MITEN,MITEN 17-vuotiaan saa lopettamaan tupakoinnin????
prkl,nyt paloi pinna!
jätkä on kärytellyt tupakkaa jonkun aikaa, ennen joulua jäi ekan kerran kiinni.
pari kertaa tupakat ottanut pois ym..
ja tänään..siivosin,olin ostanut uusia partyliten suolaisen kalliita! tuoksukynttilöitä,laittanut niitä esiin, poltellut kynttilöitä saadakseni kotiini tietyn,ihanan tuoksun...ilta oli ihanaa,kynttilät tuikki ja valloittava tuoksu täytti asunnon---ja nyt,poika löntystää sisään,ja SAATANA!! hirveä,hirveä röökin katku valtaa koko talon sen mukana!! että meni kuppi nurin!
sanoin,että nyt loppu tupakointi,niin kauan kuin meinaa asua kotona!!
mitä sitten teen,kun se laahautuu kotiin haisten tupakalle taas? heitänkö pihalle vai?
Kommentit (54)
Valitettavaa, että lapsesi polttaa, mutta en usko että voit asialle tehdä mitään jos hän ei itse suostu lopettamaan.
Kuulostat tässä viestissä ihan äidiltäni, "niin kauan kun jalat on ´MINUN pöydän alla teet juuri niin kuin käisken". Huoh. Lähdinkin 15-vuotiaana maailmalle, kun en kestänyt sitä että kaikkea kontrolloidaan. Pikkuveljeni jäi jäljelle ja äitini esim. kaivoi vielä 20-vuotiaan taskut ja lompakot, availi kirjeet yms. juuri tuolla perusteella että hän eli äitini asunnossa ja siellä on äitini säännöt. Puhallutteli suurin piirtein ovella, kun toinen tuli baari-illan vietosta, kuulusteli tyttöystävät...
juu,ei ole silloin enää päätäntävaltaa,ELLEI poika asu senkin jälkeen kotona:niin kauan,kun asuu "minun" kodissani,hän elää MINUN säänöjeni mukaan. eikö totta?
-ap
koska poika tietää tasan tarkkaan ettet heitä pihalle.
Hän lopettaa tupankanpolton jos itse haluaa, ei siihen sinun tarkka hajuaistisi tai sinun ällötyksesi vaikuta mitenkään.
tosi hyvin kuvattu ap:lta. Eikä tuossa tod. ole kyse siitä että kynttilät tai mikään tulisi ennen lasta, vaan että kotona saa ja pitää olla sääntöjä joita kaikkien pitää noudattaa, myös murrosikäisten. Eikä alle 18-vuotiaalle saisi edes myydä tupakkaa!!! Eli on vanhempien vastuulla katsoa etteivät polta.
Voimia ap, minulla ei ikävä kyllä ole antaa konkreettisia neuvoja, mutta olen hengessä mukana :-)
ilmoitin,että tänään pesee KAIKKI vaatteensa, ihan oman etunsa tähden,etten syytä turhaan tupakanpoltosta,vanhan tupakanhajun tähden..
petivaatteita myöden pesee--kaikki.
oli kuulemma tehnyt päätöksen,ettei enää polta:)
katsotaan.
ainakin tietää,että nyt on tosi kyseessä.
kehotin kertomaan kavereille,jotka tarjoaa jämiä poltettavaksi,että mitä kaikkea hän menettää sen jämän imaisun vuoksi... ja miettimään itse,onko se sentin sauhu sen arvoista.
-ap
etkö ainakin voisi ostaa niitä nicorettejä, tupakantuska voi olla aika kova kun nikkikset iskee. ei se lopettaminen ole helppoa.
t. lopettamisen kanssa taiteileva
Täällä yksi joka samaistuu täysin teiniin! :D
Aloitin tupakanpolton vajaa 13 vuotiaana. Melko äkkiä jäin kiinni ja äitini toteutti kaiken arestista viikkorahojen menetykseen. Julkinen häpeä (kertoi kaikille minulle tärkeille aikuisille) ja maksimi kontrolli. Silti poltin, aina kun pystyin. Äidin toimet vaikeuttivat sitä kumminkin niin, että tuli poltettua todella harvoin ja mm. röökin hajun peittäminen vei aika paljon aikaa ja vaivaa. Kun olin 17 äiti hieman lannistui ja pahimmat uhkailut ja kiristykset jäivät. Tosin aina kun menin "koiran kanssa ulos" äiti seisoi pihalla huutamassa minua kauemmas, en siis missään nimessä saanut polttaa äidin edessä ja minun oli kunnioitettava (ja kunnioitinkin) äidin mielipidettä tupakoinnistani. Joskus 19 vuotiaana poltin ensimmäisen kerran äidin edessä, oltiin molemmat humalassa juhlissa. sen jälkeen poltinkin sitten ihan avoimesti. Raskausajan olin tupakoimatta, mutta ratkesin nopeasti uudelleen. Nyt olen päättänyt etten enää halua polttaa. Olen ollut kuukauden tupakoimatta ja vankka halu olla tupakoimatta ajaa eteenpäin. Ensimmäiset viikot olivat kamalia, varsinkin kun olin ilman korvaushoitoja, mutta varmasti sen arvoisia.
Vinkkinä siis sinulle AP, tee kaikki mitä voit ainakin hankaloittaaksesi tupakointia, se että se ei välttämättä toimistasi lopu, ei tee niistä turhia. Nyt kun tosiaan itse päätän asioistani (22v) niin kyllä äitini teot vaikuttavat siihen mitä mieltä tupakoinnista olen ja äitini on 100% takanani lopettamisessa.
ja kyllä-olen valmis heittämään jätkän ulos.
poika on sen verran "lapsellinen" vielä,ja yleensä tottelee minua aika nöyrästi,paitsi tuo tupakanpoltto.. ja se tietää,että olen sen verran "hullu",että teen mitä uhkaan.-ap
Sun suhtautumisesi on suorastaan naurettavaa. Sitä paitsi sinä et voi heittää alaikäistä lasta tuosta vaan ulos. Usko pois. Sinulla on elatusvelvollisuus ja mikään sossu tai poliisi ei hyväksy TUPAKKAA syyksi tuollaiseen käytökseen. Sitä oudommalta tuntuu, että sinä olet itse lopettanut pojan oltua 7 (10 vuotta sitten), joten poika on haistellut sun tupakanhajuja vuosia lapsena ja nyt sinä et kestä sitten yhtään mitään vaan käyttäydyt kuin hysteerikko.
Siinä olet oikeassa, että tupakka on typerä tapa ja onneksi pääsin siitä itsekin muutamia vuosia sitten. Teininä sitä aloittaa niin helposti ja vanhempien vahtiminen johtaa vain siihen, että sitä tupakointia salaa tiukista tiukimmin. Monet nuoret etääntyvät vanhemmistaan juuri tupakan takia. Esimerkiksi on tyypillistä, että tupakoiva, parikymppinen nuori käy harvemmin kotona ja lähtee nopeammin, koska ei voi polttaa vanhempiensa edessä. Tälläisissäkin tapauksissa se vanhempien paheksunta ei sitä tupakointia lopeta vaan se päätös on lähdettävä itsestään. Lohdutukseksi: on tosi yleistä teininä ja parikymppisenä savutella, mutta suurin osa lopettaa kuitenkin 20-25 -vuoden välissä. JA voit toki pojallesi kertoa riskeistä, lopettamisen tuskasta jne. Ja voit luvata palkinnon tupakatta olemisesta. Mutta tuo sinun meuhkaamisesi menee jo kyllä yli.
Vaan eipä ole tullut mieleen uhkailla kotoa potkimisella... Ehkä jos olisi rikollinen huumehörhö niin sitten....
Kyllähän asiasta on puhuttu tuhat ja sata kertaa, mutta kyllä se halu lopettaa tulee itsestä, tuonkin ikäisellä.
Eikö ap:n pojalla tuon ikäisenä ole muuta rahaa käytettävissä kuin viikkoraha? Eikö opiskele? Oudolta kuulostaa...
Sanot, ettet suostu kustantamaan hänen tupakoitaan! Jos jää tupakasta kiinni, niin ei tipu rahaa mihinkään muuhunkaan.
Minkä ikäiseki asti silloin vanhemmat räyhäsivät lapsilleen polttamisesta? 16-vuotiaaksi?
Tuon ikäisellä yleensä on käyettävissään muutakin rahaa kuin viikkoraha. Opintolainaa tai -tukea ainakin...
ja pakota polttamaan kaikki putkeen - kyllä se sitten pian pyytelee ostamaan nicorettea ja uudet keuhkot
sitä,että luulisi pelästyvän asiaa,kun uhkaan,että heitän kotoa ulos.
-ap