Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tukea täysimetyksen jatkamiseen?

Vierailija
19.02.2009 |

Olen lähdössä neuvolaan 4kk ikäiseni kanssa ja tiedän jo etukäteen mitä painostusta sieltä on tulossa... Täti kysyi jo viime kerralla (3kk!) olenko miettinyt kiinteiden aloitusta! :-O Olin ihan hoomoilasena, kun todellkin aion täysimettää 6kk asti, kuten kahta edellistäkin lasta.

Vauva oli iso syntyessään: 54cm ja 4kg. On kasvanut ihan hirmuisen hyvin koko ajan ja 3kk mitat olivat 65cm ja 7200g. Nyt 4kk iässä näyttäisi kotivaa'an mukaan olevan 8kg paikkeilla (saman verran kuin vanhemmat lapset 7kk iässä..).

Imetys sujuu kuin tanssi ja vauva on maailma tyytyväisin tapaus. Syö harvoin (yöllä kerran, päivällä 3-5 kertaa), mutta ilmeisesti sitten paljon kerralla. Jos yritän tuputtaa maitoa liian pian edellisestä imetyksestä, vauva kieltäytyy sinnikkäästi edes ottamasta rintaa suuhunsa.

Omasta mielestäni siis täysimetys on ollut todella onnistunutta ja vauva voi niin hyvin kuin olla voi. MIKSI IHMEESSÄ SIIS ALOITTAISIN KIINTEÄT? Yritin jo viimeksi tätä sanoa terkalle, mutta hän alkoi puhua isosta vauvasta , ravinnontarpeesta, yölevottomuudesta ja herkkyyskaudesta jne.. Miten saan puolustettua imetystäni?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

annat sen neuvolantädin juttujen mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ja imetät ihan rauhassa. sanot vaan, että joo joo, kohta vois kokeilla. ja ens kuussa sama vastaus. sitten 6 kk neuvola viikko 6 kk päivän jälkenja annat ekan perunan niin voit sitten ilmoittaa siellä että kiinteet aloitettu

ei sun tartte sille selitellä.

tsemppä :).

Vierailija
2/22 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on perheen oma päätös.....ihme kun suosittelee noin aikaisin....meilläkin varmaan ens vkolla ihmetellään kun alan rinnasta vierottaan kun vaavi täytti 6kk....näin olen tehnyt kaikkien kohdalla ja se on todellakin perheen asia miten tehdään....olemme jo korviketta maistelleet ja hyvin on uponnut....ihanaa kun kohta pääsee näistä hormonihöyryistä eroon ! niin ja maitoa kyllä riittäisi, mutta haluan tasapainottaa omaa oloani, anteeks vaan terkkari !

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän VAAN kysyi oletko miettinyt kiinteiden aloittamista! Pitäisikö kysymys sitten muotoilla jotenkin toisin ettei se loukkaa?? Se kysyy tasan oletko miettinyt kiinteitä, ei että sun tarttis ne jo aloittaa!

Itselläni on kolmas lapsi 2 kk ikänen ja olen JO harkinnut kiinteiden aloittamista kuukauden kuluttua. Jos terkka kysyy 3 kk käynnillä: oletko harkinnut kiinteiden aloittamista? Vastaan kyllä. Ellen ole jo silloin ehtinyt aloittamaan!

Minulla lapsi kasvaa kerrankin ilman neuvolan mutinaa. Aina ne on tukenut imetyksessä.

Kiinteitä ollaan alotettu ihan niitten aloittamisen vuoksi. Niin tehdään nytkin vaikka painoa tulee ja lapsi on hyvän tuulinen.

Aikasempien lapsien kanssa ekat pari kuukautta joko paino tai pituus on junnannut mutta imetyksellä jatkettiin, kun tilanne oli 3 kuisena OK alotettiin kiinteät.

Jos haluat imettää, niin imetä! En usko hetkeäkään että kysymys: "Oletko harkinnut kiinteitä?" On tarkoitettu moitteena tai ehdotuksena. Sehän on ihan perusjuttu, moni aloittaa tai alkaa harkitsemaan sitä lähiaikoina.

Pääasia että lapsi kasvaa ja voi hyvin. Ole iloinen onnistuneesta imetyksestä, minäkin olen. Kiinteät ei ole kirosana tai tarkoita että olet epäonnistunut imetyksessä! Itse imetän täysin ekat 3 kk + ja sitten osittain kunnes alan tarjoamaan maitoa ja asteittain vähennän maidon määrääni ja lisään lehmänmaitoa.

Eli kasvata nahkaa ja ole tarkkana noista sanamuodoista! Ihan tavallinen kysymys, ajattele miten raskas ammatti kun jonku tavallinen kysymys tulkitaav vittuiluna!

Vierailija
4/22 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun nyt on ollut paljon juttua siitä, että kiinteät pitäisi aloittaa 4-6 kk iässä, että se ehkäisisi parhaiten ruoka-aine allergioita.. tiedä sitten, kun tuntuu että nämä muuttuu jatkuvasti.. ja muutenkin olen lukenut kritiikkiä siitä, että suomessa oltais luopumassa tuosta 6kk täysimetyksen suosituksesta, että se vaihdettaisiin 4kk, juuri näiden allergioiden takia mitkä suomessa vaan lisääntyy koko ajan.. jääpi nähtäväksi, mutta kukin tyylillään, on sitä ennenkin terveitä lapsia kasvanut vaikka suositukset on olleet kaukana nykyisistä =)

Vierailija
5/22 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietääkö kukaan 6kk täysimetettyä moniallergikkovauvaa?

STM:n tekemän selvityksen mukaan alle 1% suomalaisista vauvoista sai ainoastaan äidinmaitoa 6kk ikään saakka - suosituksista huolimatta. Elis tuskin missän tapauksessa 6kk täysimetys voi olla syynä lasten lisääntyneisiin allergioihin.

Niin joo, ja se tutkimus jossa pitkän täysimetyksen todettiin lisäävän allergiariskiä, tarkoitti YLI 9kk täysimetettyjä vauvoja. Suomessa ei taatusti ainuttakaan.

Vierailija
6/22 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja imetät 6kk. Ja että rintamaidollahan lapsi on isoksi kasvanut joten miksei kasvaisi edelleenkin.

Itse koin tuota samaa omien lasten kohdalla että patistettiin aloittamaan kiinteät. Koska lapset olivat niin isoja. Tein niin kuin itse näin parhaaksi.

Vierailija
7/22 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka varmaan jo lähdit sinnen neuvolaan.

Olen ihmetellyt tuota, kun monet terkkarit kuulemma suosittaa kiinteitä 3-4 kk iässä, syynä se, että vauva on niin iso, vauva on pieni, syö usein, syö harvoin, nukkuu täydet yöt, yöt rikkonaisia. Eli ei mitään logiikkaa noissa perusteissa.

Me aloitimme esikoiselle kiinteät 4 kk iässä, kun oli silloin suositus. Maistelua se tosin oli 9 kk ikään saakka, jolloin loppui yöimetys, sitten vasta upposi soseet ja puurot kunnolla. Muille lapsille olen aloittanut kiinteät 6 kk ja 2x 5,5 kk iässä. Kakkonen, jolla aloitettiin puolivuotiaana, ei meinannut lusikasta tajuta mitään, mutta olen ollut huomaavinani, että 1-2 viikkoa ennen 6 kk päivää meillä vauvoilla on ollut jonkinlainen herkkyyskausi suun ja kielen motoriikan edistymisessä, eli siksi näiden kaksosten kiinteiden aloitus suijui parhaiten.

Kaikkia on tuon alun täysimetyksen jälkeen osaimetetty kiinteiden ohella yli 1 v ikään, kellään ei ole allergioita eikä juuri mahatautejakaan. Yhden perheen tilanteesta ei voi vielä johtopäätöksiä vetää, mutta näin meillä. Ja aikuisille on ollut helppoa, kun ei ole tarvinnut korvikkeita ostaa!

Vierailija
8/22 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun joku kysyi että tietääkö kukaan 6kk täysimetettyä maitoallergikko vauvaa, tiedän kaksi, heillä on kyllä useita muitakin allergioita maidon lisäksi.. lisäksi suomessa on pitkä äitiysloma moniin muihin maihin verrattuna, joten kyllä meillä imetetään vauvoja suhteellisen pitkään ja paljon (aina riippuu mihin vertaa) ja tiedän kyllä sen tutkimuksen missä puhuttiin 9kk asti jatkuvasta täysimetyksestä, en tarkoittanut sitä..

pohdin vaan, koska olen lukenut kritiikkiä tästä 6kk täysimetys suosituksesta..

Vierailija
9/22 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli tiedän 6kk täysimetettyjä moniallergikkoja..

Vierailija
10/22 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkat, etkä noteraa neuvolatädin puheita..olet vaan juujuu...

meillä taas sanottiin ettei tarvii vielä 4kk:n ikäisenä alottaa kiinteitä kun vauva kasvaa niin hyvin rintamaidolla..

Vierailija
11/22 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun nyt on ollut paljon juttua siitä, että kiinteät pitäisi aloittaa 4-6 kk iässä, että se ehkäisisi parhaiten ruoka-aine allergioita.. tiedä sitten, kun tuntuu että nämä muuttuu jatkuvasti.. ja muutenkin olen lukenut kritiikkiä siitä, että suomessa oltais luopumassa tuosta 6kk täysimetyksen suosituksesta, että se vaihdettaisiin 4kk, juuri näiden allergioiden takia mitkä suomessa vaan lisääntyy koko ajan.. jääpi nähtäväksi, mutta kukin tyylillään, on sitä ennenkin terveitä lapsia kasvanut vaikka suositukset on olleet kaukana nykyisistä =)

Eipä ole osunut silmääni, että joltain asiantuntevalta taholta suositettaisiin taas aikaistamaan kiinteiden aloitusta!

Vierailija
12/22 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

enpä tarkoittanut nyt ketään suututtaa, mutta tästä imetyksestä kun on tullut lähes pyhä asia, etenkin täysimetyksestä.. oletko tosiaan välttynyt tältä 6kk täysimetyskritiikiltä.. ja kritiikkihän on hyvästä, se tarkoittaa että asioita tutkitaan ja pohditaan tarkemmin.. mutta väitteesi siitä, että tietääkö kukaan yhtään 6kk täysimetettyä moniallergikkovauvaa, on kyllä surkuhupaisa.. heitä kun on valitettavasti aika paljon, ihan yhtälailla kuin "korvikevauvoissakin"..

Vierailija
13/22 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska tosiaan noita 6kk yksinomaan rintaruokittuja vauvoja on se (jotain) 1% suomalaisista vauvoista.. Kun taas korviketta aletaan antaa usein jo muutaman viikon iässä ja hyvin suurelle osalle.

mutta väitteesi siitä, että tietääkö kukaan yhtään 6kk täysimetettyä moniallergikkovauvaa, on kyllä surkuhupaisa.. heitä kun on valitettavasti aika paljon, ihan yhtälailla kuin "korvikevauvoissakin"..

Vierailija
14/22 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä olo -osiossa se taisi olla.

Usein kun ihmiset ja ne neuvolatädit tuputtaa sitä kiinteiden aloitusta, niin uskon että he haluavat sitä äidin hyvinvointia parantaa. Eli raskaampi ruoka tarkoittaa useimmiten parempia yöunia jne. äidille...

Vierailija
15/22 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nla-tätihän halusi varmasti kysymyksellään varmistaa että sinä ET ole vielä harkinnut kiinteiden aloittamista. Näin on meiltäkin joka kerta kysytty. "Oletteko miettineet kiinteiden aloitusta" ja kun olen vastannut "no en nyt vielä...kyllä varmaan sinne 5kk ikään ainakin imetän" niin vastaus on ollut "no hyvä kun lapsikin kasvaa niin hyvin". Varmaan jos olisin sanonut että juu...lähdenpä viikon kuluttua jo ostamaan purkkiruokaa niin nla-täti olisi ruvennut toppuuttelemaan.

Vierailija
16/22 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten joissa ilmenee miten pitkään moniallergisia lapsia on imetetty.. ainakin yhdessä tutkimuksessa mitä joku täällä joskus siteerasi, oli todettu ettei korvikevauvoilla esiintynyt allergioita yhtään sen enempää kuin täysimetetyillä.. että kyllä se voi pitää paikkansa kun tilastoja ja tutkimuksia on niitäkin erilaisia..

Vierailija
17/22 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä oli kiinteiden aloitus ja kritiikki siitä että jos lapsi alkaa maistelemaan kiinteitä myöhemmin (vasta 6kk) se lisäisi allergiariskiä, verrattuna niihin jotka aloittaa maistelun 4kk..

Vierailija
18/22 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä oli kiinteiden aloitus ja kritiikki siitä että jos lapsi alkaa maistelemaan kiinteitä myöhemmin (vasta 6kk) se lisäisi allergiariskiä, verrattuna niihin jotka aloittaa maistelun 4kk..

joka mainitsi tästä aiheesta. Oli ollut Lääkäripäivillä kuuntelemassa luentoa tutkimuksesta ja kuulemma tulosten mukaan maistelun aloittaminen nelikuukautisena vähentäisi allergiaa. Hänellä on samanikäinen lapsenlapsi kuin minun lapseni, ja hänen lapsenlapsensa aloitti nelikuisena maistelun. Meillä on myös aloitettu.

Vierailija
19/22 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muualla Euroopassa suositellaan kiinteitä aloitettavaksi vasta 6kk tietämissä koska on osoittautunut että vauvan suolisto ja sen nukka ei kestä aikaisia kiinteiden aloituksia hyvin. Nykyään meidän 70-luvun vauvojen kaikenmaailman epämääräiset "ärtyneet suolet", turvotukset ja muun mahaongelmat juontaisivat juurensa 70-luvulla aikaisin annettuihin kiinteisiin ja rauta-apelsiinimehu kokeiluihin jo vauvoilla.

Mene ja tiedä mutta jos vauva kasvaa eikä imettäminen ole äidille vaikeaa niin miksei kannattaisi ootella sinne 6kk korville?

Vierailija
20/22 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. 19

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme