kovin räkäinen ja yskäinen. Tällä viikolla on ollut ihan terve tyttönen taas, vähän vielä yskää mutta sehän on ihan "normaalia" meidän neidille.. On ollut kavereiden kanssa leikkimässä pph:lla ja me ollaan Emman kanssa shoppailtu pari päivää, tänään siivotaan kotona. On pitänyt löytää Oonalle & hänen ystävälle mekot lauantain juhlia varten, ovat morsiusneitoina. :) Teinkin löydön ja selvisin uskomatonta kyllä 15 eurolla!
Emman kanssa käytiin maanantaina 2kk neuvolassa; uudet mitat paino 5640g, pituus 58,4cm, pipo 39,5cm (s.mitat 3440g, 51cm, 34cm). Kiva muuten lueskella muidenkin neuvolamittoja! :) Hurjasti alkaa jo juttua tulla ja seuraa todella tarkkaan aina mitä ympärillä tapahtuu. Raukka on kyllä taas räkäinen ja yskii (ihan kuten isosiskonsakin), kuorsaa tuossa sitterissä kovaan ääneen aamumaitonsa jäljiltä. ;)
NINCA - pottailuun.. En keksi oikein muita konsteja kuin kirjojen lukeminen, kenties jonkun lastenohjelman katsominen olkkarissa tms. ;) Meillä alettiin pottailla ekat kerrat jo heti kun Oona alkoi istua, 6kk aikaan. Siellä ahkerasti istuskeltiin ja luettiin kivoja kirjoja jne. Nykyään pottaan tulee pisuja monta kertaa päivässä, mutta kakat neiti haluaa tehdä vaippaan jostain syystä - eli en pysty NIAMEYlle mitään vinkkejä heittään.. Nyt yritetään kotona harjoitella vaipattomuutta. Pikkuhousut jalassa ja pidetään pottaa olkkarissa, jotta pääsee heti siihen jos tulee hätä. Ja tarroja saa vihkoonsa kun pisuja ja kakkoja pottaan ilmestyy.
IIDA-LINNEA - ihanaa kun sun sisko on ollut kyläilemässä! :) Mihinkäs rokotetutkimukseen osallistuitte? Mäkin sitä mietin, mutta mua edelleen kammoksuttaa nuo piikitykset ja "turhat" verikokeet jne.. Onko teillä masuvaivat yhtään vaavilla helpottaneet?
KANDI - aikamoisia reippailuja harrastat - loistavaa! Happi tekee hyvää! :) Ihanan kuvan olit laittanut.
JEPSIS - onnittelut kun saitte lonkkavaljaat pois! Varmasti vapauttavaa, sekä äidille että vauvalle. Varmasti Rodoksen reissu onnistuu, saatte nauttia lämmöstä! Meilläkin on 2 vkoa Kreikkaan heinäkuussa varattu. Mun sisko & vanhemmat lähtee kans, joten aikamoinen kööri lähtee. Onpahan lapsenvahtejakin jos vaikka miehen kanssa käytäisiin kahdestaan laatuaikaa viettämässä. :)
NIAMEYkin oli laittanut kivoja kuvia. :)
LYCKAN Höpikselle myöhästyneet 2w onnittelut! :) Meilläkin on ne bileet pääsiäisen jälkeen edessä. Ja meillä on vaihdellen Oonalla käytössä 80-98cm kuteita, riippuu tosi paljon merkistä. Oonan tämän hetkinen "aikataulu": 7 herätys -> hoitoon 8ksi aamupalalle, haen 15 aikaan vaunuilla Emman kans ja ulkoillaan samalla, 16.30-17 päivällinen ja sen jälkeen leikkiä. Kovasti kaipaa myös syliä, joten aika usein isukki ottaa Emman kotiutuessaan jotta Oona pääsee äidin syliin. ;) Iltapuuhat aloitetaan 19, iltapala n. 19.30 ja unille 20-20.30.
OPElle on muuttanut tyranni. höh.. Onneksi nää tyrannivaiheet on vaan ohimeneviä - kuulemma. Niin ainakin yritän itse ajatella kun Oona välillä saa kunnon hepuleita.
Nyt puuhastelemaan. Kohtahan tuo pikkuneitikin herää varmaan taas maidolle! Aurinkoisia kevätpäiviä ja huiskutuksia kaikille!
Mammis + Emma 2+kk & Oona melkein 2v pph:lla touhuilemassa kamujen kans
P.S. Yksi uusi kuva pikkuneidistä juttelemassa mummollensa, jos onnistuu
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=fc6daf76-1e7f-11de-8b74-…!
Jos taas muutanan rivin kerkeis..
Pottailusta.. Meillä Aino (2v 7kk) on nyt vasta viikon verran tehnyt pissat pottaan kun vaippa pois!! Tätä ennen on kieltäytynyt täysin menemästä potalle ja huutanut heti että vaippa takaisin jos olen yrittänyt olla laittamatta!
Nyt sitten ilmoitti olevansa iso tyttö eikä halua vaippaa.. haettiin muutamat "pikku pinkerit" ja neiti haluaa ne heti aamulla jalkaan! Yöllä, ulkoillessa ja reissuissa pidetty nyt vaippaa vielä.. Mutta ison asian hän tahtoo tehdä vaippaan!
Sanoi minulle että "se on kovin pelottavaa!" kun koitin sanoa että potalle sekin täytyisi tehdä! Mitenkäs tämän sitten saisi selitettyä ja käännettyä ettei mitään pelättävää ole?? Vinkkejä kaivataan!
Viimeksi taisin kirjoittaa että meillä on riiviö!! No se muutti pois taas :D Äitin aika kiltti tyttö on tullut takaisin!!
Aaro oli tuossa melkein viikon kakkaamatta.. mutta oli silti hyväntuulinen oma itsensä! Kuitenkin vaihdoin Nannin Tutteliin kokeeksi ja kas nyt on maha taas toiminut! Minä ku luulin että Nanni olis parempi vatsalle..
Ensi viikolla Aarolla on 4kk neuvola lääkäri.. vähän jo jänskättää kuinka painoa on tullut! Sitä mieitin että kun saa tissiä ja korviketta niin onko kuitenkin jo aika aloittaa kiinteet!!
Mutta nyt taas mentävä.. Palaillaan!
Niamey, Aino ja Aaro
[http://www.flickr.com/photos/eskeli]