Endometrioosista tietävät, voiko olla syy lapsettomuuteen?
Ystävälläni on todettu endometrioosi jo useampi vuosi sitten. Lasta on yrittänyt miehensä kanssa kauan, muttei ole valitettavasti tärpännyt.
voiko syy olla endometrioosissa ja onko mitään toivoa tulla raskaaksi?
Kommentit (5)
Että tuohan juuri aiheuttaa suurimman osan lapsettomuus jutuista.
Kantsis mennä kipinkapin lekurille...
Mulla on 2 ystävää joilla toi on ja toinen on nyt leikattu 2 krt ja koeputkihoitoja tehty vuos ja ei ole vielä lasta tullut.... Muuten yritystä on takana viitisien vuotta ja yksi kohdunulkoinen,,.
TOinen yrittänyt nyt 3v ja aloittaneet juuri hoidot johon kuuluu ensimmäisenä putkiston avaaminen
minulla on paha endometrioosi ja gyne sanoi aiemmin, että sitten kun aloitan lasten hankinnan niin tutkimuksiin heti jos ei 1/2 vuoteen tärppää - yleensö tuo aikahan on 1 vuosi.
Tosin tulin sitten heti ekasta yrityksesta raskaaksi =)
minulla paha endo, kaksi leikkausta jäljellä kohtu ja puolikas munasarja. Viisi vuotta yritysta ja neljännellä IVF:llä tärppäsi. Sen jälkeen vielä kolme IVF-hoitoa ja toista lasta ei koskaan tullut, mutta keskenmenoja yhteensä 7. Olen ääärimmäisen onnellinen tuosta ainokaisesta, joka jokapäivä muistaa kysyä, miksi hänellä ei ole pikkuveljeä tai -sisarta. Nyt ikää jo pitkälti yli 40, joten tehköön lapsia nuoremmat ja terveemmät...
endometrioosi, oltiin yritetty lasta monta vuotta ja sitten löytyi tää endometrioosi. Tähystyksellä löytyi pesäkkeitä jotka poistettiin ja nyt meillä kaksi lasta sen jälkeen tullut. Yksi oli jo ennestään mutta tosiaan tuo endometrioosi tuli ykkösen ja kakkosen väliin ja ikäeroa tuli 12v. Joten voi hyvinkin syy olla endometrioosissa.
mutta pahoissakin tapauksissa tapahtuu "ihme" raskautumisia. Kaikille ei leikkaus ole ratkaisu.