Mihin ilmoittaa kun tietää että joku rahastaa pimeillä tuloilla?
Kommentit (39)
Ehdottomasti pyydät verokortin. Sehän on ihan normaalia, että kaikki, jotka tilaavat jonkun työn yrittäjältä, niin pyytävät saada nähdä kaikkien yritystoiminnassa mukana olevien verokortit.
Jos ei anna verokorttia, soitat poliisit ja menet henkilökohtaisesti verotoimiston johtajan puheille. Suoraan korkeimmalle pallille.
Toki olet tulostanut tämän sähköpostin nähtäväksi. Mikä parempi vie pöytäkoneesi, monitoriksi ja näppis verotoimistoon mukaan.
Sitten jäät odottelemaan valkotakkisia. He hoitavat homman loppuun.
Muista vielä pyytää tiedot osakkeista
Olet aivan pihalla. Pidä pääsi kiinni kun et tajua mistä puhutaan.
Jos yksityishenkilö teettää työtä toisella, pidätetään palkkasummasta ennakonpidätys verokortin mukaan. Jos ei ole korttia -> 60%.
Jos työn tekijällä on y-tunnus, mutta ei ole ennakonpidätysrekisterissä, pidätetään työkorvauspidätystä 12%.
Systeemi on ihan sama kuin firmallakin, ilmoitusmenettely on vähän erilainen. Palkka.fi on tehty helpottamaan yksityisen ilmoitusta.
Lisää tietoa työnantajavelvotteista: www.vero.fi
Borggis-täti
#27 flippasi täysin ja solkkasi:
Kyllä nyt menee puurot ja vellit sekaisin.
Ethän sinä voi veroja pidättää, vai oletko itse yrittäjä, joka taas tekee eteenpäin ilmoituksen? Muistathan maksaa tellit ja lellit. REPS!
Tää on niin huvittavaa, kun jotkut on niin hiton kaikkitietäviä.
Eihän sinun tarvitse tehdä muuta kuin pyytää kuitti maksetusta summasta. Toki voit siitä kysyä verottajalta, mutta ethän sinä voi tietää, mitä maksaa ja missää helvetin rekisterissä jne.
Eikö teillä ole muuta tekemistä?
Pyydä verokortti. Jos ei näytä, niin 60% veroa.
Jos työn tekijällä on y-tunnus, mutta ei ole ennakonpidätysrekisterissä, pidätetään työkorvauspidätystä 12%.
NÄIN:
jos yrittäjällä y-tunnus mutta ei kuulu ennakkoperintärekisteriin, pidätetään palkkiosta VEROKORTIN mukainen vero= palkka
Onko tuo ihan normaalia?
Mistä tosiaan tiedät, että ovatko voittaneet jostain? Saaneet perintöä? Tai tienanneet aikaisemmin jotain tai omistavat jotain vuokrakiinteistöjä? Vaihtoehtoja on vaikka kuinka. Oliskohan joku meidän työpaikan miehistä. Mies ajaa n.4 kert töiden puolesta pitkän työmatkan. Tästä saa tietysti normaalit korvaukset, jotka ovat yhdeltä matkalta n.250 euroa, liäski päivärahat. Se tekee viikossa 1000 euroa ja kuukaudessa 4000 euroa, tietsyti ihan sen normaalipalkan n. 4000 euroa/kk lisäksi. Tiesithän, että nämä matkakorvaukset ja päivärahat ovat verotonta tuloa...
Vitsit, että ihmiset voivat olla kateellista porukkaa. Miten hitossa se on sinulta pois, jos heillä on uudet autot tms.? En ikinä opi ymmärtämään kaltaisiasi ihmisiä.
Tuossa naapuristossa yhdellä menee vuosittain auton vaihtoon sen verran kuin verokalenteri näyttää tuloja. Koska perhe kyllä syökin ja asuu aika huonosti tehdyssä isossa talossa (Lue isot sähkölaskut ja muutenkin kalliitt asumiskulut) hänellä taitaa nuo pimeiden ansioiden tulot olla tuplat päivätyöhon verrattuna. Ja vaikka vaimo on tosi pienipalkkainen, ajaa myös uudella kalliilla autolla.
Itse ansaitsen enemmän kuin he yhteensä, mutta ei meillä ole varaa ostaa edes yhtä niin kallista autoa vaikka on vielä miehenkin palkka lisänä. Meillä ei ole edes asuntolainaa, jota taas heillä kyllä edelleen maksellaan.
Jos teettää työtä toisella, oli se sitten yksityinen henkilö tai yritys, niin MAKSAJAN pitää huolehtia siitä, että verot pidätetään. Ennen työkorvauksen maksua MAKSAJAN tulee tarkastaa, kuuluuko maksun saaja ennakkoperintärekisteriin (tiedot löytyy www.ytj.fi). Jos ei kuulu, niin maksetusta työstä pidätetään ennakonpidätys henkilön esittämän verokortin mukaan tai jos verokorttia ei esitetä, niin 60% mukaan. Osakeyhtiöiltä pidätysprosentti on 13%. Toiminimiyrittäjiltä se 60%.
MAKSAJA on siis vastuussa, muistakaa se! Esim. kotitalusvähennystä ei saa, ellei palvelun tarjoaja ole ennakkoperintärekisterissä ja tämä rekisteröinti on TARKISTETTAVA, ei riitä vaikka laskulla olisi maininta.
Mä olen freelancer, ja aikaisemmin kun tulorajat eivät ylittyneet, mulla ei ollut y-tunnusta (nyt tosin on.) Tein vuosia töitä näin, ihan tavallisella verokortilla. Mutta sen annoin aina vasta palkanmaksun yhteydessä, en silloin kun keikasta sovittiin... onkohan ap:lla tosiaan nyt vähän puurot ja vellit sekaisin?
Jos teettää työtä toisella, oli se sitten yksityinen henkilö tai yritys, niin MAKSAJAN pitää huolehtia siitä, että verot pidätetään. Ennen työkorvauksen maksua MAKSAJAN tulee tarkastaa, kuuluuko maksun saaja ennakkoperintärekisteriin (tiedot löytyy www.ytj.fi). Jos ei kuulu, niin maksetusta työstä pidätetään ennakonpidätys henkilön esittämän verokortin mukaan tai jos verokorttia ei esitetä, niin 60% mukaan. Osakeyhtiöiltä pidätysprosentti on 13%. Toiminimiyrittäjiltä se 60%.
MAKSAJA on siis vastuussa, muistakaa se! Esim. kotitalusvähennystä ei saa, ellei palvelun tarjoaja ole ennakkoperintärekisterissä ja tämä rekisteröinti on TARKISTETTAVA, ei riitä vaikka laskulla olisi maininta.
ja on näreissään, ettei joku suostu tekeen hänelle "pikku palvelusta" pullapalkalla.
Tilitätkö sen sitten verotoimitolle eteenpäin? REPS ja KOPS!
Kukahan on pihalla. Eri asia, jos itse olet yrittäjä ja tilaat työn joltakin toiselta yrittäjältä. Mutta nyt puhutaan yksityishenkilöstä. Ei yksityishenkilö pidätä mitään veroja.
Otetaan esimerkki. Autosi on yksityisellä korjaamolla. Ennen kuin maksat korjauslaskun, pyydätkö nähdä verokortin ja vähennät loppusummasta verot?
Kyllä ihan normaalikuittiin merkitään alv:n osuus ja jen. jotka sitten tämä yrittäjä itse selvittää verotoimistoon eteenpäin.
Olet aivan pihalla. Pidä pääsi kiinni kun et tajua mistä puhutaan.
Jos yksityishenkilö teettää työtä toisella, pidätetään palkkasummasta ennakonpidätys verokortin mukaan. Jos ei ole korttia -> 60%.
Systeemi on ihan sama kuin firmallakin, ilmoitusmenettely on vähän erilainen. Palkka.fi on tehty helpottamaan yksityisen ilmoitusta.Lisää tietoa työnantajavelvotteista: www.vero.fi
Borggis-täti
#27 flippasi täysin ja solkkasi:
Kyllä nyt menee puurot ja vellit sekaisin.
Ethän sinä voi veroja pidättää, vai oletko itse yrittäjä, joka taas tekee eteenpäin ilmoituksen? Muistathan maksaa tellit ja lellit. REPS!
Tää on niin huvittavaa, kun jotkut on niin hiton kaikkitietäviä.
Eihän sinun tarvitse tehdä muuta kuin pyytää kuitti maksetusta summasta. Toki voit siitä kysyä verottajalta, mutta ethän sinä voi tietää, mitä maksaa ja missää helvetin rekisterissä jne.
Eikö teillä ole muuta tekemistä?
Pyydä verokortti. Jos ei näytä, niin 60% veroa.
#36:lla oli oikea prosentti, 13%.
Sori, minulla vanha tieto (Ei ole kovin yleinen pidätyksen laji muuten!)
Käyttäkää nikkejä niin tietää kenelle puhuu...
Tilitätkö sen sitten verotoimitolle eteenpäin? REPS ja KOPS!
Onko tämä sinulle ongelma?
Kukahan on pihalla. Eri asia, jos itse olet yrittäjä ja tilaat työn joltakin toiselta yrittäjältä. Mutta nyt puhutaan yksityishenkilöstä. Ei yksityishenkilö pidätä mitään veroja.
Lyödäänkö vetoa?
Otetaan esimerkki. Autosi on yksityisellä korjaamolla. Ennen kuin maksat korjauslaskun, pyydätkö nähdä verokortin ja vähennät loppusummasta verot?
Pyydän verokortin jos laskuttaja ei ole yritys.
Siitä tässä nyt onkin kyse.
Kyllä ihan normaalikuittiin merkitään alv:n osuus ja jen. jotka sitten tämä yrittäjä itse selvittää verotoimistoon eteenpäin.
..ja tämä paljastikin sen että olet niiiin puskissa.
Kukaan ei puhu nyt arvonlisäverosta.
-Borggis
Käyttäkää nikkejä niin tietää kenelle puhuu...
Sen verran moniäänisenä esiinnyn täällä. Nikki rajoittaa ilmaisua.
Mä olen freelancer, ja aikaisemmin kun tulorajat eivät ylittyneet, mulla ei ollut y-tunnusta (nyt tosin on.) Tein vuosia töitä näin, ihan tavallisella verokortilla. Mutta sen annoin aina vasta palkanmaksun yhteydessä, en silloin kun keikasta sovittiin... onkohan ap:lla tosiaan nyt vähän puurot ja vellit sekaisin?
Korvauksesta sovittaessa ei lopullisella maksutavalla oikeastaan ole merkitystä.
Työn tekijä antaa sovitun suuruisen laskun ja jos työn tekijällä ei ole firmaa (Y-tunnusta), niin mukaan verokortti.
Työn teettäjälle on aina helpompaa maksaa firman lasku, jolloin laskuttaja hoitaa _kaikki_ verot.
Työn teettäjän pitää tarkistaa MYÖS yrityksen ennakkoperintärekisteröinti. Se pitää tarkistaa aina, kun puhutaan työstä maksettavasta korvauksesta. Oli yritysmuoto mikä tahansa. Helpoiten sen tarkistaan www.ytj.fi y-tunnuksen avulla, myös nimellä voi hakea. Tai sitten soittaa verohallinnon palvelunumeroon.
Ennakkoperintärekisteröinti kannattaa tarkistaa jo sopimusta tehtäessä, jos aikoo teettää kotitalousvähennykseen oikeuttavaa työtä, sillä kotitalousvähennystä ei saa, ellei myyjä kuulu enpereen.
Arvonlisäveron huolehtii yrittäjä aina itse, mutta ennakonpidätyksestä vastuu on yhtä lailla ostajalla. Pidätetty ennakonpidätys tilitetään verohallinnon tilille, ohjeita löytyy netistä.
t. sairaslomalainen verottaja
[i
Työn teettäjälle on aina helpompaa maksaa firman lasku, jolloin laskuttaja hoitaa _kaikki_ verot.
[/quote]
Jos kyseessä on vain kateus.
Tietysti jos on oikea bisnesmies ja kusettaa vaan.. itsekin teen osittain pimeänä eikä kolkuta omaa tuntoa. Yrittäjän elämä on niin rankkaa ettei kannata olla täysin rehellinen. Eihän meillä ole mitään takuitakaan kun työt loppuu että saataisiin edes sossusta jotain...
Maksat omat maksusi laillisesti, pyydät verokorttia ja merkkaat sen... mutta kannattaisi ennen työn teettämistä selvittää millainen tekijä. Ei sun pimeänä tarvitse maksaa, muttei myöskään käräyttää, jos se oikein hoitaa kanssasi asian ja saat maksaa puhtaasti!
Mä iten myyn Avonia, ja mulla ei oo y-tunnusta (en halua) mutta maksan verot. Ne verot tietty on aika minimaaliset kaikkien vähennysten jälkeen, mutta kuitenkin. Jos kyseessä oleva ihminen tekee jotain vastaavaa? =)
Ehdottomasti pyydät verokortin. Sehän on ihan normaalia, että kaikki, jotka tilaavat jonkun työn yrittäjältä, niin pyytävät saada nähdä kaikkien yritystoiminnassa mukana olevien verokortit.
Jos ei anna verokorttia, soitat poliisit ja menet henkilökohtaisesti verotoimiston johtajan puheille. Suoraan korkeimmalle pallille.
Toki olet tulostanut tämän sähköpostin nähtäväksi. Mikä parempi vie pöytäkoneesi, monitoriksi ja näppis verotoimistoon mukaan.
Sitten jäät odottelemaan valkotakkisia. He hoitavat homman loppuun.