Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten 2 viikkoa yliaikainen vauva voi olla niukat 3 kg?

Vierailija
27.02.2009 |

Onko istukka rapautunut, napanuora jumissa, mamma 800 kcal dieetillä vai mikä sen voi aiheuttaa? Dieetillä ei ainakaan pitäisi olla merkitystä, lapsen pitäisi kaiketi ottaa tarvitsemansa?

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kätkytkuoleman riskiin ja moneen muuhun, mutta se että aina ensimmäiseksi joku heittää epäilyksen tupakoinnista, päihteiden käytösä tms. kun vauva ei ole keskimääräisen kokoinen, on mielestäni asioita yliyksinkertaistavaa ja myös julmaa ja törkeää panettelua äitiä kohtaan.

Aika moni pienipainoisen äiti on varmasti elänyt esimerkillisesti, tehnyt kaikkensa että lapsi kehittyisi kohdussa mahdollisimman hyvissä olosuhteissa, mutta jostain sellaisesta syystä, mihin ei voi itse lainkaan vaikuttaa, lapsi sitten syntyykin pienipainoisena tai vaikkapa liian aikaisilla viikoilla. Se että pahantahtoiset ihmiset sillä syyllistävät äitejä on mielestäni ajattelematonta ja typerää.

Vierailija
42/77 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen synnyttyä, soittaa isovanhemmille? Onpas itsekkäät isovanhemmat kun eivät tajua että se on nuoren perheen hetki ja heille pyhitetty ja rauhoitettu, ei koko suvun tiedotustilaisuus. Kyllä ne kerkeää kuulemaan parin tunnin tai vaikka päivänkin jälkeen kun vanhemmat ovat ensin saaneet ihastella ja ihmetellä Heidän lastaan.

viikot on valehdeltu tms... Ja se on outoa että vanhemmille soitettiin vasta monen tunnin kuluttua!!! Musta koko juttu jotenkin haisee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että pahantahtoiset ihmiset sillä syyllistävät äitejä on mielestäni ajattelematonta ja typerää.

Vierailija
44/77 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen nähden 3000 g on jo varsin pieni.

"Sikiön kehitys (viikot 29-42)

Raskauden tämä vaihe on sikiön kasvussa melkoista. 29. raskausviikolla sikiö painaa keskimäärinreilun kilon ja keskimääräinen syntymäpaino lapsilla on 3500g. Viimeisen kuukauden aikana painoa tulee noin 1 kilo. Pituus sikiöllä on raskauden kolmanneksen alussa noin 40 cm ja syntymäpituus noin 50-52 cm. "

Niin että se siitä absurdiudesta. Kuulostaa pikemminkin siltä, että suuttujilla on ollut pienet vauvat ja siitä kannetaan jotain epämääräistä syyllisyyttä.

mitä ihmeen aggrea tai hyökkäystä.

Ennemminkin suurta ihmetystä miksi asioita vääristellään tai toisaalta miksi joillakin on niin vääränlainen käsitys.

Tuo alotushan on aivan absurdi.

Heitetään tuollainen toteamus niin normaalikokoisesta vauvasta kuin voi olla. Siis 3,2kg, voiko normaalimpaa enää olla?

Kerro minkä selityksen SINÄ keksit tuollaiseen ajattelutapaan.

Minusta joitakin varteenotettavia selityksiä on jo esitettykin.

Vierailija
45/77 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

erityistoimenpiteitä/seurantaa.

Jotain muuta häikkää on kaverisi vauvalla ollut.

Vierailija
46/77 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskosuuden raja on 2500grammaa, olkootkin että vauva olisi ylittänyt raskausviikon 36. Keskosuuden määrittämisessähän käytetään joko raskausviikkoa (ennen 37 vko) ja/tai painoa (2500g).

Vierailija
47/77 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se EI TARKOITA "normaalia". Alle 3000g on "pienipainoinen", millä viikolla tahansa. Ja kuten joku jo sanoi, niin voi olla myös "pienipainoinen viikkoihin nähden". voihan olla, että LIndan vauva on pienipainoinen viikkoihin nähden (ja että omakin oli).

Silti luulen, että ärsyyntyminen johtuu siitä, että yritetään väen vängällä syyllistää julkkista, vaan siksi, että on julkkis. En itse pidä Linda Lampeniuksesta, mutta v******aa yleisesti kaikenlainen äitien syyllsitäminen ilman syytä

Siihen nähden 3000 g on jo varsin pieni.

Niin että se siitä absurdiudesta. Kuulostaa pikemminkin siltä, että suuttujilla on ollut pienet vauvat ja siitä kannetaan jotain epämääräistä syyllisyyttä.

mitä ihmeen aggrea tai hyökkäystä.

Ennemminkin suurta ihmetystä miksi asioita vääristellään tai toisaalta miksi joillakin on niin vääränlainen käsitys.

Tuo alotushan on aivan absurdi.

Heitetään tuollainen toteamus niin normaalikokoisesta vauvasta kuin voi olla. Siis 3,2kg, voiko normaalimpaa enää olla?

Kerro minkä selityksen SINÄ keksit tuollaiseen ajattelutapaan.

Minusta joitakin varteenotettavia selityksiä on jo esitettykin.

Vierailija
48/77 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli juurikin 2500 g

tieto löytyy mm. duodecimistä, käykääpä itse katsomassa, kun ette näköjään tätä millään usko

Vierailija
50/77 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnyttänyt viisi lasta, olen 155cm/45kg ja jokaisen raskauden lopulla paino ollut 58-62kg(raskauskiloja tullut siis ihan normaalisti) en tupakoi, enkä ole diabeetikko. Söin raskausaikana terveellisesti, välillä tuli tietysti kausia, jolloin söin paljon rasvaista ruokaa tai selvisin viikon pelkällä salmiakkijauheella. Harrastin liikuntaa loppuun asti ja ja olo oli jokaisen loppuraskaudessa mitä mainioin, synnytykset helppoja ja vauvat terveitä.

Tässä lasteni syntymämitat:

1. 3860g/53cm rv 40+2

2. 3100/48cm rv 40+4

3. 2780g/50,5cm rv 39+6

4. 4350g/53cm rv 41

5. 3460g/50cm rv 40+4

Vierailija
51/77 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun istukan toiminta pikkuhiljaa alkaa heikentyä.. varsinkin, jos on alkuraskaudessa on ollut paljon pahoinvointia (kuulemma kuluttaa istukkaa nopeammin). Mutta noista yli neljäkiloisista on pakko mainita: itellä BMI 23 ja kaikki kolme lasta ovat painaneet yli 4kg syntyessään (ja olleet yliaikaisia). Itekin olen ihmetellyt, että miksi kun suvussa lapset ovat olleet normaaleja 3,5kg painoisia... Voiko ikä vaikuttaa? Oon kuitenkin ollut yli kolmekymppinen, kun esikoinenkaan syntyi...

Vierailija
52/77 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

heti ollaan ajattelemassa pahinta kanssaihmisistä tietämättä mitään tämän asioista ja levitellään juoruja ja muuta paskaa. Vauva ei ole hädin tuskin vielä syntynytkään, kun jo heti aletaan ruotia mikä siinä ja äidissä on vialla ja miksi.

Kamalan typerää ja keskenkasvuista!

Vierailija
53/77 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

määrittelemään ihan lähes päivän tarkkuudella. Jos lapsen viikot ultrassa poikkeaa kuukautisista lasketusta huomattavasti (yleensä viikolla tai enemmällä) laskettua aikaa tarkistetaan.

Myöhemmin raskauden aikana kasvu alkaa olla yksilöllistä ja viikkojen tarkka määritelmä vaikeampaan. Mutta koko poru on turhaa, sillä ihan normaalin kokoisen lapsen Linda sai!

Vierailija
54/77 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni kaikki lapset ns. yliaikaiseksi yli kaksi viikkoa. Laskettua aikaa ei alettu korjaamaan muilta kuin nuorimmalta vaikka tiedettiin, että kiertoni saattoi olla jopa 40-50 päivää koska ultran mukaan siihen ei ollut aihetta. Joten voihan olla ettei Lindan lapsi oikeesti oo ees mikään yliaikainen. Nuorimman lapseni lask. aikaa korjattiin melkein kaksi viikkoa ja syntyikin sitten kahden päivän kuluttua lask.ajasta. Keskimmäiseltä ei korjattu ja syntyi kolme viikkoa lask. ajan jälkeen! Ihan normaalin kokoinen oli. Tämmöinen pointti tuppaa unohtumaan äideiltä, sitä laskettua aikaa tuijotetaan ja ollaan ihan tuskissaan kun se lapsi ei tupsahdakaan samantien ulos!

Vierailija
55/77 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

3,2-kiloinen ei todellakaan ole SGA edes rv 42, edes 2,9-kiloinen ei olisi.

Vierailija
56/77 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asian voi tarkistaa esim. täällä olevasta painokäyrästä

http://www.tekay.fi/index.php?option=com_content&task=section&id=10&Ite…

Vierailija
57/77 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö sittenkin syyllistää äitiä - sokerihiireksi vaikka?

Ei kait se lapsen "ylipaino" sekään ole aina kiinni äidin elintavoista?

Kauhea poru saadaan aikaiseksi vauvojen painosta, omituista. Miksi joka ainut asia ihmisen elämässä pitää arvioida paras-hylätty -asteikolla?

Vierailija
59/77 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain esikoiseni 24v iässä. Omat mittani oli ennen raskautta 162cm/45kg. Harrastin aktiivisesti ratsastusta enkä polta enkä juo. Lapsi syntyi rv 41+5 ja oli ulkoisesti todella yliäikaisen näköinen eli kinaa ei ollut enää jäljellä olenkaan ja iho oli halkeillut ja paperimainen. Muuten vauva oli ihan terve ja pirteä. Mitat olivat vaan pienet eli 2630g/47cm. Istukka oli ihan noormaali ja kalkkeutumaton. Mitään syytä ei lapsen pieneen kokoon viikkoihin nähden löytynyt ja lopulta minulle vaan todettiin etä kun vanhemmat ovat pieniä ja siroja niin tekevät pieniä ja siroja lapsia. Tosin myöhemin on astmaa epäilty yhtenä mahdollisuutena lapsen pieneen kokoon. Esikoinen oli tyttö.

Kuitenkin myös toinen lapsemme oli ns. normaliin verrattuna pienehkö eli syntyi rv 42 ja mitat pojalla oli 3100g/48cm. Eikä hänessäkään mitään vikaa eikä myöskään istukassa ja astmalääkityskin oli nyt kohdallaan.

Kolmas lapsi sitten taas syntyi keskiarvoa suurempana rv 39+4. Mitat pojalla oli 3700g/51cm. Kaikki kuitenkin vauvalla kunnossa ja oma tilanne ei muuten muuttunut paitsi liikunta vähentynyt ja omaa paino kymmenen kiloa enemmän kuin esikoista ja kakkosta odottaessani.

Samoilla mitoillani neljäs lapsi syntyi rv 41+2 ja vauvan mitat 3480g/48,5cm.

Syytä siihen miksi kaksi ekaa oli tosi pieniä ja taas kolmas suurehko ja neljäs keskiarvossa ei ole kukaan keksinyt vn todettu että lapset vaan ovat sen kokoisia kuin ovat ja sillä siisti. Omat elintottumukset eivät ole suuresti voineet vaikuttaa mitä nyt kahden nuorimman kohdalla kun olen itse päässyt normaalipainoon.

Vierailija
60/77 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kahdeksan vuotta ja luokkansa pisin. Ei mulla ollut mitään häikkää raskaudessa, eikä lapsella sen jälkeen.

Painoo mulle tuli 23 kg raskausaikana. Että myönnän muutaman herkun syöneeni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme