Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt ongelma häistä :(

Vierailija
21.02.2009 |

Tilanne tämä: häät ovat pienellä budjetilla.

Pitäisi pystyä päättämään pidämmekö ne miehen kotipaikkakunnalla 600km päässä jolloin pitäisi majoitus siellä päässä järjestää n 15 henkilölle, osa pääsee sukulaisille yöksi.

Häissä emme olisi halunneet ruokatarjoilua ja tässä tilanteessa se olisi pakko.

Vai pitääkkö häät täällä missä asumme ja sitten tänne joutuisi tulemaan miehen sukulaiset ja osa omasta suvustani sekä kaasoni.

Siellä pidettävissä häissä olisi etuna, että tilat ovat halvemmat ja luonto paljon kauniimpaa.

Mitä ehdotuksia teillä olisi? Miten majoitukset? Onko muita vaihtoehtoja kuin jompikumpi paikkakunta?

Anteeksi sekava teksti, väsyneenä ei meinaa ajatus luistaa

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
22.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoa vaan kakkuja ja piirakoita, jos haluat. Tuolle porukalle niitä menee paljon, jos muuta ei ole. Tulee kalliiksi tai loppuu kesken. Mielestäni voileipäkakut, pasteijat ja makeat leivonnaiset ynnä salaatti patonkeineen sopii tarjoiluksi esim. ristiäisiin ja synttäreille, jotka ovat kestoltaan hääjuhlaa lyhyempiä (pari tuntia). Sen sijaan perinteinen hääjuhla on selvästi pitempi, siis jos on leikkejä ja puheita, häävalssi ja sen jälkeen tanssia jne. Siinä tulee kyllä vieraille nälkä.

Jos ei kala käy, niin porokeitto, karjalanpaisti, poronkäristys. Ei todella tule kalliimmaaksi kuin voileipäkakkutarjoilu. Etenkin jos suvussa on yksikin keittotaitoinen ja pidätte talkoot. Meidän suht. varattomassa suvussa on aina pystytty ruokahäät pitämään. On tarjottu paistia ja karjalanpaistia, lohikeittoa jne.

Jos on rahasta kova pula, säästäkää ja pitäkää juhla myöhemmin (voitethan mennä naimisiin etukäteen vaikka heti). Pyytäkää vanhemmilta lahja rahana häiden pitoon. Karsikaa vierasmäärää.

t. lohikeitto

Vierailija
42/88 |
22.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samaa tarjoilua heillekkin kuin aikuisillekkin.

Ja kyse siis tosiaan minun sisaruksistani (9-15v) ja heille sopii aivan hyvin sama tarjoilu kuin muillekkin.

Ehkä nyt tuntuu täällä olevan se mieleipide ettei koko juhlia järjestetä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
22.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähisuvun häät jos vieraita70? nehän on siis jo isot häät!

Jos kerran on pakko kutsua enemmän kuin lähisuku, eli 20 henkilöä, niin pitäkää nyt ihan kunnon ruokahäät koska muuten se aiheuttaa kauheasti kysymyksiä JA

voit varmaan unohtaa tuon "syötetään lapset etukäteen" jutun. Enpä muista törkeämpää kuulleeni.

Teillä on varmaan lahjalista? Ajatelkaa vaikka sijoituksena se ruoka kun kerran lahjoja haluatte.

Vierailija
44/88 |
22.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hääparin järjestämä/maksama majoitus on vieraille, jos ei itsestäänselvyys, niin ainakin hyvin toivottavaa. Mulla ei oo kovin monista häistä kokemusta, mutta ne muutamat jotka on ollu niin kaukana ettei oo kotiin viitsiny illalla ajaa, on järjestetty niin että vieraille on ollu valmiiksi järjestetty ja maksettu majoitus. Niistä häistä en sitten tiedä jotka on pidetty lähellä että missä kaukaa tulleet vieraat ovat majoittuneet.

AP: Jos pidätte häät koululla josta puhuit jossain viestissä, niin eikö sinne mahtuisi majoittamaan vieraat.

Vierailija
45/88 |
22.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei niitä juhlia lahjojen toivossa pidetä.

Jos kyse olisi muista lapsista kuni omista sisaruksistani, jotka ovat kanssani edellisen päivän, hääpäivän aamun ja yhdessä kaikki syömme ennen juhlia.

Ja he itse sanoivat, että haluavat samaa kuin muutkin.

Mitä kysymyksiä runsas voileipäkakku yms tarjoilu herättää? Ja nyt olemme ottamassa kana ja kalasalatin patonkeineen lisäksi, riittääkö?

Vierailija
46/88 |
22.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiset ihmiset järjestää majoituksensa itse. Laittaa kutsuun lähimmät hotellit tietoineen. Te ette ole velvollisia kustantamaan/järjestämään majoitusta. Ja häät tottakai siekllä missä itselle paras paikka, kyllä kaikki seuraa teitä juhliinne minne vain!

Vierailija
47/88 |
22.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos nyt säästätte niissä majoitus ym kuluissa niin voisit kysyä muutamista pitopalveluista ihan ruokatarjoilun hintoja. Ei tuu välttämättä hirveesti kalliimmaks ja olis kyllä huomaavaista kun osa porukasta tulee kuitenkin kauempaa...

Vierailija
48/88 |
22.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis se sitten lohikeittoa tai isot määrät voileipäkakkua. Pelkällä makealla en kehtais häätarjoiluja suorittaa. Sitten kun teillä vietetään ristiäisiä, niin kyllä niissäkin pitää ruokaa tarjota... Riippuen miten kaukaa vieraat tulevat jne.

Majoitusta teidän ei tosiaankaan tarvitse maksaa, korkeintaan ehdottaa.

Osaatko itse leipoa! Sillä ainakin sääsätää!

Mukavia häävalmisteluja!

Vierailija
49/88 |
22.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä jos saatte edullisesti voileipäkakut ja ruokaisat salaatit, usein niiden valmistamiseen menee sama hinta kuin ruokaan. Ainoastaan ajattelen sitä, että lämmin ruoka olisi ehkä täyttävämpää jos häät kestävät pitkään ja jos häävieraita tulee kauempaa. Myös kellonajalla on merkitystä, monelta häät pidetään? Jos vieraat eivät ole ehtineet syödä ennen häitä ruokaa, niin heillä voi olla kova nälkä.

Majoitusta ei mielestäni tarvitse maksaa vieraille.

Vierailija
50/88 |
22.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mentiin maistraatissa vihille ja tarjottiin sen jälkeen lounas muutamalle parhaalle kaverille.

Vierailija
51/88 |
22.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

(=käytännössä ei mahdollista?) niin jo RAAKA-AINEET voileipäkakkuihin 70 hengelle maksavat PALJON...!

Jos ajattelet vaikka montako kurkkua menee koristuksiin useampaan kakkuun, yksi kurkku maksaa ~1,5€ eli kolme kurkkua olisi jos 4,5€ ja päälle kaikki muut...! Voileipäkakkuihin menee paljon enemmän rahaa mitä kunnon ruokaan.

+On epäkohteliasta mainita kutsussa "muistattehan syödä kotona mahan täyteen", kaikki eivät niin taatusti tee/ehdi tekemään. On inhottavaa olla monta tuntia syömättä ---> sitä voileipäkakkua menee ihan tolkuttomia määriä.

Eli et voi verrata esim. ristiäisiin/synttärikehveihin tmv. joissa se yksi voileipäkakku riittää hyvin esim. 15 ihmiselle, vaan vieraat vetävät isoja määriä voileipäkakkua kun muuta ei ole tarjolla.

+Voileipäkakku ei edes täytä yhtä hyvin kun oikea ruoka...

Lisäksi häistä saa todellä köyhän kuvan, jos siellä ei ole kunnon ruokaa tarjolla.

En ymmärrä miksette voi valmistaa kunnon ruokaa. Jos vaikkapa joku tuttu/tutut auttaisivat leipomalla häihinne itse sämpylöitä (ne eivät maksa juuri mitään) ja tarjolla olisi vaikkapa jotakin seuraavista ruuista;

-Poronkäristys, muussia ja puolukkahilloa (osta poroa isona eränä suoraan, älä niitä pakastealtaan kalliita pikkupakkauksia)

-Burgundinpata, tämän valmistus ei maksa paljoa ja on erittäin maukasta, lisukkeena perunaa/riisiä, mutta menee ihan pelkän leivänkin kanssa.

-Uunijuureksia ja lihaa (lanttua, porkkanaa jne. pikkupaloina uuniin, päälle hunajaa&tilkka vettä, ei maksa paljoa ja seuraksi porsaan lihaa jotai sitäkin saa tarjouksesta edulliseen hintaan)

Jälkiruuaksi vain se täytekakku ja pikkuleipiä. tmv. voitte vaikka itse leipoa pikkuleivät etukäteen.

Vierailija
52/88 |
22.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni olisi kohtuullista että te järjestätte ruokatarjoilun mutta vieraat huolehtivat itse mahdollisesta majoittumisestaan. Sitä paitsi (varsinkin lapsiperheet) voivat kokea vaikeaksi käydä erikseen syömässä ennen juhlaa. Silloin ei ainakaan voi olla juhlavaatteet päällä sillä olisi kiusallista jos vaatteet olisivat valmiiksi sotkussa jo kirkkoon mentäessä.

Tarjoilun hintaanhan voi vaikuttaa paljonkin. Ottaako pitopalvelun vai olisiko joku sukulaisista tai ystävistä valmis tkemään osan. Esim. joku tekisi lihapullia tai lihamureketta, toinen lupaisi vastata perunoiden ja nakkien keittämisestä, joku hoitaisi salaatit. Monta asiaa voi tehdä edellisenä päivänä ja jollei hääparilla ole varaa ja/tai aikaa, niin ei ole järkeä kiusata itseään yrittämällä liian monipuolista ja kallista tarjoilua.

Voitte pitää häänne muuallakin kuin jommankumman kotipaikassa, mutta sitten kannattaa selvittää valmiiksi pyytääkö seurakunta kirkosta vuokran ulkopaikkakuntalaisilta. Tässä on käsittääkseni hyvin vaihtelevia käytäntöjä.

Mielestäni teidän ei missään nimessä pidä vaihtaa juhlahäitä maistraattiin siksi ettei ole varaa maksaa sukulaisille majoitusta. Se on teidän päivänne ja pitäisi sen pitäisi täyttää teidän toiveenne. Mutta olisi kohteliasta että hankkisitte mahdollisesti majoitusta kaipaaville vieraille tietoa eritasoisita ja -hintaisista yöpymispaikoista. Joku voi innostua vuokraamaan samantein rantamökin koko viikonlopuksi ja ottaa pienen lomanpätkän samassa, toinen haluaa halvimman nuorisomajan ja kolmannelle kelpaa vain juhlapaikkaa lähinnä oleva hotelli palveluineen.

Vierailija
53/88 |
22.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ois ankeat häät,jos tultais kaukaa..maksettais hotellimajoitukset ja mentäis häihin joissa ei olis KUNNON lämmintä ruokaa.

Ymmärrätkö,kuinka paljon tarvit tyyliin voileipäkakkuja ja patonkeja kera salaatin,kun niitä nälkäisenä väännetään naamaan??

ja ihan typerää,että syödään kotona ennen häitä "huokaus"

Kannattaiskohan säästää rahaa,jos haluaa järjestää noinkin isot häät vai pienennättekö kutsuttavien määrää tai menisittekö vaan ihan kahdenkesken naimisiin ja sitten kotiväelle vaan kakkukahvit?

Vierailija
54/88 |
22.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollei ole varaa järjestää kalliilla kaavalla, on parempi olla nirsoilematta liikaa. Minä ainkin syön paljon mielummin keittoa tai nakkeja ja lihapullia kuin yritän saada oman lasten nälän pois voileipäkakulla. Vain täydellä vatsalla jaksaa olla hyvän tuulinen koko illan. Et kai halua jättää vieraille sitäkään muistikuvaa että "ei siellä kyllä ruokaa tarjottu, pirunmoinen nälkä ja vielä öklö olo kun söin liikaa voileipäkakkua nälän peittämiseksi"

Tosin jos menisin mieheni kanssa uudelleen naimisiin, ottaisimme paikalle vain lapset, papin ja todistajan. Jättäisimme kaiken stressin pois ja tekisimme jotain mieleenpainuvaa kuten vihkiminen kuumailmapallossa tai todella kauniilla luonnonpaikalla. Sitten käyttäisimme hääjuhlabudjetin rentoon, ylelliseen ja pitkään lomaan. Kysehän on kahden rakastavaisen sitoumuksesta ja ikuisen rakkauden lupaamisesta, ei emännöintitaitojen näytön paikasta...

T: eipä jäänyt alttarilta mitään mieleen kun jännitti niin pirusti osaanko sormussanat oikein ja pääsykokeisiin luku jäi juhlajärjestelyiden alle...

Vierailija
55/88 |
22.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naimisiin pääsee ilman kalliita juhliakin. Kuvauksesta tulee mieleen, että joka paikassa säästetään ja se näkyy:(

Kukaan ei muistele pahalla jos ruokana oli jotain arkista, mutta kaikki muistavat jos häissä maha kurni ja nälkä väänsi vatsaa...!

Ei teidän tarvitse kunnon pitopöytää laittaa pystyyn, mutta kuten joku yllä kirjoitti ei voileipäkakku nälkää vie pois, ja paha olohan siitä tulee jos sitä nälkäänsä pitää syödä.

Ja vaikka voileipäkakku sinusta on hienompaa kun "tavallinen ruoka", niin onhan se aika 80-luvun juttu, nähty moneen kertaa, ja kuluu ennemmin juuri ristiäisiin ja muihin juhliin joissa ei ola tapana kunnon ruokaa tarjota.

Jos nyt päädyt kuitenkin tuohon tarjoiluun, niin laita tarjolle lisäksi edes karjalanpiirakoita ja munavoita, ei maksa paljoa ja täyttää mahaa paremmin kun voileipäkakku.

Mutta tekisin kyllä ihan ruokaa höihin, esimerkiksi tuota parin mainitsemaa poronkäristystä, jotakin keittoa, kiusausta tai pataruokaa. Vaikka se kinkkukiusaus voileipäkakkujen vierelle jos ei rahaa muuhun

Vierailija
56/88 |
22.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen samaa mieltä edellisten kanssa. Mieluummin kunnon ruoka kuin voileipäkakkuja. Ei ne pidä nälkää kauaa pois vaikka kuinka söisi ja kun kerran tulee pitkän matkan vieraita.

Keitto on mun mielestä talvista ruokaa joten sitä en kesähäissä tarjoaisi mutta esim jotain kana-riisivuokaa, ei mitään kiusauksia. Ne tulee jo korvista ulos.Tai sitten ehdottamasi salaatit ja patonki on parempi vaihtoehto kuin voikkarikakut.

Ja siihen päälle makkaraa yöpalaksi? Jos häät on jossain missä se on mahdollista.

Vierailija
57/88 |
22.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karsikaa vieraslistaa ja järjestäkää kunnon pippalot pienemmällä porukalla.

Vierailija
58/88 |
22.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap!

Huoli pois ja järki käteen. Järjestätte häät siellä missä itse haluatte. SE teidän täytyy päättää ihan itse. Sen lisäksi selvitätte yöpymispaikkoja hintoineen ja kerrotte näistä kutsussa. Kukaan ei odota teidän maksavan yöpymisiä -- minä ainakin olen aina maksanut omat hotellini ja jos en ole tarvinnut, niin ne jotka ovat olleet majoituksen tarpeessa, ovat ne itse maksaneet. Tämä taitaa olla se yleisin käytäntö.

Ymmärrän hyvin että ette halua arkiruokaa häihin. En haluaisi itsekään. Miten olisi, jos tekisitte ihan itse ja muutamien ystävien avulla herkullisen tapas-henkisen seisovan pöydän.

Jos porukkaa ei ole ihan kamalasti, onnistuu kyllä. (oma kokemus= 60 hengen 50 v. synttärit tuotettiin muutaman sukulaisen ja ystävän voimin ja tarjoilu oli ihan kilpailukykyinen pitopalvelujen kanssa. Tuli HALVAKSI.)

RUokana voisi olla:

- pestosalaatti: pennepastaa, pestoa, paistettuja kanasuikaleita ja sipulia, silputtua aurinkokuivattua tomaattia

- perunasalaatti: isoja perunakuutioita, öljyä, sitruunamehua, pippuria, balsamicoviinietikkaa, omenakuutioita, sipulikuutioita, ripaus currya ja paljon tuoreita yrttejä

- vihreä salaatti

- joku liha/kalaruoka: kokonainen lämminsavukala tai kylmänä leikattava paisti -- esim. hyvin maustettu possun kasslerpaistikin voisi toimia

- leipävuori ja ihania levitteitä -- hummusta, tonnikalatahnaa, oliivitahnaa, tuorejuustoa

Lisäksi kakku ja kahvit ja muut särpimet

- Yöpalaksi salaattien rippeet ja isot määrät aamulla valmiiksi paistettuja valmiita pieniä liha/munariisipasteijoita

JOkaiselle "auttajalle" voi antaa yhden asian hoidettavaksi -- teet itse pastasalaatit, pyydät vanhempiasi tai läheistä sukulaista tekemään perunasalaatin, miehesi vanhempia vihreän salaatin, ystäviäsi yhden levitteen/ystävä. Voitte maksaa aineet tai ehkä joku haluaa ne lahjoittaakin. Ei tule kuitenkaan kovin kalliiksi. Otatte juhlapaikan, jossa on astiat niin saatte kaiken yhtenäisesti tarjolle. Juhlapaikalla pitäisi olla myös iso jääkaappi tai kylmiö niin salaattiämpärit ja paistit pysyvät tuoreina. Pasteijat voi paistaa aamulla ja illalla kaaso tai sisar tms. lämmittää ne uunissa haaleiksi yhtenä isona vuorena pellin päällä.

KUn jokainen "auttaja" vastaa vain yhdestä ainoasta asiasta ei käy edes kenellekään kovin raskaaksi.

Vierailija
59/88 |
22.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelisin kyllä, että menisit ihan kaikessa hiljaisuudessa miehesi kanssa naimisiin, etkä pitäisi häitä ollenkaan.

Tajuatko ollenkaan, miten mahdoton yhtälö? Teillä on häät, jonne tulee 70 ihmistä... he maksavat matkansa, majoituksensa ja lahjan teille. Tuohon uppoaa rahaa jo useampi satanen, jos on vähänkin pidempi matka. Ja sitten et edes raaski ruokaa tarjota! Voileipä kakku ei ole ruokaa, niistä ei edes kaikki tykkää.

Ihan taatusti tulee halvemmaksi, kun teet(ät) ison satsin vaikka karjalanpaistia, perunaa ja salaattia, joitain vaihtoehtoja kasvissyöjille, laktoosirajoitteisille, keliakikoille/muille ruokarajoitteisille.... Kahvin kanssa sitten sitä voileipäkakkua ja täytekakkua.

Vierailija
60/88 |
22.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos kylmä seisova pöytä sopii ristiäisiin tms., niin miksi ei voisi sopia häihinkin? Ei häidenkään välttämättä tarvitse olla koko päivän kestävä tilaisuus perinteisine ohjelmineen. Itse ymmärtäisin kylmän tarjottavan häissä, jos juhlat alkaisivat esim. klo 16. Ei se mikään laki ole, että häiden pitäisi alkaa klo 12... Jos häissä ei ole lämmintä ruokaa, laittaisin siitä kutsuun maininnan esim. vihkimisen jälkeen juhlat jatkuvat paikassa x kahvittelun merkeissä. Eihän sitä tarvitse niin laittaa, että syökää kotona vatsanne täyteen. Olen ollut häissä, jotka olivat grillijuhlat/saunailta. Vihkiminen oli eri päivänä ja sen jälkeen kävivät lähimpien sukulaisten kanssa syömässä ja nuo juhlat oli ystäville, lähimmille työkavereille, serkuille yms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi