MITEN,MITEN 17-vuotiaan saa lopettamaan tupakoinnin????
prkl,nyt paloi pinna!
jätkä on kärytellyt tupakkaa jonkun aikaa, ennen joulua jäi ekan kerran kiinni.
pari kertaa tupakat ottanut pois ym..
ja tänään..siivosin,olin ostanut uusia partyliten suolaisen kalliita! tuoksukynttilöitä,laittanut niitä esiin, poltellut kynttilöitä saadakseni kotiini tietyn,ihanan tuoksun...ilta oli ihanaa,kynttilät tuikki ja valloittava tuoksu täytti asunnon---ja nyt,poika löntystää sisään,ja SAATANA!! hirveä,hirveä röökin katku valtaa koko talon sen mukana!! että meni kuppi nurin!
sanoin,että nyt loppu tupakointi,niin kauan kuin meinaa asua kotona!!
mitä sitten teen,kun se laahautuu kotiin haisten tupakalle taas? heitänkö pihalle vai?
Kommentit (54)
tein 5-osaisen "ohjelman" :)
mikäli jää vielä kiinni tupakoinnista:
1.tietokone lähtee
2.tv+pelikoneet lähtee
3.bussikortti lähtee
4.huone lähtee
5.jätkä lähtee.
porkkanana ajattelin tarjota 10e/vk,kun on polttamatta.
-ap
silloin sinulla ei enää olepäätäntä valtaa..
juu,ei ole silloin enää päätäntävaltaa,ELLEI poika asu senkin jälkeen kotona:niin kauan,kun asuu "minun" kodissani,hän elää MINUN säänöjeni mukaan. eikö totta?
-ap
Meillä äitini oli aivan raivoissaan, ja senpä takia poltinkin salaa. Mutta vaikka äitini sanoi mitä, en olisi sen tähden lopettanut tupakanpolttoa. Eli viestini sinulle on, voit tietenkin yrittää vaikuttaa pian aikuisen lapsesi käytökseen mutta luulen että se on aika turhaa. Hän tekee omat valintansa.
Minä olin sen verran fiksu että lopetin muutaman vuoden käryttelyn jälkeen. Ja eiköhän niin käy aika monelle, nykyään kuitenkin jokaikinen tietää että polttaminen on kallista ja terveydelle vaarallista.
Voit tietysti yrittää puhua siitä asiasta pojallesi rauhallisesti mutta jos muistelen omaa esimerkkiäni niin ei siitä(kään) kauheasti hyötyä olisi ollut, uhkailusta vielä vähemmän.
ja pojalle tuo 10e/vk on "hyvä" raha,kun ei ole saanut kuukausiin oikeastaan yhtään mitään viikkorahojaankaan,kun ei ole mitään niiden eteen tehnytkään...
(jos se nyt tekisi kotityönsä,saisi siitä vielä 15e/vk lisää... mutta ei tee--tai,tekee,kun käskytän,mutta mielestäni niiden vähäisten hommien pitäisi hoitua ilman jokapäiväistä muistuttamista--ja itseasiassa;ainut kotihomma jätkällä on tyhjentää ja täyttää tiskikone...... )
-ap
tapasin mieheni kun hän oli 18-vuotias. poltti tupakkaa, minä en. Pari kuukauden jälkeen poikakin jätti tupakan, kun kauniisti asiasta kerran sanoin. pussatessa ei maistunut niin hyvältä. nyt mies ollut ilman tupakkaa ja 20 vuotta! Toivo siis savutonta tyttöä poikasi elämään!
COPD, happirikastimen kanssa eläminen, hitaalla!!!tukehtumiskuolemalla pelottelu. Keskustelet avoimesti, kunnioittaen, vedoten hänen älyyn ja järkeen. Osoita samalla että kunnioitat ja arvostat häntä. Toivot että hän on niin viisas tekemään valintoja, mitkä eivät ole haitallisia terveydelle, koska jos lapsesi terveys menisi, olisit siitä hyvin surullinen. Toivothan ainoastraan lapsesi parasta :)
Osta ne nikkispurkat ja laastarit ja laita joku tosi hyvä porkkana sinne parin kolmen kuukauden päähän...
Itsekin 14 v aloittanut ja näin 26 vuoden jälkeen vieläkin rimpuilen.
uhakailla.
Sanot vaan, että se on talon sääntö.
Jos polttaa lähtee tietokone.
Tämä on ihan yksinkertainen ohjeistus.
EI siinä kuulkaa auta mikään pään paijaaminen. Tuon ikäisen on jo ymmärrettävä
että elämässä on olemassa sääntöjä ja jos niitä ei noudata niin niistä on jokin ikävä seuraus.
Aivan samoin kun jos varastaa jotakin kaupasta ja jää kiinni niin siitä on jokin seuraus sille varkaalle.
Kyllä se sun poikas sua vielä kiittää jos saat sen lopettamaan sen tupakoinnin. Sitähän ne teinit haluaa, että vanhemmat ois niitä rajojen asettamista varten
Ja sulla on lapsi, 17v, joka laahautuu paikasta toiseen??? Millanen äiti oikein olet, kirjoitatko tota soopaa edes selvinpäin?
Osta ne nikkispurkat ja laastarit ja laita joku tosi hyvä porkkana sinne parin kolmen kuukauden päähän...
Motivaatio ei synny äidin uhkailusta, pitää olla kunnon palkinto.
Mikä se on, sen voisi poika itse keksiä.
t:se 14 + 26 v
Ja ketjupolttaja en ole koskaan ollut
Ja sulla on lapsi, 17v, joka laahautuu paikasta toiseen??? Millanen äiti oikein olet, kirjoitatko tota soopaa edes selvinpäin?
Käsittämätöntä tekstiä. MItähän se haluaa sanoa?
tarkoitin tuolla "laahautumisella" sitä ilmiötä,että se on teini,nuori,joka ei ole reipas, vaan kuin "pystyynpaskannettu lapamato" :)
ymmärrätkö,kun on näitä murrosikäisiä,jotka toimii hitaalla vaihteella :D
-ap
Jos olet jutellut asiasta ja yrttänyt hyvällä, niin ei auta muuta kuin pahalla. Uhkauksissa on se huono puoli, että joudut pahimmassa tapauksessa toteuttamaan ne. Eli oletko todellakin valmis heittämään poikasi kotoa, mikäli hän ei lopeta tupakointia? Jos tuo tupakan haju ällöttää todellakin niin paljon, että olet, niin sitten vain vakava keskustelu ja mielen kovettaminen uhkausten toteuttamisen varalta. Ja tällä en halua sanoa, että pois heittäminen olisi ylimitoitettua. Vastaavassa tilanteessa tekisin tod.näk. samoin. Sen verran ällöttää tupakan haju, että sitä en omassa kodissani sietäisi. Ensimmäiseksi muuten lisäisin listalle sen, että herra saa itse pestä pyykkinsä: siis kaiken oman pyykkinsä, ei vain päällysvaatteita.
Jos olet jutellut asiasta ja yrttänyt hyvällä, niin ei auta muuta kuin pahalla. Uhkauksissa on se huono puoli, että joudut pahimmassa tapauksessa toteuttamaan ne. Eli oletko todellakin valmis heittämään poikasi kotoa, mikäli hän ei lopeta tupakointia? Jos tuo tupakan haju ällöttää todellakin niin paljon, että olet, niin sitten vain vakava keskustelu ja mielen kovettaminen uhkausten toteuttamisen varalta. Ja tällä en halua sanoa, että pois heittäminen olisi ylimitoitettua. Vastaavassa tilanteessa tekisin tod.näk. samoin. Sen verran ällöttää tupakan haju, että sitä en omassa kodissani sietäisi. Ensimmäiseksi muuten lisäisin listalle sen, että herra saa itse pestä pyykkinsä: siis kaiken oman pyykkinsä, ei vain päällysvaatteita.
ja kyllä-olen valmis heittämään jätkän ulos.
poika on sen verran "lapsellinen" vielä,ja yleensä tottelee minua aika nöyrästi,paitsi tuo tupakanpoltto.. ja se tietää,että olen sen verran "hullu",että teen mitä uhkaan.
-ap
sitä uhkausta oikeasti toteuttaa.
Uhkaile jollakin asialla minkä sä voit toteuttaa.
Onko sillä tietokone?
Joku muu tärkeä asia huoneessaan?
Sano, että jos jäät kiinni tupakoinnista niin sä otat tietokoneen pois.
Ja jos se jää kiinni niin sitten vain kylmästi otat sen tietokoneen pois ja myyt vaikka huuto netissä.
Thats it. Yksinkertaista.