Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten 2 viikkoa yliaikainen vauva voi olla niukat 3 kg?

Vierailija
27.02.2009 |

Onko istukka rapautunut, napanuora jumissa, mamma 800 kcal dieetillä vai mikä sen voi aiheuttaa? Dieetillä ei ainakaan pitäisi olla merkitystä, lapsen pitäisi kaiketi ottaa tarvitsemansa?

Kommentit (77)

Vierailija
1/77 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiinlähtötarkoituksessa joku kätilöharjoittelija totesi: melko pieni. Lääkäri vastasi tähän: "ei suinkaan, katsopa äitiä, hän on varsin hoikka. Nykyäitien ylipaino ja siitä seuraava vauvojen syntymäpainon kasvu vääristää sen, mikä on normaalipainoa ja mikä ei. Kun jatkuvasti kohtaa 4,5-kiloisia sokerivauvoja, alkaa normaalipainoiset näyttää pieniltä."

Mulla on lähes kaikki vauvat olleet yli 4 kiloisia. Eivät ole sokerivauvoja, eikä mulla ole ylipaioa. Päinvastoin. Nyt viides vauva painoi syntyessään 2949 g, rv 40+3 ja kovin pieneksi vauvaa sanoivat noille viikoille. Vauvaa jopa tutkittiin. Myös istukka tutkittiin. Jouduimme olemaan sairaalassakin 4 päivää, kun halusivat varmistaa että vauvalla on kaikki kunnossa. Puhuivatkin vauvasta kokoajan viikoihin nähden pienikokoisena. Pituuttakin oli vain 48cm.

Mun mielestä on naurettavaa, että neljän kilon vauvat ovat jonkun mielestä automaattisesti sokerivauvoja, tai ylipainoisten. Itse en tiedä kun yhden sokerivauvan joka painoi 4800g. Muut tieeämäni yli nelikiloiset ovat syntyneet ihan normaalipainoisille äideille.

Vierailija
2/77 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunhan on syntyessään terve lapsi.

Meillä on viisi lasta

1. 2900g ja 49 cm

2. 4500g ja 54cm.

3. 4430g ja 54 cm

4. 3890g ja 53c,

5. 3400g ja 52 cm

Vauva eivät ole sokerivauvoja, minä en ylipainoinen. Normaaleja terveitä lapsia ovat. Pienempinä syntyneet tyttöjä, kolme isointa poikia.

Kaikki yhtä ihania, kukaan ei ole sanonut että olisivat olleet liian isoja tai pieniä. Mihin kummaan tämä maailma on menossa, kun vauvallekkin määritetään nykyyän "ihannepaino"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/77 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset 2630 g ja 47 cm, 41+jotain sekä 2720 & 47 cm. Molemmat tosi hyväkuntoisia ja jänteviä. Ekassa raskaudessa mulla verenpaine koholla, tokassa irtos istukka ja jouduin hätäsektioon.Ei mitään erityiskontrolleja.

Ollaan ukon kans molemmat oltu kans alle 3-kiloisia. Ja odotusaikana söin kuin hevonen ja hemoglobiinikin oli YLI 140! Että sellaista. Ja niin, molemmat pojat on ihan terveitten kirjoissa edelleen... Ja ottaneet kasvussa kii muut.

Ja vielä - meillä on vanhempiin tosi hyvät välit, mutta eipä tullut ihan heti mieleen sieltä letkujen keskeltä soitella. Hätäsektiossa kun on kunnon nukutus. Vauvankin näin vasta muutaman tunnin kuluttua...

Vierailija
4/77 |
28.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän esim. 2700 gramman painoinen ole edes pienipainoinen - alle 2500g on, mikäli syntyy täysiaikaisena. En ymmärrä, miksi hieman keskimääräistä kevyempiä vauvoja epäillään jotenkin lähtökohtaisesti sairaiksi tai että heissä olisi jotain "vikaa". Keskiarvo on vain keskiarvo, sitä kevymmät ja painavammat vauvat ovat aivan yhtä "normaaleja".

Vierailija
5/77 |
28.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikuta esim synnytyksen kulkuun. Itse olen synnytyspelkoinen, ja kun kokoarvio oli yli 4kg, lääkärit moneen kertaan vakuuttivat, että ei ole mikään tae siitä, että olisi vaikea synnytys. Sitten taas jollain voi olla tosi hankala synnytys jonkujn 2,6 kiloisen ja 48 senttisen kanssa. Toiselle taas on helpompi homma saada ulos joku 4,8kiloinen ja 53 senttinen. Synnytyksen kulku riippuu ihan muista tekijöistä kuin vauvan koosta.

Vierailija
6/77 |
28.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meijän neiti synty viikoilla 43+0 ja paino 3,1kg. kaikkia ei vaan synnytä 4,5kilosia vauvoja.. :D

Vierailija
7/77 |
28.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hulluja mammoja täällä. Siis keskimääräinen vauva on 3500 grammaa ja 50 cm. EI ole toivottavaa että vauva kasvaa vatsassa nelikiloiseksi. Muualla Euroopassa nelikiloisia pidetään jättivauvoina. 2,5-4.5 kiloa on normaali painohaarukka vastasyntyneelle. Toiset jää keskiarvon alle, toiset menee yli ja toiset on tasan siinä keskellä. Joku 3,2 kiloa on sopiva!

Lisäksi la:n jälkeen painoa ei tulee enää todellakaan samaan tahtiin kuin aiemmin. Lindan vauva siis täysin normaalikokoinen. Kateellisten panettelua varmaan ja surullistakin, että äidit on noin typeriä toisiaan kohtaan. Jos Lindan vauva olisi painanut 4 kiloa niin ihan varmasti täällä olisi syytetty sokerivauvan äidiksi. Kaikki ei voi olla tasan siinä keskiarvon kohdalla!

Terveisin kolmen syntyessään eri kokoisen (3450/51 & 3900/52 ja 3740/49) äiti :)

Vierailija
8/77 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalin kokoinen lapsi. Kaikki eivät synnytä viisikiloisia sokerivauvoja.

Vierailija
9/77 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kalkkeutuu (niin sen kuuluukin).

Vierailija
10/77 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiinlähtötarkoituksessa joku kätilöharjoittelija totesi: melko pieni. Lääkäri vastasi tähän: "ei suinkaan, katsopa äitiä, hän on varsin hoikka. Nykyäitien ylipaino ja siitä seuraava vauvojen syntymäpainon kasvu vääristää sen, mikä on normaalipainoa ja mikä ei. Kun jatkuvasti kohtaa 4,5-kiloisia sokerivauvoja, alkaa normaalipainoiset näyttää pieniltä."

Vierailija
11/77 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma esikoiseni oli 50cm/3070g syntyessään rv 41+6. Istukka oli vielä oikein hyvässä kunnossa mutta aika pieni kokonaisuudessaan 420g. Kukaan synnärillä ei sanallakaan sanonut että vauva olisi ollut jotenkin pieni, eikä sitä pidetty mitenkään omituisena. Itse sitä kuitenkin ihmettelin kun olemme miehen kanssa molemmat olleet syntyessämme 4kg ja 4,5kg...

No, vauva oli lapsistamme ainoa, joka sai heti täydet 10 pistettä, koska kätilö ei löytänyt edes "värivirhettä" tästä vauvasta, kuten melkein aina löydetään. Nyt 5-vuotiaana on keskimääräistä hieman isokokoisempi, mutta hoikka edelleen. Älykkyys ja kognitiiviset taidot varmaan ainakin 10-vuotiaan tasolla ja fyysinen kehitys ihan iänmukaista.

Että ei siitä pienikokoisuudesta ole ainakaan mitään haittaa ollut :-)

Vierailija
12/77 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikot on valehdeltu tms... Ja se on outoa että vanhemmille soitettiin vasta monen tunnin kuluttua!!! Musta koko juttu jotenkin haisee.

Vierailija
13/77 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaali koko viikkoihin nähden. Normikoko nykyään näyttää joidenkin mielestä olevan yli 4 kg.

Meille tuli lähes grammalleen saman kokoinen poika 2 viikkoa lasketun ajan jälkeen. Virkeä ja reipas kaveri heti alusta lähtien ja on kehittynyt ja kasvanut hyvin. Minulle sanottiin, että lasketun ajan jälkeen vauvan kasvu yleensä hidastuu. Lapsi on terve ja normaalisti kasvaa.

Minä olen ihan normaalipainoinen äiti joka söi hyvin koko raskausajan.

Vierailija
14/77 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mekin soitettiin vanhemmille vasta monen tunnin jälkeen. Koska lapsi syntyi hätäsektiolla, halusi mies että herään ensin ja saan itse tietää ensin vauvasta kuin isovanhemmat.

Samoin mies oli koko ajan pitänyt vauvaa sylissään eikä joutanut soittelemaan silloin tohkeissaan yhtään mihinkään :)

Vierailija
15/77 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

alle 3-kiloinen voi olla viikkoihin nähden SGA - lapsi.

Mulla täysaikainen vauva oli 51 cm ja 2900 g eli SGA - rajoilla. Erityislapsi on.

Vierailija
16/77 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne omat 5-kiloiset kun on niin normaaleja, ja alateitse tietysti synnytetty.

Vierailija
17/77 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytys päätyi kiireelliseen sektioon ja vauva teholle. Minä makasin lääketokkurassa heräämössä ja mies ravasi minun ja vauvan luona. Ei siinä ekana ajattele kuule omia vanhempiaan ja heille soittamista...

Vierailija
18/77 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta alle 2,5-kiloisista puhutaan ns. pienipainoisina.

Meillä lapset olleet 2,8 kg ja 2,9 kg, syntyneet melkein tasan laskettuna aikana (eivätkä todellakaan erikoislapsia :)

Vierailija
19/77 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

monella nykyajan mammalla normaalikoisesta vauvasta.

Huolestuttavaa on juuri se miten paljon sokerivauvoja syntyy sokerimammoille.

Sekö sitten sekoittaa jo sen mikä on normaalia. Eli epänormaalista on ihmisten mielessä tullut normaalia.

Vierailija
20/77 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja täähän EI OO TOTTA, etteikö normaalipainoinen voisi olla kevympi.

Joskus määriteltiin rajaksi 2500g,

Kaikki yli 3-kiloiset ovat "normaalipainoisia" vauvoja alle 3-kiloinen voi olla viikkoihin nähden SGA - lapsi.

Mulla täysaikainen vauva oli 51 cm ja 2900 g eli SGA - rajoilla. Erityislapsi on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä