Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt alkaa keittää - yh purkautuu

Vierailija
01.03.2009 |

On se kumma, miten vieläkin istuu syvässä kuvitelma yh-äideistä yhteiskunnan elätteinä.

Olen kahden lapsen yh enkä ole eläessäni saanut mitään ylimääräisiä avustuksia yhteiskunnalta. Olen akateemisesti koulutettu ja hyväpalkkaisessa työssä. Teen ns. hyvää uraa, mutta lapseni ovat etusijalla. Minulla ei ole velkaa, omaisuutta on melko paljon (velaton talo, loma-asunto, auto + sijoitustilillä ylimääräistä) ja palkastani jää aina jotain säästöön lomamatkoja tai muita ylimääräisiä hankintoja varten.

Ja jotenkin kuvittelen, ettei ole ainoa hyvin toimeentuleva yh tässä maassa. Silti törmään ajoittain asenteisiin, että yhteiskunta elättää tätä perhettä. Useamman kerran on eteen tullut tilanne, että puoliksi tuntematon olettaa, että sosiaalikeskus (tms.) maksaa elämäntapaamme - harrastamme paljon liikuntaa ja ulkoilua ja olen panostanut varusteisiin. Ei ole vain yksi tai kaksi kertaa kun joku tuntematon päivittelee ääneen, miten sossusta voi saada rahaa lasketteluvälineisiin, kalliimpiin ulkoilupukuihin, jääkiekkovarusteisiin jne.

Tai sitten oletetaan, että ex-mies maksaa kaiken vaikka tosiasiassa ex maksaa minimielatustuet aina ulosoton kautta :(

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan nyt olen taas törmännyt useampaan kommenttiin ja ottaa päähän nämä stereotypiat. Tässä muutama esimerkki: kuntokeskuksen pukuhuoneessa (jonka jäsen olen, koska järjestää ainoana toimivan lapsiparkin, joka taas on minulle edellytys harrastaa muutaman kerran viikossa) jumpan jälkeen joku tuntematon jumppakaveri kommentoi, että miten sulla on varaa maksaa kuukausimaksu vai maksaako sossu sen (kun vaatteita vaihtaessa tulee puheeksi lapsiparkki ja henkilö kertoo, ettei käytä sitä koska lapset jäävät kotiin isän kanssa ja itse kerron, että olen perheen ainoa aikuinen ja siksi lapset lapsiparkissa).

Toinen esimerkki: teimme viikonloppureissun erääseen suomalaiseen laskettelukeskukseen. Rinneravintolassa tuli juttua samassa pöydässä istuvan perheen kanssa lomanvietosta jne ja keskustelussa kävi ilmi, että olen lasten kanssa yksin reissussa - perheen äiti kommentoi: "ai oletko jollain maksetulla lomalla vai?".

Vastaavia esimerkkejä olisi enemmänkin.

Siksi keittää yli.

Vierailija
2/14 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikävä tosi asia on,että tyhmät/tietämättömät yleistää.

mitä sä niistä viisaana ihmisenä välität?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet suhteellisen vanha (=olet ehtinyt säästää paljon) tai, että olet perinyt rahaa.

Muutoin kyllä ihmetyttää, miten olet voinut saada omaisuuden ja kasvattaa kaksi lasta minimielareilla? Toisaalta jos tienaat yli 10 000 /kk, niin sitten ehkä. Mutta sekin vie vuosia yksin.

Vierailija
4/14 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuli heti mieleen,et itse olet just ääripää näihin sossunpummiin verrattuna..ehkä olet niin harvinaisuus,ettet itsekään sitä tajua??saati sitten toiset..erossa sulle jäi vrmaan talot ym,vai työnteollako kaikki olet itse ansainnut?

Vierailija
5/14 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikuntakeskus maksaa max. 70 kuussa. Vaatteet ynnä muut releet lapsille kolmesataa per kersa korkeintaan. Reissu pohjoiseen kolme-neljäsataa per lapsi myös korkeintaan. Jos kämppä ynnä muut on jo olemassa niin vaivakos tuo on maksaa edes puolentoista tonnin nettopalkasta talven aikana - ja jotenkin veikkaan, että ap tienaa enemmän?? Ja kämpänhän voi saada perintönä, eikö?

Vierailija
6/14 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten Ap on rahansa/omaisuutensa saannut.... Pointti lienee se että ihmiset luulevat hänen käyvän sossusta hakemassa rahaa vaikka näin ei ole.

Niin ja jos ex maksaa minimi elatustukea ei häneltä lienee ole erossa saannut taloa tms... luulisin.

Anyway mielestäni kurjaa jos ihmiset päivittelevät tuollaista yh:lle. Tai ylipäätään kenellekkään vaikka ois sinkku.

Vierailija
7/14 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle vain jaksamisia toivotellen - yh:n elämä ei ole muutenkaan ihan yksinkertaista. Nimimerkillä pian toinen sellainen...

Vierailija
8/14 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tajuttiin pointti,ettei ap käytä sossua..mut exänsä varmaan putsannu köyhäksi taloja myöten,siksi exä varmaan maksaa elarit ulosoton kautta...

Vierailija
9/14 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollu myös yh, nyt en enää. Mutta vielä 4 vuotta sitten olin kolmen pienen lapsen yksinhuoltaja. Enkä tosiaan minäkään mistään saanu ylimääräisiä avustuksia. Kertaakaan en sossussa käyny. Avoerossa en mieheltä saanut pennin hyrrää, ja minimi elarit tuli. Tulee edelleenkin.

Töissä kävin, parhaillaan tein kahta työtä. Toinen työ oli osittain kotoa käsin työtä, kun tein pihasuunitlemia koneella. Joten lapset saivat olla kotona. Yh. aikana ostin talon ja auton. Ihan työtä tekemällä elannon tienasin. Ja kaikki tuntemani yh:t tekevät samoin. Eivät ole siis yhteikunnan elättejä. Ihmetyttää todellakin tämä luulo että yh:t olisvat jotenkin sossupummeja =)

No, enää en ole yh, mutta silti täytyi tulla puolustamaan.

Vierailija
10/14 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo...jos ne sossut on olemassa kuitenkin suojellakseen niitä raukka eksiä. Joita uusperhemammat hyysää tällä palstalla.

Vierailija
11/14 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

suhtaudut niihin yh äiteihin jotka oikeesti hakee sossusta rahaa? yhtä alentavasti kuin muut sinuun??ja vaikuttaako rahan alkuperä jotenkin sun äitiyteen..vaikutat tosi pinnalliselta,lompakko täynnä-kaikki hyvin..?

ehkä haluat rakentaa liian täydellisen ulkokuoren teidän perheelle?

entäs onni,rakkaus ja hyvinvoint?rakkautta ei saa rahalla..

Vierailija
12/14 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olet todellinen harvinaisuus, en yhtään ihmettele, että varojasi on vaikea uskoa. Munkin on vaikea uskoa. Toisaalta, mitä ihmeen väliä sillä on? Sensijaan että sua risoo, voisit olla TODELLA iloinen tuloistasi ja arvostaa sitä, että sinulla ja lapsillasi on jotakin jota 90% yksinhuoltajista ei ole. Kaikista elämäni aikana tuntemistani kymmenistä, ellei sadoista yskinhuoltajista kaksi on ollut niin varakkaita, että rahaa ei ole tarvinnut juuri miettiä. Toinen teki lapsen vanhana ja oli jo luonut menestyvän uran ja rahansa ensin, toinen perusti firman joka sattumalta menestyi hyvin lasten jälkeen. Hänellä tosin oli oma äiti hoitamassa lasta aina, ja kun lapsi sairastui vakavasti, hän joutui luopumaan firmastaan. Jotenkin mulle tulee sellainen olo että olet pelkkä provo, sillä kumpikaan näistä tuntemistani varakkaista yksinhuoltajista ei IKINÄ hermostuisi jos heitä luultaisiin köyhiksi, sillä he todellakin tietävät, että ovat täydellinen poikkeus, joilla on ollut myös paljon onnea elämässä.

Mitä JÄRKEÄ on suuttua siitä, että sua pidetään tavallisena ihmisenä, joka elättää pienillä rahoilla monta henkeä? Mitä sun varat kenellekään kuuluvat, miksi otat itseesi jostakin tuollaisesta? MÄ olen parempi, MÄ en olekaan köyhä yh. Haloo, ihan törkeä asenne. En osaa kuvitella, että kumpikaan tuntemistani varakkaista yh:sta korvaansa lotkauttaisi, voisi jopa sanoa, että joo tuetulla lomalla ollaan. Mitä se kellekään kuuluu.

Vierailija
13/14 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinnemäellä vain yksi lapsi, mutta yh myös...

En siis arvuuttele kuka ap voisi olla, vaan tätä yh ja raha- kysymystä.

Hyvätuloisia yh.ta isoissa firmoissa korkeilla paikoilla myös.

Vierailija
14/14 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en vaan välitä niistä.

Erotuksena ap:hen olen pienituloinen. Olen lomautettuna, opiskelen ja maksan kouluni itse en saa siihen mitään tukia. Tuloni koostuvat työttömyysturvasta, lapsilisästä ja elatustuesta joka on se minimi. Sosiaalitoimen luukulla en ole käynyt koskaan. Kai sieltä vielä jotain toimeentulotukea saisi, mutta en ole vaivautunut hakemaan. Sillä pärjätään mitä on.

En ole muutenkaan koskaan välittänyt mitä ihmiset ajattelevat enkä tunne tarvetta selitellä. Aina on ihmisiä jotka arvioivat kirjan kannen perusteilla.