Miten 2 viikkoa yliaikainen vauva voi olla niukat 3 kg?
Onko istukka rapautunut, napanuora jumissa, mamma 800 kcal dieetillä vai mikä sen voi aiheuttaa? Dieetillä ei ainakaan pitäisi olla merkitystä, lapsen pitäisi kaiketi ottaa tarvitsemansa?
Kommentit (77)
mutta kannattaa muistaa, että vauvojen paino ei enää viimeisinä viikkoina kasva (lasketun ajan jälkeen). itse pelkäsin hulluna isoa vauvaa kun yliaikaisena käynnistettiin. 3,5 kg tuli. pituutta oli ehtinyt kasvaa reippaasti.
se on kylmä tosiasia.. Turha siuellä itkeskellä mitään muuta!
Just kertoi ranskalainen nainen,e ttä Ranskassa 2,5kg vauva on aivan normaalikokoinen siinä ei ole mitään ihmettelemistä!!
JA Ranskalaiset on mun käsittääkseni ihan normaalikokoinen eurooppalainen kanssa joten siihen ei kannata vedota..... Kyllä se on tasan tarkkaan ruokavalio joka niitä vauvoja lihottaa......
Ystäväni sai 6kk sitten 4,5kg vauvan ja synnytyslääkäri totesai ensimmäisenä: JAhas ja taas yksi irtokarkkivauva johon ystävä vaan totesi,e ttä no niinpä on!! Sitä tahtia menee karkkia viikossa......
kuvioihin tms ja tuo seuraa meitä geeneissä vielä 500 vuotta?
Täällä jotenkin ihannoidaan isoja vauvoja, isoja lapsia, hyvin syöviä lapsia... Se on niin kamalan tärkeää että kuinka nopeasti vauva kasvaa, kuinka PALJON se syö taaperona jne. Ihan niinkuin meille olisi sisäänrakennettu joku systeemi että ruokaa pitää hamstrata pula-ajan malliin vaikka sitä on kaupat väärällään. Vauvat kasvaa ja kasvaa, kohta kukaan ei pysty synnyttämään alateitse.
ei ole syntynyt yliaikaisena. Lasketut ajat ovat laskennallisia aikoja. Lapsi mitä todennäköisimmin syntyy rv 38-42 välisenä aikana. Täsmällistä hedelmöitymisaikaa ei voida määritellä ja ultrankin avulla määritetyt la:t ovat arvioita. mittoja verrataan tilastoihin ja niistä lasketaan keskiarvo.
Kolmekiloinen on ihan normaalikokoinen.
syntyi 1990 kesäkuussa, täysiaikaisena ja painoi 2800 oli 47 cm pitkä...Täysin normaali 18-vuotias tällä hetkellä:)
Eikä sairaalassa viivytty yhtäänm muita ensisynnyttäjiä pidempään! Eikä saatu myöskään mitään muitan "ylimääräisiä" ohjeita/neuvolakäyntejä yms!!
Jokin muu ongelma, kuin vain pieni koko, siis lienee ollut tuolla ystäväsi lapsella!
esikoinen 51cm ja 3400g ja toinen lapsi 51cm 4500g. Ihan yhtä paljon tuli painoa raskausaikana, 10 kiloa molemmista. Samalla tapaa söin, saman verran painoin ennen raskautta ja lopussa. Silti oli lapsilla yli kilo painoeroa, tyttöjä molemmat. En tiedä miksi, se toinen vaan halusi kasvaa isommaksi.
Tiedän toisenkin äidin, jolla on kaksi lasta ja toinen ollut joku hätäiseen 3kg pirpana syntyissään ja toinen melkein 5 kg ja äiti on itse tyyliin 162cm ja vaatekoko 34...
Ei se todellakaan niin mene, että mitä pienempi äiti, sitä pienempi vauva tai mitä isompi äiti, sitä isompi vauva. Mulla ainakin on kilon heittänyt lasten koko, vaikka oma koko oli sama molemmissa raskauksissa.
Tämäkö sitten on muka harvinaista???
Ystäväni sai 6kk sitten 4,5kg vauvan ja synnytyslääkäri totesai ensimmäisenä: JAhas ja taas yksi irtokarkkivauva johon ystävä vaan totesi,e ttä no niinpä on!! Sitä tahtia menee karkkia viikossa......
Eikö lapsen ominaisuuden johdu sekä äidin että isän perimästä?
Tuskin vain äiti ja äidin koko määrittää lapsen kasvua ja kasvuvauhtia. Ihmisen perimä määrittelee reuna-ehdot kasvulle.
ovat tupakoineet koko raskausajan ja lapsi siksi syntyessään pienikokoinen. Hyökkäys (vrt. sokerilapsi) on paras puolustus?!
Päivän paras :D Taisi todellakin kolahtaa. Pieniä lapsia syntyy ihan tupakoimattomille äideillekin, mutta viisikiloiset läskit on kyllä yleensä ihan äidin omaa aikaansaannostaan...
Olette luoneet assosiaatioita omissa pikku päissänne : )
KESKIMÄÄRÄINEN syntymäpaino on 3500g se EI TARKOITA "normaalia". Alle 3000g on "pienipainoinen", millä viikolla tahansa. Ja kuten joku jo sanoi, niin voi olla myös "pienipainoinen viikkoihin nähden". voihan olla, että LIndan vauva on pienipainoinen viikkoihin nähden (ja että omakin oli).
Silti luulen, että ärsyyntyminen johtuu siitä, että yritetään väen vängällä syyllistää julkkista, vaan siksi, että on julkkis. En itse pidä Linda Lampeniuksesta, mutta v******aa yleisesti kaikenlainen äitien syyllsitäminen ilman syytä
Siihen nähden 3000 g on jo varsin pieni.
Niin että se siitä absurdiudesta. Kuulostaa pikemminkin siltä, että suuttujilla on ollut pienet vauvat ja siitä kannetaan jotain epämääräistä syyllisyyttä.
mitä ihmeen aggrea tai hyökkäystä.
Ennemminkin suurta ihmetystä miksi asioita vääristellään tai toisaalta miksi joillakin on niin vääränlainen käsitys.
Tuo alotushan on aivan absurdi.
Heitetään tuollainen toteamus niin normaalikokoisesta vauvasta kuin voi olla. Siis 3,2kg, voiko normaalimpaa enää olla?Kerro minkä selityksen SINÄ keksit tuollaiseen ajattelutapaan.
Minusta joitakin varteenotettavia selityksiä on jo esitettykin.
Tiedän useamman äidin, jotka polttavat säännöllisesti, mutta neuvolassa kirkkain silmin kieltävät polttavansa. Mutta eihän tupakoinnilla ole mitään merkitystä lapsen terveydelle, eihän.
t. einsteini
Tiedän useamman äidin, jotka polttavat säännöllisesti, mutta neuvolassa kirkkain silmin kieltävät polttavansa. Mutta eihän tupakoinnilla ole mitään merkitystä lapsen terveydelle, eihän.
t. einsteini
No voi Einsteni... Eihän kukaan täällä missään viestissä ole väittänyt, että tupakointi ei vaikuttaisi. Olet vissiin missannut pointin, kun normaalikokoinen lapsi EI ole välttämättä tupakkamamman aikaansaannos. Lue nyt tää ketju alusta loppuun, ennekuin kohkaat! Ja tosi ikävää, että sinun ystäväpiirissäsi on niin paljon tupakoivia. Minä en tupakoi ja lapset 2950/47 ja 3200/50, minä 42v/158/50kg, ja ihan ovat normaaleja.... Sehän se vasta varsinainen Einsteini on, joka neuvolassa valehtelee...
lapsen synnyttyä, soittaa isovanhemmille? Onpas itsekkäät isovanhemmat kun eivät tajua että se on nuoren perheen hetki ja heille pyhitetty ja rauhoitettu, ei koko suvun tiedotustilaisuus. Kyllä ne kerkeää kuulemaan parin tunnin tai vaikka päivänkin jälkeen kun vanhemmat ovat ensin saaneet ihastella ja ihmetellä Heidän lastaan.
... 2 viikkoa yliaikaisena olisi varmaan ollut ehkä himpun alle 3kg. Oli toki pieni ja niin on vieläkin tosi siro, mutta oli erittäin virkeä heti synnyttyään ja kätilöt muistivat mainita useaan otteeseen, että tosi pirteä ja reipas ja hyvän värinen. Ainoa seuraus oli tosiaan, kuten joku muukin mainitsi, että syöttää piti 3 tunnin välein kunnes painoa oli 3kg. Nyt tyttö 5v ja äärettömän fiksu ja reipas! Isänsä on nyt yli 90kg iso mies, mutta ekaluokkalaisena joutui opettajan "suosittelemana" lastenlääkärille, koska oli kovin pieni kuulemma. Lastenlääkäri (mies) oli n.160cm pitkä, ja soitti vihaisena opettajalle, että "miten niin kovin pieni lapsi!!:D
Istukka normaali, napanuorastakaan ei mitään ihmeellisyyksiä mainittu. Normaalipainoinen ja ruokavalioinen olen, tosin lähempänä normaalipainon ala-kuin yläpäätä vaikken koskaan ole ollut dietillä. En ole koskaan tupakoinut.
Käynnistetty synnytys, lapsi autettiin ulos imukupilla.
2745g, 48cm.
En ollut tupakoinut, en juonut enkä käyttänyt huumeita. En myöskään laihduttanut, vaan lähinnä söin mitä mieli teki (loppuraskaudesta, valtaosa raskaudesta meni oksentaessa kaiken) vaikka olin valmiiksi ylipainoinen (170cm/103kg viimeisessä neuvolassa). Ei ollut korkea verenpaine, ei mitään ongelmia missään. Jokin ongelma kuitenkin oli, koska lapsivettäkään ei ollut kuin nimeksi. Istukka oli kuitenkin ihan kunnossa, ei edes kalkkeutunut. En ymmärrä itse ollenkaan mikä meni vikaan ja missä vaiheessa.
Kyllä on nyt kysyjällä joku muu kuin istukka rapautunut ja jumissa! :) Roskaruokaa mättämällä saa suurikokoisia vauvoja, ja tämähän on niin yleistä että 3,5 kg alkaa vaikuttaa keskoselta näiden läskivuorten vauvoihin verrattuna.