Oletko nähnyt naisen kantavan arkkua hautajaisissa? (ov)
... tai oletko kenties ollut itse kantamassa?
Miltä se näyttää ja miltä teistä tuntuu jos nainen kantaa arkkua?
Kommentit (18)
Monesti taitaa isä kantaa lapsensa hautaan.
Minulla ei ollut miestä vaan olin tuleva yksinhuoltaja... en olisi halunnut että kukaan muu kantaa arkun kuin minä itse.
Isopappojeni yms. vanhojen sukulaisten hautajaisissa olen joskus ollut vapaa-ehtoinen kantamaan lähimpänä sukulaisena, mut ovat sit pyytäneet ihan ulkopuoliset miehet avuksi ja sanoneet et naiset ei kanna arkkua.
Se on jonkun " nimimerkki" tai sitten sisäpiirivitsi, jota käyttävät täällä useammatkin. Niin ne sanoo. :)
En tiedä missä tällainen sääntö on, ja mihin se perustuu. Mutta yksissä hautajaisissa missä olen ollut, oli liian vähän kantokykyisiä miehiä, niin seurakunnan puolesta tuli pari miestä paikkaamaan kantajia. Ei siis missään tapauksessa kysyttykään naisia.
Aika kiinnostava pointti muuten, mihin se perustuu?
Isoäitini sanoo,että hän on ollut kantamassa arkkua, sota-aikana.
Muistaakseni oli hänen nuori naisserkkunsa, joka kuoli ja serkkutytöt kantoivat hänet hautaan. En muuta kertaa ole kuullutkaan, että naiset kantavat arkkua.
Mutta yleensä aina arkunkantajat ovat miehiä.
Minä kannoin arkkua isäni hautajaisissa. Halusin. Eikä kukaan näyttänyt nyrpeältä, vaikka hautajaisväessä oli paljon isän ikätovereita. En tiedä sitten mitä ajattelivat...
Muut kantajat olivat veljeni, isän kaksi veljeä ja kaksi läheistä serkkua.
ap.
Itse olen ollut kantamassa sekä isoisääni että isoäitiäni noin 10 v. sitten. Miksi ihmeessä sukupuoli tuohon vaikuttaisi. Kun on kuusi kantajaa, niin ei se paino edes ole kovin suuri yhtä kantajaa kohden.
että eivät kyllä ole koskaan nähneet naista kantamassa.
Mukava kuulla että on ollut muitakin naisia tässä kunniatehtävässä.
ap.
ihmetellyt, jos joku olisi tuossa ap:n tilanteessa näyttänyt hänelle nyrpeää naamaa. Ihan ok. minusta, että ap toimi noin. Ei siinä varmaankaan mitään sääntöä ole.
Olen nähnyt naisten kantavan arkkua kuvassa. Kuva oli erittäin vaikuttava ja suru oli aistittavissa siitä.
Kyse on kahden sairaanhoitajaopiskelijanaisen surmista. NK. Tulilahden surmien uhrien hautajaisista.
Minä olin yksi läheisimmistä isovanhempieni sukulaisista, outoa olisi ollut pyytää joku vieraampi kantajaksi ihan vain sukupuolen vuoksi.
Isoäitini lisäksi itse pyysi isoisäni hautajaisissa, että kai sitten kannan hänetkin aikanaan ja tietysti lupauduin, vaikkei keskustelunaihe niin mukava ollutkaan. Ihmettelen kyllä, miksi niin harvat naiset ryhtyvät tuohon tehtävään.
kannankohan minä ja siskoni isämme arkkua vai kantaako meidän poikamme
Molemmat voivat sen tehdä, mutta yleensä vain mies kantaa.
Tosin meillä mun aviomies olisi ollut parinani kantamassa, mutta kun lapset ovat niin pieniä niin ei voitu olla molemmat.
ap.
Kukahan sitten olisi töissä kun kaikki jouduttaisiin arkkua kantamaan.
Niissä hautajaisissa kaikki kantajat olivat naisia ja näky oli todella vaikuttava.