Miksi naiset kantaa suuremman vastuun lapsista kuin miehet?
Vaikka nainen olisi työelämässä, on nainen yleensä se kuka huolehtii lasten neuvola-ajat, lääkärit, sairashoidot, päättää mitä ruokaa lapset syövät, päättävät ja ilmoittavat harrastuksiin, kerhoihin, eskariin, kouluun, huolehtivat vaatetuksesta jne. jne?
En kyllä yhtään ihmettele, että äidit väsyvät kun heidän kontollaan on niin paljon perheen asioiden hoitamista.
Kommentit (13)
Kyllä meillä ainakin menee niin että minä, mies siis, huolehdin lapset aamulla hereille, niille aamiaiset ja vaatteet kouluun.
Tätä ennen olen jo hoitanut aamupalan pöytään itselleni ja vaimolle.
Vaimon aika menee suihkuissa ja itseään työkuntoon laittaessa. Järjestely on luonteva meillä, kun minulla ei mene aikaa meikkailuun tai vastaavaan.
Ja kaiken lisäksi hiihtolomakin menee niin että vaimo on etelän lämmössä ja minä lasten kanssa kotona. Hiihtolomalle hoidellaan sitten vielä lasten hammaslääkärissä käynnit ja parturit....
Eikä muuten väsytä yhtään...
Meillä mies hoitaa lasten neuvolat, lääkärit ja sairaspoissaolot. Minä hoidin lapset kotona ekat 3 v ja nyt miehen työ joustaa ja minun ura ei.
Minä hoidan ruoat, mies välipalat. Mies kaupat sekä puolet siivouksista. Minä pesen pyykit.
Riippumatta siitä miten yksittäisissä AV-perheissä arki toimii, naiset keskimäärin kantavat suuremman vastuun lapsista. Jopa monet naiset ovat sitä mieltä että tuo on "luonnollinen" työnjako ja mies ei edes pystyisi huolehtimana lapsista. Tämä malli ylläpitää naisten heikkoa asemaa työmarkkinoilla ja isien huonompaa tilannetta avioerotilanteissa.
Hyvä alku voisi olla se että kaikki ymmärtäisivat että lapsista huolehtiminen on niin helppoa että mieskin siitä suoriutuu, ei ole mitään "luonnollista" työnjakoa. Asiaa auttaisi jos isät ryhtyisivät pitämään suuremman osan vanhempain- ja hoitovapaista. Pari kuukautta lasten kanssa kotona ilman äidin apua niin mieskin uskoisi kykenevänsä huolehtimaan lapsista. Tuloksena voisi olla myös se että "äidin tapa" ei enää olisi perheessä ainoa oikea tapa, jolloin isän motivaatio voisi olla parempi.
Riippumatta siitä miten yksittäisissä AV-perheissä arki toimii, naiset keskimäärin kantavat suuremman vastuun lapsista. Jopa monet naiset ovat sitä mieltä että tuo on "luonnollinen" työnjako ja mies ei edes pystyisi huolehtimana lapsista. Tämä malli ylläpitää naisten heikkoa asemaa työmarkkinoilla ja isien huonompaa tilannetta avioerotilanteissa.
Hyvä alku voisi olla se että kaikki ymmärtäisivat että lapsista huolehtiminen on niin helppoa että mieskin siitä suoriutuu, ei ole mitään "luonnollista" työnjakoa. Asiaa auttaisi jos isät ryhtyisivät pitämään suuremman osan vanhempain- ja hoitovapaista. Pari kuukautta lasten kanssa kotona ilman äidin apua niin mieskin uskoisi kykenevänsä huolehtimaan lapsista. Tuloksena voisi olla myös se että "äidin tapa" ei enää olisi perheessä ainoa oikea tapa, jolloin isän motivaatio voisi olla parempi.
tässä yhteiskunnassa, että äiti on lapselle se tärkeämpi ja läheisempi vanhempi. eipä siitä kukaan silloin purnaa ja eikös aika moni äiti ole kovin opettamassa isälle, muten vaippaa vihdetaan ja lasta röyhtäytetään. miehet siis opetetaan siihen, että äiti osaa kaiken ja siksi isät jättävät myös isompien lasten hoidon helposti äidille.
vika ei siis ole miehissä vaan naisissa.
Jotenkin sisäänrakennettu hoivovietti. Eikä tää koske pelkästään ihmisiä, myös eläinmaailmassa emot toimii pentujensa hoivaajina ja hoitajina enemmän kuin urospuoliset.
Minä vien, hän hakee tarhasta. Minä teen pääruoat, hän hoitaa aamu-, ilta- ja välipalat. Minä hankin lasten vaatteet ja huollan ne, mies kuskaa lapset harrastuksiin. Mitä taas tulee neuvoloihin, pääsääntöisesti minä hoidan kyllä ne. Mutta toisaalta taas en ole eläessani käyttänyt edes omaa autoani katsastuksessa tai huollossa, sen jätän mielelläni miehen hoidettavaksi. Kukin tekee meillä hommat, jotka paremmin luonnistaa, mutta kyllä kumpikin kantaa kortensa kekoon.
Ilmeisesti meillä tehdään ja jaetaan hommat sen verran paljon yhdessä, että ei oo tollanen tullut edes mieleen. Ei väsytä.
aika voihan ne isät tehdä muutakin kuin ostella lapsille vaatteita. :)
meillä muuten ollaan yleensä koko porukalla liikkeellä, jos mennään katsomaan lapsille vaatteita ja isinkin mielipide kysytään ja isi katsoo vaatteita samalla tavalla kuin minäkin.
Joskus vaan olisi kiva, ettei tarviis selittää mitä lapsille puetaan ulos, mutta tottakai mies sen varmistaa ettei tuu sanomista =).
Todellisuudessa minua hirvittää jos hoitovapaat, äitiysvapaat ym puolitetaan väkisin. Minä HALUAN olla kotona!
Minä en edes halua tehdä viikonloppureissuja ja mies joskus on kalareissussa tms. Sekään ei ole epätasa-arvoista, koska saisin itsekin olla pois mutten raaski.
Esim. minä käyn tänään ostamassa lapselle housut ja isä huomenna paidan jne. Ainakin meillä vastuun jakautuminen vaihtelee ihan elämäntilanteen mukaan. Nyt kun olen kotona, hoidan leijonan osan kotitöistä ja lasten neuvoloista yms. Enhän minä niin pölhö olo, että pakottaisin miehen kesken työpäivän viemään lasta neuvolaan (ellei nyt mikään pakkotilanne ole) kun minä kerran voin sen hoitaa ilman suurempia järjestelyitä. Tiedän kokemuksesta, että työnjako muuttuu taas kun lähden töihin. Silloin sumplataan sen mukaan kumpi mitäkin ehtii ja hoksaa tehdä.
Tiedän tosin, että on sellaisiakin perheitä, joissa työnjako ei muutu, vaikka äiti lähteekin työhön ts. äiti tekee kaksi työpäivää. Ensin töissä ja sitten kotityöt kotona kokonaisuudessaan. Oman suppean empiirisen tutkimukseni ;) mukaan tähän on kaksi syytä: joko nainen ei anna miehelle tilaa hoitaa asioita eikä luota siihen, että isäkin osaa tai mies on jo kotona oppinut tavan, että äiti hoitaa kotityöt ja lasten asiat.
Toisaalta voi kysyä naisilta että, uskaltaako ja haluaako ne antaa sitä vastuuta myös miehelle.
Mä olen hoitanut meillä neuvolat, mutta mies on käynyt lasten kanssa lääkärissä jos on ollut tarve. Mä teen ruuan arkena koska olen ekana kotona, mies viikonloppuna kokkailee. Harrastuksiin me viedään muksuja molemmat, ihan kummalle sopii paremmin. Vaatetus on mun kontolla tai niiden ostaminen, mä tykkään siitä, mies ei. Mutta kyllä se osaa ottaa lapselle puhtaat vaatteet kaapista.
Kaikenkaikkiaan kun mietin mä hoidan lapsia enemmän tai heidän asioitaan, mutta kyllä mieskin ihan hývin osaa ottaa, tilanne ei häiritse ollenkaan.