Huolehtikaa, etteivät koululaisenne haise (ov)
Olen työni puolesta tekemisissä koululaisten kanssa ja eräässä ryhmässä 9-vuotiaita on eräs oppilas, joka tuoksahtaa jo vahvasti hielle. On vain ajan kysymys milloin häntä aletaan karttaa/kiusata sen vuoksi. Monet eivät välttämättä edes tiedosta, että jo 9-vuotiaat saattavat haista hielle ja jättävät deodorantit ostamatta.
Voisinko minä tehdä jotain tilanteen parantamiseksi? Ehdotuksia?
Kommentit (12)
ja AINA olemassa. Hyvä jos kukaan ei kiusaa, mutta miksi altistaa lapsi kiusaamiselle, jos asialle voi helposti tehdä jotain (siis tämän tapauksen kanssa, josta minä puhun)?
ap
vastaavaa tullut. Mutta voinko tehdä siis asialle jotain, loukkaamatta? En ole opettaja.
tunti sitten suihkussa niin hien haju voi olla todella pistävä hetken päästä ja kaikki dödötkään ei pidä hajuja.
t. kolmen murkun äiti joiden lapset alkoivat haista hielle 6 vuotiaana!
itsestään huolehtimista. varsinaisesti oman hygienian hoito tulee terveystiedossa vasta 7. luokalla, mutta aihetta pitäisi sivuta jo aikaisemmin, etenkin jos aikuinen huomaa sen jonkun kohdalla tarpeelliseksi. vanhempienhan kuitenkin pitäisi opettaa lapsensa peseytymään, vaihtamaan vaatteet ja käyttämään dödöä ym. Valitettavasti kaikki vanhemmat eivät sitä tajua. Myös toiset oppilaat eivät itse suostu huolehtimaan em. asioista, vaikka vanhemmat ja opettajat kuinka asiassa tukisivat. Odotas vaan kun haistelet hajuja yläkoulujen käytävillä. Siellä vasta haiseekin...
niin luulisi asialle voivan tehdä jotain?
ap
vaikka lapsen reissariin tms. tai puhu vanhempien kanssa, että hiki tuoksahtaa. Tuskin tuon vuoksi silti ketään kiusataan, ei urani aikana ainakaan ole tullut tapauksia. Murrosiässä kuitenkin viimeistään kaikki jo joskus tuoksahtavat hielle, vaikka olisi jo dödö käytössä.
Opettaja
koska on iso osa vanhempia, joita ei nuorten hyvinvointijaksa kiinnostaa! Murrosiässä hormonitoiminta muuttuu niin rajusti, että toisilla se "hormonihiki" haisee tosi pistävälle, enkä usko että on vain pesemisestä kiinni. Omassa koulussa esimerkiksi on pieni sievä tyttö, joka haisee niin voimakkaalle, pistävälle hielle että hänen läsnäolonsa huomaa jo metrien päähän. Uskon, että häntä kiusataan. Ainakin hän on aina yksin.
voin esittää asian loukkaamatta?
ap
meillä käydään suihkussa päivittäin ja eletään puhtaissa vaatteissa, mutta äitinsä luona näin ei ole. Lapsia ei pestä, kalsareita ei vaihdeta. Tässä tapauksessa se olisi ehdottoman tärkeää ettei kiusaaminen ala koulussa. Olemme sanoneet asiasta lähes joka kerta lasten äidille, mutta kun ei kiinnosta niin ei sitten. Poikaa itseään ei tunnu tuo käryäminen häiritsevän, tai housuun luikkiminen.
En tiedä puututuaanko ala-asteella tämmöisiin asioihin, itse olen ya-opettaja ja otan puheeksi esim. pahan hien hajun ja muistutan hygieniasta, ennenkuin kaverit ehtivät siitä "ystävällisesti" ilmoittamaan... "vittu toi haisee pahalle...jne"
...
minä en käytä dödöjä enkä haise vaikka hikilenkiltä suoraan tulisin. siskoni taas hikoilee kaikkien mahdollisten dödöjen läpi. vaikka pakkasessa istuessaan. äitini oli samanlainen, haisi aivan kauhealle vaikka mitä teki.
ei sille hienhajulle tosiaan aina vain voi yhtään mitään.
8-v tyttö on haissut hielle jo muutaman vuoden, silloin tällöin tosin vain. ei taida tulla äitiinsä..en hänelle mitään dödöjä vielä laita, pienellä on vielä ohut iho. pestään vain sitten useammin ja vaihdetaan tiuhaan puhdasta päälle.
Meillä on 10v koululainen, joka kärsii löysästä vatsasta. Ollaan sairaalassa juostu tutkimuksissa. Hiki ei ole mitään tuohon hajuun verrattuna, kun ei aina lapsi rassu pysty kaikkea pidättämään tunti tolkulla koulussa ollessaankaan. Vielä kun oppisi menemään ajoissa vessaan, mutta löysällä vatsalla ei tule samanlaista pingotustunnetta, joka helposti aiheuttaa tarpeen käydä siellä vessassa helpotuksella. Kakkahätä siis yllättää. Onneksi ei kukaan kiusaa, hieno luokka hänellä. Joten ole nyt mielissäsi ettei ole hikeä pahempaa.